Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: turos_88 - 29.10.09 - klo:22:49

Otsikko: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: turos_88 - 29.10.09 - klo:22:49
Naapurin isännän 8050:n turbo meni täysin paskaksi lastutuksen jälkeen. Laittovat muistaakseni tehoa lastulla jotai 30-40hp lisää valtuutetun huoltomiehen toimesta. 50 tuntia kesti turbo, sitten meni laakerit ja nyt puolet turbosta löytyy moottorista. >:( Huoltomiehen mukaan olisi pitänyt kestää, mutta näin kävi ja tarkoitus olisi laittaa koneeseen isompi=kestävämpi turbo. Mikä olisi tuolle teholle sopiva ahdin, jotta vastaavankaltaiselta jatkossa vältyttäisiin? Paikallisella huoltamolla olisivat mieluusti myyneet turbon, joka toimii vielä yli 300 hp tehoilla. Toisaalta lisäteho ei koskaan ole pahitteeksi, mutta kustannukset täytyisi pysyä kurissa...
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: +200 - 29.10.09 - klo:22:56
Naapurin isännän 8050:n turbo meni täysin paskaksi lastutuksen jälkeen. Laittovat muistaakseni tehoa lastulla jotai 30-40hp lisää valtuutetun huoltomiehen toimesta. 50 tuntia kesti turbo, sitten meni laakerit ja nyt puolet turbosta löytyy moottorista. >:( Huoltomiehen mukaan olisi pitänyt kestää, mutta näin kävi ja tarkoitus olisi laittaa koneeseen isompi=kestävämpi turbo. Mikä olisi tuolle teholle sopiva ahdin, jotta vastaavankaltaiselta jatkossa vältyttäisiin?
Holset hx40 super 8)
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: rene - 30.10.09 - klo:07:18
Naapurin isännän 8050:n turbo meni täysin paskaksi lastutuksen jälkeen. Laittovat muistaakseni tehoa lastulla jotai 30-40hp lisää valtuutetun huoltomiehen toimesta. 50 tuntia kesti turbo, sitten meni laakerit ja nyt puolet turbosta löytyy moottorista. >:( Huoltomiehen mukaan olisi pitänyt kestää, mutta näin kävi ja tarkoitus olisi laittaa koneeseen isompi=kestävämpi turbo. Mikä olisi tuolle teholle sopiva ahdin, jotta vastaavankaltaiselta jatkossa vältyttäisiin?
Holset hx40 super 8)
Jees. Turbo=Holset. Carrerria, vitseriä ja holsettia kokeilleena.
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: Konemies - 30.10.09 - klo:09:38
Holset hx 40 super 16 pakopesällä. Tuon vakioahdin kestää helposti 200hv ottaa joten vikaa on todennäköisesti ollu jo aiemmin.. Holsetin kustannus on noin 750e sis alvari. Luultavasti tehonlisäystä haettiin muutoin kuin lastuttamalla koska 8050 on mekaanisella pumpulla.
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: koivumaki - 30.10.09 - klo:18:47
Sanokaas Valtteritietäjät,onko 8050ä tehty samanmoisella ahtimella kuin 6800,vm 98.Schwitzer taitaapi olla,meillä moinen räjähti palasiksi,ei oo viritetty...samanmoinen laiteltiin tilalle.Oli kuulemma susisarjan turbo...vai?
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: Hesator - 30.10.09 - klo:19:18
Taitaa olla eri turbo. Eli 6800 on S1 ja pakosarjan laippa on T25 jonka tunnistaa 8mm pulteista ja 8050 ja muissa kutos valttereissa on S2 ja laippana T3, tunnistaa 10mm pulteista ja on isompi ku T25.. Holsetti hx40 tai superi tai jopa hy52.. Soita vaikka FinTurbolle tai LDS-Turbolle niin mestarit osaavat kertoa juuri oikeet siivekoon ja pesien ar suhteen. On loppuen lopus aika vaikee homma valita juuri oikee turbo koneeseen jos halutaan hyvät kayttöominaisuudet....
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: bdr-529 - 30.10.09 - klo:20:16
Varmaan se heikko kohta löytyy sitten jostain muualta.
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: turos_88 - 31.10.09 - klo:00:15
Holset hx 40 super 16 pakopesällä. Tuon vakioahdin kestää helposti 200hv ottaa joten vikaa on todennäköisesti ollu jo aiemmin.. Holsetin kustannus on noin 750e sis alvari. Luultavasti tehonlisäystä haettiin muutoin kuin lastuttamalla koska 8050 on mekaanisella pumpulla.

Eipä muuten ole kun sähköisesti ohjattu pumppu. vuosimalli on muistaakseni -03. Sitä pohdittiin jo aiemmin, että olisko ollu turbo lopuillaan jo ennen lastuttamista... Osa konemiehistä on sitä mieltä, että valkoinen savu kylmällä koneella kertoisi turbo-ongelmista? oletteko samaa mieltä? Tuo vallu on isännän mukaan savuttanu valkoista savua käynnistäessä jo pidemmän aikaa... Holsett olisi hintansa puolesta kyllä ok, mutta ei sovellu perus maatalon koneen turboksi mielestäni mitenkään erityisen hyvin. Huonosti tuo vääntöä alakierroksilla. Enempi urakoitsijoiden joilla kierrokset pyörii lähempänä 2000 ja yli.
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: kyntaja - 31.10.09 - klo:07:08
suutin vika antaa myös kylmänä valkoista savua.
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: Hesator - 31.10.09 - klo:08:22
Pienellä pakopesällä saadaan turbo heräämään alempaa kuin vakio switseri. Koko homman juju on mitoittaminen! Lasketaan kuinka paljon kone tuottaa ilmaa jossakin kierrosnopeusessa jolloin pakopesän ar suhde saadaan laskettua ja lasketaan kuinka paljon kone tarttee ilmaa missäkin kierroslukumäärässa ja siitta saadaan kompura-pesän ar suhde. Lopuksi nämä lasketaan yhteen josta saadaan ko. koneeseen juuri oikia tubro. Siivillä ja eri pakopesillä tehään hienosäätö. HX40 on monella eri siipikoolla ja pakopesällä.. Suosittelisin sua kysymään LDS-Turbosta. Puh. 0400-834783. Valkonen savu vittaa suuttimiin, ajotus hieman hukassa, ruikkaa ennen ku pitäis, ei hyvä konellle, voi jopa leitata kiinni jos voimaa lisätään ja suuttimet kusee, näin kertoili huoltomies joskus...
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: 115 - 31.10.09 - klo:08:53
"Valkonen savu vittaa suuttimiin, ajotus hieman hukassa, ruikkaa ennen ku pitäis, ei hyvä konellle, voi jopa leitata kiinni jos voimaa lisätään ja suuttimet kusee, näin kertoili huoltomies joskus..."

Voiskos kylmänä käynnistäessä hetkenaikaa vaalea savua johtua esim. pakoputkessa/pakosarjassa olevasta kosteudesta joka haihtuu vesihöyrynä, tai jotain?

Fiiatti tekee joskus noin, suuttimet ok. Liekö sitten ahdin sökö tai peräti ruiskutuspumppussa ajoitukset metsässä.
Jos ajoitukset aikaisella/myöhällä, miten käyntiääni tuolloin voi muuttua?
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: merheres - 31.10.09 - klo:10:51
"Valkonen savu vittaa suuttimiin, ajotus hieman hukassa, ruikkaa ennen ku pitäis, ei hyvä konellle, voi jopa leitata kiinni jos voimaa lisätään ja suuttimet kusee, näin kertoili huoltomies joskus..."

Voiskos kylmänä käynnistäessä hetkenaikaa vaalea savua johtua esim. pakoputkessa/pakosarjassa olevasta kosteudesta joka haihtuu vesihöyrynä, tai jotain?

Fiiatti tekee joskus noin, suuttimet ok. Liekö sitten ahdin sökö tai peräti ruiskutuspumppussa ajoitukset metsässä.
Jos ajoitukset aikaisella/myöhällä, miten käyntiääni tuolloin voi muuttua?
Fiatin koneissa savutus kylmänä on ominaisuus, joka johtuu alhaisista puristuksista.
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: jariman - 31.10.09 - klo:11:39
Paljon on käyttäjästä kiinni turbon kestävyys, tietty
mahdollinen valmistevikakin aina mahdollinen.

paljonko tunteja koneessa?

turbon saa äkkiä vanhaksi on/off tyylisellä käytöllä,
eli laakista käyntiin,talla pohjaan, samaten sammutus urku pohjasta
äkkiseltään,  pieni lämmityskäyttö ja tasauskäyttö paikallaan.
samaten ilmansuodattimen kunto ratkasee, kannattaa vaihtaa
tiuhempaan kun ohjekirjan mukaan käytön mukaan.
ja vähän laadukkaammat öljyt kun universaalit.

oliko lastuttaessa mitattu ahtopaineita? ei pitäis
kyllä tolla syötön lisäyksellä nousta liikaa.
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: retku - 31.10.09 - klo:21:40
niin, pihassa 16300h ajettu 180hv, 8400 ja alkuperänen turbo. ei niissä oo ollu mitään kestävyys ongelmia ikinä.
-------

virittäjälle tuo hx40 superina tai ilman on hyvä. 8050 miedoille tehoille 14 pakopesällä. ahtaa kyllä alhaalta, valmetin moottori on tosi hyvä ahdin moottori. esimerkiksi eäässä saksalaisessa hx40 ei toimi lainkaan vajaa 6l koneessa.

52,50 ja 55 holsetit on kyllä ihan eriluokan peleihin...
Otsikko: Ennakon savut
Kirjoitti: Movado - 01.11.09 - klo:09:46
SYTYTYKSEN AJOITUKSEN  VAIKUTUS

                          Nekatiivinen (-)       Lisäys (+)
PAKOKAASU LÄMPÖ    lisää          pienenee
Sylinteri PAINE       pienenee       lisää
NOx (typen oksidit)    pienenee       lisää
Hiilivedyt (HC)       lisää          pienenee
MUSTA SAVU: 1000RPM    lisää          pienenee
MUSTA SAVU: Suurin
vääntömomentti    pienenee                      lisää  
VALKOINEN SAVU:
 <1000RPM       lisää          pienenee

VALKOINEN SAVU:>
1000RPM                      lisää                           pienenee

Meni sekavaksi kun muokkaus näkymä on eri kun tallennettu  :-[



      
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: nuffieldmaster - 01.11.09 - klo:10:30
Tosiaan tuo alkulämmitys sekä ennen lopetusta tehtävä "tasauskäyttö" on tärkeää turbollisen koneen kanssa. Jos traktori pääsee sammumaan esim. jyrsittäessä on erityisen tärkeää saada traktori takaisin käyntiin jotta öljynpaine nousee taas eikä turbo pyöri ilman painetta.  Voi olla, että tuossa turbossa on sattunut olemaan joku vika jo ennestään ja nyt sitten antoi periksi.

Tuossa mahtaisi olla sopiva ahdin tommoseen valtraan, mutta nuo (4 kpl) tulee 2 kpl 460 ja 10/60 nuffiin (kaverille) ja 1 kpl 500 valmettiin (ittelle), yksi jää ittelle odottelemaan sopivaa konetta jossa se todella toimii  ;D   

(http://img33.imageshack.us/img33/7337/turboahdinta.jpg)
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: turos_88 - 01.11.09 - klo:11:32
Paljon on käyttäjästä kiinni turbon kestävyys, tietty
mahdollinen valmistevikakin aina mahdollinen.

paljonko tunteja koneessa?

turbon saa äkkiä vanhaksi on/off tyylisellä käytöllä,
eli laakista käyntiin,talla pohjaan, samaten sammutus urku pohjasta
äkkiseltään,  pieni lämmityskäyttö ja tasauskäyttö paikallaan.
samaten ilmansuodattimen kunto ratkasee, kannattaa vaihtaa
tiuhempaan kun ohjekirjan mukaan käytön mukaan.
ja vähän laadukkaammat öljyt kun universaalit.

oliko lastuttaessa mitattu ahtopaineita? ei pitäis
kyllä tolla syötön lisäyksellä nousta liikaa.

8050:n mittariin tais ehtiä kertyä peräti 1500 tuntia. Aika kevyellä käytöllä ollu. Lähinnä 4,5m äkeen edessä, talvella lumikoneena ja nyt tänä kesänä sitten kvernen 470 noukkarin edessä. Ei huonolla käytöllä ole kyllä särjetty, mutta kaippa se sitten sattu se kuuluisa maanantai-kappale sitten tälle kohdalle ja se sano ittensä hommasta irti. Nyt vaan täytyy selvitellä se valkoisen savun syy...
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: jariman - 01.11.09 - klo:12:08
Paljon on käyttäjästä kiinni turbon kestävyys, tietty
mahdollinen valmistevikakin aina mahdollinen.

paljonko tunteja koneessa?

turbon saa äkkiä vanhaksi on/off tyylisellä käytöllä,
eli laakista käyntiin,talla pohjaan, samaten sammutus urku pohjasta
äkkiseltään,  pieni lämmityskäyttö ja tasauskäyttö paikallaan.
samaten ilmansuodattimen kunto ratkasee, kannattaa vaihtaa
tiuhempaan kun ohjekirjan mukaan käytön mukaan.
ja vähän laadukkaammat öljyt kun universaalit.

oliko lastuttaessa mitattu ahtopaineita? ei pitäis
kyllä tolla syötön lisäyksellä nousta liikaa.

8050:n mittariin tais ehtiä kertyä peräti 1500 tuntia. Aika kevyellä käytöllä ollu. Lähinnä 4,5m äkeen edessä, talvella lumikoneena ja nyt tänä kesänä sitten kvernen 470 noukkarin edessä. Ei huonolla käytöllä ole kyllä särjetty, mutta kaippa se sitten sattu se kuuluisa maanantai-kappale sitten tälle kohdalle ja se sano ittensä hommasta irti. Nyt vaan täytyy selvitellä se valkoisen savun syy...

Tää valkoinen savutus kylmssä(alle 5 C) on 8050 ominaisuus
ainaskin stanan pumpulla, oma savuttaa noin 1-2 min.
käyntiinlähdöstä, ei senpitempään kummiskaan.
lohkolämppäri vähän vähentää savutusta,
ja kesä/talvilaadun polttoaineella ero, kesälaadulla ei juuri
savutusta (parempi lämpöarvo) ,sikäli kun ei tuki suodattimia
pakkasessa.

tää 8050 moottori suht matalaviritteinen, 6-pata turbolla,
suht pienellä polttoainesyötöllä, eli "lämpökuormaa"
niukalti alkuunsa.
vähenikö savutus syötön lisäyksen (lastutuksen) jälkeen?

yks mahdollisuus on vuotava hehkutulppa, kannattaa tsekata.
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: Blueberry - 01.11.09 - klo:14:09
Paljon on käyttäjästä kiinni turbon kestävyys, tietty
mahdollinen valmistevikakin aina mahdollinen.

paljonko tunteja koneessa?

turbon saa äkkiä vanhaksi on/off tyylisellä käytöllä,
eli laakista käyntiin,talla pohjaan, samaten sammutus urku pohjasta
äkkiseltään,  pieni lämmityskäyttö ja tasauskäyttö paikallaan.
samaten ilmansuodattimen kunto ratkasee, kannattaa vaihtaa
tiuhempaan kun ohjekirjan mukaan käytön mukaan.
ja vähän laadukkaammat öljyt kun universaalit.

oliko lastuttaessa mitattu ahtopaineita? ei pitäis
kyllä tolla syötön lisäyksellä nousta liikaa.

8050:n mittariin tais ehtiä kertyä peräti 1500 tuntia. Aika kevyellä käytöllä ollu. Lähinnä 4,5m äkeen edessä, talvella lumikoneena ja nyt tänä kesänä sitten kvernen 470 noukkarin edessä. Ei huonolla käytöllä ole kyllä särjetty, mutta kaippa se sitten sattu se kuuluisa maanantai-kappale sitten tälle kohdalle ja se sano ittensä hommasta irti. Nyt vaan täytyy selvitellä se valkoisen savun syy...

Tää valkoinen savutus kylmssä(alle 5 C) on 8050 ominaisuus
ainaskin stanan pumpulla, oma savuttaa noin 1-2 min.
käyntiinlähdöstä, ei senpitempään kummiskaan.
lohkolämppäri vähän vähentää savutusta,
ja kesä/talvilaadun polttoaineella ero, kesälaadulla ei juuri
savutusta (parempi lämpöarvo) ,sikäli kun ei tuki suodattimia
pakkasessa.

tää 8050 moottori suht matalaviritteinen, 6-pata turbolla,
suht pienellä polttoainesyötöllä, eli "lämpökuormaa"
niukalti alkuunsa.
vähenikö savutus syötön lisäyksen (lastutuksen) jälkeen?

yks mahdollisuus on vuotava hehkutulppa, kannattaa tsekata.

Eipä ole hehkutulppia tuossa moottorissa, esilämmitys on hoidettu muilla keinoin;
--> toimiiko imusarjan esilämmitysvastus ?

Moottori on tosiaan melko matalaviritteinen, mutta enpä lähtisi suuria muutoksia ahtimeen
tekemään, voi joutua ojasta allikkoon...

Onko moottorin aivopurkissa viimeisin parametrisettiversio ( viimeisimmät kylmäkäynnistysparametrit )
--> kannattaa tsekata huollosta.

Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: Ana - 19.04.10 - klo:17:32
RETKU!!!
Kuinka oot toteuttanu 8950 holsetis ahto ja imuputket? Itellä työn alla hx40superin asennus 8400
Ideoita on kyllä valmiina pääs mutta jospa olis helpompiakin keinoja, esim sopiiko joku T-sarjalaisen imuputki heittämällä..
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: retku - 19.04.10 - klo:19:16
RETKU!!!
Kuinka oot toteuttanu 8950 holsetis ahto ja imuputket? Itellä työn alla hx40superin asennus 8400
Ideoita on kyllä valmiina pääs mutta jospa olis helpompiakin keinoja, esim sopiiko joku T-sarjalaisen imuputki heittämällä..

***ahtoputki sopivasta kohtaa poikki ja silikonimutka/suora tilalle. 8950:ssä vesicooleri, eli ahtoputki hiukka erilainen kun ilman cooleria olevissa. 8950:n tapauksessa turbolta lähtee 60mm halkaisijan siliconi 90 asteen kulmalla.

turbon imuhan on100mm ja alkuperänen ilmanputsarin putki ulkoa muistaakseni jotain 100mm? ilmanputsarin putkeen metalliholkki sisään (n.70mm)
näin saat 100mm sisähalkaisijalla olevan siliconiletkun turbonimuun ja vanhan ilmanputsarin putken päälle. :-) hiukka patentti mutta ihan hyvin se on toiminu.

kaverin t140 sai hx40 superin. tässäkin ilmanputsarin putki liian pieni. tähän löytyi suoraan varaosista 100mm kumiputki jota käytetään esim. t190:ssä. se saattas käydä myös 8950:iin. ei ollu kallis.
laitettiin myös 8950:n suuttimet. pumppuna hiukan ruuvattu vakio stanadyne.
käy nätimmin (suuttimet) vetää alhaalta ja ylhäältä paremmin. kaikinpuolin herkempi ja mäkikokeessa veti 10km/h kovempaa,ja siis ilman syötön lisäystä! aika paljo meni alkuperäsellä pikkuturbolla ja saastemallin suuttimilla harakoille! tästä voi päätellä paljonko löpönkulutus laskee/suoritettu työ.

---------------------
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: Ana - 19.04.10 - klo:22:46
Tämä 8400 -03vm eli myös vesikuulerilla, helpoiten näyttää menevän alkuperäisellä ahtoputkella kun laittaa silikoonisupistajan 60->50mm, ellei tuo 50mm putki ala käymään ahtaaksi, täytyy käyrä varaosista kyselemäs t-sarjalaisen imuputkia.
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: retku - 19.04.10 - klo:22:59
katkase se valettu ahtoputki. se viiminen turbolle tuleva mutka pois. turbon ja ahtoputken nysän väliin sitte 60mm silikonimutka. näin mä sen tein ja on hyvä, ei tehtaalaisesta erota.
-------

teekkarissa saattaa olla ilmanputsari lähempänä koppia eli se imuputki ei välttämättä käy. tietty jos esim.03 t140 ja 8950 putket samalla varaosanumerolla niin sitte.
mutta ihan hyvän saa tuolla munkin mainittemalla konstilla.
------

oontko muit parannuksia tehny? suuttimet/pumppu?
Otsikko: Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Kirjoitti: Ana - 19.04.10 - klo:23:28
Pumpusta roplattu syöttöä, ennakkoa ja ahdonalainen syöttö pohjas, haaveena ollu 8950 suuttimet.. mitä lie kustantaa? Tällä hetkellä 1.8bar ahdoilla 240hv tapilta.. Voima kyllä riittää nykkin jo kohtuurella mutta savunmuorostus kohtalaasen runsasta sekä lämpöjä nostaa.