Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Solifer1 - 27.10.09 - klo:23:42
-
Taas tuli vahingossa tilattua tuota shellin kelvotonta(paskaa) löpöä. Eikä jonnu suostu pikkupakkasella -6 astetta sillä käymään tieajossa. Pö on kylläkin kesälaatua,mutta velmetti sillä käy ongelmitta. Tietenki ongelma poistuis kun laittais toisen säiliön ja siihen talvilaatua,olettaen että talvi ei yllätä ;D Oon tässä vakavasti suunnitellut tankin lämmitintä. Mietin vain miten sen toteuttas. Jos laittas lohkiksen tapaan niin traktori todennäköisesti samuu sitten tielle. Jos laittas putkilämmittimen tankin alle vesitilasta silloin kyllä käy vaikka millaisilla pakkasilla,kunhan saa ensin käymään!? Oisko mitään valmista kohtuuhintaista patenttia markkinoilla?? Ps. Jonnusta en luovu että ei tartte ehotellakaan mitään vaihtoa ;)
-
mikset tilaa farmariin talvilaatua, sehän painuu painavampana kesälaatua alemmas
-
Hyvä kikka tuokin,mutta tankinlämmittin varmistais ettei koskaan enää tulis propleemia. ??? Ja tossa shellin puurossa taitaa olla pikkasen vettäkin seassa ko on niin harmaata pakkasella,lomittajakin sen väriä ihmetteli eikä varmokaan tahtonut kunnolla käydä muutoin kun navetassa parkkeeraamalla.
-
Hyvä kikka tuokin,mutta tankinlämmittin varmistais ettei koskaan enää tulis propleemia. ??? Ja tossa shellin puurossa taitaa olla pikkasen vettäkin seassa ko on niin harmaata pakkasella,lomittajakin sen väriä ihmetteli eikä varmokaan tahtonut kunnolla käydä muutoin kun navetassa parkkeeraamalla.
Parafiini vetää ittensä harmaaksi pakkasella. Vesi on silloin jäässä tankinpohjalla. Sähän nyt huittislainen meinaat olla jos vettä traktoreihin tankkaat tai edes ajattelet sitä ???
-
Riippuu vähä minne se kesälöpö tekee topolin. Suotimeenhan saa helposti laitettua lämmittimen joka lämmittää jakajapumpullle menevän aineen, mut jontikan ongelma taitaa olla se tankinpumppu ja sen imusihti ?
-
Vaikka tuosta? http://www.intercooler.fi/?l=fi&p=fuelheater
Mullon 3350:ssä ollu uuesta asti lämmitin, mutta jäätää se silti, jos yrittää kesälaavulla ajaa talavella.
-
joo ajakaa vaan kesälaadulla - talvella - lämmitimellä se onnistuu mutta mutta kuinkas sitten kävikään.
kesälaadun parfiini sakkautuu pakkasella eikä sula ennenkuin pitkäaikainen lämpö sen sulattaa keväällä - se painuu pohjalle ja tankatessa säiliöstä se poistuu ensimäisenä tukkien paikat ( mitä enempi poltto-ainetta sitä kauemmin parafiinin sulaminen kestää )
* toinen juttu onkin sitten kun voiteleva parafiini on jotenkin saatu tankattua ja poltettua koneessa on jäljelle jäänyt poltto-aine ilman voitelevaa parafiinia >> pumppu alkaa oria - tai jopa leikatakiinni.
Parfiini kiteytyy paitsi farmarissa myös tankissa
-
joo ajakaa vaan kesälaadulla - talvella - lämmitimellä se onnistuu mutta mutta kuinkas sitten kävikään.
kesälaadun parfiini sakkautuu pakkasella eikä sula ennenkuin pitkäaikainen lämpö sen sulattaa keväällä - se painuu pohjalle ja tankatessa säiliöstä se poistuu ensimäisenä tukkien paikat ( mitä enempi poltto-ainetta sitä kauemmin parafiinin sulaminen kestää )
* toinen juttu onkin sitten kun voiteleva parafiini on jotenkin saatu tankattua ja poltettua koneessa on jäljelle jäänyt poltto-aine ilman voitelevaa parafiinia >> pumppu alkaa oria - tai jopa leikatakiinni.
Parfiini kiteytyy paitsi farmarissa myös tankissa
Varmarisäiliöksi maitotankki, jossa sekoittaja, ropelli vaan pyörimään ennen tankkausta niin saa pumpata tasalaatusta parafiinivelliä. :D
Eihän tuossa ole kuin parisen senttiä hinnaneroa talvi- ja kesälaadun välillä, 10 000 litran vuosikulutuksella säästää pauttiarallaa 200 euroa...
-
Jos laittas lohkiksen tapaan niin traktori todennäköisesti samuu sitten tielle.
Ei kai se nyt niin paljoa jäähdy ajossa, eikös siellä ole kuitenkin paluukierto joka myös vähän lämmittää polttoainetta.
-
Taas tuli vahingossa tilattua tuota shellin kelvotonta(paskaa) löpöä.
Ainakin autojen polttoaineet tulee kaikille ketjuille samalta jalostamolta, eikä laatu eroja testienkään mukaan ole. Onko asia eri polttoöljyjen kohdalla?
-
Eiköhän se nyt olis yksinkertasempaa ajaa vaikka ympäri vuoden sillä talvilaadulla ettei tartte moisiin kikkailuihin alkaa, jos sen takia konkurssi tulee niin ei siinä varmaan korkealta tiputa... ;)
-
Nesteen kesälaadulla pystyy ajamaan vielä -15 asteen pakkasella, mutta mä olen nyt ruvennut vaihtamaan talvilaatuja tankkeihin huoltojen yhteydessä. Rehukoneiden pitää käydä joka päivä keleistä riippumatta ja yhden kerran olen joutunut suodatinta sulattamaan pakkasessa. Se riitti, eli kesä- ja talvilaaduille omat tankkinsa.
-
Nesteen kesälaadulla pystyy ajamaan vielä -15 asteen pakkasella, mutta mä olen nyt ruvennut vaihtamaan talvilaatuja tankkeihin huoltojen yhteydessä. Rehukoneiden pitää käydä joka päivä keleistä riippumatta ja yhden kerran olen joutunut suodatinta sulattamaan pakkasessa. Se riitti, eli kesä- ja talvilaaduille omat tankkinsa.
Samepiste, suodatettavuus ja jähmepiste kuvaavat polttoöljyn kylmän kestävyyttä. Kun öljy jäähtyy samepisteen lämpötilaan, alkaa se kiteytyä ja menettää juoksevuuttaan. Myös sen väri muuttuu sameammaksi. Samepisteessä muodostuneet kiteet liukenevat takaisin öljyyn, kun öljyn lämpötila on 10°C samepistettä korkeampi. Lämmityskäytössä samepiste on alin käyttölämpötila ja öljy tulee aina varastoida samepistettä korkeammassa lämpötilassa
Kun öljyn lämpötila laskee samepistettä alemmaksi, kasvaa öljyyn muodostuvien kiteiden koko niin suureksi, etteivät ne enää läpäise suodatinta. Lämpötilaa, missä koesuodatin tukkeutuu, sanotaan suodatettavuuslämpötilaksi
Neste MPÖ-5/-15 Samepiste 0 C
Suodatettavuus - 10C ( koesuodatin tukkeutuu ) nesteen oman ilmoituksen mukaan
Neste -moottoripolttoöljyä -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Suodatettavuus noin - 5 C koesuodatin tukkeutuu
-
Taas tuli vahingossa tilattua tuota shellin kelvotonta(paskaa) löpöä. Eikä jonnu suostu pikkupakkasella -6 astetta sillä käymään tieajossa. Pö on kylläkin kesälaatua,mutta velmetti sillä käy ongelmitta. Tietenki ongelma poistuis kun laittais toisen säiliön ja siihen talvilaatua,olettaen että talvi ei yllätä ;D Oon tässä vakavasti suunnitellut tankin lämmitintä. Mietin vain miten sen toteuttas. Jos laittas lohkiksen tapaan niin traktori todennäköisesti samuu sitten tielle. Jos laittas putkilämmittimen tankin alle vesitilasta silloin kyllä käy vaikka millaisilla pakkasilla,kunhan saa ensin käymään!? Oisko mitään valmista kohtuuhintaista patenttia markkinoilla?? Ps. Jonnusta en luovu että ei tartte ehotellakaan mitään vaihtoa ;)
Kyllä kaikkein vähiten murhetta tulee kun laittaa vaan sitä talvilaatua kylmällä tankkiin.Jossain vaiheessa kesälaatu kuitenkin kohmettuu kaikista vippaskonsteista huolimatta.
Mikä syy siinä muuten ettei aja ympäri vuoden talvilaadulla jos kerta ei voi kahta säiliötä käyttää.Talvilaadulle käsittääkseni riittää pienempikin astia.
-
Vaikka tuosta? http://www.intercooler.fi/?l=fi&p=fuelheater
Mullon 3350:ssä ollu uuesta asti lämmitin, mutta jäätää se silti, jos yrittää kesälaavulla ajaa talavella.
Mulla olis parikin uutta tuollaista lämmitintä tarpeettomana. Jos joku tarttee niin yv tulemaan..
-
Mielestäni turha kapistus koko lämmitin, kuten edellä mainittu sillä pilaa poltto - aineen jos yrittää polttaa farmi säiliöstä alas painuneen parafiinin ensin, loppu on sitten pilallista ainetta - siinä on sitten säästöä
-
Mielestäni turha kapistus koko lämmitin, kuten edellä mainittu sillä pilaa poltto - aineen jos yrittää polttaa farmi säiliöstä alas painuneen parafiinin ensin, loppu on sitten pilallista ainetta - siinä on sitten säästöä
käyttäytyykö diesel erilailla kuin tuo moottoripolttoöljy, vai onko peräti samaa ainetta... kuorma-autoilijathan ajaa kesälaadulla vielä kolmen kympin pakkasessa, jos ajotehtävä semmonen että koko ajan mennään ja monestihan nuo säiliöt näkyy olevan kylmäasemilla maanpäällisiä ja pumppusuuttimet ei oo kuulemma kärsineet :o :o :o :o
-
Mielestäni turha kapistus koko lämmitin, kuten edellä mainittu sillä pilaa poltto - aineen jos yrittää polttaa farmi säiliöstä alas painuneen parafiinin ensin, loppu on sitten pilallista ainetta - siinä on sitten säästöä
käyttäytyykö diesel erilailla kuin tuo moottoripolttoöljy, vai onko peräti samaa ainetta... kuorma-autoilijathan ajaa kesälaadulla vielä kolmen kympin pakkasessa, jos ajotehtävä semmonen että koko ajan mennään ja monestihan nuo säiliöt näkyy olevan kylmäasemilla maanpäällisiä ja pumppusuuttimet ei oo kuulemma kärsineet :o :o :o :o
diesel ja moottoripolttoöljy pitäis olla samaa, mutta jakelumittareissa vaihdetaan kesälaatu vuodenajan mukaan
Neste -DIR -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Neste -DIR -5/-15 toimitetaan aikavälillä 1.9.-30.4
Farmisäiliössä taas sataa olla tuota "huonompaa" mpö:ä riipuen koska se on ostettu
-
Mielestäni turha kapistus koko lämmitin, kuten edellä mainittu sillä pilaa poltto - aineen jos yrittää polttaa farmi säiliöstä alas painuneen parafiinin ensin, loppu on sitten pilallista ainetta - siinä on sitten säästöä
käyttäytyykö diesel erilailla kuin tuo moottoripolttoöljy, vai onko peräti samaa ainetta... kuorma-autoilijathan ajaa kesälaadulla vielä kolmen kympin pakkasessa, jos ajotehtävä semmonen että koko ajan mennään ja monestihan nuo säiliöt näkyy olevan kylmäasemilla maanpäällisiä ja pumppusuuttimet ei oo kuulemma kärsineet :o :o :o :o
diesel ja moottoripolttoöljy pitäis olla samaa, mutta jakelumittareissa vaihdetaan kesälaatu vuodenajan mukaan
Neste -DIR -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Neste -DIR -5/-15 toimitetaan aikavälillä 1.9.-30.4
Farmisäiliössä taas sataa olla tuota "huonompaa" mpö:ä riipuen koska se on ostettu
kyllä kesädieseliä saa läpi talven, yleensä joka d-pisteessä kumpikin mittari....
-
Mielestäni turha kapistus koko lämmitin, kuten edellä mainittu sillä pilaa poltto - aineen jos yrittää polttaa farmi säiliöstä alas painuneen parafiinin ensin, loppu on sitten pilallista ainetta - siinä on sitten säästöä
käyttäytyykö diesel erilailla kuin tuo moottoripolttoöljy, vai onko peräti samaa ainetta... kuorma-autoilijathan ajaa kesälaadulla vielä kolmen kympin pakkasessa, jos ajotehtävä semmonen että koko ajan mennään ja monestihan nuo säiliöt näkyy olevan kylmäasemilla maanpäällisiä ja pumppusuuttimet ei oo kuulemma kärsineet :o :o :o :o
diesel ja moottoripolttoöljy pitäis olla samaa, mutta jakelumittareissa vaihdetaan kesälaatu vuodenajan mukaan
Neste -DIR -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Neste -DIR -5/-15 toimitetaan aikavälillä 1.9.-30.4
Farmisäiliössä taas sataa olla tuota "huonompaa" mpö:ä riipuen koska se on ostettu
kyllä kesädieseliä saa läpi talven, yleensä joka d-pisteessä kumpikin mittari....
Alla mainitut on molemmat kesädiiseliä - vuodenaika määrittää kumpaa saa
Neste -DIR -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Neste -DIR -5/-15 toimitetaan aikavälillä 1.9.-30.4
-
Mielestäni turha kapistus koko lämmitin, kuten edellä mainittu sillä pilaa poltto - aineen jos yrittää polttaa farmi säiliöstä alas painuneen parafiinin ensin, loppu on sitten pilallista ainetta - siinä on sitten säästöä
käyttäytyykö diesel erilailla kuin tuo moottoripolttoöljy, vai onko peräti samaa ainetta... kuorma-autoilijathan ajaa kesälaadulla vielä kolmen kympin pakkasessa, jos ajotehtävä semmonen että koko ajan mennään ja monestihan nuo säiliöt näkyy olevan kylmäasemilla maanpäällisiä ja pumppusuuttimet ei oo kuulemma kärsineet :o :o :o :o
diesel ja moottoripolttoöljy pitäis olla samaa, mutta jakelumittareissa vaihdetaan kesälaatu vuodenajan mukaan
Neste -DIR -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Neste -DIR -5/-15 toimitetaan aikavälillä 1.9.-30.4
Farmisäiliössä taas sataa olla tuota "huonompaa" mpö:ä riipuen koska se on ostettu
kyllä kesädieseliä saa läpi talven, yleensä joka d-pisteessä kumpikin mittari....
Alla mainitut on molemmat kesädiiseliä - vuodenaika määrittää kumpaa saa
Neste -DIR -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Neste -DIR -5/-15 toimitetaan aikavälillä 1.9.-30.4
ehän minä huomannu.....onkohan nuissa parafiinit pohjilla pakkaspäivien jälkeen, toki iso pönttö jäähtyy hitaasti, mutta lämpenee yhtä hitaasti :-\ :-\ :-\ :-\
-
tossa yhdessä vastauksessa oli että talvi aine painuu pohjaan painavempana mutta kyllä se keveämpää on joten säiliössä aina pinnalla ja polttoaineen energia sisältö on kummassakin sama kiloa kohden joten talvi ainetta joutuu polttamaan enemmän samaan työ suoritukseen tulee sitä kautta kalliimmaksi kuin mitä hinta ero on nyky kuorma autoissa lämmitetään säiliö ensin lohkolämmittimellä ja sitten ajossa vesikiertoisella lämmittimellä ja ajetaan koko ajan kesä aineella
-
tossa yhdessä vastauksessa oli että talvi aine painuu pohjaan painavempana mutta kyllä se keveämpää on joten säiliössä aina pinnalla ja polttoaineen energia sisältö on kummassakin sama kiloa kohden joten talvi ainetta joutuu polttamaan enemmän samaan työ suoritukseen tulee sitä kautta kalliimmaksi kuin mitä hinta ero on nyky kuorma autoissa lämmitetään säiliö ensin lohkolämmittimellä ja sitten ajossa vesikiertoisella lämmittimellä ja ajetaan koko ajan kesä aineella
en oo tuommosesta tankin lämmityksestä kuullut mutta kannessa kuertävä polttoaine kyllä lämmittää tankin niin että pelaa kesälaadulla sama minkälainen pakkanen
-
Hyvä kikka tuokin,mutta tankinlämmittin varmistais ettei koskaan enää tulis propleemia. ??? Ja tossa shellin puurossa taitaa olla pikkasen vettäkin seassa ko on niin harmaata pakkasella,lomittajakin sen väriä ihmetteli eikä varmokaan tahtonut kunnolla käydä muutoin kun navetassa parkkeeraamalla.
Parafiini vetää ittensä harmaaksi pakkasella. Vesi on silloin jäässä tankinpohjalla. Sähän nyt huittislainen meinaat olla jos vettä traktoreihin tankkaat tai edes ajattelet sitä ???
Enpä ajatellu sitä farmisäiliötä lämmittää vaan traktorin tankin pohjaan sakkautuva parafiini pitäs saada sulatettua ettei tuki siivilää. Pitänee kait kuitenki ostaa toinen farmisäiliö johon saa talvilaadun erikseen :(
-
Kesälaatua ei pidä ostaa kesällä!!! Moni varmaan pärjää tuolla paremmalla kesälaadulla, jos ei tarvitse ajella kuin pikkupakkasilla.
-
Minä olen ajellut 100-sarjan Valmet/Valtra-traktoreille lähes 20 vuotta kesälaatuisella. Kerran on tänä aikana ollut pieni käyntiongelma(ei kuitenkaan jääty tielle eikä jouduttu suodattimia vaihtamaan) ja silloin oli tankissa Esson myymää polttoöljyä, mistä lienee firmalle tullut.
Kesälaatuisella moottoripolttoöljyllä suodatettavuuspiste on käytännössä -18 astetta ja ainakaan minulla ei ole pakottavaa tarvetta ajaa edes kylmemmällä säällä.
Kahta farmaritankkia ei kyllä kannata ostaa eri vuodenaikoja varten, parempi sitten on ajaa ympäri vuoden talvilaadulla, jos kone ei tosiaankaan kesälaadulla kulje pikkupakkasilla.
-
Taas tämä joka syksyinen suosikki keskustelu aihe...
Kesällä kesäainetta ja talvella talviainetta, samaan tankkiin lorutellaan. Miksi yksinkertaisista asioista pitää tehdä niin vaikeita?
Kun seuraavan kerran miettii talvella kesälaadun tilaamista, niin kannattaa tarkistaa myös paljonko maksaa Common Rail koneen pa-suodattimet. Ellei sitten halua olla kuten eräs sitkeä Valtteemi kuski, kolme kertaa kuskasivat koneen korjaamolle polttoaineen vuoksi. Perustelut: "Aina ennenkin on Valtterilla kesälaadulla ajettu..." :)
-
Taas tämä joka syksyinen suosikki keskustelu aihe...
Kesällä kesäainetta ja talvella talviainetta. Miksi yksinkertaisista asioista pitää tehdä niin vaikeita?
Kaksi sivua juttua ja koko viisaus tiivistetty tuohon lainaukseen :)
No onhan se välilaatukin olemassa. Miksi kukaan ei ole puhunut vielä siitä ;)
-
Kerran vielä
Riippuen siitä koska kesälaatu on toimitettu se tukkii suodattimen >>
Neste MPÖ-5/-15 Samepiste 0 C
Suodatettavuus - 10C ( koesuodatin tukkeutuu )
Neste -moottoripolttoöljyä -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Suodatettavuus noin - 5 C koesuodatin tukkeutuu
nämä siis nesteen oman ilmoituksen mukaan
Mutta jos "Aina ennenkin on Valtterilla kesälaadulla ajettu..." niin ei muuta kun kesälöpöä tankiin mieluumin vielä sitä polttööljyä ( lämmitysöljyä ) se on halvenpaa ja parempaa :)
-
Kerran vielä
Riippuen siitä koska kesälaatu on toimitettu se tukkii suodattimen >>
Neste MPÖ-5/-15 Samepiste 0 C
Suodatettavuus - 10C ( koesuodatin tukkeutuu )
Neste -moottoripolttoöljyä -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Suodatettavuus noin - 5 C koesuodatin tukkeutuu
nämä siis nesteen oman ilmoituksen mukaan
Mutta jos "Aina ennenkin on Valtterilla kesälaadulla ajettu..." niin ei muuta kun kesälöpöä tankiin mieluumin vielä sitä polttööljyä ( lämmitysöljyä ) se on halvenpaa ja parempaa :)
Lämmitysöljy oli puintiaikaan kalliimpaa kuin mpö :o
Talvilaadut koneeseen syyskuun alus,ei ongelmia 8)
-
Kerran vielä
Riippuen siitä koska kesälaatu on toimitettu se tukkii suodattimen >>
Neste MPÖ-5/-15 Samepiste 0 C
Suodatettavuus - 10C ( koesuodatin tukkeutuu )
Neste -moottoripolttoöljyä -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Suodatettavuus noin - 5 C koesuodatin tukkeutuu
nämä siis nesteen oman ilmoituksen mukaan
Mutta jos "Aina ennenkin on Valtterilla kesälaadulla ajettu..." niin ei muuta kun kesälöpöä tankiin mieluumin vielä sitä polttööljyä ( lämmitysöljyä ) se on halvenpaa ja parempaa :)
siis oliko tää mulle "Kerran vielä" ?
Kesälaatujakin on monenlaisia riippuen tilauspäivästä niinkuin sanoit
Mutta ainakin agrimarket myi välilaatua -15/-25 ja talvilaatua -29/-34 ja nesteellä näyttää olevan parempaakin , joten luulis oikean löytyvän.... 8)
-
Noiden 100-sarjan Vallujen pakkasominaisuudet perustuvat lähinnä runkotankkiin ja melko väljiin polttoaineputkiin ja suodattimiin. Jos konetta pitää aluksi tyhjäkäynnillä ja antaa rauhassa paikkojen lämmetä, niin sen jälkeen kyllä saa aivan rauhassa ajella.Jos menee pupu pöksyyn, voi tankkia lämmittää vaikka kaasuliekillä. Toista se on nykyvalttreissa, joissa on muiden merkkien tapaan muovihinkit hytin alla.
Joissai rekoissa on polttoaineen kierto niin nopea, että lumet sulavat tankin päältä, joten koneet pelaavat myös kesälaadulla talvisinkin. Itselläni oli 80-luvulla natikka ja syyskynnöillä, kun maa oli hieman kuurassa, oli selvästi käyntiongelmia kesälaatuisen polttoaineen takia
-
Kerran vielä
Riippuen siitä koska kesälaatu on toimitettu se tukkii suodattimen >>
Neste MPÖ-5/-15 Samepiste 0 C
Suodatettavuus - 10C ( koesuodatin tukkeutuu )
Neste -moottoripolttoöljyä -0/-10 toimitetaan aikavälillä 1.5.-31.8.
Suodatettavuus noin - 5 C koesuodatin tukkeutuu
nämä siis nesteen oman ilmoituksen mukaan
Mutta jos "Aina ennenkin on Valtterilla kesälaadulla ajettu..." niin ei muuta kun kesälöpöä tankiin mieluumin vielä sitä polttööljyä ( lämmitysöljyä ) se on halvenpaa ja parempaa :)
siis oliko tää mulle "Kerran vielä" ? >> EI <<
Kesälaatujakin on monenlaisia riippuen tilauspäivästä niinkuin sanoit
Mutta ainakin agrimarket myi välilaatua -15/-25 ja talvilaatua -29/-34 ja nesteellä näyttää olevan parempaakin , joten luulis oikean löytyvän.... 8)
-
Nuo suodatettavuuslämpötilat on ainakin nesteen tietojen mukaan kesälaaduilla -10 ja -15. Ne toimivat kasvihuonetalvessa ihan hyvin, jos konetta ei tarvita tulipalopakkasilla, joita on parina päivänä vuodessa. Jos pitää välttämättä kovalla pakkasella ajaa, niin sitten ilman muuta talvilaatu talveksi.
Nesteen polttoaineopas kannattaa lukea läpi, siinä on ne tiedot, jotka jokaisen konemiehen kuuluisi tietää.
http://www.neste.fi/binary.asp?page=3559&field=FileAttachment&version=4 (http://www.neste.fi/binary.asp?page=3559&field=FileAttachment&version=4)
Kun ajelin yhteen väliin autolla Venäjän dieselillä, siellä kun talvilaatu ehtii myyntiin keväällä ja kesälaatu syksyllä, piti autoon laittaa lämmitin, kesälaadulla tahtoi ensimmäiset kiihdytykset olla turhan hitaita. Siitä lämmittimestä ei kannata satasia maksaa. Sen voi tehdä itse, eikä ole kallis.
Kääritään metrin pätkä 8 tai 10mm kupariputkea 30cm mittaisen 1/2 tuuman kupariputken pätkän ympäri. Se onnistuu kun lämmittää käärittävän putken punahehkuun sitä mukaan kun sitä käärii. Lopuksi viimeistely tinalla ja lämmitin on valmis. Tuon kun laittaa lämmityslaitteen paluuputkeen ja polttoaineet kulkemaan siitä läpi niin jo toimii. Suodatin pysyy mukavasti käden lämpöisenä ja suodattimeen menevä polttoaine alkaa lämmetä melkein heti kun lähdetään roikan nokasta. Vastaavasti lämmitys vähenee ja loppuu kun lämmityslaitetta ilmojen lämmetessä tarvitaan vähemmän.
-
Commonrailithan lämmittää löpöä,keksin tuossa tallissa tsiikailla ja 20 astetta plussaa noin 5h ajon jälkeen 1/4 tankillisessa,muutama aste pakkasta. Olen muuten se joka hinaa kesälaatuihmisiä lämpimään ;D
-
Miten joku vastailee näihin juttuihin lukematta tai ymmärtämättä mitä muissa vastauksissa on kirjoitettu?
Jos on ajanut 20 vuotta sitten vaikka millä aineella, ei sitä paljon kannata muistella, kun kaikki polttoaineet ovat muuttuneet sen jälkeen. Jos sitä ei tiedä, kannattaa perehtyä asiaan, ja palata sitten uudistuneiden neuvojensa kanssa takaisin sivuille.
-
Commonrailithan lämmittää löpöä,keksin tuossa tallissa tsiikailla ja 20 astetta plussaa noin 5h ajon jälkeen 1/4 tankillisessa,muutama aste pakkasta. Olen muuten se joka hinaa kesälaatuihmisiä lämpimään ;D
Jos tänään jaksaisi tuketa tuon löpön jäähdyttimen,näkisi mitä löpön lämpöön vaikuttaa?
Ollaan iltapäivästä viisaampia...
-
Tankki aamulla täyteen,lämpötila löpöllä -4. Kaksi tuntia ajoa,löpössä lämpöä +14.
Iltaoäivästä tankki puolillaan,lämpö +27.
Aamulla kymppi pakkasta,päivällä jotain neljä astetta.
Viinakaupan muovikassi löpön jäähdyttimeen tällätty eli tukossa oli.
-
Mahdollisimman kylmänähän se polttoaine-ilmaseos pitäs saada polttoon että tehoja löytyy. ;)
Varmimmalla liikkeelle pääsee tilaamalla aina talvilaatua jos on "yhden säiliön mies". Uusi farmarisäiliö maksaa noin euron per tilavuuslitra halventuen isontuessaan (about kolmesta kuutiosta ylöspäin alkaa litrahinta laskea).
Esimerkiksi 5000 litran farmarisäiliö maksaa ainakin 3500 euroa riippuen varustuksesta. Kyllähän tuollakin rahalla ostaa sitä halvinta kesälaatuista polttoöljyä melkomoisen määrän, saati lyö rahansa seisomaan toiseen, talvilaadulle tarkoitettuun säliöön. Näinpä jokainen ottaa tuon "parafiiniklausuulin" omalle kontolleen, jos kone hyytyy eikä toimi. Puntaroikaa itse kukin...
-
Olen muuten se joka hinaa kesälaatuihmisiä lämpimään ;D
Eli olet siis lentokapteeni ja viet ihmisiä lasteittain etelän lämpöön. ;D
-
Tankki aamulla täyteen,lämpötila löpöllä -4. Kaksi tuntia ajoa,löpössä lämpöä +14.
Iltaoäivästä tankki puolillaan,lämpö +27.
Aamulla kymppi pakkasta,päivällä jotain neljä astetta.
Viinakaupan muovikassi löpön jäähdyttimeen tällätty eli tukossa oli.
Ompa lämmintä
Kw:t menee löpön lämmitykseen :D
Asiaan: sitten kun parfiinit on farmarin pohjalta polteltu niin ...
-
Mahdollisimman kylmänähän se polttoaine-ilmaseos pitäs saada polttoon että tehoja löytyy. ;)
Varmimmalla liikkeelle pääsee tilaamalla aina talvilaatua jos on "yhden säiliön mies". Uusi farmarisäiliö maksaa noin euron per tilavuuslitra halventuen isontuessaan (about kolmesta kuutiosta ylöspäin alkaa litrahinta laskea).
Esimerkiksi 5000 litran farmarisäiliö maksaa ainakin 3500 euroa riippuen varustuksesta. Kyllähän tuollakin rahalla ostaa sitä halvinta kesälaatuista polttoöljyä melkomoisen määrän, saati lyö rahansa seisomaan toiseen, talvilaadulle tarkoitettuun säliöön. Näinpä jokainen ottaa tuon "parafiiniklausuulin" omalle kontolleen, jos kone hyytyy eikä toimi. Puntaroikaa itse kukin...
Näin on
Kesä laadussa on pieni etu, aine on heiman tehokkaanpaa 2 - 3 % , ero on tosin vaikeasti mittattavissa ja mahdollinen hyöty hukkaantuu miinuksen puolelle helposti.
-
Se on ainakin todettava, että kesälaatuinen MOPÖ on huomattavasti laadukkaampaa kuin ennen käytetty kesälaatuinen löpö(siis kotoisen Neste Oy:n tuottama), joka oli monessa traktorissa käyttökelvotonta jo kahden kolmen asteen pakkasessa.Ennen TB:n venäjältä tuoma "kesälöpö" oli luku sinänsä, se oli kyllä parempaa kuin Nesteen talvilaatu. Kesälaatuinen MOPÖ syys- ja talvikaudella hankittuna suodattuu ainakin papereiden mukaan käytännössä vielä jopa -18 asteen lämmössä. Mitä näitä etelän talvia on viimeiset 6-7 vuotta katsellut, niin alle tuon lämpötilan mennään jo aika harvoin, vallitseva lämpötila on haarukassa 5-10 miinusasteetta ja puolet talvesta on lähes vesikeliä.Pohjois-Suomessa nyt vielä on kunnon pakkaskelit, joten siellä talvilaatu on vielä tarpeen.
Kahden eri farmaritankin hankinta(siis talvi- ja kesälaatu) ei kyllä ikimaailmassa maksa itseään takasin muuta kuin ympäri vuoden ajavilla urakoijilla, ei normaali maatalouskäytössä.
-
Eiköhän kaikki viimetalvena hankitut ja täytetyt farmarisäiliöt maksa itsensä parinvuoden kuluessa. ;)