Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Neke - 25.10.09 - klo:19:04
-
Minkälaisella traktori perävaunuyhdistelmällä saa suurimman laillisen kokonaismassan?
-
Sillä missä vetokone on mahdollisimman raskas. :D :D :D
-
Minkälaisella traktori perävaunuyhdistelmällä saa suurimman laillisen kokonaismassan?
Sellaisella,missä pv:n jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
-
Liikennetraktorilla, tän kun painottaa maximi painoon
(tyyppihyväksytty paino) huomioiden akselipainot ja
renkaiden maximi kantavuus. ja kärry 2-akselinen ,pitkä teli
tai 3- akselinen, tahikka vankkuri.
onko tässä mitään järkeä? kuollutta massaa paljon,
löpöä palaa turhaan, kuorma-auto järkevämpi, toki
tapauksista riippuen.
-
Liikennetraktorilla, tän kun painottaa maximi painoon
(tyyppihyväksytty paino) huomioiden akselipainot ja
renkaiden maximi kantavuus. ja kärry 2-akselinen ,pitkä teli
tai 3- akselinen, tahikka vankkuri.
onko tässä mitään järkeä? kuollutta massaa paljon,
löpöä palaa turhaan, kuorma-auto järkevämpi, toki
tapauksista riippuen.
traktori on halvempi lyhyillä matkoilla..
-
Liikennetraktorilla, tän kun painottaa maximi painoon
(tyyppihyväksytty paino) huomioiden akselipainot ja
renkaiden maximi kantavuus. ja kärry 2-akselinen ,pitkä teli
tai 3- akselinen, tahikka vankkuri.
onko tässä mitään järkeä? kuollutta massaa paljon,
löpöä palaa turhaan, kuorma-auto järkevämpi, toki
tapauksista riippuen.
traktori on halvempi lyhyillä matkoilla..
tuommoseen vankkurikärryyn kun virittelee aisan painotuksen, tai sitten tekee jäykkäaisasen ja muuttaa kääntökehän paikkaa niin että tulee painoa myös traktorin takapyörille
-
Liikennetraktorilla, tän kun painottaa maximi painoon
(tyyppihyväksytty paino) huomioiden akselipainot ja
renkaiden maximi kantavuus. ja kärry 2-akselinen ,pitkä teli
tai 3- akselinen, tahikka vankkuri.
onko tässä mitään järkeä? kuollutta massaa paljon,
löpöä palaa turhaan, kuorma-auto järkevämpi, toki
tapauksista riippuen.
3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!
-
3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!
Tää taitaa olla sitä laajempaa matematiikkaa?
Oikea vastaus 5T veturille on 18T eli 5x3+3t=18T Sitä koukku massaa ei kolminkertaisteta.... 8)
-
3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!
Tää taitaa olla sitä laajempaa matematiikkaa?
Oikea vastaus 5T veturille on 18T eli 5x3+3t=18T Sitä koukku massaa ei kolminkertaisteta.... 8)
minustakin asia on juuri näin! eli 18t. Kytkentämassa on renkaiden maahan kohdistama massa.
-
3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!
Tää taitaa olla sitä laajempaa matematiikkaa?
Oikea vastaus 5T veturille on 18T eli 5x3+3t=18T Sitä koukku massaa ei kolminkertaisteta.... 8)
minustakin asia on juuri näin! eli 18t. Kytkentämassa on renkaiden maahan kohdistama massa.
Nimenomaan kytkentämassa punnitaan pv:n renkaiden maahan kohdistamasta massasta,loppu on traktorin painoa ja
siihen sisältyy koukkupaino,eli käsittääkseni sekin kolminkertaitetaan.
-
3-akseliseen max kantavuus 24 tn+ koukkupaino n.3tn=27tn.Saa kuljettaa 5tn painavalla veturilla kunhan kärryn
jarrut toimii traktorin jarrupolkimesta.
4-aks. täys pv(1+3aks.),max kokonaispaino 34tn,vaatii 11,4tn painoa veturiin.Ja ammattikuljettajan!!
Tää taitaa olla sitä laajempaa matematiikkaa?
Oikea vastaus 5T veturille on 18T eli 5x3+3t=18T Sitä koukku massaa ei kolminkertaisteta.... 8)
minustakin asia on juuri näin! eli 18t. Kytkentämassa on renkaiden maahan kohdistama massa.
Nimenomaan kytkentämassa punnitaan pv:n renkaiden maahan kohdistamasta massasta,loppu on traktorin painoa ja
siihen sisältyy koukkupaino,eli käsittääkseni sekin kolminkertaitetaan.
Koukkumassaa ei tosiaankaan kolminkertaisteta!!!
-
Juuri näin! Vain traktorin rekisteriotteeseen merkitty paino lisättynä max 30% lisäpainotuksella kerrotaan kolmella, jos jarrut polkimella, muuten x2,8!
-
Fendt 936 painaa 10360 ja maksimipaino on 18 tonnia. Perävaunukytkimelle valmistaja sallii 2 tonnia. (laki 3 tonnia)
Lisäpainoja voidaan lukea hyväksi kolmannes omapainosta, eli 3 453 kg.
Jos kärryssä on polkimesta toimivat jarrut, perävaunun maksimi kytkentämassa on (10 360 + 3453) *3 = 41 440 kg, ellei valmistaja ole rajoittanut pienemmäksi.
Siihen vankkurimalllin täysperävaunu. Takana kolmiakselinen teli 1.4 metrin akselivälillä sallii 24 tonnia, ja eteen kaksiakselinen 1.3 metrin akselivälillä 18 tonnia. Perävaunun kytkentämassa yhteensä 42 tonnia.
Perävaunuun lisäksi 2 tonnia koukulle, ja traktoriin täysi painotus, mahdollisesti siitä pitää vähentää koukulle tuleva paino eli jää 16 tonnia.
Eli traktori + lisäpainot + koukkupaino yhteensä 18 tonnia + perävaunu 41.4 tonnia = kokonaispaino 59.4 tonnia.
Toisaalla traktori+perävaunu sallittu kokonaispituus on 16.5 metriä, ja jos äärimmäisten akselien väli olisi 15 metriä, niin sallittu kokonaismassa olisi 55.64 tonnia.
"yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä."
Meniköhän oikein?
-
Fendt 936 painaa 10360 ja maksimipaino on 18 tonnia. Perävaunukytkimelle valmistaja sallii 2 tonnia. (laki 3 tonnia)
Lisäpainoja voidaan lukea hyväksi kolmannes omapainosta, eli 3 453 kg.
Jos kärryssä on polkimesta toimivat jarrut, perävaunun maksimi kytkentämassa on (10 360 + 3453) *3 = 41 440 kg, ellei valmistaja ole rajoittanut pienemmäksi.
Siihen vankkurimalllin täysperävaunu. Takana kolmiakselinen teli 1.4 metrin akselivälillä sallii 24 tonnia, ja eteen kaksiakselinen 1.3 metrin akselivälillä 18 tonnia. Perävaunun kytkentämassa yhteensä 42 tonnia.
Perävaunuun lisäksi 2 tonnia koukulle, ja traktoriin täysi painotus, mahdollisesti siitä pitää vähentää koukulle tuleva paino eli jää 16 tonnia.
Eli traktori + lisäpainot + koukkupaino yhteensä 18 tonnia + perävaunu 41.4 tonnia = kokonaispaino 59.4 tonnia.
Toisaalla traktori+perävaunu sallittu kokonaispituus on 16.5 metriä, ja jos äärimmäisten akselien väli olisi 15 metriä, niin sallittu kokonaismassa olisi 55.64 tonnia.
"yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä."
Meniköhän oikein?
---muuten kyllä,mutta meille on opetettu että max.kytkentämassa on 3x rekisteriotteeseen merkitty omamassa,joten max.kytkentämassa olisi 936:lle 31080 kg.Lisäpainoja ei koulutuksen mukaan lueta max.kytkentämassan laskennassa mukaan.Tämän laskukaavan mukaan max.massa olisi 33080kg mukaanlukien 2tn koukulle.
---lisäpainot luetaan mukaan esim siinä tapauksessa,että on jarruton kärry...
Meniköhän nyt oikein?
-
---muuten kyllä,mutta meille on opetettu että max.kytkentämassa on 3x rekisteriotteeseen merkitty omamassa,joten max.kytkentämassa olisi 936:lle 31080 kg.Lisäpainoja ei koulutuksen mukaan lueta max.kytkentämassan laskennassa mukaan.Tämän laskukaavan mukaan max.massa olisi 33080kg mukaanlukien 2tn koukulle.
---lisäpainot luetaan mukaan esim siinä tapauksessa,että on jarruton kärry...
Meniköhän nyt oikein?
Kyllä tuo lisäpainojen hyväksiluku aika selvästi koskee kaikkia tapauksia, sekä jarrullisia että jarruttomia. Tämä näkyy olevan koneyrittäjienkin esityksessä.
3. Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassaa määrättäessä saa traktorin omamassassa ottaa huomioon valmistajan suosituksen mukaisesti asennetut lisäpainot ja -rakenteet, kuitenkin enintään kolmasosan traktorin rekisteriin merkitystä omamassasta.
Tuosta erillisenä erityis-erityistapauksena on erikseen jarruttomien kärryjen kohdalla se että koukulla on alle 15% painosta, mutta lisäpainotettuna traktorin jarrut riittää 3.5 m2/s hidastukseen, jolloin saa käyttää 2.6 kerrointa.
-
Hulluksihan näistä säännöistä tulee kun yrittää löytää yksiselitteisiä ohjeita... Tuossa jotakin
http://www.mtk.fi/liitot/keskipohjanmaa/ajankohtaista/uutiset/uutiset_2007/fi_FI/Traktori_tieliikenteessa/_files/76811109608719177/default/ERIKOISKULJETUS%20TRAKTORILLA.ppt
http://www.autokanta.com/@Bin/191419/Konepuolen_lainsaadanto2008.pdf
Ehkä paras löytämäni esitys
http://www.mtk.fi/liitot/keskipohjanmaa/ajankohtaista/uutiset/uutiset_2007/fi_FI/Traktori_tieliikenteessa/_files/76811094088155961/default/liikennetraktorit_07_02_2007.ppt
-
varsinainen asetushan on tuossa, mutta joutuu kyllä lukemaan aikan moneen kertaan että mitkä osuudet koskee traktoria ja millä tavalla:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
-
Fendt 936 painaa 10360 ja maksimipaino on 18 tonnia. Perävaunukytkimelle valmistaja sallii 2 tonnia. (laki 3 tonnia)
Lisäpainoja voidaan lukea hyväksi kolmannes omapainosta, eli 3 453 kg.
Jos kärryssä on polkimesta toimivat jarrut, perävaunun maksimi kytkentämassa on (10 360 + 3453) *3 = 41 440 kg, ellei valmistaja ole rajoittanut pienemmäksi.
Siihen vankkurimalllin täysperävaunu. Takana kolmiakselinen teli 1.4 metrin akselivälillä sallii 24 tonnia, ja eteen kaksiakselinen 1.3 metrin akselivälillä 18 tonnia. Perävaunun kytkentämassa yhteensä 42 tonnia.
Perävaunuun lisäksi 2 tonnia koukulle, ja traktoriin täysi painotus, mahdollisesti siitä pitää vähentää koukulle tuleva paino eli jää 16 tonnia.
Eli traktori + lisäpainot + koukkupaino yhteensä 18 tonnia + perävaunu 41.4 tonnia = kokonaispaino 59.4 tonnia.
Toisaalla traktori+perävaunu sallittu kokonaispituus on 16.5 metriä, ja jos äärimmäisten akselien väli olisi 15 metriä, niin sallittu kokonaismassa olisi 55.64 tonnia.
"yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä."
Meniköhän oikein?
---muuten kyllä,mutta meille on opetettu että max.kytkentämassa on 3x rekisteriotteeseen merkitty omamassa,joten max.kytkentämassa olisi 936:lle 31080 kg.Lisäpainoja ei koulutuksen mukaan lueta max.kytkentämassan laskennassa mukaan.Tämän laskukaavan mukaan max.massa olisi 33080kg mukaanlukien 2tn koukulle.
---lisäpainot luetaan mukaan esim siinä tapauksessa,että on jarruton kärry...
Meniköhän nyt oikein?
Itsekin aikoinani opiskellut ja taistellut nuiden pykelien kanssa. Silloin se meni niin, että traktorin perävaunu kun siinä 3 tai useampi akseli saa kohdistaa tiehen 24t kuorman. Tuo ei nouse vaikka siihen peräkärryyn laittais sata akselia. plus sitten 3t kuorman vetokoukulle. Jos traktori sallii 4t koukkupainon, sitä voi käyttää pellolla, mutta tiellä laki määrä taas sen 3t. (Huomaa, että valmistaja saa ilmoittaa vaunuun vaikka 100t kantavuutta, sitä kantavuutta voi taas käyttää pellolla jos vaan pysyy pinnalla)) Eli oikeesti (24+3=)27t on suurin massa mitä voi kuljettaa 3 tai useampi akselisella perävaunulla. Silloin traktorin massa täytyy olla tuo 8t ja vaunussa polkimesta säätyvät jarrut. Traktoria saa lisäpainottaa sen 1/3 omapainosta, esim etukuormaajalla, vannepainoilla. esim jos sulla 6t oma painoltaan traktori saat siihen laittaa 2t lisäpainoo, silloin sulla on 8t traktori. Silloin yhdistelman massa voi olla tr 8t, koukkupaino 3t ja perävaunu 24t. Eli yhdistelmän kokonaispaino on 35t.
Kun ajetaan puntarille ja punnitus suoritetaan oikeaoppisesti niin otetaan punnitustulos perävaunusta, aisapainosta ja traktorista erikseen. Sitten lasketaan 3xtraktorin paino pitää olla suurempi kuin perävaunun akselipaino. Ja vaikka näin olisikin, mutta aisapaino on 4t niin taas saa sakon. Punnitusta ei aina tehdä näin, joskus ajan säästämiseksi voi olla järkevää punnita tr+vaunu irroittamatta niitä toisistaan. Jos aletaan spekuloimaan niin voihan tuohon ottaa sen 10% ylikuormaa, josta selviää puhumalla. Vai onko tässä nyt keksitty ihan uusia juttuja tuolta kuorma-auto puolelta?
Meniköhän nytten väärin?
-
Fendt 936 painaa 10360 ja maksimipaino on 18 tonnia. Perävaunukytkimelle valmistaja sallii 2 tonnia. (laki 3 tonnia)
Lisäpainoja voidaan lukea hyväksi kolmannes omapainosta, eli 3 453 kg.
Jos kärryssä on polkimesta toimivat jarrut, perävaunun maksimi kytkentämassa on (10 360 + 3453) *3 = 41 440 kg, ellei valmistaja ole rajoittanut pienemmäksi.
Siihen vankkurimalllin täysperävaunu. Takana kolmiakselinen teli 1.4 metrin akselivälillä sallii 24 tonnia, ja eteen kaksiakselinen 1.3 metrin akselivälillä 18 tonnia. Perävaunun kytkentämassa yhteensä 42 tonnia.
Perävaunuun lisäksi 2 tonnia koukulle, ja traktoriin täysi painotus, mahdollisesti siitä pitää vähentää koukulle tuleva paino eli jää 16 tonnia.
Eli traktori + lisäpainot + koukkupaino yhteensä 18 tonnia + perävaunu 41.4 tonnia = kokonaispaino 59.4 tonnia.
Toisaalla traktori+perävaunu sallittu kokonaispituus on 16.5 metriä, ja jos äärimmäisten akselien väli olisi 15 metriä, niin sallittu kokonaismassa olisi 55.64 tonnia.
"yli 44 tonnin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg jokaiselta 10 senttimetriltä, jonka ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän äärimmäisten akselien väli ylittää 1,80 metriä."
Meniköhän oikein?
---muuten kyllä,mutta meille on opetettu että max.kytkentämassa on 3x rekisteriotteeseen merkitty omamassa,joten max.kytkentämassa olisi 936:lle 31080 kg.Lisäpainoja ei koulutuksen mukaan lueta max.kytkentämassan laskennassa mukaan.Tämän laskukaavan mukaan max.massa olisi 33080kg mukaanlukien 2tn koukulle.
---lisäpainot luetaan mukaan esim siinä tapauksessa,että on jarruton kärry...
Meniköhän nyt oikein?
Itsekin aikoinani opiskellut ja taistellut nuiden pykelien kanssa. Silloin se meni niin, että traktorin perävaunu kun siinä 3 tai useampi akseli saa kohdistaa tiehen 24t kuorman. Tuo ei nouse vaikka siihen peräkärryyn laittais sata akselia. plus sitten 3t kuorman vetokoukulle. Jos traktori sallii 4t koukkupainon, sitä voi käyttää pellolla, mutta tiellä laki määrä taas sen 3t. (Huomaa, että valmistaja saa ilmoittaa vaunuun vaikka 100t kantavuutta, sitä kantavuutta voi taas käyttää pellolla jos vaan pysyy pinnalla)) Eli oikeesti (24+3=)27t on suurin massa mitä voi kuljettaa 3 tai useampi akselisella perävaunulla. Silloin traktorin massa täytyy olla tuo 8t ja vaunussa polkimesta säätyvät jarrut. Traktoria saa lisäpainottaa sen 1/3 omapainosta, esim etukuormaajalla, vannepainoilla. esim jos sulla 6t oma painoltaan traktori saat siihen laittaa 2t lisäpainoo, silloin sulla on 8t traktori. Silloin yhdistelman massa voi olla tr 8t, koukkupaino 3t ja perävaunu 24t. Eli yhdistelmän kokonaispaino on 35t.
Kun ajetaan puntarille ja punnitus suoritetaan oikeaoppisesti niin otetaan punnitustulos perävaunusta, aisapainosta ja traktorista erikseen. Sitten lasketaan 3xtraktorin paino pitää olla suurempi kuin perävaunun akselipaino. Ja vaikka näin olisikin, mutta aisapaino on 4t niin taas saa sakon. Punnitusta ei aina tehdä näin, joskus ajan säästämiseksi voi olla järkevää punnita tr+vaunu irroittamatta niitä toisistaan. Jos aletaan spekuloimaan niin voihan tuohon ottaa sen 10% ylikuormaa, josta selviää puhumalla. Vai onko tässä nyt keksitty ihan uusia juttuja tuolta kuorma-auto puolelta?
Meniköhän nytten väärin?
--nykyohje on että erillispunnitusta aisasta ei tehdä.Punnituksessa 3tn menee tr.painoon,jolloin seurataan taka-akselin sallittua kuormaa rek.otteesta.
--toi 24+3=27 on minunkin käsitykseni max.massasta,jolloi kyseessä ole täysperävaunu
-
Itsekin aikoinani opiskellut ja taistellut nuiden pykelien kanssa. Silloin se meni niin, että traktorin perävaunu kun siinä 3 tai useampi akseli saa kohdistaa tiehen 24t kuorman. Tuo ei nouse vaikka siihen peräkärryyn laittais sata akselia.
Tuo 24 tonnia on maksimi jos on normaalimallinen perävaunu. Neljännestä akselista ei ole tuossa suhteessa mitään hyötyä.
Mutta en asetuksesta löytänyt mitään pykälää joka olisi rajoittanut täysperävaunun eli traktoripuolen nimityksenä vankkurin kokonaismassaa tuohon 24 tonniin.
Eli siis akselistoltaan vastaavan mallinen perävaunu kuin kuvassa:
http://www.kaukokiito.fi/fi/Kalusto/Nousukapelliauto/
Pellollehan tuollaisella ei varsinkaan noilla massoilla ole mitään asiaa, mutta tämä kai oli puhtaasti teoreettinen kysymys.
-
Traktoripuolella ei tehdä mitään eroa vankkurin ja ns. tavallisen kärryn välille. Se maksimi on kummallakin se 24t+3t.
-
Traktoripuolella ei tehdä mitään eroa vankkurin ja ns. tavallisen kärryn välille. Se maksimi on kummallakin se 24t+3t.
Minkä pykälän mukaan?
Jotenkin itsekin alkuun ajattelin että olisi jokin tuollainen rajoitus, mutta en löytänyt asetuksesta mitään sellaista.
-
Tuossa konepuolen lain säädännässa on
Suurin perävaunun kaksiakseliselle telille kohdistuva massa on:
a) akseliväli pienempi kuin 100 cm 11 t
b) akseliväli 100-129 cm 16 t
c) akseliväli 130-179 cm 18 t
d) akseliväli 180 cm ja suurempi 20 t
Suurin perävaunun kolmiakseliselle telille kohdistuva massa on:
a) akselien etäisyys enintään 130 cm 21 t
b) akselien etäisyys 131 ja suurempi 24 t
-----------------
KYTKINKOHDAN SUURIN SALLITTU MASSA
Traktoriin kytketty keskiakseliperävaunu saa kuormittaa pystysuuntaisesti traktorin
vetokytkintä maksimissaan 3 tonnin suuruisella voimalla. Tämä massa voidaan laskea
perävaunun kantavuuteen mukaan, mikäli akselimassa/kokonaismassa ei sitä rajoita alemmaksi!
---------------------
Eli tuo 24 t on suurin paino maantiellä ajossa jos veturi ja kuski täyttää vaatimukset.
-
Traktoripuolella ei tehdä mitään eroa vankkurin ja ns. tavallisen kärryn välille. Se maksimi on kummallakin se 24t+3t.
Minkä pykälän mukaan?
Jotenkin itsekin alkuun ajattelin että olisi jokin tuollainen rajoitus, mutta en löytänyt asetuksesta mitään sellaista.
--mä koetin kans löytää jotain rajoitetta vankkurikärryn käytöstä,muuta kuin 16,5m kokonaispituus ja tietenkin akselipainorajat+ääriakselimitat...
--täytyy kysyä,niinkuin on tullu todettua,GLin kouluttajilta on tosiaan tuo 24+3 se katto ???
-
Traktoripuolella ei tehdä mitään eroa vankkurin ja ns. tavallisen kärryn välille. Se maksimi on kummallakin se 24t+3t.
Minkä pykälän mukaan?
Jotenkin itsekin alkuun ajattelin että olisi jokin tuollainen rajoitus, mutta en löytänyt asetuksesta mitään sellaista.
--mä koetin kans löytää jotain rajoitetta vankkurikärryn käytöstä,muuta kuin 16,5m kokonaispituus ja tietenkin akselipainorajat+ääriakselimitat...
--täytyy kysyä,niinkuin on tullu todettua,GLin kouluttajilta on tosiaan tuo 24+3 se katto ???
Kysy tuolta
KONEPUOLEN LAINSÄÄDÄNTÖÖN 15.3.2008
KOONNUT YLEISEEN JAKELUUN: VK JANI YLI-ANTTILA LP OULU. SÄHKÖPOSTI JANI.YLI-ANTTILA@LP.POLIISI.FI
Ajattelin huutaa niin tuloo paremmin kuuluksi, ai niin kerro sitte mitä vastas.
-
Jani kyllä vastailee kiperiin kysymyksiin kunhan vain joku kysyy..
-
Tuossa konepuolen lain säädännässa on
Suurin perävaunun kaksiakseliselle telille kohdistuva massa on:
a) akseliväli pienempi kuin 100 cm 11 t
b) akseliväli 100-129 cm 16 t
c) akseliväli 130-179 cm 18 t
d) akseliväli 180 cm ja suurempi 20 t
Suurin perävaunun kolmiakseliselle telille kohdistuva massa on:
a) akselien etäisyys enintään 130 cm 21 t
b) akselien etäisyys 131 ja suurempi 24 t
-----------------
KYTKINKOHDAN SUURIN SALLITTU MASSA
Traktoriin kytketty keskiakseliperävaunu saa kuormittaa pystysuuntaisesti traktorin
vetokytkintä maksimissaan 3 tonnin suuruisella voimalla. Tämä massa voidaan laskea
perävaunun kantavuuteen mukaan, mikäli akselimassa/kokonaismassa ei sitä rajoita alemmaksi!
---------------------
Eli tuo 24 t on suurin paino maantiellä ajossa jos veturi ja kuski täyttää vaatimukset.
Tuo pykälä on ihan sama kuorma-auton perävaunupykälä, eikä kuorma-autoissakaan perävaunupainoa ole rajattu 24 tonniin, vaan esim yhdistelmällä 2-akselinen etuteli 130 cm = 18 tonnia + 3-akselinen takateli 140 cm = 24 tonnia saadaan yhteensä 42 tonnia.
Se että kuorma-auton perävaunun massa voi olla yli 24 tonnia on ihan selvä juttu, eikä asetuksesta näytä löytyvän pykälää jonka mukaan traktoria koskisi tuossa suhteessa jotenkin eri määräykset.
(muuta kuin että maataloustraktorilla muussa kuin maatalouden ajossa on 10 tonnin rajoitus)
Jos joku löytää niin mielellään voisi ilmoitella että minkä pykälän mukaan.
Useimmillehan tuo ei tule vastaan, kun esim T191 valtra omapaino on n. 6 tonnia, siihen kolmannes lisäpainoa = 2 tonnia => 8 tonnia kertaa kolme = 24 tonnia joka tapauksessa.
-
Traktoripuolella ei tehdä mitään eroa vankkurin ja ns. tavallisen kärryn välille. Se maksimi on kummallakin se 24t+3t.
Minkä pykälän mukaan?
Jotenkin itsekin alkuun ajattelin että olisi jokin tuollainen rajoitus, mutta en löytänyt asetuksesta mitään sellaista.
--mä koetin kans löytää jotain rajoitetta vankkurikärryn käytöstä,muuta kuin 16,5m kokonaispituus ja tietenkin akselipainorajat+ääriakselimitat...
--täytyy kysyä,niinkuin on tullu todettua,GLin kouluttajilta on tosiaan tuo 24+3 se katto ???
No huh, jopas tämä lainsäädäntö on selvä.Yhtä monta tulkintaa kuin on tulkitsiaa.Jos kysyy luennoitsialta kannataa ottaa kirjallisena. Mutta itse olen edelleen "uskossani vahva"
-
Ettei asia olisi liian yksinkertainen, entäs jos perävaunusta tulee aisapainoa 5tn.Josta 3tn vetokoukulle ja painonsiirtosylinterillä 2tn traktorin etuakselille! Euroopassa painonsiirtosylinterit aika yleisiä isojen lietepyytyjen ja noukkareiden kanssa.Itelläkin paskapytyssä vakauttaa kummasti ajoa tiellä ja parantaa vetotehoa pellolla.
-
Ettei asia olisi liian yksinkertainen, entäs jos perävaunusta tulee aisapainoa 5tn.Josta 3tn vetokoukulle ja painonsiirtosylinterillä 2tn traktorin etuakselille! Euroopassa painonsiirtosylinterit aika yleisiä isojen lietepyytyjen ja noukkareiden kanssa.Itelläkin paskapytyssä vakauttaa kummasti ajoa tiellä ja parantaa vetotehoa pellolla.
Hydraulista painonsiirtoa en ole "keksinyt", mielenkiintoinen mahdollisuus muuttaa vetokoneen omaa painojakaumaa.Tällä järjestelyllä on teoriassa mahdollista 17tn traktori kokonaismassaa määriteltäessä.Nyt, 7530 lastaa pv:n lievään (5%) ylikuorman,soittaa LP:lle. Ja lähtee ajamaan ilmoituksen suuntaan,sitten saadaan taas yksi näkemys lisää.
-
[Hydraulista painonsiirtoa en ole "keksinyt", mielenkiintoinen mahdollisuus muuttaa vetokoneen omaa painojakaumaa.Tällä järjestelyllä on teoriassa mahdollista 17tn traktori kokonaismassaa määriteltäessä.Nyt, 7530 lastaa pv:n lievään (5%) ylikuorman,soittaa LP:lle. Ja lähtee ajamaan ilmoituksen suuntaan,sitten saadaan taas yksi näkemys lisää.
[/quote]
Asetus ajoneuvojen käytöstä: pykälä 20 kohta g: neli-tai useampiakselinen perävaunu 24tn max...
On myös niin sanottu "siltasääntö"- missä painorajat saattaa ylittyä.
Taitaa tr kokonaismassa monessa koneessa olla se ensin määräävä tekijä maksimi kytkentämassaa laskettaessa.
-
Asetus ajoneuvojen käytöstä: pykälä 20 kohta g: neli-tai useampiakselinen perävaunu 24tn max...
pykälä 20 kohta g) neli- tai useampiakselinen _teli_ 24 tonnia.
perävaunussa voi olla enemmän kuin yksi teli.