Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: makro - 18.10.09 - klo:15:46

Otsikko: Turbon vaihto?
Kirjoitti: makro - 18.10.09 - klo:15:46
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: +200 - 18.10.09 - klo:18:28
Pro-turbo.Holset hx40 super 8)



Ainiin meinas unohtua:pelkkä ilma ei anna voimaa,tarvitaan savuakin ;D ;D
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Wejjo - 18.10.09 - klo:18:46
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?

Onko tuosta jo sitten säädetty tehot tappiin vakioturbolla? Kun ei kai se turbon vaihto ennemmin juuri mitään hyödytä, vakioturbokin vastaa syötönlisäykseen herkästi paineennousulla niissä rajoissa joka normaalikäytössä turvallinen.

Sitten tietty jos tavoite saada kapealle ja korkealle kierrosalueelle maksimitehoa esim. vetokilpailuun, voisi hakea isompaa fööniä
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Ana - 18.10.09 - klo:19:25
6800 sopivan kireelle säädettynä alkaa olla lämpöjen kans ongelmia ja polttoaineen kulutus melkoinen tehoon nähden. Nyt vaihdettiin tilalle HX40 super 14 pakopesällä mutta se on liian suuri, vaatii kierroksia likemmäs 2000 ennen kuin alkaa mitään tapahtumaan ja sitte kyllä vetääs vaikka kuun maahan jos sais varpin ympäri 8) Niimpä nyt onki aikomus vaihtaa tilalle maksumista ylimäärääseksi jääny HX35 12 pakopesällä, tuo 6000-sarjan vallujen pakosarja siinämieles ongelmallinen kun pienellä laipalla ja siihen vaikia löytää mitään järkevää ahdinta joten joutuu tekemään välilaipan jotta saa esim noi holsetit kiinni, vanhemmis esim 705 on isoolla laipalla johon sopiis noi holsetit suoraan mutta niis on jo vakionakin järkevän kokoonen ahdin.
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: KKK27 - 02.01.10 - klo:21:33
Eläkää nyt saatana nuin järettömän kokosia turpoja laittako tohon koneeseen.Ite vaihettii 6400 kkk 27 merkkinen puhallin.Aika passelin kokonen,alkaa nostamaan jo hyvin ahtoja 1500 kohalla.Vaatii meleekeen hukkaportin jos meinaa syöttöä pitää isommalla.Ahdot on 2.5 baria jos syöttöä laittaa vakiosta 4 kierrosta isommalle.Tällä hetkellä ahtoja nostaa 1.5-1.6 kiloa.Tyhjänä tie ajossa jos vetää urku auki(2800) niin ahdot 0.5-0.6,vakiolla meleen kilossa.Ei muutako soittoa pro turbolle ja hommaat siel tommosen,oisko hinta jotain 600 eukkia.Tuo holsetin hx40 on semmonen et saa syöttö olla täysillä ja kaasu pohjas et jotain tapahtuu :o
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Mikkis - 03.01.10 - klo:13:38
Tarkotus olis kans vaihtaa 8150 Valtraan puhallinta vanhan jäädessä pieneksi ja kaveri suositteli tuollaista KKK K-27 17 pakopesällä. Myös siksikin että suhteellisen laaja tehoalue ja helppo asentaa. Tehotavoite tuonne 220+ ja sielä on se jo mutta tahtoo koneesta happi loppua ja muutenkin hieman puuduttavaa menoa kun sen kuulee ettei kone saa vedossa tarpeeksi ilmaa.
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: rene - 03.01.10 - klo:14:21
Tarkotus olis kans vaihtaa 8150 Valtraan puhallinta vanhan jäädessä pieneksi ja kaveri suositteli tuollaista KKK K-27 17 pakopesällä. Myös siksikin että suhteellisen laaja tehoalue ja helppo asentaa. Tehotavoite tuonne 220+ ja sielä on se jo mutta tahtoo koneesta happi loppua ja muutenkin hieman puuduttavaa menoa kun sen kuulee ettei kone saa vedossa tarpeeksi ilmaa.
Onkos tuossa vakiona jakajapumppu?
  Omaan koneeseen ajattelin sovittaa kahta turboa, isomman jo hankin viime talvena. Hiukan on tuokin projekti venynyt. Vähän isommasta volvon kuorma-autosta on tuo iso holset. Tarkoitus ahdot saada niin tehokkaiksi kun mahdollista ja syöttöä laittaa vaan hiukan lisää. Ihan hiukan lisää :D
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: +200 - 03.01.10 - klo:15:06
Tarkotus olis kans vaihtaa 8150 Valtraan puhallinta vanhan jäädessä pieneksi ja kaveri suositteli tuollaista KKK K-27 17 pakopesällä. Myös siksikin että suhteellisen laaja tehoalue ja helppo asentaa. Tehotavoite tuonne 220+ ja sielä on se jo mutta tahtoo koneesta happi loppua ja muutenkin hieman puuduttavaa menoa kun sen kuulee ettei kone saa vedossa tarpeeksi ilmaa.
Eikun hx 40 super 8) Ittellä 5,9litrases viius,1500 rpm ahdot 1,5bar.2800 rpm ahdot n3bar.Eikä pakopaineet nouse.Niin ja mulla pakopesä 16.Jos pako 14,olis 1300 ahdot jo yli 1,5.
http://www.youtube.com/watch?v=hJsd5axbzus
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: 115 - 03.01.10 - klo:15:23
"Eikun hx 40 super Cool Ittellä 5,9litrases viius,1500 rpm ahdot 1,5bar.2800 rpm ahdot n3bar.Eikä pakopaineet nouse.Niin ja mulla pakopesä 16.Jos pako 14,olis 1300 ahdot jo yli 1,5."

Tuollainen Holset kova sana!
Millainen pakopainemittari käytössä? Mistä niitä saa Suomesta ja kuinka kalliita ovat ja miten vaikeita asentaa?

Olisko mitään ideaa laittaa imupuolelle 2 lämpömitaria. Ensimmäinen ahtimen jälkeen ja toinen välijäähdyttimen jälkeen, näkis miten cooleri toimii, eipä siinä muuten taida itua olla!
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Hiippailija - 03.01.10 - klo:15:33
Lainaus
Eikun hx 40 super 8) Ittellä 5,9litrases viius,1500 rpm ahdot 1,5bar.2800 rpm ahdot n3bar.Eikä pakopaineet nouse.Niin ja mulla pakopesä 16.Jos pako 14,olis 1300 ahdot jo yli 1,5.
http://www.youtube.com/watch?v=hJsd5axbzus
Ilman cooleria? Onko käyny penkissä? Hyvin tuntuu kulkevan,eikä hirveesti savutakkaan.. ;D
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Mikkis - 03.01.10 - klo:15:45
Minen oikeen ymmärrä mikä taika tuossa HX40 Superissa on kun  kaikki sitä tuputtaa..... Olis tuos viritelmäs enemmän työtä, mutta pitää nyt vielä tutkia. Tuota Superi ansiantuntijat suosittaa 16 pakopesällä ja omien päätelmien mukaan myöskin jos tuo Holsetti tulee. Ennen kevätauringon suurempaa lämpötilanmuodostusta pitäisi puhaltimen puhaltaa

Ja tuo 8150 on _ollu_ Stanadynen jakapaumpulla. Nykyään tahtia määrää Bosch VE jakajapumppu  :P

+200: Tuo 980 samoos kisois olleena on kaverin virittämä.  :D

Ja tuo pakokaasun ulosvirtausta olis kans tarkotus helpottaa läpivirtausvaimentimella.
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: +200 - 03.01.10 - klo:15:49
Lainaus
Eikun hx 40 super 8) Ittellä 5,9litrases viius,1500 rpm ahdot 1,5bar.2800 rpm ahdot n3bar.Eikä pakopaineet nouse.Niin ja mulla pakopesä 16.Jos pako 14,olis 1300 ahdot jo yli 1,5.
http://www.youtube.com/watch?v=hJsd5axbzus
Ilman cooleria? Onko käyny penkissä? Hyvin tuntuu kulkevan,eikä hirveesti savutakkaan.. ;D
Cooleri asennettiin seuraavalla viikolla.Polttoainepuolelle tehtiin pieniä muutoksia myös,nyt savuttaa  ;D
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: +200 - 03.01.10 - klo:15:53
Minen oikeen ymmärrä mikä taika tuossa HX40 Superissa on kun  kaikki sitä tuputtaa..... Olis tuos viritelmäs enemmän työtä, mutta pitää nyt vielä tutkia. Tuota Superi ansiantuntijat suosittaa 16 pakopesällä ja omien päätelmien mukaan myöskin jos tuo Holsetti tulee. Ennen kevätauringon suurempaa lämpötilanmuodostusta pitäisi puhaltimen puhaltaa

Ja tuo 8150 on _ollu_ Stanadynen jakapaumpulla. Nykyään tahtia määrää Bosch VE jakajapumppu  :P

+200: Tuo 980 samoos kisois olleena on kaverin virittämä.  :D

Ja tuo pakokaasun ulosvirtausta olis kans tarkotus helpottaa läpivirtausvaimentimella.
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: TDK - 03.01.10 - klo:16:03
No jo on 200:sella terhakka viiatti. Penkkilukemia?? Kansa tahtoo lukemia...
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Hiippailija - 03.01.10 - klo:16:11
Cooleri asennettiin seuraavalla viikolla.Polttoainepuolelle tehtiin pieniä muutoksia myös,nyt savuttaa  ;D
Tehoa +300hv?
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Hesator - 03.01.10 - klo:16:15
Pakopaine mittarin saan 20-40e autogauge, tai vastaavia motonetista tai autovaraosia myyvästä liikkeestä, käy ahtopainemittari samaan hommaan. Tai teollisuus mittari nestevaimennuksella on tietysti kaikista paras. Muista laittaa t-haarassa oleva kuristin letkun väliin ettei ala mittarin neula hyppiä pakopulsseista.

Poraa pakosarjaan ennen ahdinta virtauksellisesti hyvään paikkaan lähelle kollektoria 4-5mm reikä ja hitsaa ympärille jarruputken kaiksoisnippa johka saat 1-1,5 metrin pätkän jarruputkea kiinni johka voit jo laittaa normi letkulla eteenpäin mittarille....

Kai niitä lämpötila mittareita voi laittaa mutta ehkä tärkeempi ahtoilman lämpötilaa olis pakolämmöt. Jottei mottis sula..

Holset HX27W on T25 laipalla joka on metton pakosarjan laippana. -05 on jo T3 laippa.
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: +200 - 03.01.10 - klo:16:22
No jo on 200:sella terhakka viiatti. Penkkilukemia?? Kansa tahtoo lukemia...
Ei ole penkitetty.
Viimmein asennettiin 16litrasen volvo pentan suuttimet.Nyt alko jo kytkin hieman oiriin :( Täytyy ajella pintakaasulla ;D
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: TDK - 03.01.10 - klo:16:29
No jo on 200:sella terhakka viiatti. Penkkilukemia?? Kansa tahtoo lukemia...
Ei ole penkitetty.
Viimmein asennettiin 16litrasen volvo pentan suuttimet.Nyt alko jo kytkin hieman oiriin :( Täytyy ajella pintakaasulla ;D

Seleevä. Eiköhän näillä eväillä 980 jää... Pikkusen kiukummin vie, joskus koitettiin vetää samanlaista kärryä meijän hengitysvikasella 780. Meinas puutua ;D
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: 115 - 03.01.10 - klo:19:27
"Poraa pakosarjaan ennen ahdinta virtauksellisesti hyvään paikkaan lähelle kollektoria 4-5mm reikä ja hitsaa ympärille jarruputken kaiksoisnippa johka saat 1-1,5 metrin pätkän jarruputkea kiinni johka voit jo laittaa normi letkulla eteenpäin mittarille....

Kai niitä lämpötila mittareita voi laittaa mutta ehkä tärkeempi ahtoilman lämpötilaa olis pakolämmöt. Jottei mottis sula.."

Kestääkö pakosarja jos sitä poraa/hitsaa, ilmeisesti?
Entä voikos pakopaineet kasvaa liiansuuriksi vasta äänenvaimentimen tienoilla, jos tehonlisäys on reilu. Suoralla putkella tätä ongelmaa ei ainakaan ole :)

Pakolämmöt tärkeämmät juu, 800c korkeammalle ei tartteis ehkä nousta. "Kollektori", tuota en hokannut?

Millaisessa käytössä Fiiatti on, oliko se 100-, vai 110-90?
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: hl - 03.01.10 - klo:22:12
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
ei se romu kumminkaan pysy kasassa, elikkä turhaan laitat isompaa turboa ;D
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: ss3 - 03.01.10 - klo:22:20
Ja sedät hieroo käsiään ;)
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Mikkis - 04.01.10 - klo:19:41
Eläkää nyt saatana nuin järettömän kokosia turpoja laittako tohon koneeseen.Ite vaihettii 6400 kkk 27 merkkinen puhallin.Aika passelin kokonen,alkaa nostamaan jo hyvin ahtoja 1500 kohalla.Vaatii meleekeen hukkaportin jos meinaa syöttöä pitää isommalla.Ahdot on 2.5 baria jos syöttöä laittaa vakiosta 4 kierrosta isommalle.Tällä hetkellä ahtoja nostaa 1.5-1.6 kiloa.Tyhjänä tie ajossa jos vetää urku auki(2800) niin ahdot 0.5-0.6,vakiolla meleen kilossa.Ei muutako soittoa pro turbolle ja hommaat siel tommosen,oisko hinta jotain 600 eukkia.Tuo holsetin hx40 on semmonen et saa syöttö olla täysillä ja kaasu pohjas et jotain tapahtuu :o

By the way: minkäkokosella pakopesällä tuo mahtaa sulla 6400:ses olla ?  Ittelle tulis 17 tuohon 8150:llaan
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: MF 4000 - 04.01.10 - klo:20:42
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
Voihan niitä aian  viritellä; jossain vaiheessa tulee se miten muut paikat kestävät tehon lisäyksen,kytkin ensimmäisenä.Olisiko mahdollista vaihtaa suosiolal isompi kone ei olisi moista pohdintaa lainkaan.
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: retku - 05.01.10 - klo:10:09
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
Voihan niitä aian  viritellä; jossain vaiheessa tulee se miten muut paikat kestävät tehon lisäyksen,kytkin ensimmäisenä.Olisiko mahdollista vaihtaa suosiolal isompi kone ei olisi moista pohdintaa lainkaan.

vankkaa tietoa. ei tuossa oo kytkintä. hydraulipakat hoitaa kytkimen virkaa. ihan samat pakat on muutes 200hv 8950:ssä.
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: 190ree - 04.09.10 - klo:21:06
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D

Lopeta pian se virittäminen ku joka vuosi menee huonommaksi. Et hävinny 980:lle ku 12 sekunttia
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: mike - 05.09.10 - klo:00:05
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D

Lopeta pian se virittäminen ku joka vuosi menee huonommaksi. Et hävinny 980:lle ku 12 sekunttia


Lakkaa sä sitte *****ulemasta +200:lle,son meirän kaveri.
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: +200 - 05.09.10 - klo:11:14
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D

Lopeta pian se virittäminen ku joka vuosi menee huonommaksi. Et hävinny 980:lle ku 12 sekunttia

Viritys ei oo onnistunu jos ei 10% tehoista häviä  :P
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: +200 - 05.09.10 - klo:11:15
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D

Lopeta pian se virittäminen ku joka vuosi menee huonommaksi. Et hävinny 980:lle ku 12 sekunttia


Lakkaa sä sitte *****ulemasta +200:lle,son meirän kaveri.
:-* :D
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: nuffieldmaster - 05.09.10 - klo:18:02
Noissa valmuteissa on onnettoman kokonen pakopesä vakioturboissa. Pakopaineet tehtaalta lähtiessä "hirveitä". Pakopaineiden pitäisi seurata melko lineaarisesti ahtopaineita ja olla samantasoiset.

Ehdottomasti se orkkis turbo nurkkaan ja kunnollisen kokoisella pakopesällä varustettua ahdinta kylkeen kiinni. Hengittää kone helpommin ja käy kepeämmin. Ominaisuudet muuttuvat todella vaikkei muuta tehtäisikään.
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Shrek - 06.09.10 - klo:00:03
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
Voihan niitä aian  viritellä; jossain vaiheessa tulee se miten muut paikat kestävät tehon lisäyksen,kytkin ensimmäisenä.Olisiko mahdollista vaihtaa suosiolal isompi kone ei olisi moista pohdintaa lainkaan.

vankkaa tietoa. ei tuossa oo kytkintä. hydraulipakat hoitaa kytkimen virkaa. ihan samat pakat on muutes 200hv 8950:ssä.

Ja nehän ei koskaan lipsu, eihän? Mutta jos  haluaa harrastaa, sitä pitää harrastaa, ja harrastus saa maksaa. Mutta toivottavasti kyseessä ei ole kone, jonka varassa tilan toiminta on? Koska yllättäviä seisokkipäiviä saattaa tulla. Ei kytkin hajoa ensimmäisenä, vaan suunnanvaihtajan ja pikavaihteiden pakat...
Otsikko: Vs: Turbon vaihto?
Kirjoitti: Bonden - 06.09.10 - klo:01:23
Tietokoneviritys tai nokkaakselinvaihto/hiominen ) on fiksumpi kun suurempi "paine"..
Autosta/traktorista saa minuutissa +30% lisää tehoa jos on vähän uudempi "boksi"..
Lukekaa virityskirjoja ( 4 tahtimoottori/diesel ) niin ne aina varoittaa siitä "paineennostosta"..
Ilma + diesel on se mitä kone "syöö"..