Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: makro - 18.10.09 - klo:15:46
-
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
-
Pro-turbo.Holset hx40 super 8)
Ainiin meinas unohtua:pelkkä ilma ei anna voimaa,tarvitaan savuakin ;D ;D
-
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
Onko tuosta jo sitten säädetty tehot tappiin vakioturbolla? Kun ei kai se turbon vaihto ennemmin juuri mitään hyödytä, vakioturbokin vastaa syötönlisäykseen herkästi paineennousulla niissä rajoissa joka normaalikäytössä turvallinen.
Sitten tietty jos tavoite saada kapealle ja korkealle kierrosalueelle maksimitehoa esim. vetokilpailuun, voisi hakea isompaa fööniä
-
6800 sopivan kireelle säädettynä alkaa olla lämpöjen kans ongelmia ja polttoaineen kulutus melkoinen tehoon nähden. Nyt vaihdettiin tilalle HX40 super 14 pakopesällä mutta se on liian suuri, vaatii kierroksia likemmäs 2000 ennen kuin alkaa mitään tapahtumaan ja sitte kyllä vetääs vaikka kuun maahan jos sais varpin ympäri 8) Niimpä nyt onki aikomus vaihtaa tilalle maksumista ylimäärääseksi jääny HX35 12 pakopesällä, tuo 6000-sarjan vallujen pakosarja siinämieles ongelmallinen kun pienellä laipalla ja siihen vaikia löytää mitään järkevää ahdinta joten joutuu tekemään välilaipan jotta saa esim noi holsetit kiinni, vanhemmis esim 705 on isoolla laipalla johon sopiis noi holsetit suoraan mutta niis on jo vakionakin järkevän kokoonen ahdin.
-
Eläkää nyt saatana nuin järettömän kokosia turpoja laittako tohon koneeseen.Ite vaihettii 6400 kkk 27 merkkinen puhallin.Aika passelin kokonen,alkaa nostamaan jo hyvin ahtoja 1500 kohalla.Vaatii meleekeen hukkaportin jos meinaa syöttöä pitää isommalla.Ahdot on 2.5 baria jos syöttöä laittaa vakiosta 4 kierrosta isommalle.Tällä hetkellä ahtoja nostaa 1.5-1.6 kiloa.Tyhjänä tie ajossa jos vetää urku auki(2800) niin ahdot 0.5-0.6,vakiolla meleen kilossa.Ei muutako soittoa pro turbolle ja hommaat siel tommosen,oisko hinta jotain 600 eukkia.Tuo holsetin hx40 on semmonen et saa syöttö olla täysillä ja kaasu pohjas et jotain tapahtuu :o
-
Tarkotus olis kans vaihtaa 8150 Valtraan puhallinta vanhan jäädessä pieneksi ja kaveri suositteli tuollaista KKK K-27 17 pakopesällä. Myös siksikin että suhteellisen laaja tehoalue ja helppo asentaa. Tehotavoite tuonne 220+ ja sielä on se jo mutta tahtoo koneesta happi loppua ja muutenkin hieman puuduttavaa menoa kun sen kuulee ettei kone saa vedossa tarpeeksi ilmaa.
-
Tarkotus olis kans vaihtaa 8150 Valtraan puhallinta vanhan jäädessä pieneksi ja kaveri suositteli tuollaista KKK K-27 17 pakopesällä. Myös siksikin että suhteellisen laaja tehoalue ja helppo asentaa. Tehotavoite tuonne 220+ ja sielä on se jo mutta tahtoo koneesta happi loppua ja muutenkin hieman puuduttavaa menoa kun sen kuulee ettei kone saa vedossa tarpeeksi ilmaa.
Onkos tuossa vakiona jakajapumppu?
Omaan koneeseen ajattelin sovittaa kahta turboa, isomman jo hankin viime talvena. Hiukan on tuokin projekti venynyt. Vähän isommasta volvon kuorma-autosta on tuo iso holset. Tarkoitus ahdot saada niin tehokkaiksi kun mahdollista ja syöttöä laittaa vaan hiukan lisää. Ihan hiukan lisää :D
-
Tarkotus olis kans vaihtaa 8150 Valtraan puhallinta vanhan jäädessä pieneksi ja kaveri suositteli tuollaista KKK K-27 17 pakopesällä. Myös siksikin että suhteellisen laaja tehoalue ja helppo asentaa. Tehotavoite tuonne 220+ ja sielä on se jo mutta tahtoo koneesta happi loppua ja muutenkin hieman puuduttavaa menoa kun sen kuulee ettei kone saa vedossa tarpeeksi ilmaa.
Eikun hx 40 super 8) Ittellä 5,9litrases viius,1500 rpm ahdot 1,5bar.2800 rpm ahdot n3bar.Eikä pakopaineet nouse.Niin ja mulla pakopesä 16.Jos pako 14,olis 1300 ahdot jo yli 1,5.
http://www.youtube.com/watch?v=hJsd5axbzus
-
"Eikun hx 40 super Cool Ittellä 5,9litrases viius,1500 rpm ahdot 1,5bar.2800 rpm ahdot n3bar.Eikä pakopaineet nouse.Niin ja mulla pakopesä 16.Jos pako 14,olis 1300 ahdot jo yli 1,5."
Tuollainen Holset kova sana!
Millainen pakopainemittari käytössä? Mistä niitä saa Suomesta ja kuinka kalliita ovat ja miten vaikeita asentaa?
Olisko mitään ideaa laittaa imupuolelle 2 lämpömitaria. Ensimmäinen ahtimen jälkeen ja toinen välijäähdyttimen jälkeen, näkis miten cooleri toimii, eipä siinä muuten taida itua olla!
-
Eikun hx 40 super 8) Ittellä 5,9litrases viius,1500 rpm ahdot 1,5bar.2800 rpm ahdot n3bar.Eikä pakopaineet nouse.Niin ja mulla pakopesä 16.Jos pako 14,olis 1300 ahdot jo yli 1,5.
http://www.youtube.com/watch?v=hJsd5axbzus
Ilman cooleria? Onko käyny penkissä? Hyvin tuntuu kulkevan,eikä hirveesti savutakkaan.. ;D
-
Minen oikeen ymmärrä mikä taika tuossa HX40 Superissa on kun kaikki sitä tuputtaa..... Olis tuos viritelmäs enemmän työtä, mutta pitää nyt vielä tutkia. Tuota Superi ansiantuntijat suosittaa 16 pakopesällä ja omien päätelmien mukaan myöskin jos tuo Holsetti tulee. Ennen kevätauringon suurempaa lämpötilanmuodostusta pitäisi puhaltimen puhaltaa
Ja tuo 8150 on _ollu_ Stanadynen jakapaumpulla. Nykyään tahtia määrää Bosch VE jakajapumppu :P
+200: Tuo 980 samoos kisois olleena on kaverin virittämä. :D
Ja tuo pakokaasun ulosvirtausta olis kans tarkotus helpottaa läpivirtausvaimentimella.
-
Eikun hx 40 super 8) Ittellä 5,9litrases viius,1500 rpm ahdot 1,5bar.2800 rpm ahdot n3bar.Eikä pakopaineet nouse.Niin ja mulla pakopesä 16.Jos pako 14,olis 1300 ahdot jo yli 1,5.
http://www.youtube.com/watch?v=hJsd5axbzus
Ilman cooleria? Onko käyny penkissä? Hyvin tuntuu kulkevan,eikä hirveesti savutakkaan.. ;D
Cooleri asennettiin seuraavalla viikolla.Polttoainepuolelle tehtiin pieniä muutoksia myös,nyt savuttaa ;D
-
Minen oikeen ymmärrä mikä taika tuossa HX40 Superissa on kun kaikki sitä tuputtaa..... Olis tuos viritelmäs enemmän työtä, mutta pitää nyt vielä tutkia. Tuota Superi ansiantuntijat suosittaa 16 pakopesällä ja omien päätelmien mukaan myöskin jos tuo Holsetti tulee. Ennen kevätauringon suurempaa lämpötilanmuodostusta pitäisi puhaltimen puhaltaa
Ja tuo 8150 on _ollu_ Stanadynen jakapaumpulla. Nykyään tahtia määrää Bosch VE jakajapumppu :P
+200: Tuo 980 samoos kisois olleena on kaverin virittämä. :D
Ja tuo pakokaasun ulosvirtausta olis kans tarkotus helpottaa läpivirtausvaimentimella.
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D
-
No jo on 200:sella terhakka viiatti. Penkkilukemia?? Kansa tahtoo lukemia...
-
Cooleri asennettiin seuraavalla viikolla.Polttoainepuolelle tehtiin pieniä muutoksia myös,nyt savuttaa ;D
Tehoa +300hv?
-
Pakopaine mittarin saan 20-40e autogauge, tai vastaavia motonetista tai autovaraosia myyvästä liikkeestä, käy ahtopainemittari samaan hommaan. Tai teollisuus mittari nestevaimennuksella on tietysti kaikista paras. Muista laittaa t-haarassa oleva kuristin letkun väliin ettei ala mittarin neula hyppiä pakopulsseista.
Poraa pakosarjaan ennen ahdinta virtauksellisesti hyvään paikkaan lähelle kollektoria 4-5mm reikä ja hitsaa ympärille jarruputken kaiksoisnippa johka saat 1-1,5 metrin pätkän jarruputkea kiinni johka voit jo laittaa normi letkulla eteenpäin mittarille....
Kai niitä lämpötila mittareita voi laittaa mutta ehkä tärkeempi ahtoilman lämpötilaa olis pakolämmöt. Jottei mottis sula..
Holset HX27W on T25 laipalla joka on metton pakosarjan laippana. -05 on jo T3 laippa.
-
No jo on 200:sella terhakka viiatti. Penkkilukemia?? Kansa tahtoo lukemia...
Ei ole penkitetty.
Viimmein asennettiin 16litrasen volvo pentan suuttimet.Nyt alko jo kytkin hieman oiriin :( Täytyy ajella pintakaasulla ;D
-
No jo on 200:sella terhakka viiatti. Penkkilukemia?? Kansa tahtoo lukemia...
Ei ole penkitetty.
Viimmein asennettiin 16litrasen volvo pentan suuttimet.Nyt alko jo kytkin hieman oiriin :( Täytyy ajella pintakaasulla ;D
Seleevä. Eiköhän näillä eväillä 980 jää... Pikkusen kiukummin vie, joskus koitettiin vetää samanlaista kärryä meijän hengitysvikasella 780. Meinas puutua ;D
-
"Poraa pakosarjaan ennen ahdinta virtauksellisesti hyvään paikkaan lähelle kollektoria 4-5mm reikä ja hitsaa ympärille jarruputken kaiksoisnippa johka saat 1-1,5 metrin pätkän jarruputkea kiinni johka voit jo laittaa normi letkulla eteenpäin mittarille....
Kai niitä lämpötila mittareita voi laittaa mutta ehkä tärkeempi ahtoilman lämpötilaa olis pakolämmöt. Jottei mottis sula.."
Kestääkö pakosarja jos sitä poraa/hitsaa, ilmeisesti?
Entä voikos pakopaineet kasvaa liiansuuriksi vasta äänenvaimentimen tienoilla, jos tehonlisäys on reilu. Suoralla putkella tätä ongelmaa ei ainakaan ole :)
Pakolämmöt tärkeämmät juu, 800c korkeammalle ei tartteis ehkä nousta. "Kollektori", tuota en hokannut?
Millaisessa käytössä Fiiatti on, oliko se 100-, vai 110-90?
-
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
ei se romu kumminkaan pysy kasassa, elikkä turhaan laitat isompaa turboa ;D
-
Ja sedät hieroo käsiään ;)
-
Eläkää nyt saatana nuin järettömän kokosia turpoja laittako tohon koneeseen.Ite vaihettii 6400 kkk 27 merkkinen puhallin.Aika passelin kokonen,alkaa nostamaan jo hyvin ahtoja 1500 kohalla.Vaatii meleekeen hukkaportin jos meinaa syöttöä pitää isommalla.Ahdot on 2.5 baria jos syöttöä laittaa vakiosta 4 kierrosta isommalle.Tällä hetkellä ahtoja nostaa 1.5-1.6 kiloa.Tyhjänä tie ajossa jos vetää urku auki(2800) niin ahdot 0.5-0.6,vakiolla meleen kilossa.Ei muutako soittoa pro turbolle ja hommaat siel tommosen,oisko hinta jotain 600 eukkia.Tuo holsetin hx40 on semmonen et saa syöttö olla täysillä ja kaasu pohjas et jotain tapahtuu :o
By the way: minkäkokosella pakopesällä tuo mahtaa sulla 6400:ses olla ? Ittelle tulis 17 tuohon 8150:llaan
-
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
Voihan niitä aian viritellä; jossain vaiheessa tulee se miten muut paikat kestävät tehon lisäyksen,kytkin ensimmäisenä.Olisiko mahdollista vaihtaa suosiolal isompi kone ei olisi moista pohdintaa lainkaan.
-
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
Voihan niitä aian viritellä; jossain vaiheessa tulee se miten muut paikat kestävät tehon lisäyksen,kytkin ensimmäisenä.Olisiko mahdollista vaihtaa suosiolal isompi kone ei olisi moista pohdintaa lainkaan.
vankkaa tietoa. ei tuossa oo kytkintä. hydraulipakat hoitaa kytkimen virkaa. ihan samat pakat on muutes 200hv 8950:ssä.
-
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D
Lopeta pian se virittäminen ku joka vuosi menee huonommaksi. Et hävinny 980:lle ku 12 sekunttia
-
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D
Lopeta pian se virittäminen ku joka vuosi menee huonommaksi. Et hävinny 980:lle ku 12 sekunttia
Lakkaa sä sitte *****ulemasta +200:lle,son meirän kaveri.
-
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D
Lopeta pian se virittäminen ku joka vuosi menee huonommaksi. Et hävinny 980:lle ku 12 sekunttia
Viritys ei oo onnistunu jos ei 10% tehoista häviä :P
-
Periaattees pitäis mulla mennä ton 980 ohi ens vuonna.Kehitystä täytyy tapahtua jos meinaa kyläkisois pärjätä ;D ;D
Lopeta pian se virittäminen ku joka vuosi menee huonommaksi. Et hävinny 980:lle ku 12 sekunttia
Lakkaa sä sitte *****ulemasta +200:lle,son meirän kaveri.
:-* :D
-
Noissa valmuteissa on onnettoman kokonen pakopesä vakioturboissa. Pakopaineet tehtaalta lähtiessä "hirveitä". Pakopaineiden pitäisi seurata melko lineaarisesti ahtopaineita ja olla samantasoiset.
Ehdottomasti se orkkis turbo nurkkaan ja kunnollisen kokoisella pakopesällä varustettua ahdinta kylkeen kiinni. Hengittää kone helpommin ja käy kepeämmin. Ominaisuudet muuttuvat todella vaikkei muuta tehtäisikään.
-
Ootteko kukaan vaihtanut turboa tehokkaampaan traktorissa? Mistä kannattais kysellä viritys turboja? ku oon aatellu tohon 6550(valtra) vaihtaa joku tehokkaampi puhallin?
Voihan niitä aian viritellä; jossain vaiheessa tulee se miten muut paikat kestävät tehon lisäyksen,kytkin ensimmäisenä.Olisiko mahdollista vaihtaa suosiolal isompi kone ei olisi moista pohdintaa lainkaan.
vankkaa tietoa. ei tuossa oo kytkintä. hydraulipakat hoitaa kytkimen virkaa. ihan samat pakat on muutes 200hv 8950:ssä.
Ja nehän ei koskaan lipsu, eihän? Mutta jos haluaa harrastaa, sitä pitää harrastaa, ja harrastus saa maksaa. Mutta toivottavasti kyseessä ei ole kone, jonka varassa tilan toiminta on? Koska yllättäviä seisokkipäiviä saattaa tulla. Ei kytkin hajoa ensimmäisenä, vaan suunnanvaihtajan ja pikavaihteiden pakat...
-
Tietokoneviritys tai nokkaakselinvaihto/hiominen ) on fiksumpi kun suurempi "paine"..
Autosta/traktorista saa minuutissa +30% lisää tehoa jos on vähän uudempi "boksi"..
Lukekaa virityskirjoja ( 4 tahtimoottori/diesel ) niin ne aina varoittaa siitä "paineennostosta"..
Ilma + diesel on se mitä kone "syöö"..