Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hummer - 02.10.09 - klo:20:47
-
Kumpikas virtajohto se kytketähän päävirtakytkimeen.Elikkä plusjohto vai maajohto? Vai on koos aivan sama.Notta mun miäleestä ei o aivan sama asia.
http://www.farmit.net/farmit/fi/08_foorumi/00_FarmitTV/index.jsp#///1619
Tos videos on jotain outoo.Vai luulenko vaan.
-
oikein se tuossa videossa kytkettiin, eli maajohdon väliin. Kannattaa vain pitää huoli että asentaa tarpeeksi ison ettei sula.
-
Yleensä maadotuspuolelle, poikkeuksiakin on.
maadotuspuoli turvallisempi, ja yleisempi.
sit riittävän iso päävirtakytkin, hellan muovikuorinen hippula
traktorikäytössä, suottaapi kärvähtää startissa.
kannattaa kysyä varaosana päävirtakytkinsarjaa, ainaskin
Valtran päävirtakytkinsrj. kohtuuhintainen, sisältöön nähden.
-
Valtrassa ny ainaki pitää olla,savuaa kun selän kääntää.
-
Maa yleisin vaihtoehto. Plussapuolellekin voi laittaa kuhan muistaa tehdä liitokset ja kaapelien suojauksen asiallisesti.
-
Onko agrolaisilla montakii kärähtänyttä hiivattia muutes, eikös se palo johtune startin omatoimisesta käynnistymisestä vai jostai oikosulusta? Huhuja oon kuullu et Hiivatit palaa.. ???
-
Onko agrolaisilla montakii kärähtänyttä hiivattia muutes, eikös se palo johtune startin omatoimisesta käynnistymisestä vai jostai oikosulusta? Huhuja oon kuullu et Hiivatit palaa.. ???
Tarina kertoo yhestä. Sulakerasian thermostartin navasta sulatti sulakerasian suojapaneeliin sulakkeen ja siitä levis valkee kojetauluun jnejne.
-
Onko agrolaisilla montakii kärähtänyttä hiivattia muutes, eikös se palo johtune startin omatoimisesta käynnistymisestä vai jostai oikosulusta? Huhuja oon kuullu et Hiivatit palaa.. ???
viiateista en tiädä, 605 valmetti olis palanut, jollei maakaapeli olis palanut ensteks poikki startin jämähtäessä pyörimään...Sama vika ännässä...nämä ihan omia kokemuksia, päävirtakatkaisin olis siis hyvä.
-
Pottu mieheltä kärvähti just tollanen 605 perunakoneen eteen, ei tietoa mistä syttyi. Polliisit aamulla soitteli isännälle onko sulla tuollanen kone? ilmoittivat vaan ettei ilmeisesti mitään rikollista ollut tapahtunut. ehjää jäi vaan etuset.
Ompahan ollut mukava herätys :)
-
Tos videos on jotain outoo.Vai luulenko vaan.
Videolla näyttäisivät poraavan reikää turvaohjaamon kehikkoon..
Avk:lla vaihteeksi hyvä valikoima grillattuja F-kirjaimella alkavan merkin ja sen seuraajan edustajia.
-
Maa yleisin vaihtoehto. Plussapuolellekin voi laittaa kuhan muistaa tehdä liitokset ja kaapelien suojauksen asiallisesti.
Plussapuolelle laitoin vanhaan natikkaan. Katsoin olevan teknisesti helpompi toteuttaa. Tosin paloherkkyys ei ollut syy asennukseen, vaan pieni sähkövuoto seisottaessa. Se ainakin toimenpiteen ansiosta loppui. Ei ole myöskään muistipiirejä, joten kolmen ampeerin vitutussulake jäi laittamatta :D
-
Noi on muuten konstikkaita noi virtavuodot. Törmänny yhteen NH TS:ään jossa virta hävisi akusta jo kahden vuorokauden aikana. Laitoin päävirtakytkimen maapuolelle, ei auttanut. Akku meni vaihtoon, ei apua. Laturi meni vaihtoon , ei sekään auttanut. Syyksi paljastui työvalojen rele. Ilmeisesti sai jostakin ohjausvirtaa jokusen milliampeerin ja kärjet oli kiinni koko ajan ja työvalojen koko johtosarja kuumeni sulakerasiaa myöten. Seurauksena oli akun tyhjeneminen. Ihme ettei palanut koko paska.
-
Valtrassa on ihan näppärä käyttää se sähköinen päävirtakytkin. Kuin kalliita ja toimivia ne lie??
Mites muuten tehdä kun esim. joillekin radiolle kun pitäs aina olla virta että pysyy kanavat muistissa?
-
Valtrassa on ihan näppärä käyttää se sähköinen päävirtakytkin. Kuin kalliita ja toimivia ne lie??
Mites muuten tehdä kun esim. joillekin radiolle kun pitäs aina olla virta että pysyy kanavat muistissa?
Näppärä keksintöhän se lie, mutta kuinka luotettava sellainen pidemmän päälle onkaan, jää vain arvailujen varaan...
Sinänsä koomiselta vaikutti videopätkän juonto, kun satasarjalaisen vierellä puhellaan muistipiireistä...
Jos ihan totta puhutaan, ainakin vanhempien traktoreiden tasavirtajärjestelmien muuttamiset vaihtovirtasysteemeiksi on ehkä aiheuttanu onkelmia koneen iän karttuessa, toki asennustyöstä ja kytkennöistä riippuen...
-
Valtrassa on ihan näppärä käyttää se sähköinen päävirtakytkin. Kuin kalliita ja toimivia ne lie??
Mites muuten tehdä kun esim. joillekin radiolle kun pitäs aina olla virta että pysyy kanavat muistissa?
tuolle radiolle voi vetää oman syöttöjohdon pienellä sulakkeella varustettuna ni ei polta mitään...tuo virta vuoto aika "helppo" paikallistaa kun laittaa yleismittarin akkuun kiinni ja sulakkeen kerrallaan irrottelee ja seurailee milloin jännitteen lasku loppuu/hidastuu ni sen sulakkeen takaa syyllinen löytyy.... vaatii kyllä aikaa ja ehkä tupakkiakin :D :D :D :D
-
Valtrassa on ihan näppärä käyttää se sähköinen päävirtakytkin. Kuin kalliita ja toimivia ne lie??
Mites muuten tehdä kun esim. joillekin radiolle kun pitäs aina olla virta että pysyy kanavat muistissa?
tuolle radiolle voi vetää oman syöttöjohdon pienellä sulakkeella varustettuna ni ei polta mitään...tuo virta vuoto aika "helppo" paikallistaa kun laittaa yleismittarin akkuun kiinni ja sulakkeen kerrallaan irrottelee ja seurailee milloin jännitteen lasku loppuu/hidastuu ni sen sulakkeen takaa syyllinen löytyy.... vaatii kyllä aikaa ja ehkä tupakkiakin :D :D :D :D
Niinhän se olis jos olis. Vuosimallin -77 574 on tasan kaksi sulaketta. Tai oli, mutta eivät oikein tahtoneet kestää. Nyttemmin on virta jaettu neljän sulakkeen läpi. Kaksi syöttöjohtoa on jaettu kotikonstein yhteensä neljäksi. Enklannissa eivät ole oikein noiden sähköhommien päälle ole ymmärtäneet.
Sähköoppia enemmän kuin allekirjoittanut lukenut tuttavani paikansi vuodon laturin releeseen. Harmi vain, ettei mokomaa ole löytynyt mistään. Ohjekirja (suttuinen monistenippu) osoittaa oikein kuvan kera, että semmoinen löytyisi jostain akun alta. Eipä ole näkynyt, vaan ei ole selvä kuvakaan. Hyvin pärjäilee tuolla katkaisijallakin, joten ei ole tilanne päällänsä. :D
-
[/quote]
Niinhän se olis jos olis. Vuosimallin -77 574 on tasan kaksi sulaketta. Tai oli, mutta eivät oikein tahtoneet kestää. Nyttemmin on virta jaettu neljän sulakkeen läpi. Kaksi syöttöjohtoa on jaettu kotikonstein yhteensä neljäksi. Enklannissa eivät ole oikein noiden sähköhommien päälle ole ymmärtäneet.
Sähköoppia enemmän kuin allekirjoittanut lukenut tuttavani paikansi vuodon laturin releeseen. Harmi vain, ettei mokomaa ole löytynyt mistään. Ohjekirja (suttuinen monistenippu) osoittaa oikein kuvan kera, että semmoinen löytyisi jostain akun alta. Eipä ole näkynyt, vaan ei ole selvä kuvakaan. Hyvin pärjäilee tuolla katkaisijallakin, joten ei ole tilanne päällänsä. :D
[/quote]
Ei ole vm -77 574 natikassa laturin relettä. Noissa on vaihtovirtalaturi. Joku diodi on rikki ja vuotaa virrat sitä kautta maahan. Vie laturi autosähköliikkeeseen niin korjaantuu.
-
Kumpikas virtajohto se kytketähän päävirtakytkimeen.Elikkä plusjohto vai maajohto? Vai on koos aivan sama.Notta mun miäleestä ei o aivan sama asia.
http://www.farmit.net/farmit/fi/08_foorumi/00_FarmitTV/index.jsp#///1619
Tos videos on jotain outoo.Vai luulenko vaan.
Onhan noita jokunen tullut laitettua, sekä omiin että muiden koneisiin. Periaatteessa sillä ei ole väliä laitetaanko plussan vai miinuksen väliin. Pääasia on että kytkin tulee mahdollisimman lähelle akkua. Silloin minimoidaan oikosulun mahdollisuudet.
Jos mahdollista olen laittanut päävirtakytkimen maajohtoon, se on yleensä teknisesti helpompaa. Koneissa jotka tarvitsevat jatkuvaa virtaa (radio, vaihteisto yms.) olen laittanut päävirtakytkimen napojen väliin 5 ampeerin automaattisulakkeen. Se pitää laitteistot hengissä mutta oikosulun sattuessa estää tulipalon. Automaattisulake säästää myös monelta kiroilulta kun startataan päävirtakytkin auki. Automaatti laukeaa mutta mitään vakavampaa ei tapahdu.
Kannattaa varmistaa että käytettävä sulake toimii tasavirralla ja 12 v jännitteellä. Yksi valmetti paloi vaikka kytkin oli asennettu, automaattisulake vain ei toiminut 12v jännitteellä.
-
Niinhän se olis jos olis. Vuosimallin -77 574 on tasan kaksi sulaketta. Tai oli, mutta eivät oikein tahtoneet kestää. Nyttemmin on virta jaettu neljän sulakkeen läpi. Kaksi syöttöjohtoa on jaettu kotikonstein yhteensä neljäksi. Enklannissa eivät ole oikein noiden sähköhommien päälle ole ymmärtäneet.
Sähköoppia enemmän kuin allekirjoittanut lukenut tuttavani paikansi vuodon laturin releeseen. Harmi vain, ettei mokomaa ole löytynyt mistään. Ohjekirja (suttuinen monistenippu) osoittaa oikein kuvan kera, että semmoinen löytyisi jostain akun alta. Eipä ole näkynyt, vaan ei ole selvä kuvakaan. Hyvin pärjäilee tuolla katkaisijallakin, joten ei ole tilanne päällänsä. :D
[/quote]
Ei ole vm -77 574 natikassa laturin relettä. Noissa on vaihtovirtalaturi. Joku diodi on rikki ja vuotaa virrat sitä kautta maahan. Vie laturi autosähköliikkeeseen niin korjaantuu.
[/quote]
Lucas menee roskiin. Herkesi nyt lataamasta. Tai lataahan se kun oikein nasta laudassa. Taitaa olla kaikinpuolin finaalissa, kun klappiakin löytyy.