Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Ojala - 18.09.09 - klo:10:05
-
Lainaus lehdessä olleesta artikkelista...
...Jos lietekuormaa haluaa kuskata jatkossa viidenkympin vauhdilla,
tankissa on oltava verollinen polttoaine ja perävaunun tulee
täyttää liikennetraktorin jarruvaatimukset
-------------------------------------------------------------------------------------
Siis jos ajetaan yli 40 vauhtia, alle sen saa ajaa verottomalla :P
Mun mielestä jos omassa ajossa liikennetraktorilla ajaa lietepytyn
kans 50, ei tarvii veronmaksua tai vaikka ajaa maataloustraktorilla
50 pytty peräs sama juttu paitti ajoneuvokohtaanen nopeus
menee sakolle.
Menee mielenkiintoiseksi :o
-
Tuosta liikennetraktoriasetuksesta näkyy olevan Suomessa niin vähintään niin monta tulkintaa kuin on poliisimiestäkin. Asetuksessa kuitenkin sanotaan aivan selvästi, että omassa maatalouskäytössä oleva traktori ei ole liikennetraktori. Eli ajele vaan lietettä entiseen malliin. Jos tulee sakot, niin vie asia käräjille ja valita mahdollisesta tuomiosta mahdollisimman pitkälle. Näin saataisiin asiaan edes jonkinlaista tolkkua.
Oma tulkintani kyllä on, että jos viittäkymppiä ajellaan, niin silloin traktori pitäisi katsoa liikennetraktoriksi, jota koskevat kaikki liikennetraktorin säännöt. Aivan samoin kuin viritetyllä mopolla ylinopeutta ajavalle katsotaan ajopeli kevytmoottoripyöräksi. Mutta ei tätä mielestäni missään suoraan sanota.
-
Oma tulkintani kyllä on, että jos viittäkymppiä ajellaan, niin silloin traktori pitäisi katsoa liikennetraktoriksi, jota koskevat kaikki liikennetraktorin säännöt. Aivan samoin kuin viritetyllä mopolla ylinopeutta ajavalle katsotaan ajopeli kevytmoottoripyöräksi. Mutta ei tätä mielestäni missään suoraan sanota.
Tuo analogia on ilmeinen. Koska maataloustraktorilla ei saa ajaa yli 40 km/h, paitsi alamäessä vapaalla voi mennä yli, on 50 km/h kulkeva kone selvästi liikennetraktori asianmukaisilla varusteilla ja kuljettajan riittävällä ajokortilla varustettuna.
-
Asetuksessa kuitenkin sanotaan aivan selvästi, että omassa maatalouskäytössä oleva traktori ei ole liikennetraktori.
Näin on nykyään mutta käsittääkseni näitä maatalous/liikennetraktori -sääntöjä ollaan jonkun tahon toimesta säätämässä uuteen uskoon. Olin kuuntelemassa Seinäjoen Liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Esko Aution (joka lienee yksi parhaiten asiaan perehtyneitä poliisimiehiä) alustusta asiasta. En muista kaikkia yksityiskohtia siitä minkälaisia lakiesityksiä on ollut keskustelussa mutta sellainen tuntu jäi itselle että jos ne toteutuvat niin yksinkertaisinta on harjoittaa maataloutta siten että ajelee suosiolla maataloustraktorilla 40 km/h eikä sekaannu ollenkaan sellaisiin vehkeisiin jotka voisivat olla liikennetraktoreita.
Nyt kun säännöt ovat valmisteluvaiheessa niin olisi oikea edunvalvonnan paikka eikä sitten kun eduskunta on nuijaa kopauttanut.
-
Lakien ja asetusten pitäisi olla selkeitä eikä poliisille tulisi antaa erivapauksia tulkita pykäliä eri tahoja eriarvoistavasti.
Yksi esiin tullut seikka, missä laki on toisille toinen kuin toisille, on kuorma-autojen nopeus. Poliisi sallii, ainakin radiohaastattelussa näin poliisi kertoi, kuorma-autojen ajavan rajoitinta vastaan. Henkilöautolle saattaa samasta nopeudesta jo rapsahtaa sakko.
-
4) «liikennetraktori»: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; «liikennetraktori» on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
Oheinen pätkä on kopioitu finlexistä. Tämän mukaan ainakaan omaa lietettä ajavaa traktoria ei voida missään tilanteessa katsoa liikennetraktoriksi, eikä siltä voida vaatia dieseliä. Rakenteellinen nopeus ylittyy ja siitä periaatteessa sakot, mutta veroseuraamuksia ei voi tulla.
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;
2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;
3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.
Tässä vielä tästä polttoainemaksusta. Huomatkaa että siinä puhutaan maatalouden ajosta eikä määritellä että maatalousajon tulee tapahtua isännän itsensä toimesta. Eli tämän mukaan myös urakoitsijat voivat ajaa löpöllä.
-
4) «liikennetraktori»: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; «liikennetraktori» on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
Oheinen pätkä on kopioitu finlexistä. Tämän mukaan ainakaan omaa lietettä ajavaa traktoria ei voida missään tilanteessa katsoa liikennetraktoriksi, eikä siltä voida vaatia dieseliä. Rakenteellinen nopeus ylittyy ja siitä periaatteessa sakot, mutta veroseuraamuksia ei voi tulla.
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;
2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;
3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.
Tässä vielä tästä polttoainemaksusta. Huomatkaa että siinä puhutaan maatalouden ajosta eikä määritellä että maatalousajon tulee tapahtua isännän itsensä toimesta. Eli tämän mukaan myös urakoitsijat voivat ajaa löpöllä.
eli lietteen EI tarvi olla omaa.
-
Mikäs selitys seuraavaan:
Ajelin tynäveeteellä 52,5 km/h 8-tietä sillai sukkasillaan.
Kohdalle osuu linnunpönttönopeusvalvontapylväs.
Salama räpsähtää elikkä massikka ikuistuu kameralle.
Miksi?
Onkohan kameralla oletuksena, että jos joku menee ylitte 40 km/h ja rekkari ei näy niin kuva otetaan
varmuuden vuoksi?
-
Mikäs selitys seuraavaan:
Ajelin tynäveeteellä 52,5 km/h 8-tietä sillai sukkasillaan.
Kohdalle osuu linnunpönttönopeusvalvontapylväs.
Salama räpsähtää elikkä massikka ikuistuu kameralle.
Miksi?
Onkohan kameralla oletuksena, että jos joku menee ylitte 40 km/h ja rekkari ei näy niin kuva otetaan
varmuuden vuoksi?
Timpan jäljiltä saa poikkeuksellisen siistin koneen kun hän vaihtaa uuteen. Ilimottele heti täällä agronetissa kun alkaa kauratili polttaa näpissä ja suuntaat askeleesi konekeskoa kohti tilataksesi upouuden 8000 srj:n dynaveeteen.
-
Mikäs selitys seuraavaan:
Ajelin tynäveeteellä 52,5 km/h 8-tietä sillai sukkasillaan.
Kohdalle osuu linnunpönttönopeusvalvontapylväs.
Salama räpsähtää elikkä massikka ikuistuu kameralle.
Miksi?
Onkohan kameralla oletuksena, että jos joku menee ylitte 40 km/h ja rekkari ei näy niin kuva otetaan
varmuuden vuoksi?
Niin,kuinkas paljon Perkins silloin kiertää kun vauhtia tuo 52,5?
-
Mikäs selitys seuraavaan:
Ajelin tynäveeteellä 52,5 km/h 8-tietä sillai sukkasillaan.
Kohdalle osuu linnunpönttönopeusvalvontapylväs.
Salama räpsähtää elikkä massikka ikuistuu kameralle.
Miksi?
Onkohan kameralla oletuksena, että jos joku menee ylitte 40 km/h ja rekkari ei näy niin kuva otetaan
varmuuden vuoksi?
Niin,kuinkas paljon Perkins silloin kiertää kun vauhtia tuo 52,5?
Tais olla 1700 kierrosta.
-
Mikäs selitys seuraavaan:
Ajelin tynäveeteellä 52,5 km/h 8-tietä sillai sukkasillaan.
Kohdalle osuu linnunpönttönopeusvalvontapylväs.
Salama räpsähtää elikkä massikka ikuistuu kameralle.
Miksi?
Onkohan kameralla oletuksena, että jos joku menee ylitte 40 km/h ja rekkari ei näy niin kuva otetaan
varmuuden vuoksi?
Niin,kuinkas paljon Perkins silloin kiertää kun vauhtia tuo 52,5?
Tais olla 1700 kierrosta.
oliko turvavyö kiinni? joskus, okei tosi harvoin, nää pöntöt ottaa kuvan kaikista kulkijoista ja sakko tulee jos ei ole turvavyötä.
yks vaihtoehto on tietty että dyna resonoi niin kovasti tolppaa lähestyessäsi että se meni sekaisin ???
konstit on monet...
-
Asetuksessa kuitenkin sanotaan aivan selvästi, että omassa maatalouskäytössä oleva traktori ei ole liikennetraktori.
Näin on nykyään mutta käsittääkseni näitä maatalous/liikennetraktori -sääntöjä ollaan jonkun tahon toimesta säätämässä uuteen uskoon. Olin kuuntelemassa Seinäjoen Liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Esko Aution (joka lienee yksi parhaiten asiaan perehtyneitä poliisimiehiä) alustusta asiasta. En muista kaikkia yksityiskohtia siitä minkälaisia lakiesityksiä on ollut keskustelussa mutta sellainen tuntu jäi itselle että jos ne toteutuvat niin yksinkertaisinta on harjoittaa maataloutta siten että ajelee suosiolla maataloustraktorilla 40 km/h eikä sekaannu ollenkaan sellaisiin vehkeisiin jotka voisivat olla liikennetraktoreita.
Nyt kun säännöt ovat valmisteluvaiheessa niin olisi oikea edunvalvonnan paikka eikä sitten kun eduskunta on nuijaa kopauttanut.
Maajussit o täski oma lukunsa.Traktoriyrittjä ku ottaa yli 10tn kytkentämassan perään,ni se o ain liikennetraktori.
-
Lainaus lehdessä olleesta artikkelista...
...Jos lietekuormaa haluaa kuskata jatkossa viidenkympin vauhdilla,
tankissa on oltava verollinen polttoaine ja perävaunun tulee
täyttää liikennetraktorin jarruvaatimukset
-------------------------------------------------------------------------------------
Siis jos ajetaan yli 40 vauhtia, alle sen saa ajaa verottomalla :P
Mun mielestä jos omassa ajossa liikennetraktorilla ajaa lietepytyn
kans 50, ei tarvii veronmaksua tai vaikka ajaa maataloustraktorilla
50 pytty peräs sama juttu paitti ajoneuvokohtaanen nopeus
menee sakolle.
Menee mielenkiintoiseksi :o
Täski maajussit o oma lukunsa.Traktoriyrittäjä ku ajaa paskaa ni pittää oll verot maksus.
-
Mikäs selitys seuraavaan:
Ajelin tynäveeteellä 52,5 km/h 8-tietä sillai sukkasillaan.
Kohdalle osuu linnunpönttönopeusvalvontapylväs.
Salama räpsähtää elikkä massikka ikuistuu kameralle.
Miksi?
Onkohan kameralla oletuksena, että jos joku menee ylitte 40 km/h ja rekkari ei näy niin kuva otetaan
varmuuden vuoksi?
Niin,kuinkas paljon Perkins silloin kiertää kun vauhtia tuo 52,5?
Tais olla 1700 kierrosta.
oliko turvavyö kiinni? joskus, okei tosi harvoin, nää pöntöt ottaa kuvan kaikista kulkijoista ja sakko tulee jos ei ole turvavyötä.
yks vaihtoehto on tietty että dyna resonoi niin kovasti tolppaa lähestyessäsi että se meni sekaisin ???
konstit on monet...
Millai se sakko tulee jos ei ole rekkaria näkyvillä???
-
Mikäs selitys seuraavaan:
Ajelin tynäveeteellä 52,5 km/h 8-tietä sillai sukkasillaan.
Kohdalle osuu linnunpönttönopeusvalvontapylväs.
Salama räpsähtää elikkä massikka ikuistuu kameralle.
Miksi?
Onkohan kameralla oletuksena, että jos joku menee ylitte 40 km/h ja rekkari ei näy niin kuva otetaan
varmuuden vuoksi?
Niin,kuinkas paljon Perkins silloin kiertää kun vauhtia tuo 52,5?
Tais olla 1700 kierrosta.
oliko turvavyö kiinni? joskus, okei tosi harvoin, nää pöntöt ottaa kuvan kaikista kulkijoista ja sakko tulee jos ei ole turvavyötä.
yks vaihtoehto on tietty että dyna resonoi niin kovasti tolppaa lähestyessäsi että se meni sekaisin ???
konstit on monet...
Millai se sakko tulee jos ei ole rekkaria näkyvillä???
jaa ettet muka ole poliisin vanha tuttu?
-
Siis laki pykälät ovat varsin yksiselitteiset,
-Jos ajat itselle liikennekoneella maatalousajoa kelpaa mpö
-jos ajat urakkaa eli vastinetta vastaan tai muuten muiden hyödyksi
tarvitaan tankkiin DI
Itse hoidan asian päivämaksuilla, joka on ainut maksu joka euroihin siirryttäessä laski.
-
Samoilla linjoilla Jobbarin kans mut uusi laki olis toisin, entäs jos lannan kokonaiskuskauksesta
oliskin levityksen osuus 71%
Taitaa vaikuttaa vain liikennelupapykälään se, nyt menee puurot ja vellit sevo´n :P
-
Siis laki pykälät ovat varsin yksiselitteiset,
-Jos ajat itselle liikennekoneella maatalousajoa kelpaa mpö
-jos ajat urakkaa eli vastinetta vastaan tai muuten muiden hyödyksi
tarvitaan tankkiin DI
Itse hoidan asian päivämaksuilla, joka on ainut maksu joka euroihin siirryttäessä laski.
Jos ajaa maajussi urakkana paskaa ni ei tarvi välittää veroista.
-
Samoilla linjoilla Jobbarin kans mut uusi laki olis toisin, entäs jos lannan kokonaiskuskauksesta
oliskin levityksen osuus 71%
Taitaa vaikuttaa vain liikennelupapykälään se, nyt menee puurot ja vellit sevo´n :P
Nyt ojala sekottaa liikennelupa asiat paskan ajoon, vaikka ensin kyseli polttoaineista, vaikka kyllähän se norsun paska lämmiittää puolet pallomme väestön asunnoista.
Joten vasta kysymys
Jos omistat pakettiauton ja ajat paskaa pellolle niin tarvitseeko myös kyseinen laite liikenne luvan.
Eikö liikennelupa vaadita, jos (en muista) kokonais tuloista liikennöinti ylittää rajan.
-
Jos ajaa maajussi urakkana paskaa ni ei tarvi välittää veroista.
Mun mielestä tää paskahomma on "verovapaata" mut uusi laki liikenne tr/maataloustr
on aika outo esitys ???
-
Samoilla linjoilla Jobbarin kans mut uusi laki olis toisin, entäs jos lannan kokonaiskuskauksesta
oliskin levityksen osuus 71%
Taitaa vaikuttaa vain liikennelupapykälään se, nyt menee puurot ja vellit sevo´n :P
Nyt ojala sekottaa liikennelupa asiat paskan ajoon, vaikka ensin kyseli polttoaineista, vaikka kyllähän se norsun paska lämmiittää puolet pallomme väestön asunnoista.
Joten vasta kysymys
Jos omistat pakettiauton ja ajat paskaa pellolle niin tarvitseeko myös kyseinen laite liikenne luvan.
Eikö liikennelupa vaadita, jos (en muista) kokonais tuloista liikennöinti ylittää rajan.
Pakettiautossa se paskan ajo kulminoituu.
-
No toivottavasti tätä kotimaista sorsittaisiin sen verran että jouset etupäähän ja jarrut samoin pakolliseksi jos 50 km/h version haluaa.
Muutama kymppivuosi rattorilla ajua takana ja tähän asti vakain ollu 820 ventti.
Ajo ominaisuudet erittäin hyvät,samoin jarrut.
Enkä omista ko. härpäkettä.
Liika kallis.
-
Muistaakseni tulkinta menee että kun auratessa siirrät lunta kasaan etukuormaimella, niin mpö:tä saa olla tankissa.
Kun nostat sen lumen peräkärryyn ja viet kasaan kärryllä, niin diesel tankiin tai päivämaksu suoritettava.
-
Mikäs selitys seuraavaan:
Ajelin tynäveeteellä 52,5 km/h 8-tietä sillai sukkasillaan.
Kohdalle osuu linnunpönttönopeusvalvontapylväs.
Salama räpsähtää elikkä massikka ikuistuu kameralle.
Miksi?
Onkohan kameralla oletuksena, että jos joku menee ylitte 40 km/h ja rekkari ei näy niin kuva otetaan
varmuuden vuoksi?
Niin,kuinkas paljon Perkins silloin kiertää kun vauhtia tuo 52,5?
Tais olla 1700 kierrosta.
oliko turvavyö kiinni? joskus, okei tosi harvoin, nää pöntöt ottaa kuvan kaikista kulkijoista ja sakko tulee jos ei ole turvavyötä.
yks vaihtoehto on tietty että dyna resonoi niin kovasti tolppaa lähestyessäsi että se meni sekaisin ???
konstit on monet...
Millai se sakko tulee jos ei ole rekkaria näkyvillä???
Postissa ne sakkolaput ainakin tähanasti tulleet;)