Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: molymatti - 15.09.09 - klo:09:02
-
mitä eroa noilla öljyillä? voiko noita sekoittaa ja toimiiko donax valtran perässä?
-
mitä eroa noilla öljyillä? voiko noita sekoittaa ja toimiiko donax valtran perässä?
-liekö samaa kamaa?Ainakin vähän aikaa sitten Shell teki Valtterille öölit
-
Enpä tiedä muuta kuin sen että donax kyllä toimii Valtran peräs.
-
Eikös tuo donax td vastaa entistä ht-60 ölppää, xt60 on parannettu painos, kuumaviskositeettia on ihan aikuisten oikeasti parannettu tässä uudessa liemessä.
-
Eiköhän nuo eri valmistajille tehtävät öljyt tehdä eri resepteillä, osa saattaa tulla valmiina konteissa ulkomailta ja esim Shell laittaa Suomessa purkkeihin. Tuskin HYGard, Donax td ja Valtra xt60 samoja öljyä on, vaikka ne kaikki ilmeisesti Shellin purkituskoneesta ulos tulevatkin ja täyttävät samat luokitukset.
-
Mielestäni merkkikohtaiset öljyt ovat vain konevalmistajien keino sitouttaa käyttäjää huolto- ja varaosapalveluiden käyttäjäksi. Öljyille ilmoitetaan luokitukset viskositeetin ja laatuvaatimusten mukaan. Jos kaksi öljyä täyttävät konevalmistajan asettaman vaatimuksen, pitää niillä päästä vähintään riittävään voitelutulokseen annettujen vaihtovälien puitteissa riippumatta siitä, mitä purkin kyljessä lukee. Kuten täälläkin on arveltu, kaksi erimerkkistä öljyä voivat olla samaa tavaraa.
Yksittäisen kuluttajan on täysin mahdotonta arvuutella kahden eri merkillä myytävän samantasoisen aineen paremmuutta, ellei öljyistä anneta muuta tietoa kuin luokitukset.
Minulle itselleni tuli aikoinaan vastaan tilanne, ei tosin öljyistä ollut kyse, jossa ilmanvaihtosäätimen myyjä ilmoitti, että säädin on parannettu versio muista samannäköisistä. Kysely kotimaiselle valmistajalle paljasti myyjän valehtelijaksi. Täysin samaa säädintä myytiin kolmella eri merkillä.
-
Minulla on ainakin se käsitys, että Shell sitä värkkää nuo Valtran öljyt ja samaa tavaraa on myös Neukkarin Ambra-öljyt. Kun noita öljyjä tynnyrissä tilaa, niin mukanaseuraavat paperit on kotoisin Shelliltä.Hinnoissa kyllä on eroa, ei kyllä neukkarin omistajan kannata kuin kävellä Valtra-kauppaan.
-
mitä eroa noilla öljyillä? voiko noita sekoittaa ja toimiiko donax valtran perässä?
Suurin ero voisi olla vaikka...
Valtteri ostaa selliltä miljuuna purkkiva ökeliä,hyvä kauppa sellille.
Kauppaan kuuluu piiiitkä maksuaika,siis todella pitkä. Niin pitkä että valtterimiähät on kerenny ostaa ja myös maksaa kaikki ökelit ja lisääkin on tilattu.
Rahaa kassassa ökelin myynnistä ostaa jotain muuta mukavaa.
Vaikka latureita iskralta.Junavaunullinen. Kolmen vuoden takuulla tietysti.Käteisellä,sikahalvalla.
JDMF ym sama hommeli eri mittakaavassa.
Liiketoimintaa nääs.
-
Heittäkää perään Kendaalin Hyken 052 ja loppuu remontit. On meinaan voiteluominaisuudet 800 tunnin ajon jälkeen vielä sammaa luokkaa kun noissa muissa uutena 8)
-
Heittäkää perään Kendaalin Hyken 052 ja loppuu remontit. On meinaan voiteluominaisuudet 800 tunnin ajon jälkeen vielä sammaa luokkaa kun noissa muissa uutena 8)
Engineerillä on tokumenttia nakata?
-
Sikäli kun olen pajalla käynyt asentajien töitä häiritsemässä, niin ihan ihmetyttää miten monessa uudemmassakin koneessa loota/ pakkaremontin syy oli joko vääränlaiset, likaiset tai heikkolaatuiset öljyt perässä.
Riittäisi että siellä perässä olisi puhdasta ht:tä tai xt:tä riittävä määrä, niillä eväin ne lootat tuntuu kestävän kaikki rasitukset mitä eteen yleensä tulee.
Kendallia tms. ei mitään järkeä käyttää näis vanhempien koneiden lootassa, yhdistetty hyde/peräöljy kannattaa jokatapauksessa vaihtaa määrävälein. Suljetussa öljytilassa kannattaa kyllä panostaa laatuun jolla voi ajaa pidemmällä vaihtovälillä. (esim. navat, etuakseli, pelkkä vaihteisto, moottori)
-
Kendallia tms. ei mitään järkeä käyttää näis vanhempien koneiden lootassa, yhdistetty hyde/peräöljy kannattaa jokatapauksessa vaihtaa määrävälein. Suljetussa öljytilassa kannattaa kyllä panostaa laatuun jolla voi ajaa pidemmällä vaihtovälillä. (esim. navat, etuakseli, pelkkä vaihteisto, moottori)
Aika hurjia olette jos pelkästään öljyn laatua parantamalla pidennätte merkittävästi vaihtovälejä. Öljynvaihtoväliinkin kun vaikuttaa niin moni muukin asia kuin pelkästään öljyn voiteluominaisuuksien huononeminen ajan myötä. Itse en kyllä lähtisi esim jostain navoista, joissa ei ole suodattimia, öljynvaihtoväliä ihan vähällä pidentämään.
Kyllä on elämä helppoa kun ei itse ala pohtimaan uusia vaihtovälejä vaan tekee niinkuin valmistaja suosittelee...