Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Veeti - 02.09.09 - klo:02:51
-
Ajankohtainen kakkonen propagandoi eilisehtoona viljaetanolitehtaan puolesta...jäljet johtavat sylttytehtaalle.
Esitellään itäsuomalaisen pontikkatehtailijan suunnitelmia.
Samoin esitellään ruåtsalainen etanolitehdas.
Missään vaiheessa ei kerrota, paljonko maksetaan viljasta. Pari vuotta sitten Suomessa laskeskeltiin viljaetanolin valmistuskustannuksia, silloin päädyttiin siihen tulokseen, että viljaa olisi pitänyt olla jatkuvasti saatavilla 60 e/tonni hintaan.
Samoin ohjelmassa "unohtui" kertoa, että viljaetanolin valmistus siemensäkistä polttoainetankkiin nielee enemmän energiaa kuin synnyttää.
Koko homma haiskahti yhden Helsingissä päämajaansa pitävän "etujärjestön" pienen valkoista vettä tuottavan valiokunnan propagandalta halvan valkuaisrehun saamiseksi. Asiaan kuuluu, että myös S-L on alkanut propagandoida etanolitehtaan puolesta, vaikka kaikki kannattavuuslaskelmat näyttävät pirunpaljon miinusta.
"Etujärjestöllä" ei ole mitään todellista realistista halua ratkaista viljakriisiä. ... eikä Sika-Sirkalla.
http://areena.yle.fi/ohjelma/Ajankohtainen+Kakkonen
-
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=445515&utm_source=rss_feed&utm_medium=rss&utm_campaign=maakunta.
-
oiskopa sitteki parempi että vilijalle ei yritetä kehittää mittää lisäkäyttyä ;D
kyllä sirkkaliisan pitäs pistää jäitä hattuun
-
oiskopa sitteki parempi että vilijalle ei yritetä kehittää mittää lisäkäyttyä ;D
kyllä sirkkaliisan pitäs pistää jäitä hattuun
kyll kannattaa unohtaa kaikki,mikä lisää kulutusta ;)
-
Samoin ohjelmassa "unohtui" kertoa, että viljaetanolin valmistus siemensäkistä polttoainetankkiin nielee enemmän energiaa kuin synnyttää.
Tottakai nielee. Eihän sitä energiaa tyhjästä synny.
Vertailun vuoksi esim aurinkopaneeli nielee jatkuvasti energiaa kymmenkertaisesti tuotantoonsa verrattuna + paneelin suunnitteluun, valmistukseen, kuljetukseen yms tar***** energia.
En nyt viitsi alkaa edes arvioimaan paljonko energiaa on kulunut siihen että joku muinainen kasvimassa on muuttunut öljyksi.
Ja ilmeisesti öljyäkin kuluu noin kaksinkertainen määrä että saadaan tehtyä bensiiniä tai dieselöljyä ja kuljetettua se paikalliselle huoltikselle. Jostain syystä tästä ei kuitenkaan muisteta puhua.
Bioenergiaprosessin lopputulos kuitenkin on että energia on käyttökelpoisessa muodossa.
Poltettavana nesteenä tuo etanoli on huomattavasti käyttökelpoisempi nykyajoneuvoille kuin vaikkapa potentiaalienergiana jossain lapin tekoaltaassa oleva vesi.
-
Samoin ohjelmassa "unohtui" kertoa, että viljaetanolin valmistus siemensäkistä polttoainetankkiin nielee enemmän energiaa kuin synnyttää.
Tottakai nielee. Eihän sitä energiaa tyhjästä synny.
Vertailun vuoksi esim aurinkopaneeli nielee jatkuvasti energiaa kymmenkertaisesti tuotantoonsa verrattuna + paneelin suunnitteluun, valmistukseen, kuljetukseen yms tar***** energia.
En nyt viitsi alkaa edes arvioimaan paljonko energiaa on kulunut siihen että joku muinainen kasvimassa on muuttunut öljyksi.
Ja ilmeisesti öljyäkin kuluu noin kaksinkertainen määrä että saadaan tehtyä bensiiniä tai dieselöljyä ja kuljetettua se paikalliselle huoltikselle. Jostain syystä tästä ei kuitenkaan muisteta puhua.
Bioenergiaprosessin lopputulos kuitenkin on että energia on käyttökelpoisessa muodossa.
Poltettavana nesteenä tuo etanoli on huomattavasti käyttökelpoisempi nykyajoneuvoille kuin vaikkapa potentiaalienergiana jossain lapin tekoaltaassa oleva vesi.
Parempi käyttää öljy öljynä eikä muuttaa se viljabioetanoliksi samalla saatavan energiamäärän pienentyessä.
-
Taivaalle kiitos Etanolitehtaasta; muuten olisi Veti jäänyt junnaamaan entisten rutinoidensa kanssa, mutta nyt tuli taas uusi asia, mistä voi valittaa... toivoa vaan sopii, että kyseinen hemmo ei ole minkään kunnan valtuustossa. Meillä on yksi tuommoinen, ja se se vasta työtä teettää ainaisine valituksineen. Kauden aloituskokouskin venyi yö kolmeen, kun se vaati jokaisesta lautakuntapaikasta suljetun lippuäänestyksen.
Toisaalta, jos Veti olisi valtuustossa, niin silloin pitäisi ottaa joskus vastuuta tekemisistä ja sanomisista, mikä taas tänne kirjoittavalle yksilölle on täysin tuntematon asia.
Puun takana pensaassa räksyttäminen on tutumpi hänelle..
-
Taivaalle kiitos Etanolitehtaasta; muuten olisi Veti jäänyt junnaamaan entisten rutinoidensa kanssa, mutta nyt tuli taas uusi asia, mistä voi valittaa...
Niinpä, tätä etanolihanketta ehdottamassa on vain väärä taho, jos ne olisivat Kokkareita, ehdotus olisi tietysti fantastinen....
-
No näitä viljaetanolitehtaita tulee ja on jo tullut muualle maailmassa, ehkä se vaan ei Suomessa kannata kun on nuo hehtaarisadot niin onnettomia ????
Parempi syöttä rehuksi Suomalainen vilja ????
-
oiskopa sitteki parempi että vilijalle ei yritetä kehittää mittää lisäkäyttyä ;D
kyllä sirkkaliisan pitäs pistää jäitä hattuun
kyll kannattaa unohtaa kaikki,mikä lisää kulutusta ;)
Nähtiinhän se jo tuossa viljan hintakuplassa, pelkät spekulatiiviset odotukset energiakäytön lisääntymisestä maailmalla yhdistettynä pienentyneisiin varastoihin johtivat lähes hallitsemattomaan viljan hinnannousuun.
Mitä siitä mahtaisikaan seurata jos viljalle oikeasti alkaisi merkittävät energiamarkkinat. Pahastahan se olisi, tässä yhdyn täysin Veetin mielipiteeseen.
-
Taivaalle kiitos Etanolitehtaasta; muuten olisi Veti jäänyt junnaamaan entisten rutinoidensa kanssa, mutta nyt tuli taas uusi asia, mistä voi valittaa...
Niinpä, tätä etanolihanketta ehdottamassa on vain väärä taho, jos ne olisivat Kokkareita, ehdotus olisi tietysti fantastinen....
Tietysti... kepulaiset ei keksi ees kelloa... vaikka niitä vähä piiskais :P ::) ;D ;D :D :D
-
Taivaalle kiitos Etanolitehtaasta; muuten olisi Veti jäänyt junnaamaan entisten rutinoidensa kanssa, mutta nyt tuli taas uusi asia, mistä voi valittaa...
Niinpä, tätä etanolihanketta ehdottamassa on vain väärä taho, jos ne olisivat Kokkareita, ehdotus olisi tietysti fantastinen....
Tietysti... kepulaiset ei keksi ees kelloa... vaikka niitä vähä piiskais :P ::) ;D ;D :D :D
mihin sitä tarvitaan???
-
Veetille lähietanolin tekoon kuva 25... :D
http://www.huutokaupat.com/fi/v/1055
-
Parempi käyttää öljy öljynä eikä muuttaa se viljabioetanoliksi samalla saatavan energiamäärän pienentyessä.
Eihän viljabioetanolin tuotannossa nimenomaan öljyä kulu kuin traktorin polttoaineena.
Eniten energiaa taitaa kulua tislaukseen, jonka voi hoitaa vaikka oljet polttamalla tai atomisähköllä, öljyä ei siihen välttämättä tarvita. Olkipaali tai ydinvoimala eivät vaan oikein sovi auton kyytiin energianlähteeksi. Etanoli sopii.
Brasiliassa sokeriruoko-etanolin sivutuotteena tuottavat samalla vielä sähköt 50.000 asukkaan kaupungille.
Tuo kuuluisa laskelma oli tehty siten että oli laskettu kuinka paljon öljyä kuluisi JOS lannoitteet tehtäisiin öljystä ja JOS tislauksessa käytettäisiin pelkästään öljyä.
Kumma juttu muuten että vetyauton kohdalla sama argumentti ei enää päde, vaikka käytännössä se vetyauton vety tehdään fossiilisista polttoaineista, ja energian määrä ei siinä prosessissa todellakaan lisäänny.
-
Parempi käyttää öljy öljynä eikä muuttaa se viljabioetanoliksi samalla saatavan energiamäärän pienentyessä.
Eihän viljabioetanolin tuotannossa nimenomaan öljyä kulu kuin traktorin polttoaineena.
Ei taida homma olla ihan noinkaan.
Tuoretta viljaa voi käyttää vain puintiaikana. Lannoiteraaka-aineet täytyy louhia, kuljettaa tehtaalle, tehtaalta maatilalle...ja myös muut tykötarpeet. Joka käänteessä käytetään öljyä. Altia ja Lännen tehtaat laskeskelivat pari vuotta sitte, että kannattava etanolintuotanto onnistuu, jos viljaa on saatavana jatkuvasti 60 e/tonni hintaan.
Eniten energiaa taitaa kulua tislaukseen, jonka voi hoitaa vaikka oljet polttamalla tai atomisähköllä, öljyä ei siihen välttämättä tarvita. Olkipaali tai ydinvoimala eivät vaan oikein sovi auton kyytiin energianlähteeksi. Etanoli sopii.
Brasiliassa sokeriruoko-etanolin sivutuotteena tuottavat samalla vielä sähköt 50.000 asukkaan kaupungille.
Tuo kuuluisa laskelma oli tehty siten että oli laskettu kuinka paljon öljyä kuluisi JOS lannoitteet tehtäisiin öljystä ja JOS tislauksessa käytettäisiin pelkästään öljyä.
Kumma juttu muuten että vetyauton kohdalla sama argumentti ei enää päde, vaikka käytännössä se vetyauton vety tehdään fossiilisista polttoaineista, ja energian määrä ei siinä prosessissa todellakaan lisäänny.
-
Miksi muuten etanoliin pitää liittää bio eteen? Kaikki etanolihan on enemmän ja vähemmän luonnontuotetta.
-
Parempi käyttää öljy öljynä eikä muuttaa se viljabioetanoliksi samalla saatavan energiamäärän pienentyessä.
Eihän viljabioetanolin tuotannossa nimenomaan öljyä kulu kuin traktorin polttoaineena.
Ei taida homma olla ihan noinkaan.
Tuoretta viljaa voi käyttää vain puintiaikana. Lannoiteraaka-aineet täytyy louhia, kuljettaa tehtaalle, tehtaalta maatilalle...ja myös muut tykötarpeet. Joka käänteessä käytetään öljyä. Altia ja Lännen tehtaat laskeskelivat pari vuotta sitte, että kannattava etanolintuotanto onnistuu, jos viljaa on saatavana jatkuvasti 60 e/tonni hintaan.
Eniten energiaa taitaa kulua tislaukseen, jonka voi hoitaa vaikka oljet polttamalla tai atomisähköllä, öljyä ei siihen välttämättä tarvita. Olkipaali tai ydinvoimala eivät vaan oikein sovi auton kyytiin energianlähteeksi. Etanoli sopii.
Brasiliassa sokeriruoko-etanolin sivutuotteena tuottavat samalla vielä sähköt 50.000 asukkaan kaupungille.
Tuo kuuluisa laskelma oli tehty siten että oli laskettu kuinka paljon öljyä kuluisi JOS lannoitteet tehtäisiin öljystä ja JOS tislauksessa käytettäisiin pelkästään öljyä.
Kumma juttu muuten että vetyauton kohdalla sama argumentti ei enää päde, vaikka käytännössä se vetyauton vety tehdään fossiilisista polttoaineista, ja energian määrä ei siinä prosessissa todellakaan lisäänny.
Se vaan nyt ei voi olla noin, jenkit on laskeneet, että jos USA:n maissipelloista puolet laitetaan etanolin tuotantoon, niin USA:n ei tarvitse tuoda öljyä ulkomailta ollenkaan ja tällä hetkellä USA tuo noin puolet kuluttamastaan öljystä.
Maissista noin 80 %:tia menee eläinten rehuksi tällä hetkellä, joka voidaan korvata osittain muilla viljoilla ja osittain raivaamalla lisää peltoa, joten lihantuotantokaan ei notkahda.
-
Parempi käyttää öljy öljynä eikä muuttaa se viljabioetanoliksi samalla saatavan energiamäärän pienentyessä.
Eihän viljabioetanolin tuotannossa nimenomaan öljyä kulu kuin traktorin polttoaineena.
Ei taida homma olla ihan noinkaan.
Tuoretta viljaa voi käyttää vain puintiaikana. Lannoiteraaka-aineet täytyy louhia, kuljettaa tehtaalle, tehtaalta maatilalle...ja myös muut tykötarpeet. Joka käänteessä käytetään öljyä. Altia ja Lännen tehtaat laskeskelivat pari vuotta sitte, että kannattava etanolintuotanto onnistuu, jos viljaa on saatavana jatkuvasti 60 e/tonni hintaan.
Eniten energiaa taitaa kulua tislaukseen, jonka voi hoitaa vaikka oljet polttamalla tai atomisähköllä, öljyä ei siihen välttämättä tarvita. Olkipaali tai ydinvoimala eivät vaan oikein sovi auton kyytiin energianlähteeksi. Etanoli sopii.
Brasiliassa sokeriruoko-etanolin sivutuotteena tuottavat samalla vielä sähköt 50.000 asukkaan kaupungille.
Tuo kuuluisa laskelma oli tehty siten että oli laskettu kuinka paljon öljyä kuluisi JOS lannoitteet tehtäisiin öljystä ja JOS tislauksessa käytettäisiin pelkästään öljyä.
Kumma juttu muuten että vetyauton kohdalla sama argumentti ei enää päde, vaikka käytännössä se vetyauton vety tehdään fossiilisista polttoaineista, ja energian määrä ei siinä prosessissa todellakaan lisäänny.
Se vaan nyt ei voi olla noin, jenkit on laskeneet, että jos USA:n maissipelloista puolet laitetaan etanolin tuotantoon, niin USA:n ei tarvitse tuoda öljyä ulkomailta ollenkaan ja tällä hetkellä USA tuo noin puolet kuluttamastaan öljystä.
Maissista noin 80 %:tia menee eläinten rehuksi tällä hetkellä, joka voidaan korvata osittain muilla viljoilla ja osittain raivaamalla lisää peltoa, joten lihantuotantokaan ei notkahda.
http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparisto/2009/05/maissietanolin_hiilidioksidipaastot_suuremmat_kuin_bensiinin_726247.html
http://www.talentum.com/doc.ot?d_id=369234
"Scientific American -lehden mukaan kaiken Yhdysvalloissa viljellyn maissin ja soijan tuottaminen biopolttoaineiksi tuottaisi maan käyttämästä bensiinistä 12 prosenttia ja dieselistä 6 prosenttia"
-
Parempi käyttää öljy öljynä eikä muuttaa se viljabioetanoliksi samalla saatavan energiamäärän pienentyessä.
Eihän viljabioetanolin tuotannossa nimenomaan öljyä kulu kuin traktorin polttoaineena.
Ei taida homma olla ihan noinkaan.
Tuoretta viljaa voi käyttää vain puintiaikana. Lannoiteraaka-aineet täytyy louhia, kuljettaa tehtaalle, tehtaalta maatilalle...ja myös muut tykötarpeet. Joka käänteessä käytetään öljyä. Altia ja Lännen tehtaat laskeskelivat pari vuotta sitte, että kannattava etanolintuotanto onnistuu, jos viljaa on saatavana jatkuvasti 60 e/tonni hintaan.
Eniten energiaa taitaa kulua tislaukseen, jonka voi hoitaa vaikka oljet polttamalla tai atomisähköllä, öljyä ei siihen välttämättä tarvita. Olkipaali tai ydinvoimala eivät vaan oikein sovi auton kyytiin energianlähteeksi. Etanoli sopii.
Brasiliassa sokeriruoko-etanolin sivutuotteena tuottavat samalla vielä sähköt 50.000 asukkaan kaupungille.
Tuo kuuluisa laskelma oli tehty siten että oli laskettu kuinka paljon öljyä kuluisi JOS lannoitteet tehtäisiin öljystä ja JOS tislauksessa käytettäisiin pelkästään öljyä.
Kumma juttu muuten että vetyauton kohdalla sama argumentti ei enää päde, vaikka käytännössä se vetyauton vety tehdään fossiilisista polttoaineista, ja energian määrä ei siinä prosessissa todellakaan lisäänny.
Se vaan nyt ei voi olla noin, jenkit on laskeneet, että jos USA:n maissipelloista puolet laitetaan etanolin tuotantoon, niin USA:n ei tarvitse tuoda öljyä ulkomailta ollenkaan ja tällä hetkellä USA tuo noin puolet kuluttamastaan öljystä.
Maissista noin 80 %:tia menee eläinten rehuksi tällä hetkellä, joka voidaan korvata osittain muilla viljoilla ja osittain raivaamalla lisää peltoa, joten lihantuotantokaan ei notkahda.
http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparisto/2009/05/maissietanolin_hiilidioksidipaastot_suuremmat_kuin_bensiinin_726247.html
http://www.talentum.com/doc.ot?d_id=369234
"Scientific American -lehden mukaan kaiken Yhdysvalloissa viljellyn maissin ja soijan tuottaminen biopolttoaineiksi tuottaisi maan käyttämästä bensiinistä 12 prosenttia ja dieselistä 6 prosenttia"
Tuosta julkaisusta en tiedä, mutta E85 on etanolia ja yleisesti jakelussa USA:n huoltamoilla, sen tuotantoa aiotaan myös voimakkaasti lisätä, käy useimpiin nykyautoihin ilman minkäänlaisia lisäaineita tai muutostöitä.