Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: sorkkahessu - 29.08.09 - klo:11:10
-
Eilen tuli kiireellinen Salo reissu koska virtauksenjakoventtiilissä olikin milliset kierteet . Tuleeko ne muuttumaan kaikki millisiksi vai onko hankittava muutos nippoja sekalainen määrä .
-
Ei tule muuttumaan. Kierteet on yleensä kaikissa palikoissa tuumainen bsp. Millinen on harvinainen, käyttö yleensä putkiliittimissä. Muissa paikoissa on usein kierteenä bsp tai jic, kaikki muut kierteet ja liittimet on jonkin yksittäisen valmistajan merkkikohtaisia hapatuksia varaosakaupan tukemiseksi.
-
Jd on jonkin aikaa ollut millisiä
-
Tuumakierre on yleisin, mutta millistä on tullut vastaan mm. Kronen niittokoneessa, Tempon lannanlevittimessä ja DeLavalin lannanpoistokoneessa. Vasenkätistä kierrettä ei ole vielä tullut liittimissä vastaan, mutta kaipa sekin vielä nähdään.
Sitten liitintyypit (jic, etc...) vielä ovat kokonaan oma lukunsa.
-
niin, kyllä välillä ottaa pattiin kun tallissa on läjäpäin liittimiä ja vain SE yksi malli puuttuu! ja taas saa tojo raidetta! halpaa kuin heinänteko!
-
Tuumakierre on yleisin, mutta millistä on tullut vastaan mm. Kronen niittokoneessa, Tempon lannanlevittimessä ja DeLavalin lannanpoistokoneessa. Vasenkätistä kierrettä ei ole vielä tullut liittimissä vastaan, mutta kaipa sekin vielä nähdään.
Sitten liitintyypit (jic, etc...) vielä ovat kokonaan oma lukunsa.
Reutsisa millisiä. Se jic on kartiot eripäin.
Jaa´a alka
sko miljonääriks? Patentoisi taas jonkun uuden kierremallin tai pultinkannan/avaimen ja myisi lisenssiä.
-
Jaa´a alka
sko miljonääriks? Patentoisi taas jonkun uuden kierremallin tai pultinkannan/avaimen ja myisi lisenssiä.
Joo. Erilaisia uppokantaisia ruuveja.
Tavallinen uraruuvi (jo historian havinaa)
Ristipäät (niitäkin on kai kolmea sorttia, ainakin kahta)
Tavallinen kuusiokolo (tylsän tavallinen)
Torx (nykyaikaa !)
Hawkissa (ilmavoimien) oli tri-wings ruuveja (tosi omituisia)
-
Kotimaisissa maatalouskoneissa on nykyään R-kierteisiä eli tuumasia kierteitä. Yleisin taitaa olla 3/8. Vanhoissa on yleensä millisiä S eli raskaansarjan liittimiä. L eli kevyensarjan liittimet on yleistymässä kaivinkoneissa ja muissa teollisuuslaitteissa. Johtuu varmaan siitä et paineenkestot on kuitenkin käytettäviin työpaineesiin nähden sopivat ja hintakin on halvempi kun S-sarjalaisilla. Laippaliitiimiä on monenlaisia. Monilla valmistajilla on vielä kaiken muun lisäksi omat stanssit, löytyy 60asteen kartiolla jne. jne. Löytyy Toyotaa, Komatsua, Cattia ynnä muuta. Helvetin vaikeaa on hakea paikallisesta hydepuljusta ilman mallia oikeanlaisia liittimiä jos ei ole mallia mukana.....
-
Jaa´a alka
sko miljonääriks? Patentoisi taas jonkun uuden kierremallin tai pultinkannan/avaimen ja myisi lisenssiä.
Joo. Erilaisia uppokantaisia ruuveja.
Tavallinen uraruuvi (jo historian havinaa)
Ristipäät (niitäkin on kai kolmea sorttia, ainakin kahta)
Tavallinen kuusiokolo (tylsän tavallinen)
Torx (nykyaikaa !)
Hawkissa (ilmavoimien) oli tri-wings ruuveja (tosi omituisia)
Torx keskitapilla
XZN
Torxia muistuttavat ttap ja assy ruuvivalmistajien omia sävellyksiä
Kai noissa on vain insinöörien mielikuvitus rajana.
Tosissaan joskus harmittaa, kun pitää jonkin erikoisen ruuvin tai hydeliittimen takia kiertää ympäri maailmaa, jos sittenkään löytyy.
Nyt pitäs löytää 10.9 kovuuden pultteja UNC 5/8" ja pituus oli jotain 2½" tai korkeintaan kolme tuumaa. 8.8 kyllä löytyy, mutta Seinäjoenkin erikoisliikkeis nostettiin kädet pystyyn tuon kovuuden suhteen. No näkyy nuo 8.8 ainakin vielä kestäneen...
Täytyy toki muistaa, että nuo monet eri mitat ja kannat on valmistajille vaan yks yritys monopolisoida varaosa- ja tarvikebisnestä.
Yks meinas unohtua... Venäläinen "pystykierre".
XZN
-
Kotimaisissa maatalouskoneissa on nykyään R-kierteisiä eli tuumasia kierteitä. Yleisin taitaa olla 3/8. Vanhoissa on yleensä millisiä S eli raskaansarjan liittimiä. L eli kevyensarjan liittimet on yleistymässä kaivinkoneissa ja muissa teollisuuslaitteissa. Johtuu varmaan siitä et paineenkestot on kuitenkin käytettäviin työpaineesiin nähden sopivat ja hintakin on halvempi kun S-sarjalaisilla. Laippaliitiimiä on monenlaisia. Monilla valmistajilla on vielä kaiken muun lisäksi omat stanssit, löytyy 60asteen kartiolla jne. jne. Löytyy Toyotaa, Komatsua, Cattia ynnä muuta. Helvetin vaikeaa on hakea paikallisesta hydepuljusta ilman mallia oikeanlaisia liittimiä jos ei ole mallia mukana.....
Onhan se komeaa mennä mallin kanssa hydrauliikkaliikkeeseen. Mitä emäntä asiasta tuumaa?
-
Sitten on sellanen ihan oma kierre, se on venäläinen syöksykierre. Siihen ei ole mitään standardia, se vaan on sellanen mikä on sorvista sattunu tulemaan. Näitä on tavattu löytää mm. maantieojasta venäläisen lietevaunun pyörännavasta......Siihen ei muuten saa vastakappaletta edes tekemälläkään!
-
Kierre kuin kierre...joillakin on niin kiero asenne että häätyy hattuki päähän kiertäen asentaa..esim...veeti , lausesku..talojussi...kaarakainen..
-
Ei tule muuttumaan. Kierteet on yleensä kaikissa palikoissa tuumainen bsp. Millinen on harvinainen, käyttö yleensä putkiliittimissä. Muissa paikoissa on usein kierteenä bsp tai jic, kaikki muut kierteet ja liittimet on jonkin yksittäisen valmistajan merkkikohtaisia hapatuksia varaosakaupan tukemiseksi.
Sakemannit käyttää putkinippoja eli millisiä, Italiaanot JIC, japskit JIS (millisenä sekä r) ja jenkit ORSsia
-
Ainakin Italiaanoissa on vielä ribe
-
Joskus asiakeskustelun taitava kommentointi saa tylsän tietokonetyöläisen nauramaan vedet silmissä.
Kotimaisissa maatalouskoneissa on nykyään R-kierteisiä eli tuumasia kierteitä. Yleisin taitaa olla 3/8. Vanhoissa on yleensä millisiä S eli raskaansarjan liittimiä. L eli kevyensarjan liittimet on yleistymässä kaivinkoneissa ja muissa teollisuuslaitteissa. Johtuu varmaan siitä et paineenkestot on kuitenkin käytettäviin työpaineesiin nähden sopivat ja hintakin on halvempi kun S-sarjalaisilla. Laippaliitiimiä on monenlaisia. Monilla valmistajilla on vielä kaiken muun lisäksi omat stanssit, löytyy 60asteen kartiolla jne. jne. Löytyy Toyotaa, Komatsua, Cattia ynnä muuta. Helvetin vaikeaa on hakea paikallisesta hydepuljusta ilman mallia oikeanlaisia liittimiä jos ei ole mallia mukana.....
Onhan se komeaa mennä mallin kanssa hydrauliikkaliikkeeseen. Mitä emäntä asiasta tuumaa?