Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Frank - 13.07.09 - klo:11:17
-
Aikas kiinnostavia tarjouksia tällä hetkellä toisilla merkeillä parasta aikaa.
Innostuin vähän itsekin ja vertailin 95-105 hv (noin 4,5 l , 4-syl+turbo intercooler) "riisuttuja" traktoreita - lähinnä sellaisia joisssa parhaimmillaan sähköisiä vaan ajovalot ja startti. Näitä koska ei tällä hetkellä tarvetta muuhun ja myös koska oletettavasti vikaherkkyys pienenisi (?).
Mitä raatilaiset pitäisivät tuossa sarjassa parhaimpina?
-
Kotimaisen myyjän rinnalle kannattaa katsastaa myös muun Euroopan markkinat. Englanti, Irlanti tai vaikkapa Ruotsi, niin vähän mallista ja koosta riippuen, on mahdollista säästää ±10 000 euroa. Jos omat taidot ei riitä, niin kyllä täälläkin pian joka toinen on tuonut vähintää yhden koneen ulkomailta.
-
No jos ei tosiaankaan mitään tekniikkaa tai mukavuutta halua niin noi pienet Valmetit ovat lähes ikuisuuskoneita. Haittana vanha tekniikka (-05 sarja 80 luvulta...), helevetisti keppejä/vipuja ja hytti Nooan tehtaalta. Nehän lähtee suoralla kaupalla suorastaan aika edullisestikin ja käyttöikä 20v vähintään.
Jos pikkasen nykyaikaisemman haluaisi niin ehkä omalla listalla olisi 5000 sarjat JD:ltä tai NH:lta, vikaherkkyys varmaan suurempi kuin Valmetissa. Itämerkkejä en katsoisi yhtään.
-
No jos ei tosiaankaan mitään tekniikkaa tai mukavuutta halua niin noi pienet Valmetit ovat lähes ikuisuuskoneita. Haittana vanha tekniikka (-05 sarja 80 luvulta...), helevetisti keppejä/vipuja ja hytti Nooan tehtaalta. Nehän lähtee suoralla kaupalla suorastaan aika edullisestikin ja käyttöikä 20v vähintään.
Jos pikkasen nykyaikaisemman haluaisi niin ehkä omalla listalla olisi 5000 sarjat JD:ltä tai NH:lta, vikaherkkyys varmaan suurempi kuin Valmetissa. Itämerkkejä en katsoisi yhtään.
Siis tarkoitatko vanhaa 100-sarjaa eli nykyistä a-sarjaa? Ei ainakaan valtra 900 vm 99 vakuuttanut kestävyydeltään. 3500 h etukuormainkäyttöä ja etuakseli ja kytkin paskana.
-
Uusi Zetor, hydraulinen suunnanvaihtaja ja nelipyöräjarrut. :)
-
Siis tarkoitatko vanhaa 100-sarjaa eli nykyistä a-sarjaa? Ei ainakaan valtra 900 vm 99 vakuuttanut kestävyydeltään. 3500 h etukuormainkäyttöä ja etuakseli ja kytkin paskana.
Nää uudet A-sarjat tai vastaava MF4400. Etuakselin hajoamisesta en sano mitään mutta kyllä 10v ja mekaaninen laatikko eri välityksineen eteen/taakse syö kytkintä koneessa kuin koneessa. Omastakin vaihdettiin kytkinlevy vaikka se on ollut kevyessä käytössä mutta vekslaamista paljon ja koko ajan jalka kytkimellä. En kyllä itse A-valmettia ostaisi keppien takia mutta lähinnä vastauksena kysymykseen.
-
No jos ei tosiaankaan mitään tekniikkaa tai mukavuutta halua niin noi pienet Valmetit ovat lähes ikuisuuskoneita. Haittana vanha tekniikka (-05 sarja 80 luvulta...), helevetisti keppejä/vipuja ja hytti Nooan tehtaalta. Nehän lähtee suoralla kaupalla suorastaan aika edullisestikin ja käyttöikä 20v vähintään.
Jos pikkasen nykyaikaisemman haluaisi niin ehkä omalla listalla olisi 5000 sarjat JD:ltä tai NH:lta, vikaherkkyys varmaan suurempi kuin Valmetissa. Itämerkkejä en katsoisi yhtään.
Siis tarkoitatko vanhaa 100-sarjaa eli nykyistä a-sarjaa? Ei ainakaan valtra 900 vm 99 vakuuttanut kestävyydeltään. 3500 h etukuormainkäyttöä ja etuakseli ja kytkin paskana.
A-sarjaa sen kummemmin tuntematta, musta tuntuu että ainakin hytti vissiin on joitain ylijäämäsarjaa 02 sarjan aikakaudelta. :o Ensivaikutelma hirveä.... tulee tunne että äkkiä pois... eletään sentäs 2000- luvulla ::) Tosin en tiedä onko se Valmettimiehille nostalgiaa mutta mua se koppi ei paljon innosta.
Ja sitten siihen traktorin hankintaan: itte tekemistäni virheistä ja nuukuuresta johtuen tekis mieli opettaa toisia... Älä turhaan tingi silti varusteista tai ominaisuuksista.Esim. oman käsitykseni mukaan pikavaihde on pakollinen ! hydr. sunnanvaihto, kunnon jarrut, sähkönostolaite (tai hyvä mekaaninen) kuuluvat myös traktoriin ;)
-
Case ja mieluummin ilman sitä sisu kiisseliä
Eikös maasturissa ollut tänään kova tarjous JX90:stä. Vaikka olikin alvi nolla ::)
-
On nuo riisutut pienemmän pään perusmallit aika rimpulan oloisia joka merkillä. Valtralla traktorit alkaa N-sarjasta, JD:llä 6X30 sarjasta jne.
-
4,5 l turbo intercooler on oikein passeli moottori.... autoon... :P
-
Uusi Zetor, hydraulinen suunnanvaihtaja ja nelipyöräjarrut. :)
Myös ääni zetorille, päästönormit täyttävät moottorit RIVIPUMPULLA! Varustus sama kuin hitec valdeemissa.
-
jd 5100 r
-
Uusi Zetor, hydraulinen suunnanvaihtaja ja nelipyöräjarrut. :)
Myös ääni zetorille, päästönormit täyttävät moottorit RIVIPUMPULLA! Varustus sama kuin hitec valdeemissa.
Kävinpä tuossa taannoin kokeilemassa uutta Setorin proxima poweria.
Kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus. Suunnanvaihto toimi erityisen jouheasti. Ei ollut ns. on/off tyyppiä. Sillä vivulla pystyi jopa hiivittämään traktoria, mikä on tosi hyvä ominaisuus tarkassa, pienessä siirrossa. Sv-vivussa toiminto on sellainen että kun vetää vipua kohti rattia niin veto katkeaa samalla tavalla kuin jalkapoljinta painettaessa. Toimii erittäin jouheasti, ei nykäise eikä irrota yhtäkkiä niinkuin monesti tekevät. Ja se pirullinen naks,naks loisti poissaolollaan. ;)
Suunnanvaihto onnistuu jouhevasti myös ns. lennossa johonkin nopeuteen saakka.
Nappikytkin tuntui kans pelaavan niinkuin pitääkin. Vasen jalka saa tässäkin pitää vapaapäivää, jos ei tarvi aluetta vaihtaa.
Moottorin ääni on onnistuttu pitämään hyvin hytin ulkopuolella. Kierrosten noustessa ei melu hytissä juuri lisäänny.
Jotain moitettakin ergonomiassa on. Kytkinpolkimen liike alaspäin on turhan pitkä suhteessa istuimen asentoon kun jarru ja kaasu on sopivalla etäisyydellä. Vaihdepaakan kolho muotoilu ja sen tökkääminen istuimen kyynärnojaan 2-vaihteella ei miellyttänyt. Nämä ois kyllä helposti muutettavissa jos tahtoa löytyy.
Ulkopuolisen, 2 ja 3 hydr.lohkojen käyttövipujen asento oli myös niinkuin ne ois vain paiskattu paikalleen mihin helpoiten on saatu kiinni. Nostolaitteen vipu sekä 1-lohkon hallinta on kyllä aivan hyvällä hollilla.
Jos ois uuden raktorin tarve, niin tuo setkan proxima power ois varmasti valinnassa kärkisijalla.
Vaikutelmaksi jäi todella mainio varustelu hintaansa nähden. Miten lie laatu ja kestävyys sitten?
-
N 111 ecopower hiljaista kuiskaavaa VOIMAA.Ei tarvitse mouruuttaa.
Käy hommaan kuin hommaan on kääntyvät istuimet ym.ym.ym.
-
Vaikutelmaksi jäi todella mainio varustelu hintaansa nähden. Miten lie laatu ja kestävyys sitten?
Eiköhän sillä töitä tee kuten muillakin, varmaan jotain vikaakin (sähköt/ viimeistelystä johtuvia vikoja kuten hammasrattaiden karkaisu jne.) mutta varmaan joka ikinen muukin merkki siellä pajalla käy. Hinta/laatu tuossa varmasti yksi parhaista.
Meillä oli 5 vuotta ykköstraktorina Zetor, vaikka siinä vikaa ja ropaamista oli, niin hinta/laatusuhteeltaan varmasti erittäin hyvä.
-
Multa lähtee kans ääni Setkalle ihan omien hyvien kokemusten pohjalta. Kone oli 9540 vm - 98 ja 6000 h meni kohtuu edullisilla rempoilla. Vetohommia tuli tehtyä ihan ilman syöttöpumppuun kajoamista. Toki noi uudistukset nostaa hintaa mutta vielä jää eroa muihin.
-
Multa lähtee kans ääni Setkalle ihan omien hyvien kokemusten pohjalta. Kone oli 9540 vm - 98 ja 6000 h meni kohtuu edullisilla rempoilla. Vetohommia tuli tehtyä ihan ilman syöttöpumppuun kajoamista. Toki noi uudistukset nostaa hintaa mutta vielä jää eroa muihin.
Jep, meillä 9540 myös, oli 5 vuotta ja 4000 tuntia, huoltojen päälle tulevat korjaukset mahtunee tuhannen euron hintaluokkaan. Ja oli paineilmaakin pellon laidassa. ;D
-
[
Siis tarkoitatko vanhaa 100-sarjaa eli nykyistä a-sarjaa? Ei ainakaan valtra 900 vm 99 vakuuttanut kestävyydeltään. 3500 h etukuormainkäyttöä ja etuakseli ja kytkin paskana.
[/quote]
A-sarjaa sen kummemmin tuntematta, musta tuntuu että ainakin hytti vissiin on joitain ylijäämäsarjaa 02 sarjan aikakaudelta. :o Ensivaikutelma hirveä.... tulee tunne että äkkiä pois... eletään sentäs 2000- luvulla ::) Tosin en tiedä onko se Valmettimiehille nostalgiaa mutta mua se koppi ei paljon innosta.
Ja sitten siihen traktorin hankintaan: itte tekemistäni virheistä ja nuukuuresta johtuen tekis mieli opettaa toisia... Älä turhaan tingi silti varusteista tai ominaisuuksista.Esim. oman käsitykseni mukaan pikavaihde on pakollinen ! hydr. sunnanvaihto, kunnon jarrut, sähkönostolaite (tai hyvä mekaaninen) kuuluvat myös traktoriin ;)
[/quote]
mekaaninen nostolaite uudessa koneessa on muinaisjäänne. ;D
-
mekaaninen nostolaite uudessa koneessa on muinaisjäänne. ;D
Eipä sitä Valmetin mekaanista nostolaitetta voi kehua, mutta saahan siihen sähkösen lisävarusteena. Ei perusraktorissa tarvii olla vakiovarusteena kaikkia sähköhärpäkkeitä, eikä kaikki ostajat niitä halua. Mitä hyötyä esim. jossain sirkkelinpyörityksessä on sähkönostolaitteesta tai ilimastoinnista?
-
mekaaninen nostolaite uudessa koneessa on muinaisjäänne. ;D
Mitä hyötyä esim. jossain sirkkelinpyörityksessä on sähkönostolaitteesta tai ilimastoinnista?
Vehkeet homman mukaan, ei se sirkkeli tarvi sitä sataa hevostakaan.
-
mekaaninen nostolaite uudessa koneessa on muinaisjäänne. ;D
Mitä hyötyä esim. jossain sirkkelinpyörityksessä on sähkönostolaitteesta tai ilimastoinnista?
Vehkeet homman mukaan, ei se sirkkeli tarvi sitä sataa hevostakaan.
Kenttäsirkkeli saattaa vaatiakin... ::)
-
sähkönostolaite (tai hyvä mekaaninen) kuuluvat myös traktoriin ;)
mekaaninen nostolaite uudessa koneessa on muinaisjäänne. ;D
[/quote]
Ehkäpä näin , mutta jos on hyvä mekaaninen (esim Mf 590 kevyt käyttää tai Case 4240 tarkka kynnöllä) niin ei se välttämättä ole sen huonompi kuin sähköinenkään. Ittellä ainakin alkaa kyynärpää pettämään valtran 6400 ruuvisäädöllä jos on työ missä ei voi käyttää keinukytkintä, eikä se Massikan hiirirullakaan (5470) oikein enää säväytä, kyllä vipu on aina vipu ::)
-
sähkönostolaite (tai hyvä mekaaninen) kuuluvat myös traktoriin ;)
mekaaninen nostolaite uudessa koneessa on muinaisjäänne. ;D
Ehkäpä näin , mutta jos on hyvä mekaaninen (esim Mf 590 kevyt käyttää tai Case 4240 tarkka kynnöllä) niin ei se välttämättä ole sen huonompi kuin sähköinenkään. Ittellä ainakin alkaa kyynärpää pettämään valtran 6400 ruuvisäädöllä jos on työ missä ei voi käyttää keinukytkintä, eikä se Massikan hiirirullakaan (5470) oikein enää säväytä, kyllä vipu on aina vipu ::)
[/quote]
Uusissa M-sarjan Deutzeissa on kuulemma nostolaitteen hallinnassa semmonen mahdollisuus että niin kauan kun vipua kääntää, niin kauan nostolaite liikkuu liikeratansa puitteissa.
Tätä ominaisuutta ainakin minä olen kaivannut usein kun puuhastelen sähköohjatuilla nostolaitteilla.
Se työsyvyydensäätöpotikan pyörittely on tosiaankin rasittavampaa kuin mekaanisen vivun liikuttelu.
-
sähkönostolaite (tai hyvä mekaaninen) kuuluvat myös traktoriin ;)
mekaaninen nostolaite uudessa koneessa on muinaisjäänne. ;D
Ehkäpä näin , mutta jos on hyvä mekaaninen (esim Mf 590 kevyt käyttää tai Case 4240 tarkka kynnöllä) niin ei se välttämättä ole sen huonompi kuin sähköinenkään. Ittellä ainakin alkaa kyynärpää pettämään valtran 6400 ruuvisäädöllä jos on työ missä ei voi käyttää keinukytkintä, eikä se Massikan hiirirullakaan (5470) oikein enää säväytä, kyllä vipu on aina vipu ::)
Uusissa M-sarjan Deutzeissa on kuulemma nostolaitteen hallinnassa semmonen mahdollisuus että niin kauan kun vipua kääntää, niin kauan nostolaite liikkuu liikeratansa puitteissa.
Tätä ominaisuutta ainakin minä olen kaivannut usein kun puuhastelen sähköohjatuilla nostolaitteilla.
Se työsyvyydensäätöpotikan pyörittely on tosiaankin rasittavampaa kuin mekaanisen vivun liikuttelu.
[/quote]Jonnes luontevas asennos,saa nostolaitteita liikuteltua erkonoomisesti 8)
Miksiköhän kukaan ei ole ehdottanut Massey-Fergusonia vaihtoehdoksi ::)
John Deere,koneviestin testis kuljettajien suosikki ;D ;D
-
sähkönostolaite (tai hyvä mekaaninen) kuuluvat myös traktoriin ;)
mekaaninen nostolaite uudessa koneessa on muinaisjäänne. ;D
Ehkäpä näin , mutta jos on hyvä mekaaninen (esim Mf 590 kevyt käyttää tai Case 4240 tarkka kynnöllä) niin ei se välttämättä ole sen huonompi kuin sähköinenkään. Ittellä ainakin alkaa kyynärpää pettämään valtran 6400 ruuvisäädöllä jos on työ missä ei voi käyttää keinukytkintä, eikä se Massikan hiirirullakaan (5470) oikein enää säväytä, kyllä vipu on aina vipu ::)
Uusissa M-sarjan Deutzeissa on kuulemma nostolaitteen hallinnassa semmonen mahdollisuus että niin kauan kun vipua kääntää, niin kauan nostolaite liikkuu liikeratansa puitteissa.
Tätä ominaisuutta ainakin minä olen kaivannut usein kun puuhastelen sähköohjatuilla nostolaitteilla.
Se työsyvyydensäätöpotikan pyörittely on tosiaankin rasittavampaa kuin mekaanisen vivun liikuttelu.
Jonnes luontevas asennos,saa nostolaitteita liikuteltua erkonoomisesti 8)
Miksiköhän kukaan ei ole ehdottanut Massey-Fergusonia vaihtoehdoksi ::)
John Deere,koneviestin testis kuljettajien suosikki ;D ;D
[/quote]
Juup, näin on. Ei tule jännetupentulehdusta sillä liukupotikallakaan. Paljon parein kuin mikään pyöriteltävä.
-
JD:n liukupotikka on paras omakohtaisista kokemuksista. ( Valtra, NH, MF, JD )
-
Vehkeet homman mukaan, ei se sirkkeli tarvi sitä sataa hevostakaan.
Monessa tapauksessa olisi hyvä ylimitoittaa traktoria. Esim jos traktori on tilan ainoa, niin täälläpäin on mahdollista vuokrata koneringin kautta esim sontakärryä, isompaa hakekärryä, jyrsintä tai muuta konetta jolle on niin pientä tarvetta ettei urakoitsijat ole kiinnostuneita.
Jos traktori jää pieneksi jää moni näistä vaihtoehdoista pois, jolloin pitää hoitaa työt kalliimalla tavalla "itse". Myös koneiden haussa 50-laatikko on eduksi. Itse haen esim 15 m3 paskakärryn satunnaiseen tarpeeseen, jos talossa olisi vain 70-80 hv traktori niin ei se oikein tahdo riittää sen viemiseen. Myös jos on tarvetta rahtikuivaukseen ottaisin mielelläni hieman pelivaraa, vieraalle kuivaajalle pitäisi viedä > 10-12 tonnia kerralla.