Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: mf_185 - 10.07.09 - klo:19:33

Otsikko: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: mf_185 - 10.07.09 - klo:19:33
mikä on tuo muunnin valmetin 615 715 815 ja 915M?mitä se muunnin tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on? ja mikä on turbiinikytkimen hyöty ja tarkoitus? en löytänyt täältä samasta aiheesta kysymyksiä,joten tein uuden keskustelun...ja vastatkaa asiallisesti :)
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: Konehemmo - 10.07.09 - klo:20:10
Turpiinikytkin vähentää renkaille menevää vääntöö alakierroksilla. Esim. Jos kivikarhulla ajat ja kivi osuu seulan alareunaan niin ei nykäse niin paljoa.
Tai jos ek.lla tökkäät johonkin niin ei niin kovaa satu. Ainakin kuulopuhheilla?
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: samppaj76 - 10.07.09 - klo:21:06
turbiinikytkin pehmentää voimansiirron toimintaa. kaksi vastakkain pyörivää siipipyörää pyörii automaattivaihteistoöljyssä. on mukava varuste traktorissa pehmentää liikkellelähtöjä ja suunnanvaihtoa. muuntimessa on lisätty vielä johdinpyörä jolla saadaan lisää vääntöä liikkellelähdössä. on tullut ajettua reilusti yli 10000 tuntia turbiinikytkimellä olevilla traktoreilla kaikestaan ei ilman oikein osaisi olla. jos paljon suunnanvaihtoa ehdoton varuste.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: Hervast - 10.07.09 - klo:23:13
En ole muunninvaihteistolla ajanut mut liekö siinä noitten traktorisovellusten yhteydessä myös hydraulinen suunnanvaihto ? Kaupungin traktorikuski joskus kehui kuormaushommissa maasta taivaaseen tuollaisen muunninvaihteistollisen 615 valmetin. Oli aika sitkeä kone, käyttö rankkaa (mm. murskeenlastausta kuution kauhalla peräpainon kanssa) ja vaihtoon mennessä oli päälle 17000 tuntia mittarissa. Siirtoajossa ei muunninvaihteisto ilman lukitusta ole oikein hyvä, kone haistaa kuormalla mäen jo kilometrin päästä.

Turbiinikytkin on mukava käyttää, tyhjäkäynnin tuntumassa se luistaa tyhjää joten traktorin voi pysäyttää jarrulla ja kun jarrun vapauttaa ja lisää kaasua kone lähtee hiipien liikkeelle. Kuormatessa voi kaasua säätelemällä ottaa tavaraa kasasta tai penkasta ilman että renkaat ruopivat tyhjää.

Tosin totuuden nimessä täytyy sanoa että isommilla tehoilla (n. yli 115 hp) turbiinikytkin ei toimi enää niin jouhevasti kuin pienemmillä tehoilla. Turbiinilimppuun kun joutuu lisääntyneen väännön takia lisäämään öljyä, niin luistava kierroslukualue kapenee. Toki 6850:ssäkin turbiinikytkin on vielä täysin toimiva, mut ei ihan niin mukava mielestäni kuin n. 100hp piristetyssä 6300:ssa oli. Myös vanhemmassa -05 sarjalaisissa turbiinikytkin toimii hyvin, eli nämä mallit ovat sitten 655, 755 ja 855. Se näkyy sitten näiden hinnassakin käytettynä.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 11.07.09 - klo:00:41
En ole muunninvaihteistolla ajanut mut liekö siinä noitten traktorisovellusten yhteydessä myös hydraulinen suunnanvaihto ? Kaupungin traktorikuski joskus kehui kuormaushommissa maasta taivaaseen tuollaisen muunninvaihteistollisen 615 valmetin. Oli aika sitkeä kone, käyttö rankkaa (mm. murskeenlastausta kuution kauhalla peräpainon kanssa) ja vaihtoon mennessä oli päälle 17000 tuntia mittarissa. Siirtoajossa ei muunninvaihteisto ilman lukitusta ole oikein hyvä, kone haistaa kuormalla mäen jo kilometrin päästä.
Muunnin myös kuumenee tieajossa. Eli ei sovi kärrynvetoon, äestykseen tms. Valmeteista kun puhutaan, 1112 M:ssä (olikos  siinä J jossain välissä kun on Syväsen tekemä TVH-malli?) muunnin oli vienyt tilan V.O.A.-kytkimeltä ja tapin sai pyörimään vain hampaita narskuttaen tai sammuksissa ollen (äh, en siis puhu kuljettajasta).
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: PR - 11.07.09 - klo:02:21
En ole muunninvaihteistolla ajanut mut liekö siinä noitten traktorisovellusten yhteydessä myös hydraulinen suunnanvaihto ? Kaupungin traktorikuski joskus kehui kuormaushommissa maasta taivaaseen tuollaisen muunninvaihteistollisen 615 valmetin. Oli aika sitkeä kone, käyttö rankkaa (mm. murskeenlastausta kuution kauhalla peräpainon kanssa) ja vaihtoon mennessä oli päälle 17000 tuntia mittarissa. Siirtoajossa ei muunninvaihteisto ilman lukitusta ole oikein hyvä, kone haistaa kuormalla mäen jo kilometrin päästä.

Turbiinikytkin on mukava käyttää, tyhjäkäynnin tuntumassa se luistaa tyhjää joten traktorin voi pysäyttää jarrulla ja kun jarrun vapauttaa ja lisää kaasua kone lähtee hiipien liikkeelle. Kuormatessa voi kaasua säätelemällä ottaa tavaraa kasasta tai penkasta ilman että renkaat ruopivat tyhjää.

Tosin totuuden nimessä täytyy sanoa että isommilla tehoilla (n. yli 115 hp) turbiinikytkin ei toimi enää niin jouhevasti kuin pienemmillä tehoilla. Turbiinilimppuun kun joutuu lisääntyneen väännön takia lisäämään öljyä, niin luistava kierroslukualue kapenee. Toki 6850:ssäkin turbiinikytkin on vielä täysin toimiva, mut ei ihan niin mukava mielestäni kuin n. 100hp piristetyssä 6300:ssa oli. Myös vanhemmassa -05 sarjalaisissa turbiinikytkin toimii hyvin, eli nämä mallit ovat sitten 655, 755 ja 855. Se näkyy sitten näiden hinnassakin käytettynä.

Omasssa traktoriokaivurissa on muunnin ja turbiini. On mukava peli kuormaukkseeen. Siinä ei niin herkästi hajoakaan.

On muuten  perseestä tämä uusi agronetti, kun ei tiedä mitä kirjoittaa.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: samppaj76 - 11.07.09 - klo:10:51
mullakin oli edellisessä kaivinkoneessa lännen C8 tuo valmetin m sarjan vaihteisto. hyvä kuormatessa kun oli muunnin ja suunnanvaihtaja, tieajossa pitkät ylämäet tuntui todella pitkiltä, varsinkin kun kone vanheni. muuten hyvä systeemi tuo vaihteisto muistaakseni neljä nopeusaluetta ja pikavaihde lisäsi nopeudet kahdeksaan. kaivinkoneessa ei ollut ajokytkintä joten pikavaihde oli tarpeeseen aluevaihdetta ei voinut vaihtaa vauhdissa. liikkeelle lähti hyvin suurimmalla alueella. nykyinen mehuvetoinen on helpompi ajaa kun alueita on vaan kaksi. kierroksilla muunnin vetää mitä vain mutta matalilla kierroksilla ei kannata vedättää öljyt lämpenee. maatalouskäytössa ei välttämättä hyvä ei oikein auran tai äkeenvedossa pääse oikeuksiinsa. koneet käytön mukaan.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: Swindler - 11.07.09 - klo:11:29
. Myös vanhemmassa -05 sarjalaisissa turbiinikytkin toimii hyvin, eli nämä mallit ovat sitten 655, 755 ja 855. Se näkyy sitten näiden hinnassakin käytettynä.
655 ei ole välttämättä turbiinimalli.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: Konehemmo - 11.07.09 - klo:12:34
. Myös vanhemmassa -05 sarjalaisissa turbiinikytkin toimii hyvin, eli nämä mallit ovat sitten 655, 755 ja 855. Se näkyy sitten näiden hinnassakin käytettynä.
655 ei ole välttämättä turbiinimalli.

Ei ollu meil entine ahettu, muunnin eikä turpiinilla.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: Oksa - 11.07.09 - klo:21:38
on se mukava kun on vanhat konstit osattu ottaa käyttöön uudestaan ja nyt toimivina.  isäukko on puhuna kuinka aikoinaan oli käyttäny, -oisko ollu porsse vai mikä merkki, niin siinä oli turpiinikytkin ja rinteen kyntö oli kuulema hauskaa, meno aina välillä katkes kun etupyörät pyrki ylöspäin mutta sitten kytkin hetken puhisi ja sitten taas mäntiin....    ois kiva tietää mikä ja millane olikaan tämä malli....
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: Hervast - 12.07.09 - klo:23:56
Juu porsse se tais olla missä oli turbiinikytkintä jo aikojen alussa. Myös Fendissä on kai ollut pienissä malleissa jo pitkään saatavilla, nykyään tosin taitaa olla korvattu pitkälti varjovoimansiirrolla.

655 tosiaan voi tarkoittaa joko iso tai pienkoppista valmettia, oisko siinä 605 sisarmallissa 655 sitten se turbiinikytkin.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: agricult - 13.07.09 - klo:09:29
Juu porsse se tais olla missä oli turbiinikytkintä jo aikojen alussa. Myös Fendissä on kai ollut pienissä malleissa jo pitkään saatavilla, nykyään tosin taitaa olla korvattu pitkälti varjovoimansiirrolla.

655 tosiaan voi tarkoittaa joko iso tai pienkoppista valmettia, oisko siinä 605 sisarmallissa 655 sitten se turbiinikytkin.

Pienikoppinen nelonen olisi sitten 665, eli 655 tarkottaa vain ja ainoastaan "isoja". 655 oli löysin nelonen, malliston ainoa imukone (pl. 905), ekat taisi olla vielä vanhalla värityksellä? Turbiinin sai valinnaisvarusteena. Sama koskee myöhempää 655T:tä, joka oli 655:n turboversio. 
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: agricult - 13.07.09 - klo:09:39
En ole muunninvaihteistolla ajanut mut liekö siinä noitten traktorisovellusten yhteydessä myös hydraulinen suunnanvaihto ? Kaupungin traktorikuski joskus kehui kuormaushommissa maasta taivaaseen tuollaisen muunninvaihteistollisen 615 valmetin. Oli aika sitkeä kone, käyttö rankkaa (mm. murskeenlastausta kuution kauhalla peräpainon kanssa) ja vaihtoon mennessä oli päälle 17000 tuntia mittarissa. Siirtoajossa ei muunninvaihteisto ilman lukitusta ole oikein hyvä, kone haistaa kuormalla mäen jo kilometrin päästä.
Muunnin myös kuumenee tieajossa. Eli ei sovi kärrynvetoon, äestykseen tms. Valmeteista kun puhutaan, 1112 M:ssä (olikos  siinä J jossain välissä kun on Syväsen tekemä TVH-malli?) muunnin oli vienyt tilan V.O.A.-kytkimeltä ja tapin sai pyörimään vain hampaita narskuttaen tai sammuksissa ollen (äh, en siis puhu kuljettajasta).

Muunnin itsessään on erinomainen vetokoneen kytkin (esim. isot maasturit trailereiden, hevoskärryjen yms. vetäjinä), mutta taitaa noiden traktorisovellusten muuntimet olla työmaalle suunnattuja korkeastallisia versioita, jotka etsiessään moottorin "parasta" vetoaluetta muuttavat mäkien kiipeämiset maisemien katseluksi  :) Muuntimen ja turbiinin erona myös se, että turbiini useimmiten toimii omana öljysäiliönään, kun taas muunnin nesteen suuremman pyörteilyn tähden tarvitsee jatkuvaa jäähdytystä, ts. ATF-öljyn kierron jäähdyttimen kautta muuntimen läpi. Vanhemmissa työkoneissa muuntimien jäähdytystä ei välttämättä ole suunniteltu pitkään siirtoajoon, nykyään kyllä on jo pyöräkuormaajissakin muuntimen lukitus.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: ristovu - 02.11.18 - klo:05:51
On vanha viestiketju, mutta koitetaan...

Kannattaako hankkia Valtra 912 MK 4 14 tn telakaivurin lavetin vetäjäksi? Minkalaista vetomeno olisi, vai hiipuisiko ylämäkeen?

Kiitoksia asiallisista vastauksista, kyseessä harrastukäyttö, ei vakava urakointi.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: ht - 02.11.18 - klo:07:22
Ei siitä oikein veturiksi ole. Noissa on mitoitettu voimalinja oman painon siirtelyyn, mäkien meno kolminkertaisella massalla on aika toivotonta.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: Agraaari - 03.11.18 - klo:01:31
jos se 14 t lykkäilee erelläs moit
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: ristovu - 12.11.18 - klo:02:01
Kiitoksia vastauksista! Informaatio asiasta on vähän sekavaa, kun toiset kehuu, että kone menee hyvin penkkaan, eikä vetovoima lopu.
Onko nyt niin, että vetovoimaa tällaisesta Valtra 912 MK-4 koneesta löytyy, mutta ylämäissä meno lavetin kanssa tulisi olemaan tosi hidasta?
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: SamiT - 12.11.18 - klo:11:43
Kiitoksia vastauksista! Informaatio asiasta on vähän sekavaa, kun toiset kehuu, että kone menee hyvin penkkaan, eikä vetovoima lopu.
Onko nyt niin, että vetovoimaa tällaisesta Valtra 912 MK-4 koneesta löytyy, mutta ylämäissä meno lavetin kanssa tulisi olemaan tosi hidasta?

Vetovoima pienillä nopeuksilla perustuu nestekytkimen pehmeään vetoon, ei sudi niin helpolla eikä moottori sammu. Samasta syystä ei mene mihinkään isommassa nopeudessa lavetin kanssa mäessä. Kovalla kytkimellä oleva 140-heppainen kuutoskonekin hiipuu tuolla kuormalla kunnon mäkeen melko totaalisesti.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: Cutana - 12.11.18 - klo:17:48
Muunninkone omimmillaan kun kauhaa pusketaan penkkaan, noin karkeasti.
Ei tielle.
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: W124 - 12.11.18 - klo:21:50
Muunninkone omimmillaan kun kauhaa pusketaan penkkaan, noin karkeasti.
Ei tielle.

Juuri näin. Muunninkoneen pyörille välittyvä momentti kasvaa nopeuden laskiessa. Maantiellä häviöistä johtuen pyörille välittyvä momentti on paljon pienempi kuin "kovalla askilla" olevien momentti.

Saa liikkeellee mitä vain, muttei jaksa vetää yhtään mitään 😜
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: Cutana - 13.11.18 - klo:05:03
Muunninkone omimmillaan kun kauhaa pusketaan penkkaan, noin karkeasti.
Ei tielle.

Juuri näin. Muunninkoneen pyörille välittyvä momentti kasvaa nopeuden laskiessa. Maantiellä häviöistä johtuen pyörille välittyvä momentti on paljon pienempi kuin "kovalla askilla" olevien momentti.

Saa liikkeellee mitä vain, muttei jaksa vetää yhtään mitään 😜
Siirtää vuoria,vaan ei kovi kauas  ;D
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: ristovu - 18.11.18 - klo:05:28
Kiitos asiallisista ja asiantuntevista vastauksista! T:Risto
Otsikko: Vs: valmet M ja turbiinikytkin?
Kirjoitti: iskra - 18.11.18 - klo:08:11
  Ei pidä sekoittaa muunninta ja turpiinikytkintä..