Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: TS115 - 08.07.09 - klo:21:57
-
löytyykö kyseisen malliseen murskaimeen lautasta muualta ku agrista? Tahtoopi olla kallis lautanen pelkkien ojan varsien niittoon. Ainaki muutama vuosi sitte oli ihan hinnossaan.
-
Taitaa olla aika hiljasta...
Nimimerkki: "Se akseli sinne puomin sisään Kronen am 243 cv:hen maksoi vajaat 800 euroa kun nivel hyppäsi lovestaan niitettäessä noston aikana ja ristikot meni paskaksi"
-
ei kannata uutta osaa ostaa tuohon vehkeeseen yhtään.. Liikkeiden takapihat ja nettikone ko. koneita pullollaan.. Sieltä vaan sopivan hintainen ja kuntoinen varaosiksi koko kampe.. fakta on se, että varaosahinnoilla ja järjellä ei ainakaan agrissa ole keskenään mitään tekemistä.
-
Kaikki karhottimen pellit yms turhat ja murskaimen kelan kun rapsii irti niin kevenee mukavasti jos pelkkiä ojia ja kesantoja ajat...
-
ei kannata uutta osaa ostaa tuohon vehkeeseen yhtään.. Liikkeiden takapihat ja nettikone ko. koneita pullollaan.. Sieltä vaan sopivan hintainen ja kuntoinen varaosiksi koko kampe.. fakta on se, että varaosahinnoilla ja järjellä ei ainakaan agrissa ole keskenään mitään tekemistä.
Sanat edullinen ja agri eivät muutenkaa kuulu samaan lauseeseen..
-
ei kannata uutta osaa ostaa tuohon vehkeeseen yhtään.. Liikkeiden takapihat ja nettikone ko. koneita pullollaan.. Sieltä vaan sopivan hintainen ja kuntoinen varaosiksi koko kampe.. fakta on se, että varaosahinnoilla ja järjellä ei ainakaan agrissa ole keskenään mitään tekemistä.
Sanat edullinen ja agri eivät muutenkaa kuulu samaan lauseeseen..
Paitsi "agri, ei ja edullinen- lauseeseen ;D
-
Kannattaako otsikon koneeseen puuttua? Länsirajan takaa olisi tuollainen todella vähän ajettu varsin edullisesti tarjolla. Vetokoneet talossa ovat keveitä, näitä 3500-kiloisia 80-90 -hepoisia.
Eli: niitto-ominaisuudet, kestävyys, varaosahuolto? Onkos tuon työleveys se 240 cm, kuten tyyppimerkinnästä voisi päätellä?
Petri
-
Kannattaako otsikon koneeseen puuttua? Länsirajan takaa olisi tuollainen todella vähän ajettu varsin edullisesti tarjolla. Vetokoneet talossa ovat keveitä, näitä 3500-kiloisia 80-90 -hepoisia.
Eli: niitto-ominaisuudet, kestävyys, varaosahuolto? Onkos tuon työleveys se 240 cm, kuten tyyppimerkinnästä voisi päätellä?
Petri
työleveys on 2,4m. Kahden kesän niitot tuli tuollaisella tehtyä, eikä ikävää tullut kun eroon pääsi. Huono keveillä mailla kun kevennyt on toisesta päästä, tahtoo lautata varsinkin uusilla nurmilla. Koneen kestävyyskään ei mikään hurraa-huutoja herättävä ole.
-
Jossain ryssän tekeleessä on sama lautanen (kopio) ja sen nivelen voi muuttaa ihan tavalliseksi ristikoksi pikku kikalla, eikä maksa kun satasen..
-
Kannattaako otsikon koneeseen puuttua? Länsirajan takaa olisi tuollainen todella vähän ajettu varsin edullisesti tarjolla. Vetokoneet talossa ovat keveitä, näitä 3500-kiloisia 80-90 -hepoisia.
Eli: niitto-ominaisuudet, kestävyys, varaosahuolto? Onkos tuon työleveys se 240 cm, kuten tyyppimerkinnästä voisi päätellä?
Petri
13 kesää niitetty :o , toki vuosittainen pinta-alakaan kovin hääppönen. Teräpalkin suojakytkimestä ristikko lohkesi muutama vuosi sitten, mutta siinäpä ne isommat remontit sitten onkin. Karhotinpellit semmoset, että kyntää maata, niitä hitsattu, ja oijottu. Kokemuksesta voin sanoa, että tuosta keveydestä tulee rinnepellolla ongelma. Alarinteen puolelta nostaessa käy sillain ,että kone pysyy maassa ja traktori kallistuu. Voiman puoleen kyllä kulkee, kun vaan täys nippu keulapainoja.
-
Kannattaako otsikon koneeseen puuttua? Länsirajan takaa olisi tuollainen todella vähän ajettu varsin edullisesti tarjolla. Vetokoneet talossa ovat keveitä, näitä 3500-kiloisia 80-90 -hepoisia.
Eli: niitto-ominaisuudet, kestävyys, varaosahuolto? Onkos tuon työleveys se 240 cm, kuten tyyppimerkinnästä voisi päätellä?
Petri
Meillä 280 nostolaite kone 6 pyttysessä jontikassa ja ilman keulapainoa olisi hurja ajettava painonsa takia. 240 tietysti hiukan keveämpi mutta suurin murhe silti uskon olevan vetokoneidesi paino ja nostolaitteiden kestävyys pidemmän päälle. Muita nostolaitekoneita ei kys. traktorin perässä hirveästi näe mutta silti tuntuu että on jo onnistunut murskain väljistämään nostovarsien synkronoinnin
-
vetokoneidesi paino ja nostolaitteiden kestävyys pidemmän päälle.
No siksi en ole vielä oikein lämmennyt murskaimelle, niittokoneella on ajeltu tähän asti. Säästäisi vain yhden ajokerran ja voisi ehkä saada puhtaampaa rehua varsinkin yksivuotisista kasvustoista, verrattuna niittoon ja karhotukseen.
Hinattava sen niittomurskaimen pitäisi olla, näin olen ymmärtänyt. Kun on vain kaikki pellot avo-ojissa, niin se pyörtänöiden hoito mietityttää. Ja tulee sieltä vähän rehuakin, juuri sitä, mistä lambit pitävät. Ilmeisesti hinattavassa pitäisi olla mattoperä samantien, niin voi ojan päältä ajaessa siirtää karhon saralle paalattavaksi?
Petri
-
onnistunut murskain väljistämään nostovarsien synkronoinnin
***Mitä tuo synkronointi tarkoittaa?
-
onnistunut murskain väljistämään nostovarsien synkronoinnin
***Mitä tuo synkronointi tarkoittaa?
Samaa mitä vempastiikka. ;D
-
onnistunut murskain väljistämään nostovarsien synkronoinnin
***Mitä tuo synkronointi tarkoittaa?
Sitä mekaanista akselia joka toimii nostovarsia yhdistävänä akselina repun päällä. Eli mikä kätännössä pakottaa nostovarret toimimaan synkronissa eli samaan aikaan ja samalla nopeudella.
Massikoissa nähnyt monta kertaa korjatun poraamalla booreihin pultti :)
-
243CV:nn ja sen 280:n perusvika (kuten monen muunkin nostolaitekoneen) on, että sen koneen koko paino on käytännössä yhden nostovarren päällä.
Jos on pikakourat niin vähintään jeesusteipillä pitää varmistaa ne ettei vaan pääse aukeamaan, näitä on nimittäin tapahtunut, eikä oo mistään veturin merkistä kiinni.
Osalla oon nähnyt jopa ketjuvarmistuksia kun on ensin otettu oppia kantapään kautta.... ::)
-
243CV:nn ja sen 280:n perusvika (kuten monen muunkin nostolaitekoneen) on, että sen koneen koko paino on käytännössä yhden nostovarren päällä.
Jos on pikakourat niin vähintään jeesusteipillä pitää varmistaa ne ettei vaan pääse aukeamaan, näitä on nimittäin tapahtunut, eikä oo mistään veturin merkistä kiinni.
Osalla oon nähnyt jopa ketjuvarmistuksia kun on ensin otettu oppia kantapään kautta.... ::)
Ainaskin hinattavan ronen ohjekirjassa on kuva kun valtterin kouran läpi on tyrkätty varmistussokka.
-
243CV:nn ja sen 280:n perusvika (kuten monen muunkin nostolaitekoneen) on, että sen koneen koko paino on käytännössä yhden nostovarren päällä.
Jos on pikakourat niin vähintään jeesusteipillä pitää varmistaa ne ettei vaan pääse aukeamaan, näitä on nimittäin tapahtunut, eikä oo mistään veturin merkistä kiinni.
Osalla oon nähnyt jopa ketjuvarmistuksia kun on ensin otettu oppia kantapään kautta.... ::)
Ainaskin hinattavan ronen ohjekirjassa on kuva kun valtterin kouran läpi on tyrkätty varmistussokka.
Varmistussokka. ???
;D
-
243CV:nn ja sen 280:n perusvika (kuten monen muunkin nostolaitekoneen) on, että sen koneen koko paino on käytännössä yhden nostovarren päällä.
Jos on pikakourat niin vähintään jeesusteipillä pitää varmistaa ne ettei vaan pääse aukeamaan, näitä on nimittäin tapahtunut, eikä oo mistään veturin merkistä kiinni.
Osalla oon nähnyt jopa ketjuvarmistuksia kun on ensin otettu oppia kantapään kautta.... ::)
Ainaskin hinattavan ronen ohjekirjassa on kuva kun valtterin kouran läpi on tyrkätty varmistussokka.
Varmistussokka. ???
;D
No, tuota, tarkentaen, valtterin kouran läpi menee 10mm reikä, siihen voep laittaa lukitukseksi pultin/yms. niin jopa pyssyy pallo kourassa, vaikka vähän murska toista laitaa keventäis...eikä tarvii ketjuja viritellä...lukeminen kannattaa aina, kuten entinen kansanedustaja sanoo.
-
onnistunut murskain väljistämään nostovarsien synkronoinnin
***Mitä tuo synkronointi tarkoittaa?
Sitä mekaanista akselia joka toimii nostovarsia yhdistävänä akselina repun päällä. Eli mikä kätännössä pakottaa nostovarret toimimaan synkronissa eli samaan aikaan ja samalla nopeudella.
Massikoissa nähnyt monta kertaa korjatun poraamalla booreihin pultti :)
Olekkö sää oikeasti suomenkielinen? ???
Frentinperäisissä massikoissa on riittävän vahvat nostolaitteet.
-
Jos on pikakourat niin vähintään jeesusteipillä pitää varmistaa ne ettei vaan pääse aukeamaan, näitä on nimittäin tapahtunut, eikä oo mistään veturin merkistä kiinni.
Valitettavasti kokemusta on, tästäkin. Siksi - nyt kun kaksi suunnilleen tasapäistä konetta pihassa - niittokoneeksi onkin valikoitunut se, jossa on ne muuten niin hankalat perinteiset silmät vetovarsien päässä.
Sen painonjakauman (toisen vetovarren) jatkeena on myös se, että koko traktori pyörii sen toisen takapyörän päällä. Ei sekään sadekesänä oikein kiva ominaisuus multamailla.
Petri
-
Joo.
Hinattava on toiselta planeetalta.
-
joo ja tuossa kronessa on myös se huonopuoli että teräpalkin kiinnitys on ns. vanhanaikainen eli kuten niittokoneessa toisesta päästä eikä keskikiinnitteinen niinkuin lähes kaikissa muissa merkeissö on. Tämän seurauksena teräpalkin kevennys ei ole niin hyvä kuin keskikiinnitteisessä joten on arka kiville ja samana keväänä kylvetyissä kyntää maatakin paikoitellen... :(
-
No, onhan se mallikin about 15v vanha niin mitä voi odottaa. :D