Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Pete - 25.06.09 - klo:11:42

Otsikko: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Pete - 25.06.09 - klo:11:42
Urakointiuutisissa oli juttua ko. vehkeestä. Onko joku jo nähnyt livenä?
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: turbox - 25.06.09 - klo:22:01
on nähty, matkuntien varressa.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Pete - 27.06.09 - klo:09:47
on nähty, matkuntien varressa.

Se on kiinteekammioinen. ;)
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: rene - 27.06.09 - klo:13:30
Mitä urakointiuutisista luin ja kattelin kuvaa niin yhtäläisyyksiä welgeriin jonkun verran. Laadukkaana merkkinä varmaan hyvä kone. Huvittavaa kun konefarmin myyjät on niiiin suuresti lyöneet aiemmin rumpua tuon kiinteän heilin paremmuudesta että aivan mahdottomia kehuja eivät voi remmikoneesta sanoa kun uskottavuus kärsisi, vähän vaisusti joutuu hyviä puolia kertomaan. Voiman tarve varmasti on yksi suuri etu kiinteään koneeseen, luulen että tuokin remelikone liikkuu hienosti alle sataheppaisella kun kiinteässä ei tiukalla paalilla sadasta hepasta jää enää kulkemiseen yhtään. Sidontalaite lienee sama kuin kiinteäkammioisessa, olen kuullut että monet verkot ei tahdo toimia. Vaan eipä se paljon haittaa jos joku verkko toimii hyvin.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: meikäläinen - 27.06.09 - klo:16:55
Ainakaan Fusion ykkösessä ei ole ollut ensimmäiseen 6000 tuhanteen paaliin (mitkä viime kesänä paalasin) minkäänlaisia verkonsidonta ongelmia. Läpi meni mm. piippoa,  puolalaista jutaa, ja rondoteksia. JD:n jälkeen on suorastaan ihmetyttänyt verkonsidonnan hyvä toimivuus...
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: sirkussonni - 27.06.09 - klo:21:44
Ainakaan Fusion ykkösessä ei ole ollut ensimmäiseen 6000 tuhanteen paaliin (mitkä viime kesänä paalasin) minkäänlaisia verkonsidonta ongelmia. Läpi meni mm. piippoa,  puolalaista jutaa, ja rondoteksia. JD:n jälkeen on suorastaan ihmetyttänyt verkonsidonnan hyvä toimivuus...

Samat huomiot, kaikki on mennyt hyvin.
Muoveissa oli nyt helteillä Unterlandin Extran kanssa ongelmana katkeilu, muovi siis katkeili ihan kesken käärinnän, iltasemmalla ongelmat loppui ja taas aamupäivällä pelas ja keskipäivällä ongelmat alkoi. Korjaantui parhaiten vaihtamalla muovimerkkiä kuumimmaksi hetkeksi päivää. Eipä silti, maahantuojalta sain sähköpostiin kaikenlaisia kikkoja muovin katkeilun ja muidenkin ongelmien ratkomiseksi, vaan eipä ole muilla merkeillä kikkoja tar*****. Viime vuonna ostin lavan Mimaa toisenmerkkistä konetta käyttävältä, jonka koneessa ei toiminut, fusionissa ei minkäänlaista ongelmaa.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: nautafarmari - 28.06.09 - klo:16:21
Kronessa ei pelaa muu kuin piipon sininen verkko. Mikähän siinä on, ettei noita koneita voida tehdä viimesen päälle, vaan tietyillä tarvikkeilla toimivaksi.  >:(
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: oltsik - 28.06.09 - klo:20:45
sama homma meitin kronessa. piipon hypridi(vai mitä se nyt oli) ei toimi lainkaan. outoa verkkoa muutenkin, on muka tavallista lujempaa :D
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: SKF - 28.06.09 - klo:23:19
sama homma meitin kronessa. piipon hypridi(vai mitä se nyt oli) ei toimi lainkaan. outoa verkkoa muutenkin, on muka tavallista lujempaa :D

Tän suve hypriitit renkkaa!
Alotettii kausi parilla ylivuatisella eikä ainootakaa rikkonaista.
Tän vuaren erästä ekalla ajettii, tai no tapeltii nuin 100 paalia. Kaikkiaan 4 ehjää kokolevillä verkko!
Rullan vaihto uus rulla sammaa erää, nuin 30 paalia OK ja perrää 1 risa. Kiatoo verkonsyättörullanympäri. Joka toinen kerta vikana silimäpako.
Luajan lykky ette tullu viimme vuanna tuallaasta verkkoo vastaa!
Otsikko: Verkottuminen
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 29.06.09 - klo:02:51
Welger on ollut kaikkiruokainen. Nyt alkoi hylkiä kun tarjottiin kapeaa Rondotex (Claas) verkkoa. Kuivaheinän normaali resepti, paineilmaa sitojan tienoille joka varikkokäynnillä, ei tehonnut vaan piti odottaa kastetta.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: +200 - 29.06.09 - klo:20:14
sama homma meitin kronessa. piipon hypridi(vai mitä se nyt oli) ei toimi lainkaan. outoa verkkoa muutenkin, on muka tavallista lujempaa :D

Tän suve hypriitit renkkaa!
Alotettii kausi parilla ylivuatisella eikä ainootakaa rikkonaista.
Tän vuaren erästä ekalla ajettii, tai no tapeltii nuin 100 paalia. Kaikkiaan 4 ehjää kokolevillä verkko!
Rullan vaihto uus rulla sammaa erää, nuin 30 paalia OK ja perrää 1 risa. Kiatoo verkonsyättörullanympäri. Joka toinen kerta vikana silimäpako.
Luajan lykky ette tullu viimme vuanna tuallaasta verkkoo vastaa!
Uniwrapis hypriiriä,ei mitään ongelmia.Viidesrulla menos eikä yhtään hajallista paalia 8) 8)

Eikös silmäpako johdu tylsästä katkasuterästä?
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: oltsik - 29.06.09 - klo:20:44
sama homma meitin kronessa. piipon hypridi(vai mitä se nyt oli) ei toimi lainkaan. outoa verkkoa muutenkin, on muka tavallista lujempaa :D

Tän suve hypriitit renkkaa!
Alotettii kausi parilla ylivuatisella eikä ainootakaa rikkonaista.
Tän vuaren erästä ekalla ajettii, tai no tapeltii nuin 100 paalia. Kaikkiaan 4 ehjää kokolevillä verkko!
Rullan vaihto uus rulla sammaa erää, nuin 30 paalia OK ja perrää 1 risa. Kiatoo verkonsyättörullanympäri. Joka toinen kerta vikana silimäpako.
Luajan lykky ette tullu viimme vuanna tuallaasta verkkoo vastaa!
Uniwrapis hypriiriä,ei mitään ongelmia.Viidesrulla menos eikä yhtään hajallista paalia 8) 8)

Eikös silmäpako johdu tylsästä katkasuterästä?

Oon tässä tullu vähän samaan lopputulokseen. Kammioon jää sellasia yksittäisiä säikeiden häntiä katkasun jäliltä ja niistä se sitten repii verkkoa kammioon paalauksen aikana josta tulee silmäpako ja katkenneet säikeet pyörähtää syöttötelan ympärille ja avot.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: SKF - 29.06.09 - klo:22:33


Eikös silmäpako johdu tylsästä katkasuterästä?
[/quote]

Ja siihenko sitte auttaa ko rulla vaihtuu???? TÄ?
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 30.06.09 - klo:01:11


Eikös silmäpako johdu tylsästä katkasuterästä?

Ja siihenko sitte auttaa ko rulla vaihtuu???? TÄ?
[/quote]

Jokin verkkorulla vaatii terävämmän terän kuin joku toinen.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: SKF - 30.06.09 - klo:06:59
[quote auth ;) ;) ;)or=cosmic_cowboy link=topic=10594.msg148793#msg148793 date=1246313476]


Eikös silmäpako johdu tylsästä katkasuterästä?

Ja siihenko sitte auttaa ko rulla vaihtuu???? TÄ?
[/quote]

Jokin verkkorulla vaatii terävämmän terän kuin joku toinen.
[/quote]

Joopa joo ! Tai sitte paalaaja tarttee etteensä uuremma raktori! ;)
En iha oo ensimmäästä rullaa vaihtamasa, joten tiärän tuan kohoran,mutta tän suven paalauksisa tua yks ainua rulla samasta erästä on ollu renkkaamasa . Eikä siihe tar***** silimäpakoo ko rulla aukaasua käsi parin paaliverko mittaa. Jos otat verkon päästä kii ja alat vettää verkkoo auki kertaaka hellittämäti nin parikymmentä metriä verettyäs sulla on kaks osanen verkko.
Viäkö uskot teoriaas? No jossain tappauksesa toi sunki tilantees om mahroolline muttei täsä tappauksesa.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: +200 - 30.06.09 - klo:09:23
Reklamaatioo piipolle.
99% verkko ongelmista johtuu koneesta tai sen säädöistä.Tietysti verkoski voi olla vikaa.
Itte olen joskus palauttanut muutaman verkkorullan,piippo hyvitti kiitettävästi paskan tavaran ja toivoi yhteistyö jatkuvan 8) 8)
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: SKF - 30.06.09 - klo:12:24
Reklamaatioo piipolle.
99% verkko ongelmista johtuu koneesta tai sen säädöistä.Tietysti verkoski voi olla vikaa.
Itte olen joskus palauttanut muutaman verkkorullan,piippo hyvitti kiitettävästi paskan tavaran ja toivoi yhteistyö jatkuvan 8) 8)

Rulla om jo Piipon tarkastuksesa. Eppäilivät notta saattaas olla puronnu lavalta varastolla ja sisähylysy poikki l.venyttää verkon halki murtuma kohoralta!?
No ton rullan jäläkeen ei onkelmia jote kylä piippo jatkaa meirän paalaajasa toistaseksi!
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: bobbari - 17.08.10 - klo:23:19
Mitä urakointiuutisista luin ja kattelin kuvaa niin yhtäläisyyksiä welgeriin jonkun verran. Laadukkaana merkkinä varmaan hyvä kone. Huvittavaa kun konefarmin myyjät on niiiin suuresti lyöneet aiemmin rumpua tuon kiinteän heilin paremmuudesta että aivan mahdottomia kehuja eivät voi remmikoneesta sanoa kun uskottavuus kärsisi, vähän vaisusti joutuu hyviä puolia kertomaan. Voiman tarve varmasti on yksi suuri etu kiinteään koneeseen, luulen että tuokin remelikone liikkuu hienosti alle sataheppaisella kun kiinteässä ei tiukalla paalilla sadasta hepasta jää enää kulkemiseen yhtään. Sidontalaite lienee sama kuin kiinteäkammioisessa, olen kuullut että monet verkot ei tahdo toimia. Vaan eipä se paljon haittaa jos joku verkko toimii hyvin.
No nyt se on sit nähty.       Esittely mc hale remmikone.  Joskus oon silmäilly sillä silmällä että olisko
siitä vanhan BR 740 new hollandin korvaajaksi.

Koko maanantain oli yritetty paalata kuivaa vehnän olkea.     Nimenomaan yritetty...
Illalla mittarissa oli 20 paalia...         ´Verkotuslaite sohlaa koko ajan.      Automaattitoiminnolla
verkon sai päälleen 2 paalia!    Verkkoa täytyy yrittää syöttää pahnan kanssa koneeseen.

Sitten kun kone sen verkon nielee sisäänsä, niin loppua ei näy...     Verkko kiertää sullojan päällä
olevan rullan, ja sulloja saa otteen verkosta ja se on menoa!
Verkko silppuuntuu pahnan joukkoon.

Suoralla pahnakarheella yhtäkkiä remmit menevät limittäin...   Joskus remmi pyörähtää rullalla
puoli kierrosta kieroon...!

Silpun pituudella ei ole merkitystä toimivuuteen.   Oli terät päällä tai ei.

Soitto speciaalimiehelle ja vastaus: Sinulla on ajotekninen virhe...    Kymmeniä tuhansia paaleja
takana ja syytetään kokemattomuutta.

No kone lähtee kierrokselle seuraavalle onnelliselle...

Paalaukset jatkuu jo ajat sitten 10 000 paalia ajetulla ja paljon parjatulla BR 740 new hollandilla.
Samat pahnat, sama verkko, sama kuski ja automaattiverkoitus toimii verkkorullasta toiseen.
Verkon merkillä tai tyypillä ei ole merkitystä.

Jonkun täytyy kehittää ensin konetyyppi, jota muut kopioivat...
Välillä onnistuu, välillä ei.
 :) :) :) :) :) :)


Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 17.08.10 - klo:23:50


Suoralla pahnakarheella yhtäkkiä remmit menevät limittäin...   Joskus remmi pyörähtää rullalla
puoli kierrosta kieroon...!

Eipä siis mitään uutta sen jälkeen kun minulla oli remmikone. Paitti siinä oli toimiva narusidonta.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: hvinnamo - 18.08.10 - klo:08:56
Kahteen päivään en ole poistunut kertaakaan hytistä verkotus/minkään muunkaan häiriön takia,paitsi jos rulla on loppunut  ;). n.230 150cm olkipaalia tehty kumpanakin päivänänä. On se sitten hyvä että ei ole tullut Mchaleen sekaannuttua jos kerran noin huonosti toimii. Ei kait ajotekniikalla saa olla merkitystä koneen toimivuuteen..
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 18.08.10 - klo:21:58
kokeilkaas nyt löysätä niiden telojen puristusta niin löysälle että juuri verkkoa syöttää, jd 575 pelaa ny niinku ajatus ku vähä säädeltiin. jd:ssa rautatela kumitelaa vasten ja aina ennen kietas verkon kumitelan ympärille vaan eipä enää!!!
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: pikkujussi - 18.08.10 - klo:22:40
Mitä urakointiuutisista luin ja kattelin kuvaa niin yhtäläisyyksiä welgeriin jonkun verran. Laadukkaana merkkinä varmaan hyvä kone. Huvittavaa kun konefarmin myyjät on niiiin suuresti lyöneet aiemmin rumpua tuon kiinteän heilin paremmuudesta että aivan mahdottomia kehuja eivät voi remmikoneesta sanoa kun uskottavuus kärsisi, vähän vaisusti joutuu hyviä puolia kertomaan. Voiman tarve varmasti on yksi suuri etu kiinteään koneeseen, luulen että tuokin remelikone liikkuu hienosti alle sataheppaisella kun kiinteässä ei tiukalla paalilla sadasta hepasta jää enää kulkemiseen yhtään. Sidontalaite lienee sama kuin kiinteäkammioisessa, olen kuullut että monet verkot ei tahdo toimia. Vaan eipä se paljon haittaa jos joku verkko toimii hyvin.
No nyt se on sit nähty.       Esittely mc hale remmikone.  Joskus oon silmäilly sillä silmällä että olisko
siitä vanhan BR 740 new hollandin korvaajaksi.

Koko maanantain oli yritetty paalata kuivaa vehnän olkea.     Nimenomaan yritetty...
Illalla mittarissa oli 20 paalia...         ´Verkotuslaite sohlaa koko ajan.      Automaattitoiminnolla
verkon sai päälleen 2 paalia!    Verkkoa täytyy yrittää syöttää pahnan kanssa koneeseen.

Sitten kun kone sen verkon nielee sisäänsä, niin loppua ei näy...     Verkko kiertää sullojan päällä
olevan rullan, ja sulloja saa otteen verkosta ja se on menoa!
Verkko silppuuntuu pahnan joukkoon.

Suoralla pahnakarheella yhtäkkiä remmit menevät limittäin...   Joskus remmi pyörähtää rullalla
puoli kierrosta kieroon...!

Silpun pituudella ei ole merkitystä toimivuuteen.   Oli terät päällä tai ei.

Soitto speciaalimiehelle ja vastaus: Sinulla on ajotekninen virhe...    Kymmeniä tuhansia paaleja
takana ja syytetään kokemattomuutta.

No kone lähtee kierrokselle seuraavalle onnelliselle...

Paalaukset jatkuu jo ajat sitten 10 000 paalia ajetulla ja paljon parjatulla BR 740 new hollandilla.
Samat pahnat, sama verkko, sama kuski ja automaattiverkoitus toimii verkkorullasta toiseen.
Verkon merkillä tai tyypillä ei ole merkitystä.

Jonkun täytyy kehittää ensin konetyyppi, jota muut kopioivat...
Välillä onnistuu, välillä ei.
 :) :) :) :) :) :)


Peurapaalari toimii,vanha 545 ja narusidonta. 200 paalia liukasta rv.pahnaa eikä mitään ongelmaa ;)
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: lavali - 19.08.10 - klo:09:08
kokeilkaas nyt löysätä niiden telojen puristusta niin löysälle että juuri verkkoa syöttää, jd 575 pelaa ny niinku ajatus ku vähä säädeltiin. jd:ssa rautatela kumitelaa vasten ja aina ennen kietas verkon kumitelan ympärille vaan eipä enää!!!

saako jd.stä kuivan olkipaalin pihalle, vai onko synnytys ongelmia?
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: piki1 - 19.08.10 - klo:10:17
paali tulee hyvin ulos jos on pultit portin kyljessä.sama huomio jdn verkotuksesta ehjällä rullalla säätö niin että just vetää.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: mixa80 - 19.08.10 - klo:10:47
Jos mäkki ei kunnolla pelitä niin entäs tämä viime kesänä tullut Lelyn muuttuva? Kronessa se hyvä puoli että kelillä kun kelillä voi tehdä rehua. Verkotus toimii jos vaan saa säätöihin. Se että koko rullan saisi menemään kerralla ilman häiriötä on ihme. Tänä kesänä pelannut mainiosti verkotuskin. Voi jopa 9+ antaa arvosanaksi
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 19.08.10 - klo:11:17
kokeilkaas nyt löysätä niiden telojen puristusta niin löysälle että juuri verkkoa syöttää, jd 575 pelaa ny niinku ajatus ku vähä säädeltiin. jd:ssa rautatela kumitelaa vasten ja aina ennen kietas verkon kumitelan ympärille vaan eipä enää!!!

saako jd.stä kuivan olkipaalin pihalle, vai onko synnytys ongelmia?

joskus käynyt noinkin mutta onneksi harvemmin..ja jos käy niin vähä pakkia ja jarrutus on auttanu tähän asti. yleisesti oljen paalaus onnistuu paremmin pitkänä kuin silputtuna ainaki jd:lla.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: erik - 19.08.10 - klo:16:40
casen remmikoneella eka sidontaongelma tuli 11000 paalin kohdalla kun katkasuterä repes toisesta reunasta :D ei oo tarvinnu hytistä hyppiä
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: vms1 - 19.08.10 - klo:17:01
Kahteen päivään en ole poistunut kertaakaan hytistä verkotus/minkään muunkaan häiriön takia,paitsi jos rulla on loppunut  ;). n.230 150cm olkipaalia tehty kumpanakin päivänänä. On se sitten hyvä että ei ole tullut Mchaleen sekaannuttua jos kerran noin huonosti toimii. Ei kait ajotekniikalla saa olla merkitystä koneen toimivuuteen..

varmaan on tullut esiin muualla mutta mikä on näin pätevä kone että 500 paalia tulee tehtyä ilman häiriöö. Jos on yhdistelmä niin toimiiko käärintä yhtä pätevästi.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: hvinnamo - 19.08.10 - klo:23:36
Kahteen päivään en ole poistunut kertaakaan hytistä verkotus/minkään muunkaan häiriön takia,paitsi jos rulla on loppunut  ;). n.230 150cm olkipaalia tehty kumpanakin päivänänä. On se sitten hyvä että ei ole tullut Mchaleen sekaannuttua jos kerran noin huonosti toimii. Ei kait ajotekniikalla saa olla merkitystä koneen toimivuuteen..

varmaan on tullut esiin muualla mutta mikä on näin pätevä kone että 500 paalia tulee tehtyä ilman häiriöö. Jos on yhdistelmä niin toimiiko käärintä yhtä pätevästi.
  Kuhn 2160.Ei ole yhdistelmä. Just kun pääs kehumasta niin tänään tuli sidontahäiriö.Mut ei vieläkään tarvinu hytistä poistua.Ohjaimesta verkonnokka takas ja uudestaan starttia..
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: arzyboy - 20.08.10 - klo:08:29
Ei meinannu välillä tulla eilen olkipaalit pois jontikan 575, vaan pikkuisen joutui perutella ja jarrua antaa niin johan tipahti. Ei ongelmia verkotuksen kanssa. Verkon kanssa oli kylläkin siinä mielessä että yhdestä paalista repesi verkko päältä ja polttoon meni se paali. Hyvin paloi kylläkin ;D Kuinka paljon laitatte olkipaalien päälle verkkoa ???
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: lavali - 20.08.10 - klo:09:04
Ei meinannu välillä tulla eilen olkipaalit pois jontikan 575, vaan pikkuisen joutui perutella ja jarrua antaa niin johan tipahti. Ei ongelmia verkotuksen kanssa. Verkon kanssa oli kylläkin siinä mielessä että yhdestä paalista repesi verkko päältä ja polttoon meni se paali. Hyvin paloi kylläkin ;D Kuinka paljon laitatte olkipaalien päälle verkkoa ???

2,5-3 rinkiä riippuen olkien laadusta, liukkaat ohran oljet tarttee enee vaikka ajaa pitkänä kerrroksen pintaan...
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 20.08.10 - klo:10:40
joo itekki eilen paalasin melko vihreitä ohran olkia ja synnytysvaikeuksia joka paalulla.. >:( käsin piti osa repiä ulos, onneks suurin osa tuli ku peruutti ja jarrutti. päivällä kuivat oljet onnistu ku luomisen työ. lisäsin verkkomäärän 3.5 kierrokseen ku näytti että 2.5 oli aika huteran näkösesti. ei verkotus ongelmia piipolla eikä rondoteksillä, eikä oo ollu kahteen kesään yhtään häiriötä ku säädettiin verkotusteloja. ;D ;D
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: paalipoika - 20.08.10 - klo:23:01
On kokemusta Mc halesta muuttuvakammioisesta, piti vuosi sitten paalata koneelle mainostamisen mukaan hyvin sopivaa tavaraa, märkää ja lyhyttä apilaa. Paalit oli kyllä tiukkoja, mutta Liimainen sai tunnissa noin 5 paalia tehtyä ja eikä ne nyt niin isoja olleet. Sidonta oli ongelma. Piti tulla kutsu katsomaan oljen paalausta kuinka hyvin sujuu eipä tullu. No paalasin sitten omalla 10000 ajetulla Viconilla loput ja homma pelas hienosti.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: vms1 - 21.08.10 - klo:09:46
Kun lueskelee tätä ja muita ketjuja voi todeta että kyllä vanha krone on sittenkin melko hyvä. Sidonnan kun rakentelisivat erilailla niin pelais kun unelma. Toivottavasti saisivat kompriman samanlaiseen tikkiin ennen kun vaihto tulee ajankohtaiseksi.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: nautafarmari - 21.08.10 - klo:11:02
Kronen verkkoteloille laitettiin uudet laakerit, entiset olikin lopussa, 2500 paalin jäljiltä, pidetty aina väliajatkin katon alla.  :o
Rypsiöljyä ei oo tarvinnu käyttää, verkko lähtee empimättä paalin mukaan, eikä ole kietonu teloille. Saas nähdä jos tuo ny rupes pelittään niinku pitää.  ::)
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Snowman - 21.08.10 - klo:15:46
Kyllä tuo kronen verkkosidonta on tosi varma ja helppo käyttönen jontikkaan verrrattuna.... ei ole jd ikävä... Just ajoin 148 paalia/4h/19ha ohran olkea paaliin ei ainottakaan sidonta häikkää....
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: vms1 - 21.08.10 - klo:16:29
Kyllä tuo kronen verkkosidonta on tosi varma ja helppo käyttönen jontikkaan verrrattuna.... ei ole jd ikävä... Just ajoin 148 paalia/4h/19ha ohran olkea paaliin ei ainottakaan sidonta häikkää....

kyllä tuon muuten saa pelittää mutta jos märällä säiörehulla heittää kosteita korrenpätkiä siihen pellin päälle missä verkon pitää liukua kammioon eikä häntä liukaan yhtä nopeasti mitä telat työntää niin sitten on kyllä verkkoa telan ympäri ja joku kuskin ottassa. On muuten pitänyt olla melko optimaaliset karhot että tohon 148/4/19  on kerenny.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: hvinnamo - 21.08.10 - klo:20:08
Kyllä tuo kronen verkkosidonta on tosi varma ja helppo käyttönen jontikkaan verrrattuna.... ei ole jd ikävä... Just ajoin 148 paalia/4h/19ha ohran olkea paaliin ei ainottakaan sidonta häikkää....
  Just tänään ajoin 64 paalia/1,5h/12ha ohran olkea. 150cm paaleja. Ja laitoin viel muijan karhottamaan edellä.Oikein hyvin sujui vaikkei o ennen juuri traktorilla ajanutkaan(kaupunkilaislikka)  :) :)
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Snowman - 21.08.10 - klo:22:03
Kyllä tuo kronen verkkosidonta on tosi varma ja helppo käyttönen jontikkaan verrrattuna.... ei ole jd ikävä... Just ajoin 148 paalia/4h/19ha ohran olkea paaliin ei ainottakaan sidonta häikkää....

kyllä tuon muuten saa pelittää mutta jos märällä säiörehulla heittää kosteita korrenpätkiä siihen pellin päälle missä verkon pitää liukua kammioon eikä häntä liukaan yhtä nopeasti mitä telat työntää niin sitten on kyllä verkkoa telan ympäri ja joku kuskin ottassa. On muuten pitänyt olla melko optimaaliset karhot että tohon 148/4/19  on kerenny.
Kolme karhoo ajettiin yhteen , puimurin työleveys 3,1 m,tasasia lohkoja sai pitää vauhtia 7-12 km/h....Harvinaista herkkua tuollaiset urakat täälläpäin
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: lavali - 21.08.10 - klo:22:23
onko teillä silppputerät aina päällä kaikki vai jätättekö pitkää olkea pintaan? ittellä tuntui että kauran olki pursus lopuksi joka raosta...
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: vms1 - 21.08.10 - klo:23:03
onko teillä silppputerät aina päällä kaikki vai jätättekö pitkää olkea pintaan? ittellä tuntui että kauran olki pursus lopuksi joka raosta...
oljella on ollu kaikki terät alhaalla ja säiliksellä 6 taikka 12 käytössä. Olki silputaan sitten silppurilla ennen käyttöä. Tuntuu että kaikkia teriä käyttämällä vie niin paljon voimaa että ei lyö leiville kun polltoainetta kuluu enempi ja ajonopeutta joutuu laskee. Tosin alitehoinen raktorikin vaikuttaa asiaan (reilu 100 hp)
ja kronessahan ei ole mahdollista jättää pintaan pidempää kun paalin keskelle.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 21.08.10 - klo:23:52
juu terät alhaalla nyt ajettiin jd:lla ja tuntu että sama kuin paljon karhotettu ja kuinka paljo vauhtia, kaikki menee mitä tarjoaa. on silputtukin mutta kuivalla oljella tullut ongelmia paalin pyörimisen kanssa paalikammiossa. meillä ei ole paalisilppuria, käsipeliä parsihelvetissä mutta tuntuu helpommalta tuo pitkän oljen käsittely..
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: hvinnamo - 22.08.10 - klo:04:37

Kolme karhoo ajettiin yhteen , puimurin työleveys 3,1 m,tasasia lohkoja sai pitää vauhtia 7-12 km/h....Harvinaista herkkua tuollaiset urakat täälläpäin
[/quote]
No, kyllähän sitä täytyy ajaa 15-25 km/h  yhteenkarhotettuja karhoja ettei urakat kuse! ;)
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Snowman - 22.08.10 - klo:06:44
Oikeestaan oishan tuolla voinut vetkutella pitempäänkin, kun tuntihinnalla ajetaan...
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: bobbari - 22.08.10 - klo:08:30
On kokemusta Mc halesta muuttuvakammioisesta, piti vuosi sitten paalata koneelle mainostamisen mukaan hyvin sopivaa tavaraa, märkää ja lyhyttä apilaa. Paalit oli kyllä tiukkoja, mutta Liimainen sai tunnissa noin 5 paalia tehtyä ja eikä ne nyt niin isoja olleet. Sidonta oli ongelma. Piti tulla kutsu katsomaan oljen paalausta kuinka hyvin sujuu eipä tullu. No paalasin sitten omalla 10000 ajetulla Viconilla loput ja homma pelas hienosti.
Olisit sanonut että sinulla on "ajotekninen virhe"...      ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: rene - 22.08.10 - klo:09:04
Taitaa olla niin että ei voi ostaa kun sellaisia koneita jotka muut käyttäjät on jo kokeneet hyviksi. Itselläni on ollut mielessä welgerin uutuuspaalainkäärin mutta sitäkään ei kukaan käyttäjä ole vielä omin päin saanut kokeilla, luulisin. :-\
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: lavali - 22.08.10 - klo:09:10
tuntui  kaas että pitäisi alussa ajaa pitkää että lähtis pyörimään... seuraavalla maalla vähennän terät 10....
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: redbull - 22.08.10 - klo:10:38
http://www.youtube.com/watch?v=EVrtLI6JjKg&feature=related

 Itselläni on ollut mielessä welgerin uutuuspaalainkäärin mutta sitäkään ei kukaan käyttäjä ole vielä omin päin saanut kokeilla, luulisin. :-\
On se tornaaro jo jossain pyyhkässy ;D ;)
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: TS - 22.08.10 - klo:11:02
http://www.youtube.com/watch?v=EVrtLI6JjKg&feature=related

 Itselläni on ollut mielessä welgerin uutuuspaalainkäärin mutta sitäkään ei kukaan käyttäjä ole vielä omin päin saanut kokeilla, luulisin. :-\
On se tornaaro jo jossain pyyhkässy ;D ;)


Eipä ainakaan tuossa videossa näyttänyt tekevän kovin teräväkanttisia paaleja, vai onko se yleensäkin remmikoneissa ominaisuus?
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Wejjo - 22.08.10 - klo:11:05
http://www.youtube.com/watch?v=EVrtLI6JjKg&feature=related

 Itselläni on ollut mielessä welgerin uutuuspaalainkäärin mutta sitäkään ei kukaan käyttäjä ole vielä omin päin saanut kokeilla, luulisin. :-\
On se tornaaro jo jossain pyyhkässy ;D ;)


Eipä ainakaan tuossa videossa näyttänyt tekevän kovin teräväkanttisia paaleja, vai onko se yleensäkin remmikoneissa ominaisuus?

Onko tämä tavoiteltava ominaisuus? Miksi?
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: oltsik - 22.08.10 - klo:11:09
http://www.youtube.com/watch?v=EVrtLI6JjKg&feature=related

 Itselläni on ollut mielessä welgerin uutuuspaalainkäärin mutta sitäkään ei kukaan käyttäjä ole vielä omin päin saanut kokeilla, luulisin. :-\
On se tornaaro jo jossain pyyhkässy ;D ;)


Eipä ainakaan tuossa videossa näyttänyt tekevän kovin teräväkanttisia paaleja, vai onko se yleensäkin remmikoneissa ominaisuus?


Onko tämä tavoiteltava ominaisuus? Miksi?


Kyllähän teräväkanttisuus mm. helpottaa paalien pinoamista ja yleisesti ottaen sitä pidetään tiukan paalin mittarina. Enkä minäkään sitä kiistä että näin ei olisi mutta ehkäpä muuttuvakammioisilla tosiaan nurkkien teräväkanttisuus ei toteudu koska paalia puristetaan jo alusta asti...

Oman kronen ei niin terävänurkkaisia olen verrannut Pulsen tekemiin erittäin terävänurkkasiin ja hämmästykseksi olen huomannut että painossa ei olekaan niin suurta eroa kuin ulkomuodosta voisi päätellä. Samaa olen vähän kuullut kylänkin kertomana 
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Peurajussi - 22.08.10 - klo:11:27

Paalin ulkomuoto riippuu koneessa monesti karhosta, tuossakin videolla näkyi melkoista makkaraa olevan välillä. Alkuvaiheessa oli muutama tosi jäsäkkä paali näkyvissä.

Se, miltä paali näyttää päälle päin, voi joissakin olosuhteissa kertoa aika vähänkin siitä, kuinka paljon siinä on kuiva-ainetta. Perustilanteessa muuttuvakammioisella sitä kuiva-ainetta saa menemään aika paljon, näyttää se paali miltä näyttääkin.

Vähän aasinsiltana tuohon toiseen keskusteluun missä oli puhetta Kuhnin ominaisuuksista: Olen huomannut normaalilla kuiva-ainepitoisuudella paalattaessa (vanhempi Vicon), että hydraulisella peräportila varustettu laite toimii tietyllä tiukkuusasteella vähän kuin muuttuvakammioinen kun peräportti antaa jälkeen. Jos siis olosuhteet on kohdallaan, paaliin saa menemään yllättävän paljon tavaraa. Jos mennään äärimmäisen märkiin / huonokortisiin karhoihin, voisi tiukemman paalin saada lukittuvalla peräportilla. Toki Tällainen kone on ko. olosuhteissa lujemmillakin. Tämän eron huomaa kun vertaa paaleja, Viconin paalin pinta voi olla "pehmeämpi", mutta tiivis vaippaosa on erilainen kuin lukittuvalla ajettuna. Alkaa siis syvemmältä paalin sisältä, mutta ei ole niin kova. Painot vaihtelee olosuhteista riippuen.

Paalin muoto taas sitten johtuu paljon karhosta ja heinän laadusta. Aikaiseksi voi saada palloja tai sitten aivan veitsellä leikattuja sylintereitä.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: TS - 22.08.10 - klo:11:49
Omien kokemusten mukaan mitä kanttisempi paali sitä enemmän tavaraa, oli se sitten märkää tai kuivaa, siis kiinteäkammioisella. Remmikoneista ei kokemusta
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 22.08.10 - klo:12:44
ite sanoisin että kuivasta oljesta ei kovin teräviä paaluja saa, mutta jos on hiukan vihreää seassa ni sitte tulee kuin lankarullia.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Puraat - 22.08.10 - klo:14:22
ite sanoisin että kuivasta oljesta ei kovin teräviä paaluja saa, mutta jos on hiukan vihreää seassa ni sitte tulee kuin lankarullia.

Kyllä kuivastakin oljesta saa tehtyä teräväkantisia paaleja. NH 750 BR koneena ja tämänkesän olkipaalitkin niin särmää että. Tuon teräväkanttisuuden ja paalien tasakokoisuuden edut tulevat näkyviin kun tuubitetaan paaleja. Erikokoiset, kartiot ja muutenkin epäkurantit paalit aiheuttavat tuubikäärinnässä ongelmia. Tuubiin jää helposti ilmataskuja ja saattaapa muoviin jäädä reikiäkin.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: lavali - 22.08.10 - klo:21:17
ite sanoisin että kuivasta oljesta ei kovin teräviä paaluja saa, mutta jos on hiukan vihreää seassa ni sitte tulee kuin lankarullia.

Kyllä kuivastakin oljesta saa tehtyä teräväkantisia paaleja. NH 750 BR koneena ja tämänkesän olkipaalitkin niin särmää että. Tuon teräväkanttisuuden ja paalien tasakokoisuuden edut tulevat näkyviin kun tuubitetaan paaleja. Erikokoiset, kartiot ja muutenkin epäkurantit paalit aiheuttavat tuubikäärinnässä ongelmia. Tuubiin jää helposti ilmataskuja ja saattaapa muoviin jäädä reikiäkin.

saa kanttia ku vetää pitkää tarpeeksi pintaan:S
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Puraat - 22.08.10 - klo:21:44
ite sanoisin että kuivasta oljesta ei kovin teräviä paaluja saa, mutta jos on hiukan vihreää seassa ni sitte tulee kuin lankarullia.

Kyllä kuivastakin oljesta saa tehtyä teräväkantisia paaleja. NH 750 BR koneena ja tämänkesän olkipaalitkin niin särmää että. Tuon teräväkanttisuuden ja paalien tasakokoisuuden edut tulevat näkyviin kun tuubitetaan paaleja. Erikokoiset, kartiot ja muutenkin epäkurantit paalit aiheuttavat tuubikäärinnässä ongelmia. Tuubiin jää helposti ilmataskuja ja saattaapa muoviin jäädä reikiäkin.

saa kanttia ku vetää pitkää tarpeeksi pintaan:S
Joo, noin se menee paremmilla paalaimilla. Hollantilaisessa se vaan on sillälailla, että terät on joko päällä tai sitten ne ei ole. Kesken paalauksen ei passaa vekslata terien kanssa. Muuten vasara hommiin joutuu.
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: lavali - 23.08.10 - klo:09:03
ite sanoisin että kuivasta oljesta ei kovin teräviä paaluja saa, mutta jos on hiukan vihreää seassa ni sitte tulee kuin lankarullia.

Kyllä kuivastakin oljesta saa tehtyä teräväkantisia paaleja. NH 750 BR koneena ja tämänkesän olkipaalitkin niin särmää että. Tuon teräväkanttisuuden ja paalien tasakokoisuuden edut tulevat näkyviin kun tuubitetaan paaleja. Erikokoiset, kartiot ja muutenkin epäkurantit paalit aiheuttavat tuubikäärinnässä ongelmia. Tuubiin jää helposti ilmataskuja ja saattaapa muoviin jäädä reikiäkin.

saa kanttia ku vetää pitkää tarpeeksi pintaan:S
Joo, noin se menee paremmilla paalaimilla. Hollantilaisessa se vaan on sillälailla, että terät on joko päällä tai sitten ne ei ole. Kesken paalauksen ei passaa vekslata terien kanssa. Muuten vasara hommiin joutuu.

mistä joustaa?

Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: Puraat - 23.08.10 - klo:17:30
ite sanoisin että kuivasta oljesta ei kovin teräviä paaluja saa, mutta jos on hiukan vihreää seassa ni sitte tulee kuin lankarullia.

Kyllä kuivastakin oljesta saa tehtyä teräväkantisia paaleja. NH 750 BR koneena ja tämänkesän olkipaalitkin niin särmää että. Tuon teräväkanttisuuden ja paalien tasakokoisuuden edut tulevat näkyviin kun tuubitetaan paaleja. Erikokoiset, kartiot ja muutenkin epäkurantit paalit aiheuttavat tuubikäärinnässä ongelmia. Tuubiin jää helposti ilmataskuja ja saattaapa muoviin jäädä reikiäkin.

saa kanttia ku vetää pitkää tarpeeksi pintaan:S
Joo, noin se menee paremmilla paalaimilla. Hollantilaisessa se vaan on sillälailla, että terät on joko päällä tai sitten ne ei ole. Kesken paalauksen ei passaa vekslata terien kanssa. Muuten vasara hommiin joutuu.

mistä joustaa?

Terien lovet täyttyy töhkällä ja jousi voima ei jaksa painaa teriä takaisin paikoilleen. Hydrauliikalla terät saa kyllä pois päältä, mutta se takaisin laitto on vähän epävarmaa. Terät menee kyllä paikoilleen kun vasaralla vähän avittaa, mutta ei viitsi joka paalin jälkeen ulkoilla. Lienekkö Kronessa saman tyyppinen systeemi?
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: oltsik - 23.08.10 - klo:17:47
ite sanoisin että kuivasta oljesta ei kovin teräviä paaluja saa, mutta jos on hiukan vihreää seassa ni sitte tulee kuin lankarullia.

Kyllä kuivastakin oljesta saa tehtyä teräväkantisia paaleja. NH 750 BR koneena ja tämänkesän olkipaalitkin niin särmää että. Tuon teräväkanttisuuden ja paalien tasakokoisuuden edut tulevat näkyviin kun tuubitetaan paaleja. Erikokoiset, kartiot ja muutenkin epäkurantit paalit aiheuttavat tuubikäärinnässä ongelmia. Tuubiin jää helposti ilmataskuja ja saattaapa muoviin jäädä reikiäkin.

saa kanttia ku vetää pitkää tarpeeksi pintaan:S
Joo, noin se menee paremmilla paalaimilla. Hollantilaisessa se vaan on sillälailla, että terät on joko päällä tai sitten ne ei ole. Kesken paalauksen ei passaa vekslata terien kanssa. Muuten vasara hommiin joutuu.

mistä joustaa?

Terien lovet täyttyy töhkällä ja jousi voima ei jaksa painaa teriä takaisin paikoilleen. Hydrauliikalla terät saa kyllä pois päältä, mutta se takaisin laitto on vähän epävarmaa. Terät menee kyllä paikoilleen kun vasaralla vähän avittaa, mutta ei viitsi joka paalin jälkeen ulkoilla. Lienekkö Kronessa saman tyyppinen systeemi?

Sama vaiva, eli tarpeeksi pitkään ajaessa ilman teriä ei jaksa terät  nousta uristaan ilman avittamista. Mutta joskus kokeiltu tehdä niin että manuaalisesti olkipaalin lopussa pudotettu terät pois ja valmistuttua takaisin päälle. Sillon ei oo kerenny tukkii uria.

Kronessa tosin ei miusta ole terissä mitään jousimekanismia, vaan terien kivilaukaisu/päällä/pois -toiminnot tapahtuu eräänlaisella terässä olevalla nokalla joka nojaa akseliin jota sitten tarvittaessa pyöritetään. Esteen tullessa nokka kierrättää akselia ja lopulta terät putoavat ja kone antaa virheilmoituksen. Kuulostaa epävarmalta mutta 11 000 paaliin ei oo teriä menny poikki vaikka pöydältä oon keränny kahden nyrkin kokosia kiviä. Eipä tule ikinä sitä tilannetta että terät joustaisivat heinän edessä niinkuin eräillä merkeillä 8)
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: arzyboy - 23.08.10 - klo:18:01
Nyt on voinnu vertailla noita säilispaaleja kun on ite tehty jontikalla ja urakoitsijan tekemiä claasin 255 ja 250:llä. Paalit painaa näppituntumalla saman verran, mutta claasin paali on jonkin verran isompi halkaisijaltaan eli toisin sanoen jontikalla tulee tiukempia paaleja. Ulkomuotokin on ihan toisenlainen kuin claasilla, mistä syystä paalit pysyy paremmin läjässä ja on helpompia käsitellä. Saishan tuolla tehtyä isompiakin paaleja, mutta takaportti on jo auki jonkin verran ja elhon 1010 loppuu paino ja vetokoneesta teho. Masserista jontikka ottaa koko lailla kaikki tehot ::)
Mchalen paalit on arviolta kymmenen senttiä suurempia halkaisijaltaan, joten tuleehan niihin paljon enemmän rehua. Pitäis ottaa vaikkapa narulla kehämitta niin siitä olis helppo laskea... Ite ainakin tyytyväinen tuohon jontikan paalaimeen kun vielä ei mitään valittamista ole keksinyt. Karhoa nielee ihan mukavasti kymmenen metriä leveältä, joten ei se noukin ihan perseestä ole vaikka parempiakin varmasti on.
Niin kuin tuolla edellä todettiin niin turha lähteä koekaniiniksi uutta konetta ostamaan. Tuntuu että ainakin paalaajissa kaikki uudet mallit enemmän tai vähemmän protoja...
Otsikko: Vs: Mchalen muuttuvakammioinen
Kirjoitti: vms1 - 23.08.10 - klo:22:52
ite sanoisin että kuivasta oljesta ei kovin teräviä paaluja saa, mutta jos on hiukan vihreää seassa ni sitte tulee kuin lankarullia.

Kyllä kuivastakin oljesta saa tehtyä teräväkantisia paaleja. NH 750 BR koneena ja tämänkesän olkipaalitkin niin särmää että. Tuon teräväkanttisuuden ja paalien tasakokoisuuden edut tulevat näkyviin kun tuubitetaan paaleja. Erikokoiset, kartiot ja muutenkin epäkurantit paalit aiheuttavat tuubikäärinnässä ongelmia. Tuubiin jää helposti ilmataskuja ja saattaapa muoviin jäädä reikiäkin.

saa kanttia ku vetää pitkää tarpeeksi pintaan:S
Joo, noin se menee paremmilla paalaimilla. Hollantilaisessa se vaan on sillälailla, että terät on joko päällä tai sitten ne ei ole. Kesken paalauksen ei passaa vekslata terien kanssa. Muuten vasara hommiin joutuu.

mistä joustaa?

Terien lovet täyttyy töhkällä ja jousi voima ei jaksa painaa teriä takaisin paikoilleen. Hydrauliikalla terät saa kyllä pois päältä, mutta se takaisin laitto on vähän epävarmaa. Terät menee kyllä paikoilleen kun vasaralla vähän avittaa, mutta ei viitsi joka paalin jälkeen ulkoilla. Lienekkö Kronessa saman tyyppinen systeemi?

Sama vaiva, eli tarpeeksi pitkään ajaessa ilman teriä ei jaksa terät  nousta uristaan ilman avittamista. Mutta joskus kokeiltu tehdä niin että manuaalisesti olkipaalin lopussa pudotettu terät pois ja valmistuttua takaisin päälle. Sillon ei oo kerenny tukkii uria.

Kronessa tosin ei miusta ole terissä mitään jousimekanismia, vaan terien kivilaukaisu/päällä/pois -toiminnot tapahtuu eräänlaisella terässä olevalla nokalla joka nojaa akseliin jota sitten tarvittaessa pyöritetään. Esteen tullessa nokka kierrättää akselia ja lopulta terät putoavat ja kone antaa virheilmoituksen. Kuulostaa epävarmalta mutta 11 000 paaliin ei oo teriä menny poikki vaikka pöydältä oon keränny kahden nyrkin kokosia kiviä. Eipä tule ikinä sitä tilannetta että terät joustaisivat heinän edessä niinkuin eräillä merkeillä 8)

Toimiihan toi krone jousen avulla mutta se jousi pitää sitä akselia mikä pitää teriä. Yksi monista suunnitteluvirheistä on tapahtunut kun terät ei alas tiputtuaan mene niin alas että sais paineilmalla puhallettua oljenpätkät pois ja sitten terät nostettua vaan jokainen terä on erikseen kaivettava ylös sieltä kolosta kiroilun saattelemana. Lisäksi ei saa puolia teriä päälle jos kaikki ei ole liikkellä. (no teoriassa saa jos terät nostaa käsin ja pyörittää akselia väärään suuntaan.)