Agronet

Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: Oksa - 26.06.26 - klo:08:30

Otsikko: hevonhierakka
Kirjoitti: Oksa - 26.06.26 - klo:08:30
tuossa kuulin kun hepoheinää viljelevä manas että tais saaha moisen peltoonsa siemenen mukana.   kun aikasemmin on pelloilla ollut vain ihan yksittäisiä kasveja ja nyt kylvetyllä on ihan reilusti.      tosiaan epäili että siemenen mukan tullut ja mainihti että monella muullakin samaa onklemaa,  hankkijan siemenessä..    onko näkyny?
Otsikko: Vs: hevonhierakka
Kirjoitti: junttieinari - 26.06.26 - klo:08:50
Voihan se toki olla kylvösiemenstäkin peräisin, mutta veikkaisin ennemmin vanhaa siemenpankkia. Hierakan sieman säilyy itämiskykyisenä kymmeniä vuosia, ja viime vuosien kuivat alkukesät suosii hierakan kaltaisia aikaisin herääviä paskaruohoja.
Otsikko: Vs: hevonhierakka
Kirjoitti: metsajussi - 26.06.26 - klo:09:17
tuossa kuulin kun hepoheinää viljelevä manas että tais saaha moisen peltoonsa siemenen mukana.   kun aikasemmin on pelloilla ollut vain ihan yksittäisiä kasveja ja nyt kylvetyllä on ihan reilusti.      tosiaan epäili että siemenen mukan tullut ja mainihti että monella muullakin samaa onklemaa,  hankkijan siemenessä..    onko näkyny?

Eikö hierakan siemen ole selkeästi huomattavissa heinänsiemenen joukosta jos niitä enemmälti on joukossa? Sehän ei taida olla mikään olemattoman kokoinen jos oikein muistan.
Otsikko: Vs: hevonhierakka
Kirjoitti: Paalimies - 26.06.26 - klo:11:10
Joo tuskin on siementen mukana tullut. On iso. Yhdessä yksilössä on yli 10000 siementä ja säilyvät kymmeniä vuosia.

Naapurikylän isäntä onnistui saamaan betonilattialla hevonhierakan kasvamaan juuripaakustaan, eli sitkeä on.

Poltto taitaa olla ainoa jolla siitä pääsee eroon.

Otsikko: Vs: hevonhierakka
Kirjoitti: lypsyukko - 26.06.26 - klo:11:36
Ja jos Oksan tyylinen ikiheinän viljely on paikkakunnalle tavanomaista, ehkä jopa ilman kasvinsuojelua. Niin ihmettelen vieläkö siellä nurmessa voi olla muutakin kuin moskaa.
Otsikko: Vs: hevonhierakka
Kirjoitti: Oksa - 26.06.26 - klo:18:45
ja LU ..  mistä siä sait pikkupäähän että miulla moinen onkelma??    kun tuon kuulin hankkijan myyjän oven vieressä uottaen vuoroani varaosamyyjälle..  noooo,  täällähän on vain omaksi tehtyä/koettua.   ei sitä nyt laattaa lääpiessä kait muuta elämää voikaan huomata ympäriltä...
Otsikko: Vs: hevonhierakka
Kirjoitti: lypsyukko - 26.06.26 - klo:21:27
Enhän sanonutkaan, että se oli sulla. Mutta jos noi ikiheinät on paikkakunnan tapa, niin en epäile yhtään, jos siellä kasvaa moskaa jos toistakin.