Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Waltteri - 14.06.09 - klo:16:06
-
Onko muilla kyseisessä käärimessä ongelmaa, että käärintävarsi ei pysy paikallaan käärinnän päätyttyä vaan käärimen ollessa kallellaan valuu jommalle kummalle puolelle käärintä hissukseen. Muutenhan se ei haittaa, kun että muovi pääsee löystymään esikiristimessä ja kun käärintä alkaa uudelleen, muovi on sitten kaksinkerroin telojen välissä ja katkeaa. Onko tämä yleensäkin vika vai ominaisuus?? mistä ehtiä vikaa?? onko kellään neuvoja??
-
Melekeen sama onkelam mutta ei nii paha, aina ku paalin puottaa poies ja lähtee jonon perältä "vastakarvaan" kylvöjälkee ajamaan niin alkaa käärintävars vähä rumputtamaan ja perääntyy silleesä, että muovi löystyy ja joskus saattaa katketan kun ala käärimmään seuraavaa paalia jos tyrkkäät heti täyet paineet puomille niin repäsee vähä liian kovaa.
Meillä vaan 1600 Bertta. Onko sulla muutes ohjaamoon tuotava hydrauliikkapöytä tai vivut ettei oo sähkönen?
-
Käärin on automaattitoiminen, siis sähköboksi kopissa. Muuten en voi puolellakaan sanalla moittia kyseistä konetta(käärin kuitenkin vuodessa sillä 3000 paalia), kuin tämän varren valumisen osalta. Itselle tuli vaan mieleen, että onko jokin venttiili tai hydraulimoottori alkanut vanhemmiten laskea vain läpi(kyseinen käärin ei ole ollut uudesta lähtien itselläni). Siis tietääkö kukaan onko varsi valunut jo uudekseltaan näissä?? Se hankalampi ongelma jonka varren valuminen aiheuttaa on se että kierroslaskuri sekoaa(kun varsi on valunut vastapäivään) ja käärinnän alkaessa vapauttaa muovin liian aikaiseen. Siis muovi irtoaa jo ensimmäisen kierroksen jälkeen, kun pitäisi irrota vasta toisen jälkeen. Onko jollain lääke tähän ongelmaan???
-
Käärinvarren kiila palasina, varren ja moottorinakselin välinen liitos tyhjää pyöriessään kulunut väljäksi (kartio akseli).
Uusi kiila ja varren kiristys, kestää minkä kestää...
Itse jouduttiin jouduttiin sorvauttamaan uusi kartioholkki käärinvarteen.
-
Ei ole välystä kyseisessä välissä. akseli on uusittu vasta. Siis kuuluuko näissä käärintä varren kääntyä hitaasti jos työntää käsipelissä. Ainakin itsellä hydraulimoottori antaa sen verran periksi.
-
Antaa meilläkin... Siitäkös se joskus johtuukin ku laskee muovin liian aikasseen..
-
Siitäpä juuri, kun varsi pääsee pakittamaan kierroslaskurin anturin ohi ja laskee sen jo heti liikkeelle lähtiessä.
-
Onko siinä moottorissa varsi suoraan kiinni vaiko ketjuvälitteisessä akselissa. Ensimmäinen vaihtoehto moottorikulunut toinen vaihtoehto jarru kulunut. Soita NHK keskukseen ja kysy Riku Nikanderia puhelimeen, hän on ollut sielä jo töissä silloin kun koneet tehtiin Hämeenlinnassa.
-
Varsi on suoraan kiinni moottorissa. Itse olen myös miettinyt tuota moottorin kulumista. Liekkö saatavana mitään korjaussarjaa siihen??
-
Voishan siihen tehhä oman patentin, esim. säpin joka päästää puomin liikkumaan vain yhteen suuntaan, ku eihän sen muualle tarttee liikkua!
-
Koeta tulppaamalla liitännät ja vääntämllä käsin onko moottori väljä, vai vuotaako venttiili. Moottoria veikkaisin. Venttiili jos läpäisee, voisi takaiskuventtiilin asentaminen letkuun estää peruutuksen.
Pirttisen käärijän varsi valuu aina alamäkeen, mutta siinä laitteessa sitä ei edes huomaa viaksi.
-
Mielestäni toi NHK 1600:nen on uudesta asti tehnyt tuota käärinvarren karkailua aina sinne päin mihkä käärin on kallellaan, sen takii tuohon käärimeen oli käärintävarren ja rungon väliin tehtaalla tehty sokalla lukittava kuljetustuki estämään varren kääntyily tiellä, oli niin kauan kunnes joku alko käärimään ennen sen irroitusta :)
Onkos kiristimen muovihammasrattaat kuin kuluneet, tuossa mun versiossa on myös alkanut muovi temppuilemaan kyseisellä tavalla että ikäänkuin antaa takaisin takaisin muovia että menee kaksinkerroin.
Paikallistin vian kiristimen hammaspyöriin jotka ovat kuluneet jo teräviksi harjoiltaan.
Ootteko asentaneet pirttisen markkinoimaa 750mm kiristintä tuohon NHK 1600 käärimeen, sopiiko hyvin pyörähtämään takaa nostokäpälien päältä 125 cm paalia käärittäessä?
Halvemmaksi tulis teettää uudet hammaspyörät nailonista vanhaan kiristimeen mutta olis kiva kokeilla käärintää 750mm muovillakin.
Eilen piti kaivaa ohjekirjakin esille kun boksista hävis kaikki asetukset sähköhäiriön takia, onneksi oli kirja tallessa :)
-
Joo lukkohan siin kuletuksen ajaks on.. Ei oo hammasrattaat kovin kuluneet, en kyl tosin tiiä miten isot oovat uuekseltaan olleet :D