Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: de Citonni - 19.12.25 - klo:16:12

Otsikko: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: de Citonni - 19.12.25 - klo:16:12
https://www.youtube.com/results?search_query=kokkolan+autohuolto

Kokkolalaisen Jesse Haapalan maine kiirinyt Ruotsiinkin.

Kuulin, että traficom olisi puuttunut jotenkin toimintaan, ettei tyyppihyväksymättömiä osia saisi käyttää korjauksissa.
On vain kuulopuhetta mahtaako kenelläkään parempaa tietoa?

https://carup.se/mekanikerns-varning-till-volvo-agare/
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: metsajussi - 19.12.25 - klo:16:49
Ei mitään tietoa mutta riippuu varmaan siitä että mikä se osa on. Jarrut, ohjaus, pyöränripustukset jne ovat varmaan tuossa suhteessa ymmärrettäviä.

Sensijaan joku Volvon ERAD-sähkömoottorin kytkin/laakeri/hammaspyöräakseli ei varmaan voi olla mitenkään Trafia kiinnostava?
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: kärmeskytö - 19.12.25 - klo:17:34
Eikös Jesse jommassa kummassa iltapäivälehdessä vähän hymähdellyt noille lehdissä oleville jutuille. Ehkä tietää kuitenkin mikä on sallittua/riskitöntä töille mitä tekee sen verran pitkänlinjan korjaamo on kyseessä ja hyvällä maineella jo ennen sähköautojen tuloa markkinoille.

Mielenkiintoisia juttuja kaikin puolin ja Vagen/Simolammikkoa tulee myös seurattua juutuubis.
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: bouli - 20.12.25 - klo:08:24
Joo, mun käsittääkseni siinä on kyse korkeajännitejärjestelmään tehtävistä korjauksista ja esim. 3D tulostamalla tehdyistä varaosista, näillä pitäisi olla trafin hyväksyntä.
Samoin jälkiasenteiset akkua ja alustaa suojaavat panssaroinnit ja niitten kiinnitys on hampaissa.
Mä en nyt sitten tiedä, toki noissa jutuissa on turvallisuus tärkeä mutta jos satasten korvaavilla osilla voidaan välttää tuhansien eurojen osien vaihto ja jopa välttää saman vian uusiutuminen pistää sekin vähän miettimään. Näissähän on esim. Suomen oloissa pahasti pilalle hapettuvia kevytmetalliliittimiä mitkä muovisellä korvaamalla saadaaan kestämään ikuisesti.
Ja toki tässä on sitten maahantuojien intressi, eihän ne kyllä näistä korjauksista yhtään tykkää, syö heidän jälkimarkkinoinnin tuottoja.
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: de Citonni - 20.12.25 - klo:09:57
Tätä boulin viimeistä lausetta ajattelinkin, että millainen vaikutusvalta maahantuojilla on Traficomin määräyksiin. Katsastajathan niitä sitten parhaan kykynsä mukaan toteuttavat ja vähän ylikin.
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: icefarmer - 20.12.25 - klo:11:50
ennenkaikkea iltakokoomuksen linja ihmetyttää, miksi yhdelle yrittäjälle näin valtavasti ilmaistaa valtakunnalista mainostilaa, tuskin hän nyt ainoa ja ylivertainen ihminen on joka noiden ongelmien kanssa puuhastelee vai onko muut ehkä sittemnkin viisaampia...
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: traktorikuski - 20.12.25 - klo:13:36
Kyllä Jesselläkin jotkut jutut vetää selvästi kotiinpäin mutta tuo kritiikki varmasti virallisten merkkihuoltojen nostamaa. Kyllä Jesse ne turvallisuusasiat osaa huolehtia ihan yhtä hyvin kuin tyyppihyväksyttyjä (väärin suunniteltuja) osia käyttävät merkkihuollotkin.

Turvallisuudestakaan ei olla yhtään huolissaan kun ihan sääntöjen mukaan jotain jarruputkia uusitaan jatkamalla (taisi yksi jatkos saada olla). Ei varmasti ole jatkopätkä tyyppihyväksytty auton osa. Varmaan silti turvallinen oikein tehtynä. Ei ne tarvikesatulat tai jarrupalat jne. nekään tyyppihyväksyttyjä ole.
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: metsajussi - 20.12.25 - klo:14:23
Turvallisuudestakaan ei olla yhtään huolissaan

Rahasta ne viralliset organisaatiot ovat huolissaan :-/
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: klapikasa - 21.12.25 - klo:08:22
Mäkin seurannut sen joulukalenteria. Ihan hyvä kuluttaja tietoa siinä. Se millä nyt näillä bensa autoilla täs nyt ei merkkiliike hoitannu, satasilla ne huollot ja korjaukset. Tossa, mikä tahansa hintesimerkkinä alkaen 3000€, joku akun kennojen vaihto ja jotain muuta, oli 8000€ , huh. Sitten kehitys eteen päin, jotenkin lapsenkengissä vielä noi sähkä autojen tekniikka luotettavuudessa, kun esm laakeriviat ja tiivisteet hajoo muutamassa vuodessa niin että jäähdytysnesteet karkaa öljyihin jne. Huom, kallein ikinä maksamani auto maksoi vajaa 4000€
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: metsajussi - 21.12.25 - klo:13:03
Vähän tuntuu siltä että mitä hienompi, nimekkäämpi ja teknisessä mielessä 'parempi' ja korkeamman statuksen sähköpirssi niin sitä suuremmat murheet.
Mä olen tässä körötellyt kahdellakin ei juurikaan statusarvoa omaavalla patteriautolla, ekalla reilut 100 000 km ja tällä toisella taitaa nyt olla joku 80 000 lasissa. Kummassakaan ei ole ollut mitään varsinaisia murheita. Ekasta kypsyi 4. vuonna 12 V akku, tässä toisessa vuoti ilmastoinnin joku liitos joka meni takuuseen. Mitään muuta ei ole erikseen rempattu, vakiot vuosihuollot tehty jossa kai jarrut ja muut kuluvat paikat katsovat. Vuosihuollon kulut ollet 150 e/vuosi kun maksoin etukäteen 3 vuoden huollot. Edes mitään niveliä tai iskareita ei ole mennyt. Kop kop kop... tietääkseni tässä ei ole tyyppivikana noita s-moottoreiden ja niiden jäähdytyksen murheita, eikä juuri akkuvikojakaan.

En tietysti ole ajanut akkua karille tms.
Edellistä pirssiä vähän kolhittiin parkissa mutta ne menivät vastapuolen vakuutukseen.
Vaihtoarvo on varmaan pudonnut rajusti, toisaalta sillä ei meikäläiselle ole kovinkaan suurta merkitystä kun yleensä ajan auton itse ns. lähes loppuun saakka jolloin arvo lähestyy joka tapauksessa nollaa.
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: lypsyukko - 21.12.25 - klo:13:21
^

Ookko sää ostanut noi uutena ?

Aina välillä ittekkin kattelen käytettyä batteria. Tai kattelin hetken, kun yks tuttu autokorjaaja sanoi, että osta bensa tai sähkö, mutta älä hypridiä. No muutaman viikon päästä kyselin mikä peli on kia tai hyundai sähkönä. Siihen sitten sanoi, että tuossa pihassa seisoo parasta aikaa yks kun ei saa takajarrusatulaa. Tai saa mutta kestää tulo viikkoja. Sitten selvensi, että batteri auto pitää ostaa uutena 🤔 Ikinä en uutta autoa ole ostanut ja en varmasti osta uutta batterina joka tiputtaa arvon puoleen muutamassa vuodessa.
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: metsajussi - 21.12.25 - klo:16:47

Ookko sää ostanut noi uutena ?

Juu. Eka oli esittelykappale, noin 5000 ajettu. Toinen oli ihan uusi. Ja kyseessä siis tämä uudemman mallin Leaf (ei tietysti tämä kaikkein uusin tämän vuoden malli,).
Eka oli 40 KWh ja nykyinen 60. Vaihdoin oikeastaan tuon isomman akun vuoksi. Silloin oli joku kumman kysyntäpiikki käytettynäkin ja hyvitys ei ollut kovin huono. Puoli vuotta sai uuttakin odotella.

Mutta tosiaan yllättävän luotettava tuntuu olevan. Toki puutteita on mutta ei vikoja. Talossa on sentään yksi laite jota ei tarvitse olla korjaamassa.
Akun SOH oli jotain 93% reilut 100 000 ajettuna, käytännössä akun vanhenemista ei huomannut. Tullessaan oli jotain 97 tai 98%.
Mulle ehkä suurin miinus on se että ei saa vetokoukkua. ChaDeMo lataukseen löytyy jo sovitin CCS-latureihin, se ei ole ihan ilmainen, halvimmillaan noin 650 e kai. Ei ole tullut vielä hankittua kun ei tosi tarvetta.
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: klapikasa - 21.12.25 - klo:18:58
https://www.youtube.com/watch?v=UIe5zE35AZM
Siinä hän kertoo
Otsikko: Vs: Kokkolan Autohuolto
Kirjoitti: Rakkine - 21.12.25 - klo:19:56
Kovastihan se aina noita "plugareita" videoissaan moittii, täs yksi:



https://www.youtube.com/watch?v=j5MOS1WwkoI