Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jupe - 23.10.25 - klo:00:42

Otsikko: Sähköauton lataus
Kirjoitti: jupe - 23.10.25 - klo:00:42
Tuli tuossa ostettua sähköauto. Minkälaisia latausfirmoja olette käyttäneet että pärjää pidemmillä retkillä. Pääosahan ladataan kotona, mutta mitrs maailmalla? Siellä on etelässä neste ja s-lataus tulee pohjoisemmaksikin, mutta mitä muita on ja pitääkö olla useita että uskaltaa esim kilpisjärvelle lähteä?
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: pig24 - 23.10.25 - klo:08:29
https://latauskartta.fi/
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Oksa - 23.10.25 - klo:09:12
hyä on tässä vaiheessa tuota miettiä.   mutta kiva kun löytyy apuja..
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Viljelijä evp - 23.10.25 - klo:10:57
näkyyhän noita latauspaikkoja olevan, mut kuinka on käytännössä, siina tolpalla vissiin voi olla muitakin vähävirtasia ja kun käsittääkseni tuo lataus kestää tovin, eli ehtii käymään syömässä ja paskalla ym. niin matkaan saapi varta aikaa. Pentsiinin lorotus käypi sentää melkoisen nopsaan, vai aiottiinko sitä tasapuolisuuden vuoksi hidastaaan. Jotain sellastakin horinaa niinku olin kuulevinani.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Hese - 23.10.25 - klo:12:21
ABC-mobiiliin ja K-latauksen appiin laskutustiedot kuntoon. Muuta en ole tarvinnut, yli 90% kotilatausta. Noiden lähistöltä löytyy palveluita ja ajanvietettä ja ovat halvimpia.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: metsajussi - 23.10.25 - klo:13:26
Isommilla paikoilla on yleensä niin monta 'tolppaa' että harvoin ne kaikki ovat varattuja. Tietysti jotkut suomalaisugrilaiset vuotuiset kansainvaelluspäivät muutamiin lomanpalvontapaikkoihin tekevät poikkeuksen (joululoma, hiihtolomat yms).

Toinen melko toimiva sovellus on Plugshare.
https://www.plugshare.com/fi

Mikään sovellus ei taida olla täydellinen ja varsinkaan ajan tasalla. Täydentävät toisiaan.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: traktorikuski - 23.10.25 - klo:13:38
Tuli tuossa ostettua sähköauto. Minkälaisia latausfirmoja olette käyttäneet että pärjää pidemmillä retkillä. Pääosahan ladataan kotona, mutta mitrs maailmalla? Siellä on etelässä neste ja s-lataus tulee pohjoisemmaksikin, mutta mitä muita on ja pitääkö olla useita että uskaltaa esim kilpisjärvelle lähteä?

Et varmaan mitään lataussopimusta hanki, silloin kannattaa asentaa kaikkien firmojen sovellukset kännykkään. Lataa sitten siltä asemalta jossa halvin vapaa asema. Noista sovelluksistahan ei mitään kuukausimaksua juokse, ei haittaa vaikka ei käyttäisi koskaan. Yhdelläkin firmalla pärjää kohtuullisesti mutta sitten astuu helposti roaming ansaan.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: jupe - 23.10.25 - klo:18:18
ABC-mobiiliin ja K-latauksen appiin laskutustiedot kuntoon. Muuta en ole tarvinnut, yli 90% kotilatausta. Noiden lähistöltä löytyy palveluita ja ajanvietettä ja ovat halvimpia.

Tuota k.mobiilia en muistanutkaan ja varmaan meilläkin suurin osa on kotilatausta. Mutta joskus on kiva käväistä vähän kauempanakin.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Antidesantti - 23.10.25 - klo:18:24
Hyin lattaa...    🎅

(https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FFbM0t5nXoAAs1wk.jpg&f=1&nofb=1&ipt=5b014d8d464cbc80455bfb3748c828c3c51667eef404c03247b38e97908966ec)
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: jupe - 23.10.25 - klo:18:52
hyä on tässä vaiheessa tuota miettiä.   mutta kiva kun löytyy apuja..
Juuri nyt minusta on juuri oikea aika miettiä kun auto tulee huomenna. Latauspaikkojahan on mutta miten ne tarvii appejä jne. Ei turhan aikasten viitsi latailla kaikkia mahdollisia appejä puhelimeen
 Ja mulla on tuon ykkösauton plugarin takia kiinteä kotilaturi ollut muutamn vuoden. Tuo nyt otettiin sähköauto sen takia vaan että se vähentäisi ykkösautin kilometrejä joku 30-35 tkm vuodessa
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: metsajussi - 23.10.25 - klo:21:29
Ei se nyt niin mahdoton juttu ole asennella niitä äppejä sitä mukaa kun tarvetta ilmenee - jos siis ei halua varmuuden vuoksi etukäteen asennella kaikkia mahdollisia.
Tietysti ABC ja K-Lataus ja ehkä Lidl ovat tavallisimpia käytettyjä.

Minä asensin juuri eParking äpin noin viikko sitten ja kauan sitä ennen Montan. Molemmat harvemmin tar*****ja. Lahden Käkkäräisellä oli vähän aikaa Montan omat, varmaan kaupungin edullisimmat laturit jos yhtä 20/40 kW ilmaista ei lasketa.
Monta ja ainakin Northe ovat myös tämmöisiä sateenvarjoveloittajia joilla voi käyttää myös hyvin montaa eri alaoperaattoria. Ei välttämättä edulliseen hintaan...
Northe taitaa tukea yli 200 operaattoria kansainvälisesti.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Oksa - 25.10.25 - klo:09:40
btw,  tuli mieleen miten nuo hyrpidit latautuuko net pensa-ajolla vai tartteeko net erillistä latausta pistokkeesta?    naapuri sai just uuten autonsa ja sanoi että se on automaatti..    en sit osannu hältä kysellä tuosta,   -  lie tietääkö itekään..  - vielä.                      uutta virtaa kylällekii!! ;D
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: metsajussi - 25.10.25 - klo:11:14
btw,  tuli mieleen miten nuo hyrpidit latautuuko net pensa-ajolla vai tartteeko net erillistä latausta pistokkeesta?    naapuri sai just uuten autonsa ja sanoi että se on automaatti..    en sit osannu hältä kysellä tuosta,   -  lie tietääkö itekään..  - vielä.                      uutta virtaa kylällekii!! ;D

Niitä on kahta tyyppiä.

PHEV eli 'plugari' voidaan ladata myös johdolla.

'Itselataavia' - mm perinteisiä Toyotan hybridejä - ei voi ladata ulkopuolisella sähköllä.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Viljelijä evp - 25.10.25 - klo:11:42
tuos yksi tuttu kertoi kun hällä on lexus katumaasturi, että bentsiiniä menee 15 litraa satasella tuos hänen hypridissään. Ei kovin paha kulutus. Tarvii kait siihen akkujen lataukseen sitä evästä.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Oksa - 25.10.25 - klo:12:02
okei.   tuo olikin mitä mettäjussi kertoi mitä kaipasin.    ohan nuokin autoja joilla pääsee sen 100 tonnia...
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: metsajussi - 25.10.25 - klo:16:09
Paljon ajetun hybridin ostamista harkitsisin hieman pidempään....
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Oksa - 25.10.25 - klo:18:05
mutta kun on uusi...vasta nyt sai kaupasta....
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: jupe - 25.10.25 - klo:22:16
Lainaus käyttäjältä: metsajussi ìlink=topic=103783.msg1781799#msg1781799 date=1761397783
Paljon ajetun hybridin ostamista harkitsisin hieman pidempään....
mulla tosiaan 300tkm ajettu outlander phev ykkösautona. Akulla pääsee sen 30 km nykyisin. Akku puolella ei ole ollut mitään ongelmaa, paitsi 12v akku pitänyt vaihtaa. Että en tiedä miten pitkään tuommoinen sitten toimii. Jarruja ja pyörän laakereita siihen ainakin saa olla kokoajan laittamassa.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Oksa - 26.10.25 - klo:08:59
mikä niitä syö?    onko se niiiiin paljon painavempi kuin tavon malli eikä ole parempia laitettu?
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: metsajussi - 26.10.25 - klo:10:51
Lainaus käyttäjältä: metsajussi ìlink=topic=103783.msg1781799#msg1781799 date=1761397783
Paljon ajetun hybridin ostamista harkitsisin hieman pidempään....
mulla tosiaan 300tkm ajettu outlander phev ykkösautona. Akulla pääsee sen 30 km nykyisin. Akku puolella ei ole ollut mitään ongelmaa, paitsi 12v akku pitänyt vaihtaa. Että en tiedä miten pitkään tuommoinen sitten toimii. Jarruja ja pyörän laakereita siihen ainakin saa olla kokoajan laittamassa.

Voi muuten olla että Outlander kuuluu niihin jotka toimivat. Se ei ole liian edistyksellinen :-)
Nämä eurooppalaisten premium-merkkien rakennelmat ovat suuremmalla riskillä.

Plugarin pieni akku joutuu paljon kovemmille kuin täyssähkön.
Sähköllä ajettaessa lataussyklejä tyhjästä täyteen tulee paljon enemmän samaan ajomäärään. Voi olla luokka x10.
Pientä akkua puretaan suhteessa paljon suuremmilla virroilla, mahdollisesti ladataankin rajusti jarrutuksissa.
Akuissa tämä on pyritty ottamaan rakenteessa huomioon ja siksi ovat suhteettoman kalliita varaosana.
Lisäksi kaikki hybridit ovat kovin monimutkaisia kun samassa autossa on niin polttomoottori- kuin sähkötekniikkakin. Vikaantumismahdollisuuksia on vaan yksinkertaisesti enemmän.

Jos plugarilla ajetaan lähinnä vain sellaista lyhyttä matkaa johon pelkkä sähkö riittää niin silloin polttomoottori kärsii kun se harvoin lämpenee kunnolla. Öljyyn kertyy polttoainetta ja vettä joista kumpikaan ei tee hyvää.

Tämä ei tarkoita että jokainen plugari on huono ja/tai hajoaa ennen aikojaan, riski on vaan hieman suurempi. Riski lienee vielä vahvasti merkki- ja mallipainotteinen.
Minä en ole mikään asiantuntija näissä, kunhan keräilen maailmalla olevaa tietoa. Tässä yksi lähde, Kokkolan autohuolto:

https://youtu.be/ni6VYYK-6f8?t=170
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: -SS- - 26.10.25 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: metsajussi ìlink=topic=103783.msg1781799#msg1781799 date=1761397783
Paljon ajetun hybridin ostamista harkitsisin hieman pidempään....
mulla tosiaan 300tkm ajettu outlander phev ykkösautona. Akulla pääsee sen 30 km nykyisin. Akku puolella ei ole ollut mitään ongelmaa, paitsi 12v akku pitänyt vaihtaa. Että en tiedä miten pitkään tuommoinen sitten toimii. Jarruja ja pyörän laakereita siihen ainakin saa olla kokoajan laittamassa.

Omassa volkkarissa takapyörän laakerit, vaikka oli vaihdatettu merkkihuollossa, kestivät noin 100000 km. Kolmas laakeririkko irrotti pyörän vauhdissa, ilman suurempia vaurioita, jarruletku taisi katketa. Sitten menin pärnäsen korjaamolle hakemaan apua, ostettiin Lohjan Laakerista paljaat samankokoiset laakerit, rasvattiin ne sisältä hyvin ja napa täyteen, leipomalla sinne jotakin longlife rasvaa, ja kesti 400000 sen jälkeen, kunnes auto lainassa ja lähti kuskilta lapasesta, nilkutettiin Metallipurkaukselle se ruttu kuitenkin omin pyörin vielä.

-SS-
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: traktorikuski - 26.10.25 - klo:13:13
Voi muuten olla että Outlander kuuluu niihin jotka toimivat. Se ei ole liian edistyksellinen :-)
Nämä eurooppalaisten premium-merkkien rakennelmat ovat suuremmalla riskillä.

Plugarin pieni akku joutuu paljon kovemmille kuin täyssähkön.
Sähköllä ajettaessa lataussyklejä tyhjästä täyteen tulee paljon enemmän samaan ajomäärään. Voi olla luokka x10.
Pientä akkua puretaan suhteessa paljon suuremmilla virroilla, mahdollisesti ladataankin rajusti jarrutuksissa.
Akuissa tämä on pyritty ottamaan rakenteessa huomioon ja siksi ovat suhteettoman kalliita varaosana.
Lisäksi kaikki hybridit ovat kovin monimutkaisia kun samassa autossa on niin polttomoottori- kuin sähkötekniikkakin. Vikaantumismahdollisuuksia on vaan yksinkertaisesti enemmän.

Jos plugarilla ajetaan lähinnä vain sellaista lyhyttä matkaa johon pelkkä sähkö riittää niin silloin polttomoottori kärsii kun se harvoin lämpenee kunnolla. Öljyyn kertyy polttoainetta ja vettä joista kumpikaan ei tee hyvää.

Tämä ei tarkoita että jokainen plugari on huono ja/tai hajoaa ennen aikojaan, riski on vaan hieman suurempi. Riski lienee vielä vahvasti merkki- ja mallipainotteinen.
Minä en ole mikään asiantuntija näissä, kunhan keräilen maailmalla olevaa tietoa. Tässä yksi lähde, Kokkolan autohuolto:

Faktaa varmaan kaikki paitsi ihmettelin kommenttia lyhyistä matka-ajoista pelkällä sähköllä. Kyllä omasta mielestä oikeasti vaarallisia polttomoottorille on ne lyhyet matkat joita ei pysty pelkällä sähköllä ajamaan. Ei se puimurinkaan moottori heti pilalla ole jos on "muutamia viikkoja" välillä ajamatta. Kylmäkäynnistys nykyisillä suorasuihkubensakoneilla (myös ei-hybrideillä) tuottaa polttoainetta moottoriöljyihin ja tietenkin kylmänä ajo kondenssivettä.

Hybridit on vähän monimutkaisia mutta vaihtoehdot nykyään on vähissä, lähinnä täys sähkäri. Jonkin pienen kotteron voi löytää pelkällä polttomoottorilla mutta valtaosa dieseleitäkin on nykyään hybridejä. Lataushybridi ei ole juurikaan monimutkaisempi kuin kevythybridi. Muutamat komponentit isompia mutta lisänä ei juuri muuta kuin latausportti. AC-latauspiirikin tarvitaan jo liike-energian talteenottoon kevythybridissäkin (teholtaan suurempi kuin töpsölilatauksessa).

Jessen jutuissa on paljon faktaa mutta myös paljon piilotettua mainosta omalle liiketoiminnalle.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: kärmeskytö - 26.10.25 - klo:14:45
^
Kokkolan autohuolto on ollut hyvässä maineessa jo paljon ennen näitä sähköllä käyviä kulkineita.Nykyäänkin suurempi osa kuuluu olevan aivan tavallisia remppoja bensa- ja dieselautoihin mutta nuo sähkövehkeet on enemmän pinnalla....onko syynä nuo kalliit remontit ja akkuvaihdot.Tietysti on enemmän kanttia mainostaa jos saa remontin tehtyä 5 tonnilla vs. merkkiliikkeen 50 tonnia .Tai vaikka Jaguarin akunvaihto,hinta 124 000 euroa.Ihanan kallista.

Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: metsajussi - 26.10.25 - klo:14:53
Nuo lyhyet matkat ovat varmaan silloin turmiollisimpia kun matka on sellainen että se polttomoottori käynnistyy 3 kertaa joka päivä kylmänä puoleksi minuutiksi eikä sitten muuta.
Jos ajetan kokonaan sähköllä niin ei kai sillä silloin ole hätää. Sama kuin seisoisi parkissa.

Nykyään muutamat plugarit taitavat jo silloin tällöin automaattisesti pakottaa ajamaan myös polttomoottorin kunnolla lämpimäksi jos sitä ei muuten tapahdu.
Onhan noita ollut muutamia kuvia kun esim venttiilikoneisto on kunnolla ruosteessa, pelkästään lyhyistä kylmänä käynneistä. Ääritapauksia toki.

Meillä sään lämpötilat liikkuvat laajemmalla haarukalla; noita kondenssivesiongelmia tuskin on yhtä paljon siellä missä on tasainen +20 C.

Kaupallisen tahon tarinoissa pitää muistaa mistä on kyse, mutta sen verran mä kuitenkin noihin tarinoihin uskon että nuo bemarin hybridit kierrän kaukaa.
Kivoja kyllä ajaa mutta ei omistaa. Tämä on tietysti vaan köyhän kitinää, massimies/-nainen ostaa yksinkertaisesti uuden kun takuu päättyy  :-)
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Oksa - 27.10.25 - klo:09:07
onkohan muuten nykyään vielä vaihtoautoissa net sähköpiuhat tehtaan pussissa käyttämättömänä ?
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: traktorikuski - 27.10.25 - klo:19:46
onkohan muuten nykyään vielä vaihtoautoissa net sähköpiuhat tehtaan pussissa käyttämättömänä ?

Monessa työsuhdeautossa varmaan on. Sehän on sitä valtion tukemaa vihertämistä.  Omalla autolla ajava ei ole niin tyhmä että tankkaisi kallista bensaa jos halvemmallakin voi ajaa.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Oksa - 28.10.25 - klo:08:52
onkohan tuollanen suhteauto varmempi ostos kuin joku toinen?   ruosteisella venakoneistolla oleva mökkiauto?
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: ht - 28.10.25 - klo:13:32
onkohan tuollanen suhteauto varmempi ostos kuin joku toinen?   ruosteisella venakoneistolla oleva mökkiauto?

Miksi tällaisia edes mietit kun ei se ikinä tule olemaan edes vaihtoehto sulle ittelles?

Vai onko se vaan sitä että ihan joka asiasta pitää kommentoida jotain?
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: lypsyukko - 28.10.25 - klo:16:26
onkohan tuollanen suhteauto varmempi ostos kuin joku toinen?   ruosteisella venakoneistolla oleva mökkiauto?

Miksi tällaisia edes mietit kun ei se ikinä tule olemaan edes vaihtoehto sulle ittelles?

Vai onko se vaan sitä että ihan joka asiasta pitää kommentoida jotain?

Niin mutta Oksa osaa sitten opastaa "tutuja".
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 28.10.25 - klo:18:26
onkohan tuollanen suhteauto varmempi ostos kuin joku toinen?   ruosteisella venakoneistolla oleva mökkiauto?

Miksi tällaisia edes mietit kun ei se ikinä tule olemaan edes vaihtoehto sulle ittelles?

Vai onko se vaan sitä että ihan joka asiasta pitää kommentoida jotain?

On se sitä. Joka asiaan sen pitää kommentoida.
Otsikko: Vs: Sähköauton lataus
Kirjoitti: Oksa - 30.10.25 - klo:16:11
keskustelupalstan haitta teille!    mutta onko enää 5-6 vuoten päästä puhtaita pensakoneita vaihtoautoina...?   ja ohan se hyä kun tuo ht esim.   kommentoi tosiasioita... mut vaan omasta mielestään...  jos osaa kirjuuttaa!