Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Pelto-Jussi - 12.10.25 - klo:19:55

Otsikko: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: Pelto-Jussi - 12.10.25 - klo:19:55
Linkataan tämä nyt tännekin https://yle.fi/a/74-20183721

Maatalouden konelautakuntaa kaivattaisiin, mutta sehän kuopattiin parikymmentä vuotta sitten.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: Toivo Tonta - 12.10.25 - klo:20:39
Katsotaan mihin ratkaisuun Agron konelautakunta päätyy.
Jos kone on vakio, ilmansuodatuksesta ja jäähdytyksestä huolehditaan pitäisi moottorin kestää.
Näistä kun ei koskaan tiedä, jos itseltäni hajoaisi toinen moottori samassa käytössä miettisin missä on vika ;D
Niin ja miten/mikä siitä moottorista hajoaa.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: ja101 - 12.10.25 - klo:20:52
Tietämättä mistään mitään niin jos kolme moottoria jo vaihdettu niin joku ei nyt natsaa. Mikähän mahtaa olla tuo vika mitä ei omistajan mielestä korjata?
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: klapikasa - 12.10.25 - klo:21:02
Ymmärrän sen omistajan turhautuminen. Luulis että toi isompi ois huomatavasti lujempi? Alkujaan isomille hv tasolle tehty kuin se tod näköiseti äärimilleen viritetty 8000? Moottori rikko niin pahasti että pata pitää vaihtaa, mikä sen tekee? Liian lämmin? Väärät öljyt?

Toi varmaan semonen traktori että ei vaan voi heittää siihen 8,3l cummins tai vastaavaa kun laatikot jne pitää kommunikoida keskenään.

Tiedän erään kalkilevitäjän 8L scanian teolisuuskoneen jonka vaikka mitkä akselit katkeneet, aina lujempaa akselia odotaen kunnes seuraava katkes, Motako kymmeniä tH sillä ajettu kans raskaasti kuormitettuna,
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: Paalimies - 12.10.25 - klo:22:39
Luulisi sen moottorin tulleen kuntoon kun on uusi pistetty jo pariin kertaan. Äkkiseltään vian luulisi siinä olleen… Kovia pelejähän noi 8000 on, mutta rajansa kaikella.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: traktorikuski - 12.10.25 - klo:22:52
Siis eikös se ollut tuo uudempi iso "massikka" joka hajosi, vanha (ehkä viritetty) valmetti tuli tuuraamaan?
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: metsajussi - 13.10.25 - klo:06:33
Siis eikös se ollut tuo uudempi iso "massikka" joka hajosi, vanha (ehkä viritetty) valmetti tuli tuuraamaan?

Näin minäkin ymmärsin että se uudempi hajoilee ja vanha paikkaa.

Veikkaus että ongelmia lämmönhallinnan suhteen. On havaittu uudemmista Valtroista että ainakin hellesäällä pitää kaikki kennot ja verkot olla erittäin puhtaita ettei ala lämmöt olla tapissa jos koko hevoslauma on pidempään täystyöllistetty.

Jotenkin kyllä yllättävää, yleensähän noissa ryskähommissa pettää voimansiirto eikä moottori.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.10.25 - klo:07:54
Siis eikös se ollut tuo uudempi iso "massikka" joka hajosi, vanha (ehkä viritetty) valmetti tuli tuuraamaan?

Näin minäkin ymmärsin että se uudempi hajoilee ja vanha paikkaa.

Veikkaus että ongelmia lämmönhallinnan suhteen. On havaittu uudemmista Valtroista että ainakin hellesäällä pitää kaikki kennot ja verkot olla erittäin puhtaita ettei ala lämmöt olla tapissa jos koko hevoslauma on pidempään täystyöllistetty.

Jotenkin kyllä yllättävää, yleensähän noissa ryskähommissa pettää voimansiirto eikä moottori.
Toisaalta nyky koneet pudottaa tehot jos kaikki ei ole kunnossa, oli siihen toiseenkin kerran kone jo vaihdettu.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: jariman - 13.10.25 - klo:07:56
8,4 L motti noissa ässissä, muutaman ässän tiedän, missä ongelmana
Öljynkulutus, tehty takuuna moottoriremppa.
Nykyaikana öljynkulutus ja katalysaattori ongelmallinen, pönttö tukossa
Äkkiä ja  melkoinen vastapaine pakojärjestelmässä,  lisää polttoaineenkulutusta,
Lämpöjä, ja turbo pilalla.
Nykyään monta vikamahdollisuutta moottorissa, on ne nykyään niin
Monimutkaisia, verraten vanhempiin moottoreihin ennen päästöjärjestelmiä.

Luulis nyt linnavuoren insinöörien pistävän ongelmatapauksen kuntoon,
Jos vakiotällissä motti.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: pig24 - 13.10.25 - klo:09:10
Valmistusvirheen takia kaupan purku ?
'Jos pystytään näyttämään toteen, että laitteessa on valmistusvirhe ja käyttövirheen mahdollisuus voidaan sulkea pois, ei ajan kulumisella ole merkitystä. Tällöin valmistaja tai myyjä on vastuussa kaupan kohteen virheettömyydestä riippumatta siitä, kuinka pitkä aika kaupanteosta on kulunut.'
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: junttieinari - 13.10.25 - klo:09:22
Sen enempää kantaa ottamatta vastuisiin, mutta kauanko kannattaa hakata päätään seinään?
Uudella moottorilla koneen vaihtoarvon kuitenkin luulisi olevan kohtuullinen.
Viimeistään 3. vaihdon jälkeen olisi monella lamppu syttynyt.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: icefarmer - 13.10.25 - klo:11:33
kerran sattuin autolla tuommosen haketusauton perään kun se ilmeisesti jostain isommalta laaanilta lähti  ja voi kristus sitä pölyn ja roskan määrää mikä siitä lähti leijailemaan kun se sai vauhtia ja oli vielä poikkeuksellisen kova sivutuuli.

ilmeisesti nuo haketuskoneekkin pitää olla jotain päästöluokkaa jo, muutenhan kannattaisi aisalle istutta joku kuorma-auton moottori joka oikeasti antaa niitä hevosvoimia ilman että tarvii kaikki olla pelissä koko ajan :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: traktorikuski - 13.10.25 - klo:12:57
kerran sattuin autolla tuommosen haketusauton perään kun se ilmeisesti jostain isommalta laaanilta lähti  ja voi kristus sitä pölyn ja roskan määrää mikä siitä lähti leijailemaan kun se sai vauhtia ja oli vielä poikkeuksellisen kova sivutuuli.

ilmeisesti nuo haketuskoneekkin pitää olla jotain päästöluokkaa jo, muutenhan kannattaisi aisalle istutta joku kuorma-auton moottori joka oikeasti antaa niitä hevosvoimia ilman että tarvii kaikki olla pelissä koko ajan :-\ :-\ :-\ :-\

Paikallinen urakoitsija vaihtoi tuollaisen omalla moottorilla toimivan hakettimen traktorivetoiseen. Syytä en tarkemmin tiedä.

Kyllä sen traktorinkin pitää kestää täysillä käyttöä kunhan kaikki on kunnossa, öljyt ja jäähdytys ym. Sopivassa työssä pellollakin kaikki hepat aika lailla yhtenään käytössä. Tuo iso traktori urakoitsijallakin käy pitkälti täysillä ongelmitta. Joku haiskahtaa tuossa S-valtran tapauksessa.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: metsajussi - 13.10.25 - klo:20:39
kerran sattuin autolla tuommosen haketusauton perään kun se ilmeisesti jostain isommalta laaanilta lähti  ja voi kristus sitä pölyn ja roskan määrää mikä siitä lähti leijailemaan kun se sai vauhtia ja oli vielä poikkeuksellisen kova sivutuuli.

ilmeisesti nuo haketuskoneekkin pitää olla jotain päästöluokkaa jo, muutenhan kannattaisi aisalle istutta joku kuorma-auton moottori joka oikeasti antaa niitä hevosvoimia ilman että tarvii kaikki olla pelissä koko ajan :-\ :-\ :-\ :-\

Ei kai niitä kukaan syynää jos itse sen siihen lisää. Toinen juttu jos alkaa virallisesti myymään sellaisia.

Ainakin tässä yksi autopohjainen hakkuri huokaili syvästi ja mustaa savuakin taisi syntyä. Hakkurille näytti olevan oma mylly, koko kokonaisuus kääntyi auton päällä kuin kaivurin ylävaunu.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: Oksa - 14.10.25 - klo:09:13
mutta aika ihmeeltä tuo vaikuttaa kun vain konetta vaihellaan muovien väliin..    ei kait paljon ole inssi miettinnä voimaa käyttävän koneen kestoa jos jopa kolmatta konetta haikailee jo tuo..   mutta mikä tuossa pellon laitassa on valun halvaannuttanna?     ei kait niiin isoa konetta perään ole saanu et tuollanen ihan normaalin ajon kanssa saa kuolioon?   
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: supersammakko - 14.10.25 - klo:15:26
Jutun loppupupuolella se oleellisin asia taitaa lukea;

Hautamäki kertoo, että yrityksestä on annettu ymmärtää, että hän olisi käyttänyt traktorissaan liian isoa hakkuria.
Kärjistäen kyse on siitä, kuinka monta kertaa moottorin voi vaihdattaa toisen piikkiin ennen kuin vilkaisee itse peiliin.


 
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: -SS- - 14.10.25 - klo:15:53
Eschlböck Biber 92 -malli on niiden toiseksi suurin. Käyttävät saksalaisissa maissa esimerkiksi Fendt 942 - mallia, 415 hv / 1970 Nm. Mutta erillisalustalla omalla moottorilla noin 650 hv moottoria käyttävät.

Mikä S-versio tuo rikkoutunut Valtra on, vasta aivan suurimmassa mallissa on vääntömomentti 1750 Nm, ja suurin teho 425 hv. Ehkä isäntä on sen verran ryskätyyppinen, että 1050 Fendt olisi ollut tarpeen hankkia hakkurin eteen, niin survoo hakkurin palasiksi ennen kuin moottori antautuu: 500 hv, 2400 Nm

-SS-
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: Viljelijä evp - 14.10.25 - klo:16:06
eiköhän tämä todista sen tosiseikan että valumötit ei kestä.Kun kolme moottoria on mennyt niin susiahan ne on.
Otsikko: Vs: Tämmöinenkin tapaus..
Kirjoitti: -SS- - 14.10.25 - klo:16:16
eiköhän tämä todista sen tosiseikan että valumötit ei kestä.Kun kolme moottoria on mennyt niin susiahan ne on.

No Fendt 940:ssä on 9 litran MAN-moottori ja 1050-mallissa 12,4 litran MAN-moottori. Ehkä S-sarjan valinta vain opettaisi, että ei mopolla mahdottomia. Samaa konserniahan noi massikat, valtrat ja prentit ovat.

-SS-