Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: -SS- - 18.08.25 - klo:20:07
-
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000011434859.html
-SS-
-
No ei o ihme. Surkea kapistus.
-
Kuka ostaa, kun on maatalouskonekauppa muutenkin vaisua? Taitaa loppua Sampo-puimureiden valmistus kokonaan.
-
eiköhän intialaiset sen nyt osta kun eivät etellisellä kerralla saaneet? kun siellä osaavat ihan itekin laittaa pellit kuntoon ja muutenkin kätentaito on hallussa moisia kasaamaan...
-
eiköhän intialaiset sen nyt osta kun eivät etellisellä kerralla saaneet? kun siellä osaavat ihan itekin laittaa pellit kuntoon ja muutenkin kätentaito on hallussa moisia kasaamaan...
"Sampo Rosenlewin omistaa nykyään kokonaan intialainen Mahindra & Mahindra. Vuonna 2022 Mahindra osti loputkin Sampo Rosenlewin osakkeet ja siirtyi siten yhtiön täydeksi omistajaksi, kertoo Wikipedia ja Yle. "
-
Taisi Prihtit luopua omistuksestaan hyvään saumaan.
-
sampo lienee silloin alkuaikoinaan oli hyvä pienviljelijöiden tappuri jolla sai sille pikkukarjalle jyväset puimaroitua muutamalta hehtaarlta. Aika mennyt ohi tuosta ja ominaisuudet ei enää ole sitä tasoa mitä tarvitaan. En tarkoita että riittäisi vieläkin sille pienviljelijälle, ut kun pitäs saada sitä volyymiä mailmallekin ja muutaman sammon taonta ei vuotta kohden ei ole kannattavaa. Pajakin kun alkaa oleen vanha ja melkoisen tehoton isompiin tuotanomääriin.Laadusta nyt voi sanoo että hankkijan aikoina varaosakauppa oli jopa ylivertainen kannattavuudessa
-
jostain kumman syystä tuolla hankkijalla on tuo varaosapuoli ollut vahvaa toimintaa. merkkeihin on saanu kätevästi osia tiskiltä nopsaan.. nykyhankkijan merkeistä en tiijä kun vaihtunna aika nopiaan..
-
Viimeiset viisi vuotta tehnyt koko ajan miljoonaluokan tappiota. Lieventävänä asianhaarana on muistettava, että tuotekehitys on myös niellyt rahaa puimureissa ja metsäkoneissa. Olisi mukava tietää kuinka liikevaihto ja tuloksentekokyky menee näillä kahdella erilaisella liiketoimintayksiköllä. Luultavasti hyvin vaikea kaupattava ja myyntihinta tulee olemaan alhainen. Ei tuolla firmalla uusi ostajakaan pysty tekemään kaksista tulosta, on niin vaikeilla segmenteillä toiminta.
-
mettäkone puolella kantsii varmaan jatkaa kun on tuollasille pikkukoneille jopa kasvava kysyntä.... mutta puimurit saabi unohtaa kun eihän kohta kukaan viljaa viljele..
-
https://x.com/AYlhainen/status/1958468117241167890?t=Zs6rN8gJgviMDHI0TUEDNA&s=19
Tuo julkkisluomuviljelijä pui komealla Fendtillä. Kannattavaa toimintaa tuo luomuilu.
-
Mikä puimuri sieltä Fendtin vihreän alta paljastuu? Onko se sama kuin massikka?
-
mutta kyllä oasis of seas laivan 59 puuta kait joutuu parturoimaan sit sampon motolla ja ajaan saman virman ajokoneella... vajaan 25 vuoten päästä...
-
Taisi Prihtit luopua omistuksestaan hyvään saumaan.
Mahtaisivatko ostaa vielä takaisin, jos riittävän halvalla saa? Onhan tästä muitakin esimerkkejä. Hesburgerin perustaja möi aikoinaan firman pois, ja osti kolmen vuoden kuluttua sen takaisin 1/8 osalla myyntihinnasta.
-
mettäkone puolella kantsii varmaan jatkaa kun on tuollasille pikkukoneille jopa kasvava kysyntä....
Mistä tämmöinen tieto? "Tutu" lta..?
-
Jos laittaa Googleen "pienten metsäkoneiden kysyntä" niin moni ainakin väittää kysynnän kasvavan.
Vai onko vain sijoittajien rauhoittamiseksi sanottu...
-
Just yksi "tutu" jutteli eilen, että sampon mettäkonepuoli on täysi riippakivi ja valmistus määrät yksittäisiä kappaleita vuodessa. Ihan siis toista kuin puimureilla. En kysellyt asioiden oikeellisuuden perään. Kyllähän "tutulla" ainakin paremmat tiedot oli kun mulla. Mä en tiennyt mitään.
-
Ponsse myytiin pääomasijoitusfirmalle ja Einari osti takaisin muutaman vuoden kuluttua halvemmalla . Samoin teki Aimo Korte osuudelleen Kortteen konepajasta. Ponsse on tehnyt enimmäkseen hyvää tulosta . Murskamyllyistä en tiedä , mutta ei ole konkurssiakaan tehnyt .
Puimurin käyttöikä on yllättävän pitkä vuosissa , ei useinkaan tunneissa. Saa nähdä miten käy varaosien saatavuuden ja jälleenmyyntiarvon , jos paja suljetaan .
-
tutuj puheiden mukaan yksi tutu varaosamyyjä. kertoi tutulleen että on haasteellista myydä sampoon varaosia, kun mallien mukaan jopa saman vuoden koneissa on erilaisia osia. Onko näin että tyyli on pajalla ollut että kootaan puima niistä romulaatikoista mistä sopiva sapo koostuu. Ite en ainakaan prin pajalla kovin vakuuttunut ollut tehdaskierroksella pajan toimintaan.Lien kaikista vakuuttavin juttu oli maalausprosessi missä osia uitettiin maalissa. Sitä vaihetta ei sitten näytetty missä sepeli vedettiin maalikerrosten välistä pois.... PS claas on harrastanut paljon galvnointua pelliä,
-
Sampoja ja sen pohjalta tehtyjä Massikoita on liikkeellä vielä aika p1rusti ja varaosia saa vielä tosi vanhoihinkin koneisiin.Ehkä jälkimarkkinointikin elättäis jonkun pajan jos vain sopivasti saa oikeudet kaikkiin osiin.
-
ei kait se laakerien ja remmien saanti ole ongelma, jokin erikoisempi nippeli sitten saatta olla, eikä kyse ole viljatorven yläpään rasvanippelistä, se kun saattaa olla ihan hyllytavaraa jopa iikoohoopolassa.
-
tutuj puheiden mukaan yksi tutu varaosamyyjä. kertoi tutulleen että on haasteellista myydä sampoon varaosia, kun mallien mukaan jopa saman vuoden koneissa on erilaisia osia. Onko näin että tyyli on pajalla ollut että kootaan puima niistä romulaatikoista mistä sopiva sapo koostuu. Ite en ainakaan prin pajalla kovin vakuuttunut ollut tehdaskierroksella pajan toimintaan.Lien kaikista vakuuttavin juttu oli maalausprosessi missä osia uitettiin maalissa. Sitä vaihetta ei sitten näytetty missä sepeli vedettiin maalikerrosten välistä pois.... PS claas on harrastanut paljon galvnointua pelliä,
Kummallakin pajalla käyneenä, (alle vuoden sisällä toisistaan, aikaa on kyllä kulunut reilusti) olihan Sammon taonta modernia CLaasiin verrattuna. Nuukat Sakemannit käyttävät kaikki koneensa loppuun saakka ja sutillakin maalattiin. Tarjoilut oli Harsewinkelissä Poria selkeästi paremmat ;D
-
Eipä 1990-luvun Claaseihinkaan ihan kaikkia erikoisempia osia saa. Toki laakerit saa laakeriliikkeestä ja remmit remmivalmistajalta. Saati sitten Consulehin ja Mercaattoreihin, jotka ovat semmoisia Sampo 40-sarjan ikäisiä, 1970-luvulta lähtöisin.
Sampossa on melko yksinkertaiset osat, useimmat laakerit ovat tavanomaisia, ja voihan Sampon koko rungon teettää peltisepällä, peltiähän se siis on ?
-SS-
-
Niin, ja kovasti arvostettujen Deutz-Fahr - puimureiden valmistus myös on päättynyt.
Deutz-Fahrin puimureiden valmistus päättyi 28.2.2025 (https://www.koneviesti.fi/uutiset/62f7ad03-fae3-4118-96b2-706f3b44928d)
-
Niin, ja kovasti arvostettujen Deutz-Fahr - puimureiden valmistus myös on päättynyt.
Deutz-Fahrin puimureiden valmistus päättyi 28.2.2025 (https://www.koneviesti.fi/uutiset/62f7ad03-fae3-4118-96b2-706f3b44928d)
Taisi Porissakin muutama Deutz-Fahr valmistua.
-
Intialaisilla kesti viikko kopioida 600:n piirustukset mutta 10 vuotta miettiä miten tehdä se niin ohkaisesta pellistä. 12 vuotta ihmettelivät miksi typerä taka-akseli.
Oli kuitenkin parempi ostos kuin Jaguar. Ainakin vähemmän sähkövikoja..
-
Sampo Rosenlew on nyt sitten myyty. Ostaja on turkkilainen Tera Yatirim Teknoloji Holding Anonim Sirketi.
https://yle.fi/a/74-20185607
-SS-
-
tutuj puheiden mukaan yksi tutu varaosamyyjä. kertoi tutulleen että on haasteellista myydä sampoon varaosia, kun mallien mukaan jopa saman vuoden koneissa on erilaisia osia. Onko näin että tyyli on pajalla ollut että kootaan puima niistä romulaatikoista mistä sopiva sapo koostuu. Ite en ainakaan prin pajalla kovin vakuuttunut ollut tehdaskierroksella pajan toimintaan.Lien kaikista vakuuttavin juttu oli maalausprosessi missä osia uitettiin maalissa. Sitä vaihetta ei sitten näytetty missä sepeli vedettiin maalikerrosten välistä pois.... PS claas on harrastanut paljon galvnointua pelliä,
Kummallakin pajalla käyneenä, (alle vuoden sisällä toisistaan, aikaa on kyllä kulunut reilusti) olihan Sammon taonta modernia CLaasiin verrattuna. Nuukat Sakemannit käyttävät kaikki koneensa loppuun saakka ja sutillakin maalattiin. Tarjoilut oli Harsewinkelissä Poria selkeästi paremmat ;D
Olisiko Harsewinkkeliä hieman uudistettu sen jälkeen. ;D Ainakin Lexionin kokoonpanoa kun youtubesta katsoo, niin paikat kiiltää kuin keskussairaalan leikkausosastolla. Onhan saksalaiset ihan poskettoman nuukia rahankäytön kanssa ja teollinen laatukin melkein kärsii siitä. Lantmannen myyjä kävi Lemkenin tehtaalla pian sen jälkeen, kun tuli niiden myyntiin Suomessa ja sanoi, että maalaus ei kyllä kestä päivänvaloa, niin paljon laadukkaammin tehdään monessa muussa pajassa. Mutta kyllä se varmaan sielläkin on jo pitkään ollut paremmassa mallissa.
-
Kiva nähdä keksiikö turkkilaiset oikeasti jotain uutta, millä tehdas saisi happea. Veikkaan ettei niillä tuotantoon ja tuotekehitykseen ole niin paljon fokusta, mutta markkinoita voisivat tuoda tullessaan ja sehän periaatteessa riittää, että äijillä on töitä ja saadaan varaosia koneisiin. Hihnat, laakerit ja hydrauliikkakamppeet löytyy muualtakin, mutta peltiosia menee satunnaisesti erilaisten haaverien myötä. Niitä olisi kivempi ostaa valmistajalta kuin kyläsepältä. Uudemmissa tietysti sähköiset ohjaukset on sellaisia, että niitä piirikortteja ei muualta saa kuin Sampolta. Vanhan 2045:n omistaja voi kyllä nukkua yönsä rauhassa. Kyllä se vanha sotanorsu taas ensi syksynä hommansa hoitaa.
-
tutuj puheiden mukaan yksi tutu varaosamyyjä. kertoi tutulleen että on haasteellista myydä sampoon varaosia, kun mallien mukaan jopa saman vuoden koneissa on erilaisia osia. Onko näin että tyyli on pajalla ollut että kootaan puima niistä romulaatikoista mistä sopiva sapo koostuu. Ite en ainakaan prin pajalla kovin vakuuttunut ollut tehdaskierroksella pajan toimintaan.Lien kaikista vakuuttavin juttu oli maalausprosessi missä osia uitettiin maalissa. Sitä vaihetta ei sitten näytetty missä sepeli vedettiin maalikerrosten välistä pois.... PS claas on harrastanut paljon galvnointua pelliä,
Tuskin on galvanoituja olis pellit mutkalla mutta voi pohjamaali olla sinkki ja pintamaali
-
ja kiva kun sanpolla on jopa hallissa seinä jossa tehtyt osat. nopsaan osaavat tehä uusia jos tarvetta löytyy.. mut kait evplle ei iha kaikkee näytetty.. ja kun ei perspovari etes kiinnitä kirjoitusasuun huomiota... niiin.......