Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 19.07.25 - klo:16:15

Otsikko: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: Hevi - 19.07.25 - klo:16:15
Onko kukaan huomannut, että 2065 Sampon kylkeen liimatuissa voitelukuvissa on outo asia. Puintikelan ja olkikelan laakerien voiteluväli on torven puoleisella kyljellä puimuria 600tuntia  ja kelojen toisessa päässä, eli jyväelevaattorin puolella se on 50 tuntia . Joskus olen ihmetellyt asiaa, mutta rasvaan vuosittain kerran nuo ja samaan aikaan. Tosin painan vain 4-5 painallusta. Tietääkö kukaan että miksi on merkitty noin.
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: Toivo Tonta - 19.07.25 - klo:18:23
Onhan se vetopää kovemmalla rasituksella.
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: supersammakko - 20.07.25 - klo:11:39
Sampon voiteluohje on; aina ja usein.
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: Perussuomalainen porvari - 20.07.25 - klo:14:36
Sampon voiteluohje on; aina ja usein.

Eli sama ohje kuin kysymyksessä "miten paljon kannattaa välttää Sampon hankintaa."
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: Oksa - 21.07.25 - klo:15:37
onko sanpossa muuten vielä niitä rehupallosta ruristettuja laakereita?   30 sessä oli muutama ..   ja olivat tooosi kivoja..
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: metsajussi - 21.07.25 - klo:22:09
Samposta en tiedä mutta fiiberi- tai muovilaakerit ovat jossain paikoissa ihan hyviäkin...
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: -SS- - 23.07.25 - klo:07:01
onko sanpossa muuten vielä niitä rehupallosta ruristettuja laakereita?   30 sessä oli muutama ..   ja olivat tooosi kivoja..

Tarkoitat varmaan seulaston ison pioikkiakselin semmoisia liukuholkkeja. 360 mallissa muutettiin kumilaakeriksi, joka siis hieroo sitä kumia eikä liu'u.

-SS-
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: bouli - 23.07.25 - klo:08:11
En tiedä muusta mutta aikanaan 500:sta löydettiin nippa mitä ei ollut piirretty lainkaan voitelukaavioon. Etsittiin vinkumisen lähdettä ja lopulta löytyi siivan takaa nippa mitä ei ollut voideltu koko 15 vuoden aikana kun kone oli meillä ollut. Vinkuminen hiljeni kun painettiin siihen vaseliinia ja puitiin sillä vielä seuraavat 7 vuotta ennenkuin lähti seuraavalle omistajalle.
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: Oksa - 24.07.25 - klo:19:16
olipa aikamoinen tarina...  noooo, kun ei net joka nippaa kehannu piirtää siihen kaavioon...  kun laittoivat niitä muutama minuutti myöhemmin lisää,   tarpeen mukaan.
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: Viljelijä evp - 24.07.25 - klo:20:27
mää aikanaan tein silleen että laitoin  maalilla merkit puiman rasvanippakohteisiin, muisti paremmin haeskella kun kiersi prässin kanssa. huovasta nuolen mallinen pala, se tikun nokkaan ja kastoin punaiseen maaliin . sillä merkkasi kohteet niin löytyi. Joitain nippoja kun on siivojen takana piilossakin.
Otsikko: Vs: Sampon laakereiden omituinen voiteluväli
Kirjoitti: -SS- - 24.07.25 - klo:21:01
Taitaa näissä kumitelarumpupuimureissa olla jo keskusvoitelujärjestelmä. Ei paljon rasvarässin kanssa tarvitse ähkiä ahtaisiin paikkoihin. Vanhat puimurit ovat nippoja täynnään. Löytyipä Claassistakin nippa tai kaksi lisää, kun toisen kerran plarasi eri tuntiväleille jaettua hieman sekavaa voiteluopasta.

Sampossa sentään on aika selvä jaottelu, kerran päivässä ja kerran viikossa. Vetokehälle laitan tieajon alussa ja tieajon päätteeksi, ja koko päivän puinneilla rasvaan terän pallonivelet, tyhjennystorven nipan ja muuttimen limput kevyesti useammankin kerran päivässä.

Pitkä letku, yhdenkäden prässi ja toiseen prässiin Lock'n Lube, lisäksi silppurin laakereihin Milwaukeen rässin kulmalisäke, sillä saa Sampon rasvatuksi.

-SS-