Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 13.03.25 - klo:08:37

Otsikko: uusin koneviesti
Kirjoitti: Oksa - 13.03.25 - klo:08:37
olipa virkistävää lukemista tällä kertaa.   oli vanhan valtun pikkukunnostuksesta ja pienistä mettäkioneista juttua.     ei ain apelkkää saakelin isoa konetta esittelyssä.       tulee vanhat koneviestit mieleen kun opastettiin koneen huolloista ja kunnostuksista ja enempi suomen tasoisista koneista juttua..         en ihan varma onko suomalaisella maatilalla paljon varaa hankkia uutta puolen millin konetta nykyään..
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: Antidesantti - 13.03.25 - klo:17:39
         en ihan varma onko suomalaisella maatilalla paljon varaa hankkia uutta puolen millin konetta nykyään..

Sarkamuseosta on haettava...     :'(
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: icefarmer - 13.03.25 - klo:18:57
komea kokoelma foorteja tuolla anttilan maurilla, liekkö ss tehny jo pyhiinvaellusmatkan kohteeseen  ;D ;D ;D ;D

https://www.koneviesti.fi/weteraani/176aaf4b-ee8b-5441-9ea7-d5d33f0d9fbc
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: metsajussi - 13.03.25 - klo:21:01
olipa virkistävää lukemista tällä kertaa.   oli vanhan valtun pikkukunnostuksesta ja pienistä mettäkioneista juttua.     ei ain apelkkää saakelin isoa konetta esittelyssä.       tulee vanhat koneviestit mieleen kun opastettiin koneen huolloista ja kunnostuksista ja enempi suomen tasoisista koneista juttua..         en ihan varma onko suomalaisella maatilalla paljon varaa hankkia uutta puolen millin konetta nykyään..

Taitaa totuus kuitenkin olla että kauppaa tehdään pääasiassa niistä isomman luokan koneista. Ei tietenkään mistää monstereista mutta traktorienkin yleisin koko on kai siellä jossain >150 hv.
Se on se rakennemuutos, sano.
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.03.25 - klo:21:09
olipa virkistävää lukemista tällä kertaa.   oli vanhan valtun pikkukunnostuksesta ja pienistä mettäkioneista juttua.     ei ain apelkkää saakelin isoa konetta esittelyssä.       tulee vanhat koneviestit mieleen kun opastettiin koneen huolloista ja kunnostuksista ja enempi suomen tasoisista koneista juttua..         en ihan varma onko suomalaisella maatilalla paljon varaa hankkia uutta puolen millin konetta nykyään..

Taitaa totuus kuitenkin olla että kauppaa tehdään pääasiassa niistä isomman luokan koneista. Ei tietenkään mistää monstereista mutta traktorienkin yleisin koko on kai siellä jossain >150 hv.
Se on se rakennemuutos, sano.
Taitaa olla kW ;)
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: metsajussi - 14.03.25 - klo:08:18
Juu. Oikeastaan tarkoitinkin näitä suositeltuja SI-yksiköitä mutta tuli jonkinlainen aivopieru :-(

Tilastoa varmaan vähän vääristää se että jonkinlainen osa isoista koneista menee urakointikäyttöön maatalouden ulkopuolelle.
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: Oksa - 14.03.25 - klo:08:27
niiin.   tietän muutamia uusia ja isoja koneita joilla ei ajella maatilan töissä vaan tehtään paljon muuta..   mutta kun kaikki luetaan mukaan ni näyttää tuolta että maataloutessa on kohta vain isoja koneita..   tr mönkijätkin on usein maatalouten käytössä ja net on piäniä..                mutta tuo valtun kunniostus oli kyllä miusta hyä juttu.      pienellä työllä saabi hyän koneen taas käyttöön ja hyä kun myyjäkin osallistui hommaan.     yleensä tuo jää uuten omistajan kustannukseks.
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: metsajussi - 14.03.25 - klo:08:51
Jos käytetään tätä aktiivitilan määritelmää niin täälläpäin ei ykköskoneena taida monella pienempää konetta olla.

Yksi hieman hämäävä tekijä on myös nykykoneiden moottoritehot - josain vaiheessa kehitystä tuntui siltä että entisen 100 hv koneen korvaajaksi tarvittiin 130 hv uudempi kone jotta kärry nousi mäen päälle edes samaa vauhtia. Onhan tuolle selityskin; oma paino noussut, voimansiirto ja hydrauliikka eri planeetalta, ilmastointi, sähkön määrä jne.
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: lypsyukko - 14.03.25 - klo:09:00
^
kait se tehonmittaus ja ilmoittaminenkin muuttui jossain "Iso " jutuissa. Ja ainakin ensimmäiset pakokaasu jutut kait (tier 2) muutti koneen luonnetta merkittävästi. Kyllä minä ainakin kuolaten kattelin V6400 vehkeitä kun niillä tehtiin töitä. Olihan se pirunmoinen pettymys, kun tuollainen sitten tuli ittelle. Tehotkin nousi 105 heppaan  ;D ja 90 ja silti heppainen Case oli kuin eri planeetalta.  No nyt on mitattu tapista 122, sen vakio 88 sijaan  8)
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: Viljelijä evp - 14.03.25 - klo:13:40
Näemmä Oksa elää näissäkin jutuissa menneisyyden lumoissa. Ihanaa kun jotain vanhaa valmettia rassataan ja myyjäkin osallistuu hhommaan. Kivahan se on entisiä muisteella, minäkin kyntöurani aloiti Zetor 25 A mallilla. Oksa liene moisella koskaan ajanut, minä olen ja jopa oikeesti töitäkin tehnyt. Mut en erityisemmin kaipaile noita koneita edes harrastusmielessä. Ja toisekseen tuo koneviestin jutut on niitä, kun alkuvuodesta hehkutellaan hienoilla jutuilla, että tilattais. Loppuvuosi lehden vuosikerroista onkin ihan mielenkiinnotonta.
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: Paalimies - 14.03.25 - klo:19:45
olipa virkistävää lukemista tällä kertaa.   oli vanhan valtun pikkukunnostuksesta ja pienistä mettäkioneista juttua.     ei ain apelkkää saakelin isoa konetta esittelyssä.       tulee vanhat koneviestit mieleen kun opastettiin koneen huolloista ja kunnostuksista ja enempi suomen tasoisista koneista juttua..         en ihan varma onko suomalaisella maatilalla paljon varaa hankkia uutta puolen millin konetta nykyään..

Tykkäsin kanssa. Noi on mukavia luettavia arkistolehden vaikkakin netistä. Eilen kattelin -74 syksyn koneviestiä kun nosti juurikasta ja vesi seiso pellolla. Äijät kehu Fiattejaan kun menee hyvin kurassa ja Salon savikot ei tainneet juuri tiivistyä, kun 30 sentin raiteet tintataan 45 sentin välein peltoon
Otsikko: Vs: uusin koneviesti
Kirjoitti: Oksa - 15.03.25 - klo:08:43
ite tykkään kanssa lukia nuita vanhoja aitoja lehtiä.   näkee hyin kuin on muuttunut moni asia vuosikymmenien aikana.   ja saabi noista monta kertaa hyiä neuvoja touhuihin.   miuta kun ei kiinnosta ajella pelkästään paikkakunnalta toiselle..  ja kylläpä on tuollakin ajellu kun kohalle on sattunna.    se käyntiääni on hauska...  ja maamoottorin toimintaa vaan jaksaa katella.