Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Oksa - 30.01.25 - klo:09:39
-
jotenkin tuntuu käsittämättömältä kuin nato kopteri puottaa lentikoneen isolla lentokentällä.. eikös nykytekniikan just pitäs hoitaa nuo pois kun ei ihmissilmät enää toimi? surkiaa särkiä kaks konetta tuolleen!
-
jotenkin tuntuu käsittämättömältä kuin nato kopteri puottaa lentikoneen isolla lentokentällä.. eikös nykytekniikan just pitäs hoitaa nuo pois kun ei ihmissilmät enää toimi? surkiaa särkiä kaks konetta tuolleen!
Serkku pyytelee et lähetään käymään usaassa. Mää sanon sille, et kahteen valtioon en mene Venäjälle ja USA. Pelottavaa tommonen holtittomuus.
-
ja nyt net ei hirveesti poikkee toisistaan., aika samoja ilmoja molemmissa...
-
ja nyt net ei hirveesti poikkee toisistaan., aika samoja ilmoja molemmissa...
maga-mieshän siellä opastaa jo lennonjohtoa samaan tapaan kuin pohjooskorean kolleega ydinyysikoeta ja raketti-insinöörejä tehdasvieraeluillaan ;D ;D ;D ;D
varmaan viisaenta alkaa amerikassakin pitämään kynää ja lehtiötä presitentin lähellä esillä vaikka ei niin välittäisikään kirjata ylös hänen esittämiään viisaoksia :-\ :-\ :-\ :-\
-
Trump jakaa ens viikolla kenkää lennojohdolle.
-
Trump jakaa ens viikolla kenkää lennojohdolle.
ajatellaampa tilanne että lennonjohtaja olisi vaekka n"""keri tai kolumbialaenen, tilanne on hyvin herkkä nyt amerikassa :-\ :-\ :-\ :-\
-
ketut se mitää nyssaä tapahtuna... vaan jossain muuallla mut eipä moinen haitannu yhtään ketään... mut sitä se natokopterit tiettää!!
-
Mää sanon sille, et kahteen valtioon en mene Venäjälle ja
(https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.co%2Fimages%2Fe05bde8b5570df21e2e8cd87c4a3d0e0%2Fraw&f=1&nofb=1&ipt=c12c1965e8d34bfa4d34e82377bf38f2a9fcf32b03aefd63700490dc6c98be57&ipo=images)
🎅
-
Onko tuo nyk joku nyykaarlepyy?
-
Ihme tyyppi tuo Voke. Trumpin mukaan Voke tiputti nuo koneet.
-
Jos EU kehittää tekoälyn, niin siinä on silloin vokettaja, joka vokettaa kovemmin kuin kukaan koskaan.
-
ohan se kun maailman johtaja kertoo et lenninjohtossa on vammaisia ja mielenvikaisia ni paljon osaa arvostaa kansaansa.. ja kukapa kertoo mikä tuo ite oikein onkaan...
-
Ihme tyyppi tuo Voke. Trumpin mukaan Voke tiputti nuo koneet.
Se on vahva voima tuo. Sama woke kuulemma esti keskuspankkia laskemasta korkoja, vaikka Trumppi olisi halunnut. Trumpin itsensä nimittämä Keskuspankin johtaja on siis ammattitaidoton woke-ukko. Vai DEI- ukko, mikä näistä tietää... ehkä -SS- tulee kertomaan miten nämä liittyy tähän asiaan. ;D
-
Nyt huhuillaan, että helikopteria olisi ajanut sateenkaari-ihminen. Transu sellainen. Jos olettaisi, että asia olisi totta, onko vispiläpätevyys saatu kiintiöperusteella vai todellisella sopivuudella tehtävään. Näitä voi vain arvailla, kunnes totuus selviää.
Jos huhu olisi totta, muutamissa maissa saatettaisiin nauraa kremlin täydeltä ja käsissä olisi hyvä propaganda-ase. Saapi nähdä.
-
ja arvatkaas kuin paljon orban tuosta ottaiskaan hilloa leivälleen.. kyl tuo hörhöily on menny ihan mahottomaks... ja lisää meinaavat laittaa!!
-
Nyt huhuillaan, että helikopteria olisi ajanut sateenkaari-ihminen. Transu sellainen. Jos olettaisi, että asia olisi totta, onko vispiläpätevyys saatu kiintiöperusteella vai todellisella sopivuudella tehtävään. Näitä voi vain arvailla, kunnes totuus selviää.
Jos huhu olisi totta, muutamissa maissa saatettaisiin nauraa kremlin täydeltä ja käsissä olisi hyvä propaganda-ase. Saapi nähdä.
Mitäpä lottoat, onko huhu totta vai ei?
Tuolla aikuisten somessa leviää video, jossa ko. mimmi kertoo ettei ole kuollut. ;D
https://x.com/BGatesIsaPyscho/status/1885345834545390018 (https://x.com/BGatesIsaPyscho/status/1885345834545390018)
Tarinaa alkoi levittämään ns. numerotili Twitterissä, ja magajengi niin täällä kuin USA:ssa uskoo kuin väärään rahaan. Mikä tahansa höpöjuttu menee nykyään läpi, kunhan se tukee omaa ideologiaa. Pietarin trollitehtaan työ on helpompaa kuin tikkarin nyysiminen natiaiselta. :P
-
Ei se välttämättä helppoa ole.
https://youtu.be/CLS7SfGwcVk?si=uYU7EiT219D9rdx7
-
Nyt huhuillaan, että helikopteria olisi ajanut sateenkaari-ihminen. Transu sellainen. Jos olettaisi, että asia olisi totta, onko vispiläpätevyys saatu kiintiöperusteella vai todellisella sopivuudella tehtävään. Näitä voi vain arvailla, kunnes totuus selviää.
Jos huhu olisi totta, muutamissa maissa saatettaisiin nauraa kremlin täydeltä ja käsissä olisi hyvä propaganda-ase. Saapi nähdä.
Mitäpä lottoat, onko huhu totta vai ei?
Tuolla aikuisten somessa leviää video, jossa ko. mimmi kertoo ettei ole kuollut. ;D
https://x.com/BGatesIsaPyscho/status/1885345834545390018 (https://x.com/BGatesIsaPyscho/status/1885345834545390018)
Tarinaa alkoi levittämään ns. numerotili Twitterissä, ja magajengi niin täällä kuin USA:ssa uskoo kuin väärään rahaan. Mikä tahansa höpöjuttu menee nykyään läpi, kunhan se tukee omaa ideologiaa. Pietarin trollitehtaan työ on helpompaa kuin tikkarin nyysiminen natiaiselta. :P
Ei se varmaan ensimmäinen kerta ole, kun kaikenlaisia huhuja liikkuu. En nyt edelleenkään ala mitään veikkaamaan, koska olen tosi huono lotossa.
-
mietitäämpäs nyt ihan puhtaalta pöydältä ilman niitä pyöreitä persulaseja tätä tilannetta....
jos ymmärsin oikein niin tuo kone oli lähestymässä suunnasta a kiitorataa b.
sitten vajaamiehityksellä oleva lennonjohto sanookin että suunnasta c kiitorataa d kohden ja tuolla on sitten tuo helikopteri...
-
mietitäämpäs nyt ihan puhtaalta pöydältä ilman niitä pyöreitä persulaseja tätä tilannetta....
jos ymmärsin oikein niin tuo kone oli lähestymässä suunnasta a kiitorataa b.
sitten vajaamiehityksellä oleva lennonjohto sanookin että suunnasta c kiitorataa d kohden ja tuolla on sitten tuo helikopteri...
Paras teoria tässä kohtaa lienee seuraavanlainen: Lennnojohto kysyi kopterilta näkevätkö he lähestyvän lentokoneen X. Kopterimiehistö vahvisti näkevänsä. Ilmeisesti kopterin miehistö seurasi kuitenkin konetta Y, eivätkä koskaan huomanneet konetta X johon törmäsivät. Eli semmoinen perinteinen inhimillinen virhe, johon myös valkoihoiset heteroseksuaaliset miehet joskus sortuvat.
Mutta tutkijat tutkii, ja presidentti hutkii. Syy selvinnee ennemmin tai myöhemmin.
-
Syy löytyyy kettu uutisiin viitaten suomen maasta ...
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/trump-syytti-washingtonin-lentoturmasta-dei-ohjelmaa-wp-ohjelman-kaynnisti-trumpin-hallinto-vuonna-2019/
Trump syytti tiedotustilaisuudessaan Obamaa ja Bidenia ”keskinkertaisen” henkilöstön palkkaamisesta lennonjohtotehtäviin, jotka Trumpin mukaan vaativat ”ylivoimaista älykkyyttä”.
Hän sanoi Bidenin hallinnon jatkaneen Obaman kaudella aloitettua vammaisten ja psykologisista ongelmista kärsivien palkkaamista lennonjohtotehtäviin.
Keskiviikon lentoturma ”saattoi olla” seurausta monimuotoisuutta, tasa-arvoa ja osallistamista edistävistä DEI-ohjelmista.
Trump ei esittänyt todisteita väitteidensä tueksi. Kysyttäessä, miksi hän arvelee monimuotoisuusohjelmia syypääksi lentoturmaan, hän vastasi:
– Koska minulla on maalaisjärkeä, OK, ja valitettavasti monilla ihmisillä ei ole.
Ilmailuhallinto oli ryhtynyt rekrytoimaan henkilöitä, jotka kärsivät kuulo- tai näkövammasta, raajojen puutumisesta, halvausoireista, epilepsiasta, kehitysvammasta, psykiatrisesta vammasta tai lyhytkasvuisuudesta.
:D ;D
-
jotenkin tuntuu käsittämättömältä kuin nato kopteri puottaa lentikoneen isolla lentokentällä.. eikös nykytekniikan just pitäs hoitaa nuo pois kun ei ihmissilmät enää toimi? surkiaa särkiä kaks konetta tuolleen!
Ei tuo mitään Natoa ollut, vaan osa ihan USA:n kansallista militäärikalustoa ja henkilöstöä. Eikä tuo tapahtunut New Yorkissa vaan Washington DC:ssä.
Icefarmer näkyy lainatussa kommentissa maininneen, että lentokonetta olisi muka käsketty lentämään jotenkin viallisesti. Ei, kyllä nuo kaikki kolme virallista kiitorataa toimivat ihan samalla tavalla, se nro 33, joka oli eri kulmassa, tarvitsi tähdätä hieman kauempaa Potomac-joen itärannalta. Kyseinen lentokone oli vielä niin kaukana (niitä oli laskeutumisreitillä kokonainen jono !), että se pystyi tekemään loivan kaarroksen oikealle ja sitten asettumaan laskukiitoon yli joen.
Helikoptereilla on erittäin rajoitettu oikeus lentää kyseisen lentokentän ympärillä, itse asiassa lähes koko Washingtonin alueella, vain ns. "lentoputket" on sallittu. Yksi noista "putkista" menee pitkin Potomac-joen itärantaa. Helikoptereilla on ehdoton määräys tuossa kohdassa lentää alle 200 jalan korkeudessa, siltojen kohdalla ja kauempana lentokentästä korkeudet muuttuilevat 300 - 600 - 1100 jalkaa jne. Tuossa nimenomaisessa kohdassa lentokone on laskeutumassa 400 jalkaan, ja jatkaa siitä kiitoradalle. Koneiden reittien perusteella helikopteri oli keskemmällä jokea kuin pitäisi, jossa vaiheessa lentokonekin on jo mahdollisesti alle neljässäsadassa jalassa, koska on saapumassa kiitoradan päähän.
Kopteri otti nauhoituksilla kuultuna vastuun näköyhteydellä tapahtuvasta väistämisestä, kaksi kertaa lennonjohto varmisti, että näettekö kyseisen koneen, ja toisella kerralla kopteria nimenomaan käskettiin väistämään saapuvan koneen takaa, eli käskettiin kaartamaan itään. Lennonjohdon tutkat silloin nimenomaan alkoivat varoittaa koneiden mahdollisesta risteävästä reitistä. Muistetaan myös, että lentorajoitusten mukaan porrastus näillä pystysuunnassa oli 150-200 jalkaa, eli 50-65 m, eli vaikka reitit olisivat kohdanneet, ei oikein lentävän helikopterin olisi pitänyt törmätä lentokoneeseen.
Lentokone oli kiinni lähestymisjärjestelmässä, ja jos se olisi ollut alle 200 jalassa, olisi lentokoneen jokainen kaiutin huudellut jo terrain terrain, koska järjestelmä tietää, missä korkeudessa pitäisi olla missäkin vaiheessa. Eli tämä tiedetään, heti kun tutkijalautakunta kuuntelee oranssit laatikot. Mutta jos Potomacin itärannalla oli lentokoneella korkeutta se suunniteltu 400 jalkaa, pakkohan sen oli lähteä alas päin liukuun siitä eteen päin kiitorataa kohti.
Joku miettii, miksei törmäysvaroitin TCAS (ACAS) hoitanut asiaa niin, ettei törmäystä tulisi. TCAS toimii suunnitellusti vain yli 1000 jalan korkeudessa ilman rajoitusta. Itse asiassa 24 tuntia aikaisemmin samalla kentällä reittikone teki 1000 jalassa ns. go-aroundin , koska helikopteri oli joella lentämässä vastaan ja jyrkässä nousussa, ja suunnat olivat törmäyskurssilla. Nauhoituksista voi päätellä, että kyseinen tapahtuma on niin yleinen, että kommentoidaan vain okei, ja jatketaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Alempana kuin 1000 jalkaa TCAS ei liene täydellä herkkyydellä, tekisi ohjaamista haittaavasti varoituksia noilla ruuhkaisilla lentokentillä, joilla usea kiitorata vastaanottaa ja lähettää koneita ympäri vuorokauden, tulevat ja lähtevät kiertelevät omilla korkeushyllyillään, mutta lähestymisessä joudutaan koneet ajamaan samaan "putkeen", jossa porrastus ja suunnat ja reitit ovat tiukemmin lennonjohdon hallinnassa. Alle 500 jalassa TCAS tukkeutuisi täysin, koska lentokoneet pakkautuvat aina pienempiin kasoihin siinä kiitoradan ympäristössä. Siksi TCAS vaimentaa itsensä automaattisesti viimeisten kilometrien aikana.
Helikopteri oli kuskien määräaikaislennolla, jonkin näköinen vuositarkastus kunkin kuskin osaamisesta. Vielä ei tiedetä, käyttivätkö he pimeänäkölaitteita, joissa näkökenttä kuulemma on rajoitettu ja syvyysnäkö haittaantuu. Voisi päätellä, että nimenomaan helikopterien lentäminen lähestymislinjaa vastaan lähestymislinjan poikki on ongelma, onnettomuuden jälkeen kyseinen "putki" suljettiinkin kokonaan helikopteriliikenteeltä.
-SS-
-
hitto. ihan kuin olis ngn juttua lukennu.. mut hienoa että ihan asiaa..!!! kiitti!
-
jotenkin tuntuu käsittämättömältä kuin nato kopteri puottaa lentikoneen isolla lentokentällä.. eikös nykytekniikan just pitäs hoitaa nuo pois kun ei ihmissilmät enää toimi? surkiaa särkiä kaks konetta tuolleen!
Ei tuo mitään Natoa ollut, vaan osa ihan USA:n kansallista militäärikalustoa ja henkilöstöä. Eikä tuo tapahtunut New Yorkissa vaan Washington DC:ssä.
Icefarmer näkyy lainatussa kommentissa maininneen, että lentokonetta olisi muka käsketty lentämään jotenkin viallisesti. Ei, kyllä nuo kaikki kolme virallista kiitorataa toimivat ihan samalla tavalla, se nro 33, joka oli eri kulmassa, tarvitsi tähdätä hieman kauempaa Potomac-joen itärannalta. Kyseinen lentokone oli vielä niin kaukana (niitä oli laskeutumisreitillä kokonainen jono !), että se pystyi tekemään loivan kaarroksen oikealle ja sitten asettumaan laskukiitoon yli joen.
Helikoptereilla on erittäin rajoitettu oikeus lentää kyseisen lentokentän ympärillä, itse asiassa lähes koko Washingtonin alueella, vain ns. "lentoputket" on sallittu. Yksi noista "putkista" menee pitkin Potomac-joen itärantaa. Helikoptereilla on ehdoton määräys tuossa kohdassa lentää alle 200 jalan korkeudessa, siltojen kohdalla ja kauempana lentokentästä korkeudet muuttuilevat 300 - 600 - 1100 jalkaa jne. Tuossa nimenomaisessa kohdassa lentokone on laskeutumassa 400 jalkaan, ja jatkaa siitä kiitoradalle. Koneiden reittien perusteella helikopteri oli keskemmällä jokea kuin pitäisi, jossa vaiheessa lentokonekin on jo mahdollisesti alle neljässäsadassa jalassa, koska on saapumassa kiitoradan päähän.
Kopteri otti nauhoituksilla kuultuna vastuun näköyhteydellä tapahtuvasta väistämisestä, kaksi kertaa lennonjohto varmisti, että näettekö kyseisen koneen, ja toisella kerralla kopteria nimenomaan käskettiin väistämään saapuvan koneen takaa, eli käskettiin kaartamaan itään. Lennonjohdon tutkat silloin nimenomaan alkoivat varoittaa koneiden mahdollisesta risteävästä reitistä. Muistetaan myös, että lentorajoitusten mukaan porrastus näillä pystysuunnassa oli 150-200 jalkaa, eli 50-65 m, eli vaikka reitit olisivat kohdanneet, ei oikein lentävän helikopterin olisi pitänyt törmätä lentokoneeseen.
Lentokone oli kiinni lähestymisjärjestelmässä, ja jos se olisi ollut alle 200 jalassa, olisi lentokoneen jokainen kaiutin huudellut jo terrain terrain, koska järjestelmä tietää, missä korkeudessa pitäisi olla missäkin vaiheessa. Eli tämä tiedetään, heti kun tutkijalautakunta kuuntelee oranssit laatikot. Mutta jos Potomacin itärannalla oli lentokoneella korkeutta se suunniteltu 400 jalkaa, pakkohan sen oli lähteä alas päin liukuun siitä eteen päin kiitorataa kohti.
Joku miettii, miksei törmäysvaroitin TCAS (ACAS) hoitanut asiaa niin, ettei törmäystä tulisi. TCAS toimii suunnitellusti vain yli 1000 jalan korkeudessa ilman rajoitusta. Itse asiassa 24 tuntia aikaisemmin samalla kentällä reittikone teki 1000 jalassa ns. go-aroundin , koska helikopteri oli joella lentämässä vastaan ja jyrkässä nousussa, ja suunnat olivat törmäyskurssilla. Nauhoituksista voi päätellä, että kyseinen tapahtuma on niin yleinen, että kommentoidaan vain okei, ja jatketaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Alempana kuin 1000 jalkaa TCAS ei liene täydellä herkkyydellä, tekisi ohjaamista haittaavasti varoituksia noilla ruuhkaisilla lentokentillä, joilla usea kiitorata vastaanottaa ja lähettää koneita ympäri vuorokauden, tulevat ja lähtevät kiertelevät omilla korkeushyllyillään, mutta lähestymisessä joudutaan koneet ajamaan samaan "putkeen", jossa porrastus ja suunnat ja reitit ovat tiukemmin lennonjohdon hallinnassa. Alle 500 jalassa TCAS tukkeutuisi täysin, koska lentokoneet pakkautuvat aina pienempiin kasoihin siinä kiitoradan ympäristössä. Siksi TCAS vaimentaa itsensä automaattisesti viimeisten kilometrien aikana.
Helikopteri oli kuskien määräaikaislennolla, jonkin näköinen vuositarkastus kunkin kuskin osaamisesta. Vielä ei tiedetä, käyttivätkö he pimeänäkölaitteita, joissa näkökenttä kuulemma on rajoitettu ja syvyysnäkö haittaantuu. Voisi päätellä, että nimenomaan helikopterien lentäminen lähestymislinjaa vastaan lähestymislinjan poikki on ongelma, onnettomuuden jälkeen kyseinen "putki" suljettiinkin kokonaan helikopteriliikenteeltä.
-SS-
Icefarmer näkyy lainatussa kommentissa maininneen, että lentokonetta olisi muka käsketty lentämään jotenkin viallisesti.
minähän en missään maininnut että että olisi käsketty lentämään mitenkään viallisesti vaan että oli ohjattu toiselle kiitoradalle.
mutta kuten olemme jo saaneet lukea hirvittävissä taloudellisissa paineissa lennonjohto on tuolla toiminut pitkään aikaan alimiehityksellä ja käsittääkseni tämäkään lennonjohtaja ei olisi saanut yhtä aikaa ohjata sekä tuota helikopteria että matkustajakonetta.
eli tapahtuiko tuossa nyt sitten joku virhe.
-
mikähän instanssi noille lentijohoille maksaa palkan ja mikä mahtaa palkata porukan? ja paljon yhellä saabi olla koneita silmän alla? noita ihmetelly aina tuossa ng;n lentoturmatutkinnoissa...
-
Jospa tuon helikopteriajajan osallisuudesta saadaan joskus lisää tietoa. Sehän voi olla vaikka väärän värinen ja homokin. Siinä tarpeeksi syitä, jos pelkkä nainen ratissa ei riitä. :o
-
jotenkin tuntuu käsittämättömältä kuin nato kopteri puottaa lentikoneen isolla lentokentällä.. eikös nykytekniikan just pitäs hoitaa nuo pois kun ei ihmissilmät enää toimi? surkiaa särkiä kaks konetta tuolleen!
Eikä tuo tapahtunut New Yorkissa vaan Washington DC:ssä.
-SS-
No sielläpäin se kuitenkin Mikkelistä katsottuna tapahtui. ;D
-
Päivitystä Icefarmerille: liikennekoneen korkeus tallenteesta lukien on ollut joen päällä ohjeenmukaisella ILS - janalla 325 +- 25 jalkaa. Eli kopterin on täytynyt olla korkeammalla kuin 200 jalkaa. Lentokentän tutkat eivät anna niin tarkkaa lukemaa kuin liikennekoneen instrumentit. Kun kopteri oli ollut risteävällä reitillä, sille ilmoitettiin liikennekoneesta, kopteri ilmoitti ottavansa näköyhteyden ja väistävänsä, laskukiitoväylä on laskeutuvan koneen täysin etuajo-oikeutettu ilmatila.
Kopteri on lähestynyt alaviistosta alhaalta, eli sitä on ollut vaikea nähdä lentokoneen ohjaamosta, itse asiassa 2 s ennen törmäystä ohjaajat ovat alkaneet ylösvedon. Osittain sen takia, että olivat varuillaan, koska olivat saaneet vielä 500 jalassa lentäessään "Traffic Advisory" - varoituksen, joka merkitsee, että vaakasuunnassa helikopterin reitti oli risteämässä lentoreitin kanssa, mutta vastapuolen korkeusasema ei mahdollisesti ollut lentokoneen laitteiston tiedossa. TCAS varoitus "Resolution Advisory" vasta aiheuttaisi väistöliikkeen, johtuen matalasta lentokorkeudesta ja TCAS perusmäärityksistä, tuollaista väistöliikettä ei ruuhkaisilla lentokentillä voi noudattaa, koska koneet lähestyvät toisiaan sitä mukaa kun ne suuntaavat samalle kentälle laskuun lähtevien koneiden ja vierekkäisten kiitoratojen joukkoon.
Helikopterireitti 30 m korkeusporrastuksella ei ollut alkujaankaan turvallinen, useimmat ammattilentäjät toteaisivat, että 300 jalkaakin on jo riski.
Ja ei, Trump ei ollut lennonjohtajana paikalla. Ja kyllä lennonjohto oli tietoinen törmäysvaarasta, miten paljon enemmän lennonjohto olisi voinut tehdä, kun useaan kertaan varoitti kopteria menemästä liian lähelle, väistämisvelvollisuus kopterilla. Lennonjohdon laitteet näyttivät kummallekin 200 jalan korkeutta, eli +- 100 jalan tarkkuus ehkä, mutta viimeinen lennonjohdon kehoitus "kiertäkää saapuvan lentokoneen takaa" sai kopterilta kuittauksen, eikä kopteri siltikään kaartanut vasemmalle, vaikka sillä tavalla risteäminen olisi ollut tehtävissä lentokoneen kohdalla sen pyrstön takaa.
Kyseessä on liian vaarallinen "tasoristeys", eli hyvin todennäköisesti helikoptereilta poistetaan siinä kohdassa tuo reittikäytävä.
-SS-