Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Jorma Jaakkola - 08.01.25 - klo:00:29
-
Ensiksi toivon, että tämä keskustelu pysyy asiallisena, sillä se on todellista tietoa Suomen viljelijöille.
Agronetin keskustelijoiden ja lukijoiden joukkoon on 20 vuoden aikana sellaisia henkilöitä, jotka eivät ole saaneet 30 vuotta sitten EU-kansanäänestyksessä vuonna 1994 äänestää.
EU:hun liittyminen oli Suomen silloisen valtiojohdon tekemä petos. Siitä olen omalla nimelläni kertonut jo yli 21 vuotta.
CAP eli yhteisön maatalouspolitiikka on kirjoitettu jo EY-aikaiseen peruskirjaan, joten EU:n maatalouden muutoksista on tehty yli 30 vuotta uusia asetuksia.
Olen pitkään etsinyt EU:n kotisivulta vuoden 1993 uudistuksesta löytynyttä rutiinitietoa siitä, mitä EU:n maataloustuet ovat. Linkki nimittäin hävisi bittiavaruuteen jo kauan sitten.
Linkin takana luki:
"YHTEISEN MAATALOUSPOLITIIKAN (YMP) UUDISTAMINEN
Komissio teki vuonna 1991 Ray MacSharryn ollessa maatalouskomissaarina kaksi mietintöä YMP:n kehityksestä ja tulevaisuudesta. Nämä mietinnöt muodostivat perustan YMP:n uudistamista koskevalle poliittiselle sopimukselle, jonka neuvosto hyväksyi 21. toukokuuta 1992. Vuoden 1992 uudistus merkitsi merkittäviä muutoksia YMP:hen, ja sen pääosatekijät olivat seuraavat:
-tuotteiden tekemiseksi kilpailukykyisemmiksi sisä- ja maailmanmarkkinoilla,
-maataloushintojen laskeminen
-ansionmenetyksen korvaaminen
-maatalousyrittäjille ja muut markkinamekanismeihin liittyvät toimenpiteet sekä ympäristönsuojelu."
--
Edellä olevasta luettelosta kolme ensimmäistä eli tuotteiden tekemiseksi kilpailukykyisemmiksi sisä- ja maailmanmarkkinoilla, maataloushintojen laskeminen ja ansionmenetyksen korvaaminen tarkoittavat sitä, mistä EU-maataloustuet johtuvat.
Jotta elintarviketeollisuus saisi tuotteita halvalla ja jotta ylituotanto saadaan dumpattua jonnekin, pitää tuotteet saada tuottajalta alle tuotantokustannusten. Tuottajahintojen laskemisen kompensoimiseksi alettiin CAPin uudistuksessa maksaa "maataloustukia" . Tämä CAP-tukijärjestelmä astui voimaan 1.1.1993.
Juha Korkeaojan ollessa maatalousministerinä tuo CAP-tukijärjestelmän uudistuksen teksti löytyi vielä EU:n sivulta.
Eilen löysin toimivan linkin, josta löytyy päivitettyä tietoa. Tässä on toimiva linkki
https://www.europarl.europa.eu/erpl-app-public/factsheets/pdf/fi/FTU_3.2.1.pdf
Keskusteluaihe siis on:
Oliko Korkeaoja huonoin maatalousministeri?
Vastaan tekemääni keskustelun aiheeseen:
Ei ollut.
Perustelen Korkeaojan eduskuntapuheella, joka löytyy eduskunnan pöytäkirjasta https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=PTK+76/2004+ke+p+1#PVUORO49
keskiviikkona 16.kesäkuuta 2004:
"Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja:
Puhemies! Kun täällä on tavan takaa tullut esille kysymys tukioikeuden vahvistamisesta tässä siirtymävaiheessa, niin siitä on nyt todettava, että se perustuu Euroopan unionin neuvoston asetukseen, joka on velvoittavaa oikeutta suoraan Suomessa ja joka muuten, toisin kuin täällä sanottiin, on määräenemmistöllä hyväksytty asia."
Siis:
.. se perustuu Euroopan unionin neuvoston asetukseen, joka on velvoittavaa oikeutta suoraan Suomessa[
Kyseinen Suomen kansallisen päätösvallan (eduskunnan) ylittävä EU-laki on neuvoston asetus 1782 vuodelta 2003.
Linkki asetukseen 1782-2003, joka on päivätty 17.12.2003.
Milloin Korkeaoja pitikään pääministerin ilmoituksen?
Kesäkuun 16. päivä vuonna 2004
Asetus on kaikkein kovinta EU-säännöstöä, sillä asetuksesta ei minkään jäsenmaa äänestä.
Asetus on sellainen EU-säädös, josta eduskunta saa pääministerin ilmoituksen jälkeen vain keskustella, mutta ei saa äänestää .
Kysynkin:
Onko tämä todellista demokratiaa, jos Suomen eduskunta ei saa siitä edes äänestää?
Tässä on määritelty EU:ssa säädetyn asian käsittely 31.12.1994 säädetyssä Suomen valtiopäiväjärjestyksessä, laki 31.12.1994/1551::
54 b § (31.12.1994/1551)
Valtioneuvoston on viipymättä kirjelmällään lähetettävä puhemiehelle tietoonsa tullut ehdotus sellaiseksi säädökseksi, sopimukseksi tai muuksi toimeksi, josta päättää Euroopan unionin neuvosto ja joka muutoin valtiosäännön perusteella kuuluisi eduskunnan toimivaltaan.
Tällainen asia käsitellään eduskunnassa siten kuin jäljempänä tässä luvussa ja eduskunnan työjärjestyksessä säädetään, jollei erityisistä perustuslain säännöksistä muuta johdu. Samoin käsitellään myös sellainen 1 momentissa tarkoitettu asia, josta Euroopan unionissa päättää komissio tai muu toimielin neuvoston sille siirtämän toimivallan nojalla taikka kolmannen valtion tai kansainvälisen järjestön kanssa tehdyn sopimuksen perusteella.
54 c § (31.12.1994/1551)
Puhemiesneuvosto voi päättää 54b §:ssä tarkoitetun asian ottamisesta keskusteltavaksi täysistunnossa, jolloin eduskunta ei kuitenkaan tee päätöstä asiasta."
Siis Juha Korkeaoja ei maatalousministerinä voinut mitään neuvoston asetukselle EU:n maatalouden uudistuksessa!
Samoin 141- ja 142-tuet olivat huijausta, sillä EU.n asetukset eivät sellaisia tukia edes sisältäneet.
Kokosin dokumentointia asetuksesta myös kotisivulleni https://www.jormajaakkola.fi/eu-demokratiaa
-
maan mainiossa yle areenassa kannattaa käydä itse asiassa kuultuna haastatteluja kuuntelemassa, löytyy esimerkiksi heikki haaviston haastattelu ilman oikeistobropakandaa :) :) :) :)
-
Helsingin Sanomat uutisoiu eilen:
”Maataloustuet on ymmärretty toimeentulotukena” – Uudistusajatuksille kannatusta suomalaismepeiltä
Maataloustukia jaetaan väärin perustein, uskovat europarlamentissa istuvat Ville Niinistö ja Elsi Katainen. Syyllisiä tilanteeseen on meppien mukaan useita."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010944867.html
Sitaatti:
"EU:n yhteistä maatalouspolitiikkaa määrittelevän CAP-suunnitelman esitys on tulossa parlamentin käsittelyyn kesällä 2026. Sekä Niinistö että Katainen kertovat pyrkivänsä vaikuttamaan esityksen suuriin linjoihin."
Uudistamisesta tulee siis uusi asetus, josta Suomen eduskunta ei saa äänestää.
-
maan mainiossa yle areenassa kannattaa käydä itse asiassa kuultuna haastatteluja kuuntelemassa, löytyy esimerkiksi heikki haaviston haastattelu ilman oikeistobropakandaa :) :) :) :)
Kiitos vinkistä.
-
Ja Ruoholan Laurakaan ei saanut vielä ravikuningasta
-
Maaseudun Tulevaisuus voisi muuttaa nimensä Haaveiden Jatkoajaksi.
-
"Meiltä voit saada valmiiksi leikattuja lapsia vielä 60- vuotiaanakin"
"Suomalaislasten liha on tutkitusti puhtainta"
-
"Maaseudun tulevaisuus - Juha Quicken nopein persereikä"
-
"... ja niin Jeesus jakoi kaikille kirkkoon kuulumattomille yhteensä kolme hiirtä ja kaksi näppäimistöä ja näin heidän sikiämisensä saatiin loppumaan ja alkoi iankaikkinen autuus päällä maan"
-
Ei ollut, pura oli vielä huonompi.
korkeaojan suurin synti taisi olla väärä puolue.
Alistettiin tekemään aluepolitiikkaa maatalouspolitiikalla.
Ja toinen toistaan heikommalla sopimuksella unionista, kun eu vaatii.
Jälkeenpäin kyllä nähty, ettei eu-vaadi.
-
saammeko totella tehä mitä ite haluamma? oli se sit maataloutta tahi muuta koskevaa...
-
maan mainiossa yle areenassa kannattaa käydä itse asiassa kuultuna haastatteluja kuuntelemassa, löytyy esimerkiksi heikki haaviston haastattelu ilman oikeistobropakandaa :) :) :) :)
Linkki haastatteluun on tässä https://areena.yle.fi/1-63151700
Haaviston haastattelu ei liity alustukseeni.
Haavisto ei kertonut mitään maataloutta säätelevistä asetuksista.
Mahtoiko Haavisto edes tietää mitä EU:n asetukset ovat?
Muuten oli mielenkiintoista kuunnella.
Milloin haastattelu oli tehty?
-
saammeko totella tehä mitä ite haluamma? oli se sit maataloutta tahi muuta koskevaa...
Oksa oli ainoa asiallinen kommentoija.
Muut kommentoijat eivät olleet lukeneet alustustani.
Siis miten Suomen eduskunta käsittelee EU:n asetukset?
-
anteeks. tuo oli ns. läppä tuohon eemelin kommenttiin. miä olen aina kyllä luullu että suomipäättäjät ei paljon uskalla mitään tehä kun pelkäävät et mitä se norsu ( eu ) sanoo. meillä on aina oltava joku joka määrää! mut sit kun suomi päättää ni jopa lait on pahvia tuossa.. ei niiiin hirveen nuukaa onko lain mukaan kun se voitaan lukea niiiin monella tavalla... onhan tuo nähty nyt esim. vanhushoidossa.. ( se miuta ittiä pikkasen pelottaa, kun ikää jo riittävästi.. mut ehkä elintavoilla vielä voin korjata asian )
-
Ei ollut, pura oli vielä huonompi.
korkeaojan suurin synti taisi olla väärä puolue.
Alistettiin tekemään aluepolitiikkaa maatalouspolitiikalla.
Ja toinen toistaan heikommalla sopimuksella unionista, kun eu vaatii.
Jälkeenpäin kyllä nähty, ettei eu-vaadi.
haavisto antoi ymmärtää että seon kokoomuslainen teollisuus joka eemeliä kyykyttää :-\ :-\ :-\ :-\
-
ei kait nyt sentäs? nethän on vain pörssiyhtiöitä... miten net nyt moista tekis..? eihän monopolitkaan siihen pysty..
-
Oksa oli ainoa asiallinen kommentoija.
Muut kommentoijat eivät olleet lukeneet alustustani.
Onneksi senthän eläkelllääs-seppputeus ei pilannu tätä keskustelua... 8)
-
Ei ollut, pura oli vielä huonompi.
korkeaojan suurin synti taisi olla väärä puolue.
Alistettiin tekemään aluepolitiikkaa maatalouspolitiikalla.
Ja toinen toistaan heikommalla sopimuksella unionista, kun eu vaatii.
Jälkeenpäin kyllä nähty, ettei eu-vaadi.
haavisto antoi ymmärtää että seon kokoomuslainen teollisuus joka eemeliä kyykyttää :-\ :-\ :-\ :-\
haavisto taisi jättää kohteliaisuuttaan kertomatta, sen olevan kepuaatteiset osuustoimintayritykset, jotka viljelijää kyykyttää.
-
Ei ollut, pura oli vielä huonompi.
korkeaojan suurin synti taisi olla väärä puolue.
Alistettiin tekemään aluepolitiikkaa maatalouspolitiikalla.
Ja toinen toistaan heikommalla sopimuksella unionista, kun eu vaatii.
Jälkeenpäin kyllä nähty, ettei eu-vaadi.
haavisto antoi ymmärtää että seon kokoomuslainen teollisuus joka eemeliä kyykyttää :-\ :-\ :-\ :-\
haavisto taisi jättää kohteliaisuuttaan kertomatta, sen olevan kepuaatteiset osuustoimintayritykset, jotka viljelijää kyykyttää.
euroopan paras tuottajahinta, euroopan parhaat tuet on muistaaksi ihan muutamissa eemelin teksteissä maenittu :-\ :-\ :-\ :-\
-
Poliittisessa suojeluksessa, muutoin konkurssissa kuten muutkin osuustoimintayritykset.
Tasan varmaa, ettei tuotekehitys omasta pussista.