Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Heino_Leino - 15.12.24 - klo:08:57
-
Heinolla rupesi lannapoesto ronklaamaan (navetassa), eppäelyttää että se suunnanvaehatusventtiili juoneusi. Onko teitillä kokemuksie sen osan vaehattamisesta ja siitä että minkälaesie vinkeitä konneella sillon on... Tämä rupesi pikkuhilijaa vikkaantumaan, teki vaen semmosta runkkausta se nappi siinä sinisessä laatikossa, sitte piti ruveta sormella paenamaan se nasta että linjastot toemii, nyt se sitte heitti kokonaan liikkumasta, een kun kone äkisee vaen.
-
Tälläinenkö? https://webshop.pellon.fi/shop/product/1731
-
Mulla teki samaa joskus kuukausi sitten yhtenä aamuna. Ensin nostin öljysäiliön pois ja pesin imusuodattimen. Muutaman käynnistyksen jälkeen alkoi taas liikkua , kun sitä nappia painoi. Sain paskat pihalle. Sen jälkeen öljyt vaihtoon ja säiliön pohjan pesu. Suodattimet (imu ja paine) tilaukseen ja sen illan ja seuraavan aamun paskat pois välillä nappia painaen. Suodattimien vaihdon jälkeen toimi normaalisti, mutta viime viikolla alkoi taas välillä tekemään lyhyttä liikettä. Ruuvasin paineet 120 , kun muuten on menty 100 aina. Nyt on toiminut normisti.
-
Tälläinenkö? https://webshop.pellon.fi/shop/product/1731
tuommonenha se
-
Mulla teki samaa joskus kuukausi sitten yhtenä aamuna. Ensin nostin öljysäiliön pois ja pesin imusuodattimen. Muutaman käynnistyksen jälkeen alkoi taas liikkua , kun sitä nappia painoi. Sain paskat pihalle. Sen jälkeen öljyt vaihtoon ja säiliön pohjan pesu. Suodattimet (imu ja paine) tilaukseen ja sen illan ja seuraavan aamun paskat pois välillä nappia painaen. Suodattimien vaihdon jälkeen toimi normaalisti, mutta viime viikolla alkoi taas välillä tekemään lyhyttä liikettä. Ruuvasin paineet 120 , kun muuten on menty 100 aina. Nyt on toiminut normisti.
Kiitoksie,, siinäpä oliki hyvät ohjeet. Pittää käyvä putsaile ja kokeilla taas
-
Eipä ollu tuosta konstiksi, vaan nykäsee heti sen tapin sammaan asentoon. Ja linja liikku hyvin hittaasti vain takasippäin, eikä suostu kääntymään
-
Eipä ollu tuosta konstiksi, vaan nykäsee heti sen tapin sammaan asentoon. Ja linja liikku hyvin hittaasti vain takasippäin, eikä suostu kääntymään
Ok
Suurin piirtein tuollaiset ohjeet antoi huoltokin, kun myöhemmin tekstariini vastasi soittamalla. Yrititkö putsata painesuodatinta ? Itte en putsannut, mutta alkoi toimimaan normisti vasta sen vaihdon jälkeen. Tosin kuten kerroin temppuili tuon jälkeenkin kerran mutta nostin painetta. Vieläkin paine ihan maltillinen ja ittekkin epäilen , että suunnanvaihtoventtiili voi olla lopussa.
-
Aukaisin taannoin tuon venttiilin,kun ei pelittänyt kunnolla.Valitettavasti en muista,mikä oli vikana,mutta alkoi kyllä pelittämään avaamisen jälkeen.16 vuotta ollut nyt käyttämättömänä vanhan navetan koneikossa kiinnitettynä...
-
Tuossa venttiilissähän se vika oli, Varmari akentti kävi sen vaeheta ja taas toemii. Tutki se sen vanahan ja joku metallinsiru kuulosti ollee väärässä paekassa
-
Tuossa venttiilissähän se vika oli, Varmari akentti kävi sen vaeheta ja taas toemii. Tutki se sen vanahan ja joku metallinsiru kuulosti ollee väärässä paekassa
Kiitti tiedosta ! Eli tuokin voi vikaantua, kuten kaikki muutkin. Olisko mulla sitten vaan ollut vasta "paskaa" , kun alkoi vielä toimimaan, mutta koputan päätä. Joulunahan se sitten varmasti tekee temppunsa :(
-
kannattaisko siun kysyä timonilta jospa myis varalle tuon osan, jos ei uutta ole saatavissa. ois helppo sit vain vaihtaa jos vika onkii siinä..
-
kannattaisko siun kysyä timonilta jospa myis varalle tuon osan, jos ei uutta ole saatavissa. ois helppo sit vain vaihtaa jos vika onkii siinä..
Miksi uutta ei ole saatavissa (16 kpl pellonpajalla hinnalla 633/kpl) ? Ja mitä vikaa ? Ei ole vikaa , toimii, mutta jouluattonahan nuo aina hajoaa, mutta ei varuulla ole muitakaan vehkeitä. Tai maitopumppun moottori (ei lasisäiliötä) ja jonkinmoisia lypsykoneen tyhjöpumppuja löytyy sekä kolme lypsintä ja yksi osaluovuttaja sekä varmolift lumihangaessa, mutta jos jotain silti hajois, niin turhaa työtä nuokin teettäis ja pyhien jälkeen alkuperäinen kuntoon. Nooh turha kait maalailla piruja seinille. Joka päivä on omat murheensa.
-
nooo, sit onkin ihan turha itkiä täällä "huonoa tuuria " miä huomannu et pitkien pyhien aikaan se vain harvoin hajoava leviää... mut mitäpä miä tiijän lypsyhommista sun muusta...
-
Loppuunkuluneella pumpulla ei myöskään tahdo kääntää.
-
eli tartteeko jopa punpun varaosiks??
-
eli tartteeko jopa punpun varaosiks??
Tietenkin ja kaikille sylintereille vastaavat varaosa kappaleet. Kiskoa ja raappoja tietenkään unohtamatta. Selvennän nyt omaa kokemustani, kun se tuntuu Oksaa kiinnostavan. 21.11 raappa oireili kuten tämän ketjun alussakin, mutta alkoi toimimaan imusiivilän pika pesulla jotenkin. Öljyjen vaihdon ja säiliön pesun jälkeen paremmin ja seuraavana päivänä suodatinten vaihdon jälkeen täydellisesti. Mutta alkoi kuitenkin yhtenä päivänä kääntämään suuntaa liian nopeaan , kun kaikki sylinterit oli työliikkeessä. Toimi silloinkin normisti yhtä sylinteriä vähemmällä kuormituksella. Tämä suunnan vaihto alkoi toimimaan , kun pyöräytin sormillani säätörullasta paineet 120 baariin entisestä sadasta. Säätöä muistaakseni on 180 baariin saakka, joten vielä on mahdollisuutta "korjata" jos ongelmia esiintyy. Raappa on asennettu vuonna -94 ja koneikko yms siinä alkuperäistä, Sylinterit vaihdettu kertaalleen kaikki (täysin eri aikoina) ja pääsylinteriin tuon jälkeen turpa tiiviste. Mielestäni hyvä ja kestävä laite. 8) Ja pellonpajalla on kyllä "päivystyskin" mutta onneksi en ole joutunut käyttämään / maksamaan. Yksityisyrittäjä vetoinen huoltokin auttoi ennen ilman kummempia päivystyksiä, mutta nykyäään kait eivät enää pyhinä puhelimeen vastaile.
-
Mulla oli kaksirivinen + päätykouru vuonna -80 tehty navetta.Lehmien takana oli Pellonpajan "vetävät" sylinterit (männän varsi tuli molemmista päistä pitkälle) .Kun nesylinterit aikoinaan vaihtuivat,niin tilalle laitettiin tavalliset pitkäiskuiset sylinterit.Kun sylinterien varret olivat suhteellisen paksut sylinteriputkiin nähden,niin se vaati korkean paineen pumpulta,jottei suunnanvaihtoventtiili muuttanut suuntaa.Kylmänä pelitti hyvin,mutta öljyjen lämmetessä suunnanvaihto lakkasi toimimasta muutenkuin manuaalisesti.Korjaukseksi vaihdettiin suunnanvaihtoventtiili tuollaiseen,mikä Heinollakin on.Siinähän onominaisuutena,jotta se päästää paineen noustessa osan öljystä paluupuolelle ja sillä saatiin systeemi pelaamaan kylmillä ja lämpöisillä öljyillä pienemmällä paineella.Lopullisesti homma saatiin pelittämään kunnolla vaihtamalla öljyputket 15 millisiksi 12 tilalle eli virtausvastusta oli kylmillä öljyillä liikaa.kun koneikko oli toisella puolella navettaa.
-
Nyt kun muistelee, niin voi olla, että on vaatinut tuon 120 baaria jo pidempään. Aluksi oli vaan pääty + yksi käytävä. Ja se tuo muisti on mitä on :) Kääntelin silloin marraskuussa ilman rillejä ja ottalamppua summis ja huollon jälkeen pistin sataan. Toimi siinä viikkoja, mutta tosiaan kylmimpänä aamuna alkoi käännellä liian tiuhaan. Päätykouru lykkäs kyllä pihalle, joten tunkio ei syyllinen vaan käytävät, mutta voi johtua öljyjen kylmyydestä. Öljytkin se kankeampi versio, vaikka eihän niillä käytännössä ole juurikaan eroa. Niin tuo toinen käytävä on lisätty -97. Sen sylinteri oli lyhytikäisin.
Sen muistan kun -94 asennettiin niin kääntö ei toiminut muutamaan päivään uutena kunnolla. Asentaja ei syytä keksinyt koekäytössä, vaan epäili ilmaan järjestelmässä. Silloin piti välillä painaa nappia, että kääntyi, mutta vika katosi muutamassa päivässä. Tuosta tosiaan aikaa yli 30v , joten vois sanoa, että poistunut on se vika ::)
-
eli tartteeko jopa punpun varaosiks??
Tietenkin ja kaikille sylintereille vastaavat varaosa kappaleet. Kiskoa ja raappoja tietenkään unohtamatta.
Kaikkea pitää olla varalla, traktoreista lähtien eikö niin Oksa? Ettei tartte kaverilta lainata tai kaupasta!
Selvennän nyt omaa kokemustani, kun se tuntuu Oksaa kiinnostavan. 21.11 raappa oireili kuten tämän ketjun alussakin, mutta alkoi toimimaan imusiivilän pika pesulla jotenkin. Öljyjen vaihdon ja säiliön pesun jälkeen paremmin ja seuraavana päivänä suodatinten vaihdon jälkeen täydellisesti. Mutta alkoi kuitenkin yhtenä päivänä kääntämään suuntaa liian nopeaan , kun kaikki sylinterit oli työliikkeessä. Toimi silloinkin normisti yhtä sylinteriä vähemmällä kuormituksella. Tämä suunnan vaihto alkoi toimimaan , kun pyöräytin sormillani säätörullasta paineet 120 baariin entisestä sadasta. Säätöä muistaakseni on 180 baariin saakka, joten vielä on mahdollisuutta "korjata" jos ongelmia esiintyy. Raappa on asennettu vuonna -94 ja koneikko yms siinä alkuperäistä, Sylinterit vaihdettu kertaalleen kaikki (täysin eri aikoina) ja pääsylinteriin tuon jälkeen turpa tiiviste. Mielestäni hyvä ja kestävä laite. 8) Ja pellonpajalla on kyllä "päivystyskin" mutta onneksi en ole joutunut käyttämään / maksamaan. Yksityisyrittäjä vetoinen huoltokin auttoi ennen ilman kummempia päivystyksiä, mutta nykyäään kait eivät enää pyhinä puhelimeen vastaile.
-
Loppuunkuluneella pumpulla ei myöskään tahdo kääntää.
Edellisellä pumpulla tahto raappalinja jäähä tunkioon,vaikka mitä teki.Nykynen reagoi kylymään,voi vaihtaa suuntaa kesken paluunkin,mutta ei enään lämpiämisen jälkeen.Öljyjä olen tuosta syyttänyt.
-
kyllä! nykyään pitää olla varautunu melkein kaikkeen kun ei enää laatua saa etes rahalla. ja nuo koneikot on kait paljion käytössä vuotessa? ihan kuin lysykoneetkin. aikasemmat kesti kymmeniä vuosi heikolla huollolla mut nykyään jo lisäosat ei kestä vuosia.. kohta on omasta purettu suurin osa kavereille käyttöön. ja kyllä traktoreilla ei yhellä pärjää jos on pakko hoitaa asioita. se ainoa kun leviää jossain vaiheessa kuten tuo punavanne.. nooo, luottofiu sit tulille!! mopolla koneitten töitä. mut tehään kuiteskin.