Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 26.11.24 - klo:11:38
-
tuossa eilen ihmettelin naapurin kanssa kun mäkeen jäi autom.mese ja kun ei nuita voi etes hinata ni miten voisi helposti parantaa kulkua jäisellä pikkasen sohjoisella pinnalla kun alla on uutenkarheat contit 245/35 x16 nastarenkaat. miun ehotus oli pari murskesäkkiä takakontin perälle.. mut onko jotain muuta? ois kiva tietää ja opastaa.. jatkoa nähen.
-
tuossa eilen ihmettelin naapurin kanssa kun mäkeen jäi autom.mese ja kun ei nuita voi etes hinata ni miten voisi helposti parantaa kulkua jäisellä pikkasen sohjoisella pinnalla kun alla on uutenkarheat contit 245/35 x16 nastarenkaat. miun ehotus oli pari murskesäkkiä takakontin perälle.. mut onko jotain muuta? ois kiva tietää ja opastaa.. jatkoa nähen.
jos pistäis 195/65 15 renkaat rallinastoilla, kolaritilanteessa voi tulla pahat tilanteet jos farmariautossa on ruumassa murskesäkkejä tai 80 luvun nelikon etupainosatsi.
vanhemmathan mersut oli hivenen ongelmallisia tuon kaasun kanssa kylmäkäynnistyksen jälkeen kun automaatilla mentiin koko ajan etupyörät suksena moottorin käydessä korotettua tyhjäkäyntiä kun turbiini ei luistanut ennen öljyjen lämpeämistä.
-
Ongelma on se että renkaat on leveät, kapeammat renkhaat niin menee hyvin. Aikoinaan itellä oli noita takavetoja, eikä mitään ongelmaa lumikeleilläkään, sinne mentiin minne pitikin. Ja todellakin kategoriaan kuuluu pari transittia Volvo, taunus ,avolava mazda. Eikä ne renkaat aina uudenkarheita ole olleet. Mut ei mitään julmetun leveitä, sellanen 205 65 17 tai 195 levynen on hyvä meneen lumessa. ei siellä mitään painoja tarvitse. Ite kerran jouduin kuskiksi takaveto meseen porukalle. ja siinä oli kesärenkhaat ja jumalaton kaljama
-
juuu, tuo mese on aika tuore ja nuita talvirenkaita totella ihmettelin. kun kuski tietää paikalliset talviolot. mut kait tuohonkaan ei saa laittaa kaposempia renkaita. kesäkumit on kuulema leveämmät. ite en saa tojoon haluttuja 195 leveitä kun pitää olla 205 leveet! pitäs katastaa kesällä ni vois laittaa halutut allle..
-
"Jos renkaan leveyden poikkeama on yli 30 mm alkuperäisestä koosta, on auto muutoskatsastettava." Noin lukee noiden rengas mestojen sivustoilla.
Itte oon yhteen autoon uusinut 225:n tilalle 215 ja samalla nostanut profiilia. Ei ollut suunniteltu juttu, mutta kun varastossa ei just ollut noita rek.otteeen kokoja. En tiedä onko vaikuttanut , uusi on uusi ja käytetty on käytetty ja uudestakin sellainen tulee, siinä se kait ero.
-
joissain on rek. otteessa maininnat soveltuvista renkaista ja joissain on vain se yksi koko mikä sallitaan.
-
Ei taida kovin uusi mersu olla kun noin pieniä (16") vanteita ei saa nykymalleista edes C-farkkuun.
Automaattivaihteisen voi kyllä vetää ojasta ja mäen ylös. Vain pitkät hinausmatkat on kielletty vaihteiston voitelun takia. Pitää joko käyttää moottoria tai ottaa kardaani irti.
Rengaskokoa saa tietyissä rajoissa muuttaa rekisteriotteeseen verrattuna. Vielä kapeamman saa hyväksyttyä kunhan kantavuus riittää. Leveämpien ja halkaisijaltaan korkeampien kanssa hankalampaa, pitää mahtua pyörimään pyöräntuennan kaikissa asennoissa vaikka ei tuo tunnu koskevan ammattikoululaisia jos kääntävät lippiksen lipan taaksepäin.
-
hauskinta tuossa jutussa oli kun kuski kysyi multa et pitäskö olla leveämmät renkaat että mahtuis enemmän nastoja alle? nooo, nyt ei enää ole onklemaa kun ei ole kuin litkuinen tie kulkea. jäistä ja sohjoista tietoakaan.. mutta aika outolta näyttää noin matala proviilirengas auton alla. luulis olevan surkiaa ajella nykyteillä..
-
Jonkun mielestä se on komiaa kun kumia on vanteen ja tien välissä mahdollisimman vähän ;D
-
joissain on rek. otteessa maininnat soveltuvista renkaista ja joissain on vain se yksi koko mikä sallitaan.
"Rengaskoon vaihtaminen
Auton rekisteriotteeseen on yleensä merkitty useita rengaskokoja. Jos mietit autosi rengaskoon vaihtamista, tarkista rekisteriotteesta sopivat rengaskoot. Rekisteriotteessa ilmoitettujen rengaskokojen leveimpään vaihtoehtoon verrattuna rengasta voidaan leventää ilman muutoskatsastusta 30 mm. Vanteen halkaisijaa voi muuttaa yhden tuuman eli 2,54 cm. Renkaan vierintäkehän tulee olla kahden prosentin sisällä verrattuna alkuperäiskokoon.
Jos vaihdettava rengaskoko ylittää annetut reunaehdot, on auto muutoskatsastettava."
https://rengasvalmistajat.fi/rengas-info/rengaskoon-vaihtaminen/
Ja sitten kun puhe oli kaventamisesta googelilla tuli ihan sama 30mm muutos mahdollisuus juttu. Eivät toki ole mistään laki sivustolta
btw ... Yhdellä tutulla on saman moinen auto , kun yksi meidän autoista. Vuosimallikin on sama, mutta meillä "kasvojen kohotus" versio. Sillä rekisteriotteessa useita rengaskokoja ( 16 ja 17 ") meillä vaan yksi koko 17"
-
on se hauska kuin paljon vuosien varrella on autojen renkaitten koot kasvannu. kun aikasemmin yleisin oli se 13 tuumanen ni jopa pikkumopoissa taitaa olla tuo 16 tai 17 jo ihan vakio. itelle tuotti vaikeuksia löytää 16 tuumaset talvet tojon alle. merkeissä ei ollu valinnanvaraa. mut en kehtois enää ostaa 17 tuumasia vanteita tuohon.. löytyis sit renkaita hurumykke..
-
Ihan varmasti löytyy 16" renkaita joka merkiltä ;D Se että onko aina kaikkia leveyksiä ja korkeussuhteita varastossa lauantai aamuna voi vaihdella. Tuon takia omatkin renkaat aikoinaan vaihtoivat leveyttä ja korkeus suhdetta.
-
itellä kyllä oli hakua päällä noin 4 kuukautta. lopputalvella totesin nuo 8 vuotta vanhat talvet heikoiks pitoiltaan ja aloin kysellä seuraavalle kautelle uusia. aikasemmin sain kesät vannetukun kautta ja kun vaatimus oli c renkaat ni eipä löytynykään talvea.. kesät onkii jo tilattu talvivanteille mut kun ei tartte c ollakaan. ( ei katasteta kesällä )
-
Täytyy myös huomioida, että jarrut mahtuu vanteen sisälle jos kovin korkeaprofiilisia renkaita laitetaan. Myin kerran Volvon talvipyörät kaverille. Eivät mahtuneetkaan kun isompimoottorisessa oli tehokkaammat jarrut.
-
itellä kyllä oli hakua päällä noin 4 kuukautta. lopputalvella totesin nuo 8 vuotta vanhat talvet heikoiks pitoiltaan ja aloin kysellä seuraavalle kautelle uusia. aikasemmin sain kesät vannetukun kautta ja kun vaatimus oli c renkaat ni eipä löytynykään talvea.. kesät onkii jo tilattu talvivanteille mut kun ei tartte c ollakaan. ( ei katasteta kesällä )
Mikä se noin erikoinen koko on kun ei löydy?
-
itellä kyllä oli hakua päällä noin 4 kuukautta. lopputalvella totesin nuo 8 vuotta vanhat talvet heikoiks pitoiltaan ja aloin kysellä seuraavalle kautelle uusia. aikasemmin sain kesät vannetukun kautta ja kun vaatimus oli c renkaat ni eipä löytynykään talvea.. kesät onkii jo tilattu talvivanteille mut kun ei tartte c ollakaan. ( ei katasteta kesällä )
Tiedän kyllä että savolaisen kanssa ollaan tekemisissä mutta tarvitsetko tojotassa pakettiauton renkaat? 4 kiloa paineeksi ja kovaa ajoa. ...
-
katastukseen vaatitaan c- renkaat. lukee rekisteriotteessa. en miä muuten.... ihan kevyesti kulkee keveämmilläkin.. kun yleensä kärri perässä..
-
tuossa eilen ihmettelin naapurin kanssa kun mäkeen jäi autom.mese ja kun ei nuita voi etes hinata ni miten voisi helposti parantaa kulkua jäisellä pikkasen sohjoisella pinnalla kun alla on uutenkarheat contit 245/35 x16 nastarenkaat. miun ehotus oli pari murskesäkkiä takakontin perälle.. mut onko jotain muuta? ois kiva tietää ja opastaa.. jatkoa nähen.
Luulisi mersuunkin sopivat lumiketjut löytyvän joltain valmistajalta.
https://www.youtube.com/watch?v=tc1WLvTrjSQ
-
juuu, varmasti löytyy. ite mietin viime talvena moisia tojoon varalle mut eipä ollu enää puuilossa kokoja.. ja koko tossa tojossa on virallinen 205/75 16 ja ei viime talvena ainakaan karkealla pinnalla nastoilla löytyny kuin nokelaisena ja ite en enää niitä. aika moni pettyny niihin laatuheittojen takia..
-
katastukseen vaatitaan c- renkaat. lukee rekisteriotteessa. en miä muuten.... ihan kevyesti kulkee keveämmilläkin.. kun yleensä kärri perässä..
No jos se on Tojotan lava-auto niin onhan noita talvirenkaita maailma väärällään,eri kokoja,ihan c merkinnällä ja ominaisuuksilla.
-
ahaa. ja niitä saatavissakin? itellä kokemusta vain vianorista, kantolasta ja euromasterista sekä vannetukusta..
-
ai niin. nyt on hiluxin alla toyon talvirenkaat ja nuo nyt pyörii tuolla kait tuon loppuun.. joten nyt on asia jo taputeltu mutta ohan tuo hyä tietää jonkun kaverin koslan alle..
-
https://www.rengas-online.com/search?sortCode=none&minPrice=&maxPrice=&season=Wi&width=205&profile=75&size=16&speedRating=&loadIndex=&brand=&priceCategory=all&CTire=C&clientReviewsRating=&runflat=&reinforced=&cTire=C&rimProtection=&sealLayer=&noiseReduction=&electricVehicle=&businessReviews=false
-
On tämä taas savolaisen kierouden huipentuma. Toyoon pitää olla c rengas ja niitä ei löydy mistään. Nyt Hiluxin alla on Toyon renkaat. :)
Eli ulostamista pelkästään ulostamisen ilosta ja siihen pirullinen nauru päälle.
-
https://assarengas.fi/kaikki-rengasmallit/
-
mutta kun mikkelissä ei nuita ole niin pitääkö miun jostain helevetin netistä alkaa ostaa jotain joka onkin sit ihan muuta kuin so*****? onhan se nyt ihan kiva kun lu kertoo että kilpi ei leikkaa paalia kun ei ole teroittannu ikinä terää.. eiks tuo ole yhtä köpsä juttu?? toyon renkaat saapui virmaan josta net tilasin vasta viime viikolla ja kun sentäs tilattu jo 12.04.24 !
-
btw, ja kun kyse oli vain varmarimesen kulusta rinteessä sohjoisessa lumessa... noooo, taas se evp-efekti toimi!!
-
Hupsista, minunko vika se on jos ei mese kulje.Eikö se syy ole siinä että rengas ei yksinkertaisesti pidä sohjossa, ei se mesm vika ole ... Enkä ota myöskään kontolleni sitä että keli sattu kohdilleen. Eikä tuo rengasjuttu ole minun aatokseni. Rengaskauppias sitä kertoi. Kun täss hiukan autohistoriaani mistelen, takapotkuja on ollut ja ainä niilläkin on päässyt perille. On vissiin osaamattomuutta Oksalla jos ei pääse mesellään mäen päälle. Vaikka tutuksi väitätkin. Ot hankkinut mesen lehmänlihakaupoilla ja nyt kadutta kun ei pyörä pidäkään toivotusti. Huom pyöriin voi asentaa lumiketjut jos eteneminen on takkuista.
-
heh, miulta unohtu nuo lainausmerkit, sori siitä. evptä en syytä moisesta ja en kait muitakaan vaan kyselen onko jotain kikkakolmosta moiseen onkelmaan.. mut kuten aina, täällä jotkut osaa sotkea asiat. miulla ei ole eikä tule mitään meseä. paskakoslia nykyään kaikki.. mut kun tuolle naapurilleni ei sovi ketjui ehottaa kun ei etes mursketta huoli pitoa parantamaan.. legasora ei piä yhtään pyörän alla. on jo totettu. kun ei saanu meseä telttatallista kun oli lumi sulannu keväällä pyörän eteen.. mut kait miun on vaan kärsittävä...
-
Sitten yks juttu että kun luisto esto päällä niin sohjossa toppaa mese välittömästi. Eli luistonesto pois etukäteen kun mäkeen kurvaa ni mahkuja päästä ylös.
-
okei! eka neuvo joka on täällä tullut esille. just tätä hain. kun itellä ei nuita uusimpia koslia ole ollukaan joten en tiijä mitä niistä löytyy.. onko tuo mahollisesti kojelautasta löytyvä nappi vai pelkästä näytöstä? olis kiva jos vastaava tilanne etessä.. kun joutuu aina joskus nuita autoja jelppaamaan kuluissaan.. ite kun ajelen vain 1980- luvun paskoilla..
-
okei! eka neuvo joka on täällä tullut esille. just tätä hain. kun itellä ei nuita uusimpia koslia ole ollukaan joten en tiijä mitä niistä löytyy.. onko tuo mahollisesti kojelautasta löytyvä nappi vai pelkästä näytöstä? olis kiva jos vastaava tilanne etessä.. kun joutuu aina joskus nuita autoja jelppaamaan kuluissaan.. ite kun ajelen vain 1980- luvun paskoilla..
No se riippuu ihan autosta - toisissa on suoraan ihan fyysinen nappula ja toisissa pitää kahlata valikoista. Joita monessa kahlataan kosketusnäytöltä(kin)...
Jälkikäteistäydennystä:
Joissain voi myös valita 'ajotilan' , esim Mud & Snow joka monen muun jutun lisäksi voi sallia vähän reilumpaakin sutimista ennen vedon automaattista vähentämistä.
Monimutkaisemman pirssin omistajan kannattaa sitä ohjekirjaa joskus vähän vilkuilla.
-
Ottaa kallistuksenvakaimen takaa pois.
Auttaa yllätävän paljon kuten myös If.
-
hei, milläs kannalla nuo pultit? että osaa oikean räikän ottaa matkaan ens kerralla..
-
Osta oksa neliveto maasturi niin ei tarvitse katua . :D
-
miulla on nelikko hilux mut muilla ei ole... miten tuo auttaa toisia jokka pyytää apuja kulkea tiellä???
-
kaikki näköjään ei osaa ostaa autoja..
-
kaikki näköjään ei osaa ostaa autoja..
Usein autoja ostetaan pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaan. Satunnaisesti voi sitten päätyä sinne epämukavuusalueelle.
Tai hankitaan useampi, kuhunkin tarpeeseen sopivin.
Metsäkoneurakoitsija kömpii raskaan perävaunu kanssa kannon viereltä toiselle - ja kaupparatsu läppäri etupenkillä hotellilta toiselle.
Tarpeet eivät kohtaa samassa autossa.
Joku vetokykyinen kunnon 4x4 off-road-peli olisi meikäläisestäkin kiva. Todellista tarvetta sellaiselle tosin olisi vain noin 3 kertaa vuodessa :-((
-
Eikä se niin vaikeeta oo,hattu päästä ja sanoo ei minun kiesillä tuonne ajeta.
Puukolla ei nyt samaan pysty kun Viikatteella.
Ei etes Kauhavallakaan vaikka puukkopitäjä onkin.
-
juuripa noin. mut ohan se aika hauska kun varastomiäs ostaa tuollasen mesen eikä ole etes perettä tahi muuta kuletettavaa kuin kahvipaketin kokonen koira.. ja kun kotoa lähtö on aina ylämäkeä ja paluu kotio myös ylämäkeä. eikä hirveesti liiku autollaan.. ja kun jotkut oikean koiran omistajat ajelee koppimopoilla ( kaskai, micra ym. ) miun mettä tiellä samoilla lumilla koiria ulkoiluttaan.. ja vielä naisia. ei nuita ole tarvinnu millonkaan jelpata kulkemaan, joskus tien auraan vain.
-
juuripa noin. mut ohan se aika hauska kun varastomiäs ostaa tuollasen mesen eikä ole etes perettä tahi muuta kuletettavaa kuin kahvipaketin kokonen koira.. ja kun kotoa lähtö on aina ylämäkeä ja paluu kotio myös ylämäkeä. eikä hirveesti liiku autollaan.. ja kun jotkut oikean koiran omistajat ajelee koppimopoilla ( kaskai, micra ym. ) miun mettä tiellä samoilla lumilla koiria ulkoiluttaan.. ja vielä naisia. ei nuita ole tarvinnu millonkaan jelpata kulkemaan, joskus tien auraan vain.
Pari tarkentavaa kysymystä:
-millaisessa paikassa tämä varastomies asustaa kun on ylämäki mennessä ja tullessa? Nouseeko maaperä em. henkilön työpäivän aikana ylemmäs vai miten tämä on toteutettu?
-ulkoiluttaako nämä koppimopojen omistajat koiria vai naisia? Vai kumpiakin...
-
tää juttu taas kuuluu sarjaan Oksan horinat. Kummallista kun ei hälle edes sopivia renkaita löydy. Ja naapurilla maastokin varsin outo kun on ylämäki mennen tullen kotio.
-
juuripa noin. mut ohan se aika hauska kun varastomiäs ostaa tuollasen mesen eikä ole etes perettä tahi muuta kuletettavaa kuin kahvipaketin kokonen koira.. ja kun kotoa lähtö on aina ylämäkeä ja paluu kotio myös ylämäkeä. eikä hirveesti liiku autollaan.. ja kun jotkut oikean koiran omistajat ajelee koppimopoilla ( kaskai, micra ym. ) miun mettä tiellä samoilla lumilla koiria ulkoiluttaan.. ja vielä naisia. ei nuita ole tarvinnu millonkaan jelpata kulkemaan, joskus tien auraan vain.
Pari tarkentavaa kysymystä:
-millaisessa paikassa tämä varastomies asustaa kun on ylämäki mennessä ja tullessa? Nouseeko maaperä em. henkilön työpäivän aikana ylemmäs vai miten tämä on toteutettu?
-ulkoiluttaako nämä koppimopojen omistajat koiria vai naisia? Vai kumpiakin...
Vastuu on täysin siirretty lukijalle, vuoan saattaa tuo olla olemattakii ;D
-
On kyllä ihan omaa luokkaansa nää jutut. Ihmettelen kun ei ole tieoinen tuosta luiston estojutusta. Noo hää nyt vaan taas keksi koko jutun ja tarkoitushan oli saada mese mollattua.
-
tää juttu taas kuuluu sarjaan Oksan horinat. Kummallista kun ei hälle edes sopivia renkaita löydy. Ja naapurilla maastokin varsin outo kun on ylämäki mennen tullen kotio.
Ehkäpä siinä on myös alamäki molempiin suuntiin, mutta sitä ei ole mainittu kun mese ei jää siihen kiinni
-
juuripa noin. mut ohan se aika hauska kun varastomiäs ostaa tuollasen mesen eikä ole etes perettä tahi muuta kuletettavaa kuin kahvipaketin kokonen koira.. ja kun kotoa lähtö on aina ylämäkeä ja paluu kotio myös ylämäkeä. eikä hirveesti liiku autollaan.. ja kun jotkut oikean koiran omistajat ajelee koppimopoilla ( kaskai, micra ym. ) miun mettä tiellä samoilla lumilla koiria ulkoiluttaan.. ja vielä naisia. ei nuita ole tarvinnu millonkaan jelpata kulkemaan, joskus tien auraan vain.
Pari tarkentavaa kysymystä:
-millaisessa paikassa tämä varastomies asustaa kun on ylämäki mennessä ja tullessa? Nouseeko maaperä em. henkilön työpäivän aikana ylemmäs vai miten tämä on toteutettu?
-ulkoiluttaako nämä koppimopojen omistajat koiria vai naisia? Vai kumpiakin...
Moi.
Oksa mainitsee eritellen " kahvipaketin kokoinen koira" versus " oikea koira"
Siis pieni koira ei ole oikea koira, koska on pieni.
Koskeeko sama asia myös ihmisiä? Ovatko pienet ihmiset jotenkin vähäpätöisempiä yksilöitä kokonsa vuoksi?
Terv. 183 cm/ 92 kg. : ))
-
miusta nuo liki rotan kokoset ei ole koiria vaan jotain ja kyllä. net koppimopokuskit ulkoiluttaa koiriaan ja ittiään.. siis naisia. ja kun asuu mäen takana, niin joutuu molempiin suuntiin ajelemaan mäkeä vastaan. onko maastonmuoto outo?? tääläpäin on vähän tasaista. mäkeä löytyy moneen suuntaan eri jyrkkyyksillä..
-
Sen verran pitää koiruudella olla kokoa että jos sattuu torkahtamaan sohvalle koiran viereen niin ei tarvitse pelätä että se jää alle ja heittää henkensä kun vähän kääntyy siinä unissaan :-|
Eli vähintään 30-40% omistajansa massasta.. toteutuu täällä ihan hyvin.
Varmasti pienikin voi olla rakas ja paras ystävä mutta mä en henkilökohtaisesti oikein jaksa arvostaa koiraa joka on mun entistä kollikissaa pienempi eikä selviä talvella ulkona edes lyhyttä hetkeä kuin puettuna. Jokin aika sitten näin kun yhtä tällaista vietiin kadulla lastenvaunuissa peittojen alla, sieltä se katseli onnellisen oloisena. Älyttömän söpö se kyllä oli mutta en osaa kuvitella itselleni semmoista. Tykkään koiruudesta joka pääsee sinne minäkin pääsen kahdella jalalla eikä ole heti hätää kärsimässä, vuodenajasta riippumatta.
-
juuu. kyllä koiralla pitää kokoa olla sen verta että ei ihan taskuun häviä ja osaa kulkea itekin. viimesin oli eurasier ja ihan sopiva. ja aikasempi oli berniläinen joka kulki sit ihan joka paikassa mukana, etessä tahi perässä. ja piti huolen.
-
Toisaalta ennen oli aika moni taksi just takaveto mese.
Ihme kyllä taisivat niillä ajella vaikka muistelen talvien olleen kylmempiä ja luntaki enempi tais olla.
Ex appiukko sano se oli hyvä pitkä talvi,jos sinne asti pääsi renkailla etteivät puhki kuluneet niin talvi pärjättiin.
Rahakysymyksiä,ei ollu ylimääräsiä markkoja kuulemma.
Mossella oli sillon ajellu,perille sano aina päässeensä,metsurin hommia teki.
Joskus istuin kyydissä kun vanhaa miestä alko lapsettaa,Lada oli auto,vaan kovasti sitä vei ja osasi hommansa.
Kermaperseitä ollaan,eikös vaan.
-
Kyllä takaveto menee yhtälailla kuin etuvetonenkin,pitää vaan osta se hommeli kuinka ajetaan. Nykysissä kulkineissa se ajonautinto on pilattu kaiken maailman aapeeässillä ja ep ässillä. Ei ole sitä ajotuntumaa enää tiehen.
-
Onhan sillä takapotkulla kiva leikkiä, vesijääsohjossa kun mutkateitä ajelee ei räpelletä kännykkää ;D
-
et sitte o kuullu bluutuutista, ei tarvi räpellellä.
-
ite tykkään ajella tuolla tojolla takapotkuna. lavan takareunassa on pari murskesäkkiä tarvetta varten ja hyin on päässy kun ei tuossa ole etes lukkoa. nelikkoa en kovinkaan usein käytä, mitä nyt voitelen etuperiä joskus.. kyllä nuo nykykoslat on outoja ajaa tuon jälkeen kun on jos jonkinlaista hitisvinkulaa tekemässä jotain ajon aikana. rutisee yhtenään ja muuta ihmettä. ei jatkoon, - mulle!
-
Nyt mää tipahdin jo lavalta ??? On tojo ja on hiluxi ja välillä ihan sekaisin ja sitten on nykyäajan koslia. Onkohan tojo ja hiluxi lopulta yksi ja sama ja Carina se nykyajan kosla? No eipä tua mulle kuulu. Alkaa tuo savolainen kierous jo mennä täydellisesti solmuun. Mutta se on tullut selväksi, että mersu on syvältä, kaikki nuoremmat autot on syvältä. Autoja , nättejä sellaisia, on vain hiluxi tai tojo tai sitten vaan tojo ja Carina. Eiköpä tuota muutama koukero saada vielä "selvyydeksi" lukea ...
-
Tämä, mut kun sitten on ylämäki koio ullessa ja kotoo lähtiessä, kyllä se maailma mesetakapotku kuskia koettelee ja kelit murjoo. Koiratkin rotankokoisia.
-
lu. onko sulle noin vaikeaa? tojota tekee just nuo hiluxit. vai onko se mitsu? ja mitä se carina kuuluu mihinkään? ei taija olla ihan ajatus mukana kun luet jotain. ja kun asun mäjellä ja tie kulkee mäjen kautta niin luonnollisesti on molempiin suuntiin ylämäki tai alamäki riippuen kulkusuunnasta. ei teillä rassukoilla siellä tasamaalla taija olla mitään käsitystä maanmuotoista. täälläpäin on monessa paikassa tosi isoja korkeuseroja teillä. ja tietän paikan missä en ite pärjäis etes nelikko HILUXILLA ( toyota )
-
Ahaa ... Tojo ja Toyo olikin eri asioita eikä normaalia päi persettä kirjoittamista.
-
et sitte o kuullu bluutuutista, ei tarvi räpellellä.
Ei se bt paljoa auta kun pitää kirjoittaa whatsuppiin, ottaa selfietä instaan ja päivittää face. Niin ja tietysti selata spotifya :-)
Bussikuskien ammattipätevyyteen kuuluu myös leffan katselu ajaessa. Onhan näitä uutisia ollut :-)
-
toyo on rengasmerkki ja tojo on automerkki. oisko jotain lukemista mitä muutakin kuin vain vasea?? yleissivistys on kuulema hyä asia...
-
toyo on rengasmerkki ja tojo on automerkki. oisko jotain lukemista mitä muutakin kuin vain vasea?? yleissivistys on kuulema hyä asia...
Minkä maalainen tuo tojo automerkki on ? Onko paljonkin myyty tuolla merkillä ?
Nokian renkaat ei kelvanneet vaihtelevan laadun takia ja sitten tilalle hommaa jotkut neva höört merkin gummit. Todellinen humoristi.
-
Ja Koyo-laakereita myy Timo Kojo. Eiku...
-
Kyllä takaveto menee yhtälailla kuin etuvetonenkin,pitää vaan osta se hommeli kuinka ajetaan. Nykysissä kulkineissa se ajonautinto on pilattu kaiken maailman aapeeässillä ja ep ässillä. Ei ole sitä ajotuntumaa enää tiehen.
eiköös abs ja ebs sekaannu sitten vasta ajotuntumaan kun kuski on jo ylittänyt osaamisensa ;) :D ;D ::)
-
Kyllä takaveto menee yhtälailla kuin etuvetonenkin,pitää vaan osta se hommeli kuinka ajetaan. Nykysissä kulkineissa se ajonautinto on pilattu kaiken maailman aapeeässillä ja ep ässillä. Ei ole sitä ajotuntumaa enää tiehen.
eiköös abs ja ebs sekaannu sitten vasta ajotuntumaan kun kuski on jo ylittänyt osaamisensa ;) :D ;D ::)
Ajonvakautus kyllä haluaa aika hanakasti korjata varsin pientäkin virhettä mitä itse ei vielä pidä toimenpiteen arvoisena.. ;)
-
heh. alkaa tuo lu olla melkein kopio sorkkisvainaasta. kirjoitithan siäkin leafista aikoinaan ja aika iso karamellivalmistaja tuokin.. mikä auto se nyt on.. itelle noita toyo renkaita suositteli tilataksi yrittäjä, ajellu monta sarjaa jo loppuun.. ja se että lu ei ole kuullukaan moisista ei ihmetytä ollenkaan. onko monikaan merkki tuttu? tuossa rinteessä jutustelin toisen naapurin kanssa ja varastomiäs ajoi ohi ja melkein mäen päällä perä heitti aika reilusti. tiellä on n. 2 senttiä lunta joka oli jo jäähtymässä. oisko syynä mahollisesti tuo luistonesto?
-
vai että perä oikein heitti, ei oo mesestä talviautoksi kun tuollasta tekee.
-
Kyllä takaveto menee yhtälailla kuin etuvetonenkin,pitää vaan osta se hommeli kuinka ajetaan. Nykysissä kulkineissa se ajonautinto on pilattu kaiken maailman aapeeässillä ja ep ässillä. Ei ole sitä ajotuntumaa enää tiehen.
eiköös abs ja ebs sekaannu sitten vasta ajotuntumaan kun kuski on jo ylittänyt osaamisensa ;) :D ;D ::)
Periaatteessa juu. Käytännössä joskus toisin.
Esimerkki: kun mennän liian syvässä lumessa vauhdilla, kinos vääntää kiesiä sivulle ja kuski antaa hanaa ja vääntää reippaasti ratista vastaan, niin selvitymistä ei oikein auta se että ESP toteaa kaasua ja sutimista olevan liikaa ja ratin asento ei täsmää oletettuun sivuttaiskiihtyvyyteen. Lääkkeenä se pudottaa tehot ja vauhtia alas ja pyrkii jarruilla tehostamaan toivottua kääntymistä.
Sinänsä se on oikeassa että kiesi saatiin varmasti kääntymään, mutta mahdollisesti ollaan sitten vedon loputtua seuraavassa kinoksessa kiinni.
Onneksi ainakin nuo vetoluistonestot saa kai lähes jokaisesta kärrystä jostain namiskuukkelista kytkettyä pois. Joissakin harvinaisissa tapauksissa ei tosin auta kuin ESP:n sulakkeen nyppääminen pois. ABS yksinään ei sinänsä olisi niinkään haitaksi missään tilanteessa, joissakin tapauksissa sitä (siis jarruja) käytetään myös jonkinlaisena lukon korvikkeena. Eli enemmän sutivaa pyörää jarrutetaan.
-
heh. alkaa tuo lu olla melkein kopio sorkkisvainaasta. kirjoitithan siäkin leafista aikoinaan ja aika iso karamellivalmistaja tuokin.. mikä auto se nyt on.. itelle noita toyo renkaita suositteli tilataksi yrittäjä, ajellu monta sarjaa jo loppuun.. ja se että lu ei ole kuullukaan moisista ei ihmetytä ollenkaan. onko monikaan merkki tuttu? tuossa rinteessä jutustelin toisen naapurin kanssa ja varastomiäs ajoi ohi ja melkein mäen päällä perä heitti aika reilusti. tiellä on n. 2 senttiä lunta joka oli jo jäähtymässä. oisko syynä mahollisesti tuo luistonesto?
https://www.nettiauto.com/nissan/leaf
-
Kyllä takaveto menee yhtälailla kuin etuvetonenkin,pitää vaan osta se hommeli kuinka ajetaan. Nykysissä kulkineissa se ajonautinto on pilattu kaiken maailman aapeeässillä ja ep ässillä. Ei ole sitä ajotuntumaa enää tiehen.
eiköös abs ja ebs sekaannu sitten vasta ajotuntumaan kun kuski on jo ylittänyt osaamisensa ;) :D ;D ::)
Periaatteessa juu. Käytännössä joskus toisin.
Esimerkki: kun mennän liian syvässä lumessa vauhdilla, kinos vääntää kiesiä sivulle ja kuski antaa hanaa ja vääntää reippaasti ratista vastaan, niin selvitymistä ei oikein auta se että ESP toteaa kaasua ja sutimista olevan liikaa ja ratin asento ei täsmää oletettuun sivuttaiskiihtyvyyteen. Lääkkeenä se pudottaa tehot ja vauhtia alas ja pyrkii jarruilla tehostamaan toivottua kääntymistä.
Sinänsä se on oikeassa että kiesi saatiin varmasti kääntymään, mutta mahdollisesti ollaan sitten vedon loputtua seuraavassa kinoksessa kiinni.
Onneksi ainakin nuo vetoluistonestot saa kai lähes jokaisesta kärrystä jostain namiskuukkelista kytkettyä pois. Joissakin harvinaisissa tapauksissa ei tosin auta kuin ESP:n sulakkeen nyppääminen pois. ABS yksinään ei sinänsä olisi niinkään haitaksi missään tilanteessa, joissakin tapauksissa sitä (siis jarruja) käytetään myös jonkinlaisena lukon korvikkeena. Eli enemmän sutivaa pyörää jarrutetaan.
Niinpä tuo luistonesto on pöpperöisessä lumessa todellinen haitta, se kun jarruttaa sitä sutivaa pyörää ja vie sitten tehot. Ite joskus jäänyt mäkeen etuvetosella juuri tuon luistoneston vuoksi. Sitte kun sen kytki päältä pois ja otti mäen alta koko homman uusiksi , oltiin mäen päällä että heilahti. Pikkutehosella koslalla ekee tepposet. Toki se sitten yleisissä ajoolosuhteissa vakauttaa sitä menoa.Apsi kyllä ihan eri juttu. Sehän optimoi jarrutustehon estämällä pyörää lukkiutumasta. Saa painaa suruttomasti jarrua.
-
Luistonestoissakin on eroja. Mondeos taisi olla esp ja sen olemassaoloa ei huomannut välttämättä kuin vilkkuvasta symbolista. Hondissa on vsa ja se tappaa tehot kyllä liian tehokkaasti. Sanoisin että on turvallisuusriski ilman oppimista. Toki pakko oppia esim. risteyksistä lähdöt niin että ei turhia sudi eikä pieneen väliin yritä ryntätä. Toki nappulallahan noi toimii, mutta ... Kirjainten eroa noissa en tiedä, enkä vaikutusmekanismeissa, mutta käyttäytymisessä on selvä ero. Tositilanteesta esim luisuun lähdöstä ei ole kokemusta.
-
Kyllä mäkin luulin tojo savolaisen lyhennelmäksi Toyotasta vai kuinka ne nyt menikin. Entäs jos naapurin Mese kuski ostaisi ne jotkut toyotat sinne renkaikseen. Lapissa olis käynyt hyvin tojo rengas kauppa hyvin kun ovat niin erinomaisia…
Ikinä kuullutkaan….
-
Luistonestoissakin on eroja. Mondeos taisi olla esp ja sen olemassaoloa ei huomannut välttämättä kuin vilkkuvasta symbolista. Hondissa on vsa ja se tappaa tehot kyllä liian tehokkaasti. Sanoisin että on turvallisuusriski ilman oppimista. Toki pakko oppia esim. risteyksistä lähdöt niin että ei turhia sudi eikä pieneen väliin yritä ryntätä. Toki nappulallahan noi toimii, mutta ... Kirjainten eroa noissa en tiedä, enkä vaikutusmekanismeissa, mutta käyttäytymisessä on selvä ero. Tositilanteesta esim luisuun lähdöstä ei ole kokemusta.
Kaikki muistelee että mersussa sai sutimisen eston pois päältä esp nappulaa painaisemalla . Muut vakautus järjestelmät poistuu muistaakseni pitämällä samaista nappulaa kolme tai viisi sekuntia pohjassa . Mersusta tulee sitten ajo ominaisuuksiltaan mosse :D
-
tuosta näköjään pitää kysellä joltain asiaa tuntevaa, ja mese kuskilta. tuo näyttää miusta vaan outolta kun tekee noilla lumilla moista ja kun naapurilla vanaha ooppeli ja sanoi että eihän tuolla ole etes liukasta. takavetoinen tuokin.. mut normaalirenkailla. on se hyä kun porukka elelee vain siinä pikkukuplassa ja ei huoli uutta tietoa tavallisista asioista vain somen luokoista..
-
et ole sitten tyytyväinen siihen mitä tänne on kokemuksesta henkilöt kirjoittaneet. Mut ota nyt asiasta selvä ja mielellään kirjallisena se selostus ja myös käännettynä savoksi. Voit sitte mennä neuvomaan tuota mesekuskia ja muitakin joilla perä heittää. Ja tee vaikka moniste jota jaat oudosti käyttäytyvien autojen kuskeille.
-
nooo, asiaa kyselin tänään ja mesekuski kertoi et perä kiertää kun on tuo luistonesto päällä ja polkee kaasua hieman liikaa.. mut tuskin siulle noilla mopoilla ajellessa haittaa.. no, mitäpä siitä. sainpa taas keskustelua muustakin kuin kepusta täällä aikaan...
-
Jaa, että piti mennä oikein huolestuun mesekuskin kanssa. Mahtoi tuo kuski nauraa partaansa kun menit moisesta haastamaan. seuraile nyt sitä ajotyyliä ja raportoi tänne taas kuin tuo ajelu onnistuu vast edes Otko varma että tuo mesettäjä on kepulainen, voi olla ns. piiloporvari ja on demujen jäs.kirja hanskalokerossa Smith&Wessonin kanssa. Tai vähintäin pesäpallomaila kireojen savolaisten häätämiseen.
-
Luistoneston tarkoitus kait on estää luistoa. Tai sitä taidetaan sanoa ajonvakautusjärjestelmäksi. Se jotta perä "kiertää" ei luulisi johtuvan siitä että "luistonesto" on päällä vaan siitä että se ei toimi ::) Tai sitten vaan on liikaa voimaa välittymässä sinne vetäville pyörille ja ajanvakautus ei alenna sitä "tarpeeksi". Tosin en tiedä miten se sitten takavedossa toimii, mutta ainakin VSA järjestelmällä etuvetoiset Hondat eivät juurikaan lyö tyhjää, joten jos veto olisi takapäässä, niin ei kyllä "kiertäisi". Mutta meses ei oo VSA. Ehkä joku toinen antaa lyödä enemmän tyhjää, esim se EPS. Mutta sinällään kumpikaan versio ei kait lyö enempää tyhjää, kuin ilman ajonvakautusta oleva yksilö tai silloin kun se otetaan pois päältä. Eteneminen lumes ja liukkaalla taas on omakohtaisesti koettuna heikompaa ajonvakautus päällä, joten kiinnijäämiseen sillä on merkitystä ei perän sivuttaisliikkeeseen.
-
Turha tälle kaikentietävälle savolaiselle on tarpeellista selittää. Hänellä vaan syy provosoida juttuja pois kepusta. Tykkäis mieluusti niitä yleviä juttuja kuulla savolaisten politrukkien tekemisistä suomen oikeusjärjestelmän kaatamiseen. Oksalla se ylevyys mene sen oikeen ja vasemman välillä, minne milloinkin höpötys osuu.
-
lu, just tuon kertoi mesekaverikin.. ja nyt on se tieto myös tuolla ko. henkilöllä. noooo, evp. ja silti VAIN miun juttuihin oot kommentoimassa.. mikälie syynä?? ai niin, oothan sit johonkin perspovarin juttuihin vastannu 15 vuotiaan syvällä auktoriteetillä... ;D ;D
-
Mesekaveri, ko.henkilö, Ooppeli kuski ja Oksa ja heidän suuren mysteerin arvoitus ::)
-
siis ; toinen mesen omistaja jolta kysyin ja naapuri ooppeli kuski, onko siulle tosiaan vaikea käsittää eri henkilöitä samassa viestissä??? ja kun siä vain tasasella körryyttelet ni ei kait tuohon mitään tartteekaan.. täällä ajellaan vaihtelevassa maastossa ja erilaisilla pinnoilla..
-
Jos takatuupparin perä heittää toistuvasti niin kuljettaja on liian nuori ja auto liian vanha...
Jos arvata pitää niin kuski luottaa tuohon automatiikkaan ja painaa kaasua surutta, varsinkin ylämäessä. Fiksuna älynä se automatiikka kuitenkin mäen päällä syystä tai toisesta 'antaakin vähän reilummin siimaa' ja päästää hetkellisesti jopa hieman sutaisemaan. Mesestä ei ole kokemusta mutta noiden vetoluistonestojen ja ajonvakautusten holhoamisasteissa on isoja eroja merkkien välillä. Jotkut päästävät etenmään jopa hiukan 'kahva edellä' -tyyliin, toisille se on täysin no-no, kielletty juttu ja moinen ilo pilataan jo ennen alkamistaan.
Mulla seisoo tuommoinen Yaris Verso. Siinä on hauska ominaisuus että määrätyn tilanteen jälkeen ESP aktivoituu hetkeksi täysin ilman syytä. Tuolla on yksi piha johon liittymä nousee yleiseltä tieltä hyvin jyrkkään ja siinä pysäköidessäkään ei oikein ole tasaista ollenkaan. Siitä kun aurinkoisena kesäpäivänä laskee jarrulla takaperin takaisin alas asvaltille ja lähtee siitä tasamaata etenemään niin noin 5 sekunnin päästä ESP nykäisee sekunniksi tehot pois, merkkivalo vilahtaa, ja sitten taas kaikki on normaalia.
Oletan että joku asentoanturi tms juuttuu hetkeksi siihen rinteessäoloon ja sitten se herää taas toimimaan normaalisti. Asia on testattu 3 kertaa... muuten ei ole koskaan havaittu mitään kummallista.
-
just. tuo varastomiäs kertoi et ei ole moista osannu etes ihmetellä. nyt mese menee tasaseen.. lie painannu vain hetken sitä nappia. ei mosse - evektiä. keksi-ikäinen kuski mut ei niin teknisesti valveutunut ole.. ihan oikeesti halusina autta a tuossa kun on miun tienhoitoaluetta. mutta joillakin meni kait ihon alle. pitää osata näköjään kysyä oikeilta tahoilta eikä täältä... tuo kaasunhallinta on yleensä nykyään kait jotain muuta kuin 1970- luvulla? eipä tuolla markettien parkkipaikoillakaan ihan ihmettä et joku kaasuttaa perän luisuun ja sit ..... yleensä on joku vanhempi tahi teini!
-
herra oksa kirjoitan mitä kirjoitan milloin mihinkin ketjuun, jamonelle muullekin. Harmi jos koet henkilökohtaisiksi viestini jotka ovaat ihan yleisellä tasolla.
-
siis ; toinen mesen omistaja jolta kysyin ja naapuri ooppeli kuski, onko siulle tosiaan vaikea käsittää eri henkilöitä samassa viestissä??? ja kun siä vain tasasella körryyttelet ni ei kait tuohon mitään tartteekaan.. täällä ajellaan vaihtelevassa maastossa ja erilaisilla pinnoilla..
Ai niin , myös varastomies pähkäilee kuumeisesti ratkaisua ongelmaan. Nyt en enää tiedä kenen ongelma se on. Luultavasti päähenkilö Oksan, joka syvästi järkyttyi nähdessään auton jonka perä "kiersi".
-
niin "perse kiertää kun onnenpyörä paljon lupaa mut mitään ei anna " ja tää ei ollut oksalle vaan yleistä.
-
heh, pervoille tietoks; miä vastaan tuon tien hoijosta ja siks olen kiinnostunu tuonn tien käyttäjien hommista. ja tuo yhen ainoa auton ( mese ) onkelmasta olen siks kiinnostunu. tuolla tiellä liikku aika monta muutakin koslaa joten.... monta volvoa, nissania ja pari tojotaakin...
-
kun kerran olet vastuussa tien kunnosta, pidä se sellasena että myös mesellä pääsee liikkumaan, eikä tarvi alkaa kyseleen mitä nappuloita pitäs painella.
-
eli! siis nykykoslat vaatii sen kesäkunnon että voipi kulkia., on se aika paskaa kun noilla vanahoilla koslilla menee että heilahtaa ja ei etes perse notku... mut kait siulla vain toisten tekemänä kaikki onkii....
-
etkös sä oksa maininnut että se mese kuski oli painanut esp nappia ja siksi perä oli vähän heilahtanut ?
Jos mese kuski joutui ottamaan sutimisen eston pois päältä että pääsi mäet ylös vedon hyytymättä , oli tie tai renkaat ilmeisesti niin huonossa kunnossa että jotain tarttee tehdä .
Oletkos koskaan ajanut 2000 luvun laatu autoilla ?
-
Perän Heiluminen on Hieno Juttu.
-
juuu, ja kun oikein osaa laittaa kulkemaan ni hauskaa seurata. aikoinaan kun jäillä saipi ajaa ni olikoín oikein mukavaa..
-
7 sivua paskanjauhantaa.
-
Älä muuta sano, ja ihan mahoton ongelma jos takaveto mesen pyörä ruopasee.
-
7 sivua paskanjauhantaa.
Muuten tuli tästä ongelmasta mieleen yks Lada mies aikoinaan. Pisti akkansa aina talvisin istumaan takapenkille, kun sillä oli kuulemma selvä vaikutus liikkeelle lähtöön. Ladahan on kuin mese eli ruopii takapäästä ;D Mutta tämä teoria tietysti mureni siinä vaiheessa , kun Lada vaihtui etuveto Corollaan. Mutta se kuulemma auttoi siinäkin ;D
-
aikonaan naureskeltiin porukalla kun yks tytteli mätti 99 saabin takapyörän eteen hiekkoja.. mut net olikin silloin...
-
7 sivua paskanjauhantaa.
Muuten tuli tästä ongelmasta mieleen yks Lada mies aikoinaan. Pisti akkansa aina talvisin istumaan takapenkille, kun sillä oli kuulemma selvä vaikutus liikkeelle lähtöön. Ladahan on kuin mese eli ruopii takapäästä ;D Mutta tämä teoria tietysti mureni siinä vaiheessa , kun Lada vaihtui etuveto Corollaan. Mutta se kuulemma auttoi siinäkin ;D
Hymyssä suin seurannut,
lapsettaa se välillä laittaa sivusladii, hyvä hallita sekin jos tilanteita tulee vastaan.
Muistan silloin takavuosina, ku yks setä, oli jo silloin päälle 70v ja ajeli mazdan pakulla. Hallitsi kyllä sitä hienosti, mäkisissä talvieissähän pitää olla sen verta vauhtia ja ripeyttä silleen että perää heittää ja vastaheittoilla hallita, tai ett välttämättä pääsyt jäistä mäkee ylös. Alamäissähän piti hallita alasvaihtamist, muuten sladia siitäkin.
-
niiinpä. ei pärjänny kunpelkästää ohjastaa. piti melkein tietää miten kone etenee. eikä luottaa vain tekniikan hoitoon. mut ohan se hianoa kun jotkut hampaita kiristellen lukiaa näitäkii juttuja eikä osaa etes kommentoija nuilla alapäänjutuilla millä yleensä huuteloo..
-
Ai, sää kaipaat alapään juttuja, eikö pelkkä kepuhuumori riitä enää. Käyppä lukemassa vapaasta sanasta ne alapääjutut joita pikkupersu sinne kirjoittelee. Ei tänne kuulu mitään luistosta kirjoittaa, varsinkaan kun oksa ihan vakavissa on huolissaan talvikeleistä.
-
Mut kyllä tuo vajaanelivetonen tojon ravi on mukava kosla pöpperöiselläkin tiellä. Oikeesihan se on etuvetonen mut takasetkin sitte ruopii kun on tarvis, ja saa sen sitten päälle nappulasta painamalla ja luiston eston pois niin kaikki pyörät ruopii eri tahtiin tai sitten ei. Riippuu ihan olosuhteista.
-
kaveri lainas miun tojoa ja kun palautti sitä ni kehu miten hyö oli ajella vaikka oli nuin vanaha! jopa sen naistuttu oli halunnu kokeilla ja piti siitä kun sillä pääs liikenteen mukaan.. ja kun istuu pikkasen korkeemmalla.
-
onhan se ihmettä kun kaupuntin tasaisella kavulla noin paljon perä heittää kuten uutisessa kortin menetyksessä oli... liekö tuokin mese ja luistonestolla??
-
onhan se ihmettä kun kaupuntin tasaisella kavulla noin paljon perä heittää kuten uutisessa kortin menetyksessä oli... liekö tuokin mese ja luistonestolla??
Hei haloo !!!
-
eiks se ole helsinki haloo??