Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: suhmura - 27.05.09 - klo:11:54

Otsikko: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: suhmura - 27.05.09 - klo:11:54
Kertokaapa kokemuksianne kuivalannan levityksestä? Millä vaunulla saadaan tasaisin levitysjälki ja mitä pitää ottaa huomioon vaunun hankinnassa? Meillä on vasta tänä keväänä ollut ensimmäisen kerran tarvetta moiselle ja urakoitsija kävi suihkimassa kuivalannat levälleen. Levitystulos ja -tarkkuus järkyttävän epätasaista. Multaus tehdään lautasmuokkaimella ja paikoitellen lantaa oli aivan hirveästi ja toisessa kohdin ei juuri mitään. Vaununa oli 19 kuution Bergmann jossa oli takana sellaset levityslautaset. Lietteenlevitykseen tottuneena työnjälki oli hirveää katseltavaa. Kuivalanta oli hyvin palanutta silputun oljen/lannan sekoitusta.
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: - 27.05.09 - klo:12:44
Kyllä nyt on vaunun käyttäjässä ollut vika. Levityslautasilla varustetulla vaunulla saadaan lanta uskomattoman tasaisesti peltoon jos niin halutaan. Levittikö urakoitsija tunti- vai kuutihinnalla?
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: oltsik - 27.05.09 - klo:12:49
Kertokaapa kokemuksianne kuivalannan levityksestä? Millä vaunulla saadaan tasaisin levitysjälki ja mitä pitää ottaa huomioon vaunun hankinnassa? Meillä on vasta tänä keväänä ollut ensimmäisen kerran tarvetta moiselle ja urakoitsija kävi suihkimassa kuivalannat levälleen. Levitystulos ja -tarkkuus järkyttävän epätasaista. Multaus tehdään lautasmuokkaimella ja paikoitellen lantaa oli aivan hirveästi ja toisessa kohdin ei juuri mitään. Vaununa oli 19 kuution Bergmann jossa oli takana sellaset levityslautaset. Lietteenlevitykseen tottuneena työnjälki oli hirveää katseltavaa. Kuivalanta oli hyvin palanutta silputun oljen/lannan sekoitusta.

Onko tämä kenties trollli? Jos luet yhtään asiaan liittyvää keskustelua niin kys Bergmann on kärreistä ehkä paras, tai ainakin parhaiden joukossa, jos siis perässä levityslautaset (paska tulee ulos kärrystä kapeasta raosta eikä koko perän korkeudelta). Jos tuolla on epäonnistuttu lävitystasaisuudessa niin syyttävä sormi osoittaa levittäjään, ei kärriin.

Yleisesti ottaen tasaisin ja levein levitysjälki saadaan kuvailemallasi lautaslevittimellä. Kys kärreille lupailevat alle 10 % hajontaa ja 20 m levitysleveyttä Mutta vastaavasti nämä kärryt ovat arvoikkaimpia. Seuraava vaihtoehto on kaksikelaiset pystykelalevittimet, joiden myyjiä on suomessa varmaan kymmenen. Levitysleveys luokkaa 12-16 m ja parhaat päässeet testien mukaan alle 20 % hajontaan levitysleveydessä. Nämä kärryt kapeita lavaltaan ja yleensä yksiakselisia. Kärrien hinta on vastaavasti huomattavan paljon halvempi kuin lautaskärreillä ja tehontarve pienempi ja tyhjennysnopeus kait paremppi. Viimeisenä tulee halvimmat nelikelaiset pystykelat ja vaakakelamallit. Näitä ei kait uutena paljoa enää mene.

Valinnassa kiinnitä huomiota traktoriisi. Lautaslevittimet syö tehoa, kun taas pystykelamallit tekevät aika ison koukkupainon jolloin vetokoneen ja kärrin rangastus tulee olla riittävän leveä. Lisäksi paskan laatu merkkaa paljon. Jos pelkkää turvetta, kaksikelamallit jää levitysleveydessä. Jos taas joukossa kiviä/raatoja/rautaa niin lautaskärri ottaa enemmän damagee.
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: suhmura - 27.05.09 - klo:14:14
Kyllä nyt on vaunun käyttäjässä ollut vika. Levityslautasilla varustetulla vaunulla saadaan lanta uskomattoman tasaisesti peltoon jos niin halutaan. Levittikö urakoitsija tunti- vai kuutihinnalla?

kuutiohinnalla levittivät
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: - 27.05.09 - klo:16:26
Kyllä nyt on vaunun käyttäjässä ollut vika. Levityslautasilla varustetulla vaunulla saadaan lanta uskomattoman tasaisesti peltoon jos niin halutaan. Levittikö urakoitsija tunti- vai kuutihinnalla?

kuutiohinnalla levittivät

Yllättävää... Eli kuorma on lykätty väkisin perän läpi mahdollisimman nopeasti eikä murskauskelat oo kerenny jauhaa sontaa! Jos levittäjä on ollu "pelimies" on peräportin rako säädetty vielä mahdollisimman suurelle ja ehkä jopa teriä puuttuu murkauskeloilta ???
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: rene - 27.05.09 - klo:16:37
Luulen että hyvistä vaunuista paras on samson. Uskoisin että on tehokkain ja jauhaa ainakin hienoksi. Saman tyylisiä halvempana versiona on tosiaan monta mallia, itselläni jeantillin 16 kuutioinen. Näilläkin huono levitystasaisuus kuskin vika. Lautaslevittimille ei nämäkään pärjää mutta lähelle pääsee, kanankakkaa varten ainoastaan tarvii lautaslevittimen.
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: mlahti - 27.05.09 - klo:18:11
urakoittijan omistama vaunu paras.

kuvailemassasi tilanteessa vaunu on kyllä huippuhyvä joten käyttäjässä on ollu vika..
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: hl - 27.05.09 - klo:18:20
urakoittijan omistama vaunu paras.

kuvailemassasi tilanteessa vaunu on kyllä huippuhyvä joten käyttäjässä on ollu vika..
ei pelkästään hyvä.. vaan paras mahdollinen ;D
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: oltsik - 27.05.09 - klo:20:31
urakoittijan omistama vaunu paras.

kuvailemassasi tilanteessa vaunu on kyllä huippuhyvä joten käyttäjässä on ollu vika..
ei pelkästään hyvä.. vaan paras mahdollinen ;D

Voinee olla keskustelun avaaja erimieltä ;D
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: erik - 27.05.09 - klo:21:39
olen itsekkin nähnyt bergmannilla saatua kamalaa jälkeä. mutta voi myös johtua siitä kun uusiin vaunuihin saa pohjakuljetin automatiikan niin vaunua vedetään alimittaisella koneella pohjakuljetin täysillä ja jälki on sit mitä sattuu
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: Tuumaaja - 27.05.09 - klo:22:11
olen itsekkin nähnyt bergmannilla saatua kamalaa jälkeä. mutta voi myös johtua siitä kun uusiin vaunuihin saa pohjakuljetin automatiikan niin vaunua vedetään alimittaisella koneella pohjakuljetin täysillä ja jälki on sit mitä sattuu

Alimittainen ei tosissaankaan jaksa pyörittää jos pohjakuljetin vähänkin suurella.
200hepoakin hyytyy jos pohjakuljettimeen laitetaan liiaksi vauhtia.
Ainoastaan 540 nopeudella tai takaportin lippa täysin aukiasennossa saattaa saada epätasaista ja kokkareista levitysjälkeä.
Ko vaunuahan pyöritetään ainostaan  ja vähintään 1000 nopeudella.
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: Tuumaaja - 27.05.09 - klo:22:15
Kertokaapa kokemuksianne kuivalannan levityksestä? Millä vaunulla saadaan tasaisin levitysjälki ja mitä pitää ottaa huomioon vaunun hankinnassa? Meillä on vasta tänä keväänä ollut ensimmäisen kerran tarvetta moiselle ja urakoitsija kävi suihkimassa kuivalannat levälleen. Levitystulos ja -tarkkuus järkyttävän epätasaista. Multaus tehdään lautasmuokkaimella ja paikoitellen lantaa oli aivan hirveästi ja toisessa kohdin ei juuri mitään. Vaununa oli 19 kuution Bergmann jossa oli takana sellaset levityslautaset. Lietteenlevitykseen tottuneena työnjälki oli hirveää katseltavaa. Kuivalanta oli hyvin palanutta silputun oljen/lannan sekoitusta.
Ko vaunulla levitystarkkuus on huomattavasti tarkempaa kun lietteen hajalevitys.
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: hl - 27.05.09 - klo:22:15
jos ei osaa vaunuansa käyttää niin tulee tosi kamalaa jälkeä.
vika löytyy yleensä sieltä ratin ja penkin välistä, toki pitää olla myös oikeanlainen vetäjä kärrylle. ;D
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: SKN - 27.05.09 - klo:22:22
Saako jollakin muulla tasaista jälkeä kun bergmanilla? Saman moista tavaraa samasta paikasta samaan aikaan ajettu pystykela bratisnabroitsjana temponiabamaruskilla ja bergmannilla. Bergmanni levittää paskan matoksi ja tempo levittää sen kasoiksi. Kylällä useita tempoja ja bergmanneja. Huomaa selvästi kummalla on ajettu. Jos noin paljon on menny perseeleen levitys, on vika tosiaankin siellä ratin ja penkin välissä. Eikä Joskinillakaan sen sukkelmapaa jälkeä tule kun tempollakaan. Bergmann on kuivapaskakärryjen mese, vähän kun Ventti ;D
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: Tuumaaja - 27.05.09 - klo:22:24
jos ei osaa vaunuansa käyttää niin tulee tosi kamalaa jälkeä.
vika löytyy yleensä sieltä ratin ja penkin välistä, toki pitää olla myös oikeanlainen vetäjä kärrylle. ;D

Toki pitää olla myös oikeanvärinen vetäjä kärrylle ;D
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: Timon - 27.05.09 - klo:22:39
Paikallisella Mms:llä on Bergmanni lautaslevittimellä ja Jeantiili kahdella pystykelalla.Jeantiilin jälki aivan kelvollista,voimaa tarvitsee pyörittämiseen aika paljon vähemmän(avarampi rakenne) ja vähemmän rikkoontumisaltis.Bergmanni levittää huomattavasti leveämmälle,jauhaa paskan pienemmäksi ja työn jälki todella hyvä.Voimaa tarvitsee huomattavasti enemmän,mutta jos tyytyy vastaavaan työnjälkeen kuin pystykelaisella niin ajaa 540:n ulosotolla ja silloin voimaakin tarvitaan aika paljon vähemmän.Bergmannissa EI todellakaan unohda pohjakuljetinta nopealle(jos tonninen perä käytössä),koska veturi varmasti hyytyy...Bergmannin ainoa huono puoli Jeantiiliin nähden on rikkoontumisalttius (ainaskin yhteisökäytössä,monenmoista käyttäjää ja "lantalaa").
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: SKN - 27.05.09 - klo:22:48
Paikallisella Mms:llä on Bergmanni lautaslevittimellä ja Jeantiili kahdella pystykelalla.Jeantiilin jälki aivan kelvollista,voimaa tarvitsee pyörittämiseen aika paljon vähemmän(avarampi rakenne) ja vähemmän rikkoontumisaltis.Bergmanni levittää huomattavasti leveämmälle,jauhaa paskan pienemmäksi ja työn jälki todella hyvä.Voimaa tarvitsee huomattavasti enemmän,mutta jos tyytyy vastaavaan työnjälkeen kuin pystykelaisella niin ajaa 540:n ulosotolla ja silloin voimaakin tarvitaan aika paljon vähemmän.Bergmannissa EI todellakaan unohda pohjakuljetinta nopealle(jos tonninen perä käytössä),koska veturi varmasti hyytyy...Bergmannin ainoa huono puoli Jeantiiliin nähden on rikkoontumisalttius (ainaskin yhteisökäytössä,monenmoista käyttäjää ja "lantalaa").
Jos jotain saa rikki niin ketjun kiristimen kun ajaa paripyörillä ja kääntää liian tiukasti.... ::)
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: skiigge_böy - 28.05.09 - klo:00:21
mites erot vaunujen kestäävyydessä kun peltopatterista puskee murkuloita sekaan?? tuli meinaan kalliiksi kun herkulekseen meni pikkasen päätä pienempi kivi, ja kiivainpaan aikaa odoteltiin neljä päivää osia osuuskaupasta....
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: rene - 28.05.09 - klo:01:09
mites erot vaunujen kestäävyydessä kun peltopatterista puskee murkuloita sekaan?? tuli meinaan kalliiksi kun herkulekseen meni pikkasen päätä pienempi kivi, ja kiivainpaan aikaa odoteltiin neljä päivää osia osuuskaupasta....
Samson lienee kestävyydessä ylivoimainen. Vaakarepijäiset lautaslevittimet aika vaurioherkkiä.  Omasta kokemuksesta sanon että samsoninmalliset kaksikelaiset vaunut on kestäviä ja tarkkuus on todella hyvä jos vähänkään käyttää aikaa. Jos minuutissa tahtoo kuorman pois päältä niin johonkin kohtaan tahtoo tulla isompi ulostekerros kuin johonkin toiseen kohtaan.
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: - 28.05.09 - klo:07:49
Kivistähän nuo "paremmat" vaunut ei tykkää! Ei tosin pitäis olla mahdoton suoritus katsoa se patterin paikka sieltä vähäkiviseltä alueelta lohkoa ja jättää vähän patterin pohjaa. Monenlaista on läpi tullu... Päänkokoisia kiviä useita, kettinkejä, nivelaksila, paskakoneen raappoja... Vielä on selvitty murtopulteilla ja heittosiivillä. En kyllä ymmärrä mistä tuo kaikki roina sinne pashan joukkoon eksyy...
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: suhmura - 28.05.09 - klo:09:42
mitenkäs sitten yleensä nämä vaunujen kestävyydet? Oli nimittäin jälki niin karseaa että tässä ollaan jo pohdittu vaunun ostamista itselle kun täällä päin ei noita potentiaalisia urakoitsijoita ole kuin tämä yksi. Mutta hintahan se aina nousee esille ja toisaalta mietityttää lantavaunun sesonkiluonteisuus. Ja eihän sille tule kuin 2500 kuutiota levitettävää jos oman ostaa. Olen itsekin pitänyt Bergmannia lantavaunujen mesenä ja kai se sitä onkin taitavan kuskin käsissä. Mutta mitenkäs sitten esimerkiksi Flieglin vaunu? Onko kokemuksia? Siinä viehättäisi ainakin ettei ole pohjakuljettimia vaan puskulevy jolla tavaraa työnnetään. Sitä voisi kai käyttää myös hakkeen ja turpeen ajoon vai onko miten hankala vaihtaa levitysperä pois?
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: oltsik - 28.05.09 - klo:09:56
mitenkäs sitten yleensä nämä vaunujen kestävyydet? Oli nimittäin jälki niin karseaa että tässä ollaan jo pohdittu vaunun ostamista itselle kun täällä päin ei noita potentiaalisia urakoitsijoita ole kuin tämä yksi. Mutta hintahan se aina nousee esille ja toisaalta mietityttää lantavaunun sesonkiluonteisuus. Ja eihän sille tule kuin 2500 kuutiota levitettävää jos oman ostaa. Olen itsekin pitänyt Bergmannia lantavaunujen mesenä ja kai se sitä onkin taitavan kuskin käsissä. Mutta mitenkäs sitten esimerkiksi Flieglin vaunu? Onko kokemuksia? Siinä viehättäisi ainakin ettei ole pohjakuljettimia vaan puskulevy jolla tavaraa työnnetään. Sitä voisi kai käyttää myös hakkeen ja turpeen ajoon vai onko miten hankala vaihtaa levitysperä pois?

Kait ne nää länsieurooppalaiset vaunut kestää normaalia kulumista poikkeuksetta? Pohjakuljetin venyy käytössä, joten jossain vaiheessa joutuu lyhentämään ketjuja. Mutta onkos tuo kummonen homma jos esim joidenkin kymmenien(/satojen) tuhansien mottien välein vaihtaa vaikka koko pohjakuljettimen ketjuineen ja vetopyörineen? Rautaa se vain on ja jos vaikka joitain tonneja maksaa niin ei siitä koko ketjun eliniälle jaettuna kovinkaan hääppöstä kustannusta tule... Mutta kaikki voi hajota, ihmisten tekmiä nääkin on ja virheitä sattuu.

Onko Fliegelin vaunussa jonkun muun tekemä perä? Puskulevyn kanssa ei sitten kuormaa pakiteta, sekin voi olla nimittäin tarpeen vikatilanteessa. Jos et aio urakkaa ja levitysmäärä joitain tonneja vuodessa niin älä laita ropojas kiinni noin kalliiseen vaunuun. Kun eikös Fliegl joka tapauksessa ole vähintään yhtä kallis kuin bergmann? Kannattaisiko yrittää neuvotella vielä urakoitsijan kanssa? Jos ei tuolle tonnimäärälle paremmin sopivat, halvemmat vaunut käy? Et ajata kuutiotaksalla vaan tuntitaksalla. Sanot että jälkeen et ollut tyytyväinen mut jos kokeiltaas vähän rauhallisemmin seuraavan kerran?   Ja täältä voi käydä lukemas vinkkejä levitykseen :P
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: Konehemmo - 28.05.09 - klo:15:56
Nii sillon ku ei tarttee olla paksakasalla, ni sitte turvekasalla. Jo ne levityskelat saa vaan poies purkamatta koko perrää..
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: Jobbari - 28.05.09 - klo:19:57
Jos hyvän haluaa niin se on TEBBE.
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: juumassi - 28.05.09 - klo:20:06
Jos hyvän haluaa niin se on TEBBE.

tosin on vaan nykyään k-maatalouden myynnissä.

miten mahtaa homma pelata?
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: oltsik - 28.05.09 - klo:20:19
Jos hyvän haluaa niin se on TEBBE.

tosin on vaan nykyään k-maatalouden myynnissä.

miten mahtaa homma pelata?

Syksyllä kun kauppaa hierottiin niin hinta noussut reippaalla kädellä verrattuna edelliseen yrman kuvastoon
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: lahtivaja - 28.05.09 - klo:20:39
naapuri osti just annaburgerin, 14,5t kärry korokelaidoilla.Asiallisen tekoinen, hydr.jousitettu teli, ja hydr.vetoinen kuljetin-> painerajaa säätämällä menee kokoajan sopivasti tavaraa lautasille, ja jos paskan joukossa esim kivi, niin toppaa automatic :P

Komiasti paska leviää, hivenen arvokas vaan on ;D ;D
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: hl - 29.05.09 - klo:08:30
Jos hyvän haluaa niin se on TEBBE.
kuka tyytyisi pelkästään hyvään, pitää olla paras (se sitten ei tosiaankaan ole tebbe) ;)
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: mlahti - 29.05.09 - klo:10:00
miekään en suosittele oman vaunun ostoa vaan keskustele asiasta urakoitsijan kanssa. ja muutenkin voihan sitä työn edetessä käydä katsomassa työn jälkeä ja huomauttaa asiasta. se on kuitenkin kallein vaihtoehto sun lannanlevitykseen ostaa oma vaunu. ku pelkkä vaunu ei riitä, pittää laskia traktori+potlloaine+kuskinpalkka, sieltä löytyy sit todellinen kustannus..
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: Agroman - 05.06.09 - klo:12:32
Saako jollakin muulla tasaista jälkeä kun bergmanilla? Saman moista tavaraa samasta paikasta samaan aikaan ajettu pystykela bratisnabroitsjana temponiabamaruskilla ja bergmannilla. Bergmanni levittää paskan matoksi ja tempo levittää sen kasoiksi. Kylällä useita tempoja ja bergmanneja. Huomaa selvästi kummalla on ajettu. Jos noin paljon on menny perseeleen levitys, on vika tosiaankin siellä ratin ja penkin välissä. Eikä Joskinillakaan sen sukkelmapaa jälkeä tule kun tempollakaan. Bergmann on kuivapaskakärryjen mese, vähän kun Ventti ;D
Kannattaa katsoa Oltsikin kommentti, pelkää asiaa. Kaikki nykyisin markkinoilla olevat lautaslevittimet, joihin tavara tulee pienestä aukosta, levittävät tasaisesti. Isoja eroja käytännössä ei ole. Myös voimansiirrossa kulmavaihteet ovat useilla merkeillä saman valmistajan. Suurin ero on vain koneiden hinnoissa. Ainoastaa "inhimillisen" tekijän vaikutus "peltouskottavuuteen" pakottaa rahanraiskausta kalliisiin koneisiin.
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: SKN - 05.06.09 - klo:20:13
Saako jollakin muulla tasaista jälkeä kun bergmanilla? Saman moista tavaraa samasta paikasta samaan aikaan ajettu pystykela bratisnabroitsjana temponiabamaruskilla ja bergmannilla. Bergmanni levittää paskan matoksi ja tempo levittää sen kasoiksi. Kylällä useita tempoja ja bergmanneja. Huomaa selvästi kummalla on ajettu. Jos noin paljon on menny perseeleen levitys, on vika tosiaankin siellä ratin ja penkin välissä. Eikä Joskinillakaan sen sukkelmapaa jälkeä tule kun tempollakaan. Bergmann on kuivapaskakärryjen mese, vähän kun Ventti ;D
Kannattaa katsoa Oltsikin kommentti, pelkää asiaa. Kaikki nykyisin markkinoilla olevat lautaslevittimet, joihin tavara tulee pienestä aukosta, levittävät tasaisesti. Isoja eroja käytännössä ei ole. Myös voimansiirrossa kulmavaihteet ovat useilla merkeillä saman valmistajan. Suurin ero on vain koneiden hinnoissa. Ainoastaa "inhimillisen" tekijän vaikutus "peltouskottavuuteen" pakottaa rahanraiskausta kalliisiin koneisiin.
Jaa. Mitä ***** tekemistä on uskottavuudella jos haluaa kunnon levitysjäljen. Ei niabamaruskiperestroikka-tempon akseli kestä kuule montaa kuormaa ajaa tonnilla. Taitaa olla ratkaiseva tekijä se lautasten sijoitus ja merkki... huokovalu ja kummiketju ei vaan kestä. Todettu on. Ennemin sen rahan "raiskaa" kun kiroaa ja purkaa kuormaa talikolla kun ketjut venyy ja paukkuu ja hyppii yli.....
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: SKF - 05.06.09 - klo:21:43

Jaa. Mitä ***** tekemistä on uskottavuudella jos haluaa kunnon levitysjäljen. Ei niabamaruskiperestroikka-tempon akseli kestä kuule montaa kuormaa ajaa tonnilla. Taitaa olla ratkaiseva tekijä se lautasten sijoitus ja merkki... huokovalu ja kummiketju ei vaan kestä. Todettu on. Ennemin sen rahan "raiskaa" kun kiroaa ja purkaa kuormaa talikolla kun ketjut venyy ja paukkuu ja hyppii yli.....
[/quote]

Tempestori tarttee tonnisen perän kestääksensä eres vähä! Vaa saattaa olla ossuutta sillä vällii koppuloorulla pukkilaakerillaki. Kettinkit ko siinen oliis saanu nuire kuminauhoje sijaa nin oliis sillä kelevannu kylälääsiä aroomilla " haistatella".
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: oltsik - 06.06.09 - klo:06:52
Kettinkit ko siinen oliis saanu nuire kuminauhoje sijaa nin oliis sillä kelevannu kylälääsiä aroomilla " haistatella".

Meillä kun oli el tiempo niin pariks viimeiseksi vuodeksi tehtiin ketjuremppa jossa yhteydessä vaihdettiin kuminauhojen tilalle eurooppalaiset nostokettingit(Certex möi) ja loppu venyminen. Kaikkein jännin siinä oli että tempon alkup. varaosana ketjut+kolat jotain 1300 eur, tuonostokettinki maksoi noin 500 eur ::) ::)
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: ravenlord - 06.06.09 - klo:08:06
Kettinkit ko siinen oliis saanu nuire kuminauhoje sijaa nin oliis sillä kelevannu kylälääsiä aroomilla " haistatella".

Meillä kun oli el tiempo niin pariks viimeiseksi vuodeksi tehtiin ketjuremppa jossa yhteydessä vaihdettiin kuminauhojen tilalle eurooppalaiset nostokettingit(Certex möi) ja loppu venyminen. Kaikkein jännin siinä oli että tempon alkup. varaosana ketjut+kolat jotain 1300 eur, tuonostokettinki maksoi noin 500 eur ::) ::)

Tuoskuule 5 vuoden ajon jälkeen enimäisen kerran lyhenettiin velivenäläistä kärryjen ketjuja, ja olisitte muute aikaskuule kovaa ainetta, ja 12mm ainevahvuus. Muutenki niistä kärryystä täytyy va sannoo että ei ikäpäivänä 3.valtakunnan kärryillä päästä samaan hinta-laatu suhteeseen....  Minkä ihmeen takia maksaa kaksin-kolminkertainen hinta? Liikaa rahaa? Vai unohtuiko kohtuullisuudentaju valmistusvaiheessa? Vai onko kiitollisuuden velka saksalaisa kohtaan kyseesä? Vai suomalaiseen perusideologiaan iskostunut RYSSÄVIHA.
Otsikko: Vs: Kuivalannan levitysvaunu
Kirjoitti: rene - 06.06.09 - klo:17:28
Kettinkit ko siinen oliis saanu nuire kuminauhoje sijaa nin oliis sillä kelevannu kylälääsiä aroomilla " haistatella".

Meillä kun oli el tiempo niin pariks viimeiseksi vuodeksi tehtiin ketjuremppa jossa yhteydessä vaihdettiin kuminauhojen tilalle eurooppalaiset nostokettingit(Certex möi) ja loppu venyminen. Kaikkein jännin siinä oli että tempon alkup. varaosana ketjut+kolat jotain 1300 eur, tuonostokettinki maksoi noin 500 eur ::) ::)

Tuoskuule 5 vuoden ajon jälkeen enimäisen kerran lyhenettiin velivenäläistä kärryjen ketjuja, ja olisitte muute aikaskuule kovaa ainetta, ja 12mm ainevahvuus. Muutenki niistä kärryystä täytyy va sannoo että ei ikäpäivänä 3.valtakunnan kärryillä päästä samaan hinta-laatu suhteeseen....  Minkä ihmeen takia maksaa kaksin-kolminkertainen hinta? Liikaa rahaa? Vai unohtuiko kohtuullisuudentaju valmistusvaiheessa? Vai onko kiitollisuuden velka saksalaisa kohtaan kyseesä? Vai suomalaiseen perusideologiaan iskostunut RYSSÄVIHA.
Laatu on aika vaihtelevaa. Joka paikassa isot toleranssit. Jotkut paikat mitoitettu aivan riittämättömästikin. Levitystasaisuus on perinteisesti ryssävaunulla ollut huono eikä levitystehokaan välttämättä kovin suuri. Ketjuissakin eroja, joskus oli ketjut jotka ei venyneet juuri lainkaan, nyt jeantillin ketjuja joutuu kiriä aika usein vai liekö huolellisuus parantunut tempon ajoista... Vieläkin 11t tempo tuolla varastossa vara/kakkoskoneena, pariin vuoteen ei ole käytetty.