Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jariman - 25.05.09 - klo:22:15
-
Kuis usein Warikolla, eli kotosammin pajan edustalla Wehkeet
toukoaikana kurvaili?
Tekevälle sattuu, vaikka kalusto huollettu ja muutoinkin
"kunnossa"
kevään saldo.
simulta 3000 T molemmat nostosylinterit posahtivat,
1-toimisten sylinterien rajoitinmäntä irtosi varrestaan (tietysti
kaukaisimmalla lohkolla molemmilla kerroilla)
ei irtoa enää, loctaitia ja kuusiokolo lukitusruuvi lukituksena
lannoitepuolen jousisilmukoita (maakivi)
vääterin rengas siirtoajossa, ihme ajoitus, sivulohkon telin
rajoitinrauta putosi asfalttiin ja just sopivasti renkaaseen,
no keskilohkon rengas paskaks, onneks on varapyörä
vakiona aisalla ja työkalut mukana .
kohtuu pienellä Warikkokäynneillä selvis. kuis muilla :o ::) ???
-
Kuis usein Warikolla, eli kotosammin pajan edustalla Wehkeet
toukoaikana kurvaili?
Tekevälle sattuu, vaikka kalusto huollettu ja muutoinkin
"kunnossa"
kevään saldo.
simulta 3000 T molemmat nostosylinterit posahtivat,
1-toimisten sylinterien rajoitinmäntä irtosi varrestaan (tietysti
kaukaisimmalla lohkolla molemmilla kerroilla)
ei irtoa enää, loctaitia ja kuusiokolo lukitusruuvi lukituksena
lannoitepuolen jousisilmukoita (maakivi)
vääterin rengas siirtoajossa, ihme ajoitus, sivulohkon telin
rajoitinrauta putosi asfalttiin ja just sopivasti renkaaseen,
no keskilohkon rengas paskaks, onneks on varapyörä
vakiona aisalla ja työkalut mukana .
kohtuu pienellä Warikkokäynneillä selvis. kuis muilla :o ::) ???
ei hajonnut mitään mut kylvettävä pinta-ala oli aika pieni.
-
Saldo tälle keväälle:
"uuden" jousiäkeen keskimmäinen varpajyrä edestä petti. Näyttäisi olevan tuon kapinen heikko paikka. Oli ennenkin laitettu kemppiliimaa ::)+
Hillspridare paskakärrystä pohjaruuvin murtopultit poikki ja tietenkin täysi kuorma päällä. Pieni talikointi urakka ja meno jatkui taas.
Tällä erää kylvöt ohi. Rahanmenetyskasvit kylvetty ja luonnonhoivaamispeltoa n. 3.5 ha jäljellä.
-
Juko kylpylannoittimesta irtos yks nippuside mikä pitää kumihaitariputken kiinni lannoitevantaassa.
Onneks huoltomies osas korjata sen.
-
Kaffilla piti jonku kerran poiketa. Yks eturengas posahti, yks valopistoke ja töpseli, pari teleskooppisiemenputkea irtos tumettimesta.
-
Vahingot kävi vaeltavissa siemenmäärissä :) toinen kallis oli valtra t160 janoisuus, ihan sikajuoppo. Koneen moottorista tykkään muuten, vaan myyntilistalle tuo on kaiketi laitettava.
Mekaanisella puolella valmetin jäähdyttäjän ylin putki posahti, jakajan moottori, sitkaimen saranan hitsaus ja yksi renkaanpaisto.
Ennen toukoja kyllä koneet saivat ennenkokemattoman esikunnostuksen.
-
Itetehyssä lietevaunussa sen aisan juuresta mikä pyörittää levitysrupelia takana, niin rupes kusemaan lierua. mUt onneks kunnolla vaan pyöriessä. Sit lähte omatekosesta lietepumpusta sekottajan yläköyrä oies ni tuli lietteet kannelle.
-
Saldo tälle keväälle:
"uuden" jousiäkeen keskimmäinen varpajyrä edestä petti. Näyttäisi olevan tuon kapinen heikko paikka. Oli ennenkin laitettu kemppiliimaa ::)+
Hillspridare paskakärrystä pohjaruuvin murtopultit poikki ja tietenkin täysi kuorma päällä. Pieni talikointi urakka ja meno jatkui taas.
Tällä erää kylvöt ohi. Rahanmenetyskasvit kylvetty ja luonnonhoivaamispeltoa n. 3.5 ha jäljellä.
Miksi kärri pitää pohjakulettimien pulttien takia tyhjätä? Meijän hilli kesti aluksi hyvin,mutta kun alko olemaan enemmän olkea seassa,söi parit pultit.. Muuten mielestäni tosi hyvä kärri siihen mihin on suunniteltukkin eli löysän paskan ajoon,ei tosiaankaan oo mikää vasikanraatojen ja olkipaalien murskaaja.
-
Puukko hävis kylvökoneesta.
-
Puukko hävis kylvökoneesta.
Ensi kevään vahinkolistaan: puukko löytyi ?
-
Puukko hävis kylvökoneesta.
Ensi kevään vahinkolistaan: puukko löytyi ?
Ei kun puukko löyty mutta kylyvökone hävis.
-
Pientilallisen onnea, ei mitään mullistavaa remonttia. Vanhassa Jukossa muistutti taas lannoitevantaat olemassa olostaan, eli menivät tukkoon . Tosin "vika" oli helppo korjata, muutaman avaamis kerran jälkeen, putki pois ja niin rävisteli 100% varmuurella ;D. Ja toinen normi juttu ns. jyräpyörät tippu eli viimeiset kylvöt sitten ajettiin ilman , mutta eipä niistä mitään hyötyä varmaan olekkaan. Muutenkin jyräsin pölypilvessä kaikki kylvöni.
Ennen kylvöaikaa ukkomestarista katkes kaivuu sylinteri, ja oli paskanajo aikana vielä pajalla, joten piti paskat liputa tasapaino Valtran etukuormaimella :'(
-
eipä tässä vielä juuri pellolla ole oltu.. ;)
-
Paskarärryn vanne pääs löysälle ja se jouduttiin vaihtaan ja saman kärryn tyhjennyspumpun tiiviste alko vuotaan . Onneks vaunu Teko ja osat sai heti:)
Parit äkeen (Tume) varpajyrän laakeria jouduttiin kans vaihtaan mut niitä löyty aina hyllystä .
Kylvömieheltä meni jyrsimen voimanottakseli joka saatiin Noramaalta perjantai iltanakin ja lopulta jyrsimestä petti laakerikiinnikkeiden pultit ja kylvöjä jakto Rapidi.
Potkurisekoittimen tukijalka tippu paskasäiliöön.
Niin ja yks pikku öljyvuoto yhessä traktorissa.
-
Keltavanteisesta perskeles meni takalasi ruumeniksi, kärrin lavalta kimposi kivenmusu ja tulla kopsahti hyttään ja samasta yksilöstä toisen puolen ylilev.valo nurin.
Ämmästä meni taas vaihteeksi etunavan laakerit ja sitä helevetin silppua napa täynnä, pestiin ja lyötiin kasaan uusilla laakereilla.
Samasta rakkineesta irtosi seuraavana päivänä koko etuakseli siitä kiikkulevystään, jota myös etujousitukseksi sanotaan. Voi vi--u tätä suomalaisen insinöörityön taidon-näytettä. Kuulemma suunniteltu ja tehty vaativaan etukuormainkäyttöön. Voi herrajumala sitä tiedontulvaa.
Mallattiin sillä muokata, vaan ei siihen jaksa ostaa pirukaan löpöä, on se vaan sellainen juoppo.
Ja sitten pisteenä iin päälle, kuin ei vielä olis ollut jo remonttia yhden kevään tarpeiksi, katkesi nuorison apinahondasta ketjut irtipoikki.
-
Keltavanteisesta perskeles meni takalasi ruumeniksi, kärrin lavalta kimposi kivenmusu ja tulla kopsahti hyttään ja samasta yksilöstä toisen puolen ylilev.valo nurin.
Ämmästä meni taas vaihteeksi etunavan laakerit ja sitä helevetin silppua napa täynnä, pestiin ja lyötiin kasaan uusilla laakereilla.
Samasta rakkineesta irtosi seuraavana päivänä koko etuakseli siitä kiikkulevystään, jota myös etujousitukseksi sanotaan. Voi vi--u tätä suomalaisen insinöörityön taidon-näytettä. Kuulemma suunniteltu ja tehty vaativaan etukuormainkäyttöön. Voi herrajumala sitä tiedontulvaa.
Mallattiin sillä muokata, vaan ei siihen jaksa ostaa pirukaan löpöä, on se vaan sellainen juoppo.
Ja sitten pisteenä iin päälle, kuin ei vielä olis ollut jo remonttia yhden kevään tarpeiksi, katkesi nuorison apinahondasta ketjut irtipoikki.
Ämmäs kannattais olla teollisuusaksila, ku painava ku perkele. Ookko muistanu vaihtaa napaöljyt 500 tunnin välein, itte oon vaihdellu kerralla pari litraa menee, eikä tartte remonttia tehdä ;)
-
Öljyt on kyllä vaihdettu ajallaan, ei pitäisi olla siitä kiinni.
Minusta kun tuntuu noin heinäntekojärjellä ajateltuna, jotta kun traktoriin laitetaan etuakseli keskelle traktoria, niin eikai se voikaan kestää kun koko pirun romun paino kiikkuu sen aksilan päällä.
-
Öljyt on kyllä vaihdettu ajallaan, ei pitäisi olla siitä kiinni.
Minusta kun tuntuu noin heinäntekojärjellä ajateltuna, jotta kun traktoriin laitetaan etuakseli keskelle traktoria, niin eikai se voikaan kestää kun koko pirun romun paino kiikkuu sen aksilan päällä.
Noo ämmä teollisuusaksilalla on ihan varmaan kaikista ketterin kuuden ja puolen tonnin painoluokassa..(21 senttiä levitetty laippaväli ja kallistetut olkatapit)..
Kyllä se vetokykyä lisää, ku saadaan etupyörätki mukaan vetoon, mutta onhan niitä parempiakin etukuormainkoneita kuten N.
Mulla M on kestäny yli 4000 tuntia ja A-sarjalainen yli kymppitonnin, vaikka kahta paalia raahataan kerralla ja reilun kuution kauhalla mätetään paskaa..
-
Puukko hävis kylvökoneesta.
Ensi kevään vahinkolistaan: puukko löytyi ?
traktorin renkaasta tietenkin! ;D
-
Noo ämmä teollisuusaksilalla on ihan varmaan kaikista ketterin kuuden ja puolen tonnin painoluokassa..(21 senttiä levitetty laippaväli ja kallistetut olkatapit)..
Kyllä se vetokykyä lisää, ku saadaan etupyörätki mukaan vetoon, mutta onhan niitä parempiakin etukuormainkoneita kuten N.
Mulla M on kestäny yli 4000 tuntia ja A-sarjalainen yli kymppitonnin, vaikka kahta paalia raahataan kerralla ja reilun kuution kauhalla mätetään paskaa..
[/quote]
millainen a-sarjalainen sulla on?
onko tosiaan yli 10000h ajettu?
onko remonttia tehty siihen?
-
Noo ämmä teollisuusaksilalla on ihan varmaan kaikista ketterin kuuden ja puolen tonnin painoluokassa..(21 senttiä levitetty laippaväli ja kallistetut olkatapit)..
Kyllä se vetokykyä lisää, ku saadaan etupyörätki mukaan vetoon, mutta onhan niitä parempiakin etukuormainkoneita kuten N.
Mulla M on kestäny yli 4000 tuntia ja A-sarjalainen yli kymppitonnin, vaikka kahta paalia raahataan kerralla ja reilun kuution kauhalla mätetään paskaa..
millainen a-sarjalainen sulla on?
onko tosiaan yli 10000h ajettu?
onko remonttia tehty siihen?
[/quote]
Vähän vanhempi eli 865-4 ek 640 vm 1997.
Laitettu etupyörän laakerit ja stefoja, kytkin kertaa2, akkuja, latureita, ulosottoakselin laakerit, hitsattu runkotankkia, takalasin pumput, raidetangon päät, renkaat ynnämuuta, mutta moottori, hyraalipumppu ja laatikko pitelemättä.
-
millainen a-sarjalainen sulla on?
onko tosiaan yli 10000h ajettu?
onko remonttia tehty siihen?
[/quote]
Vähän vanhempi eli 865-4 ek 640 vm 1997.
Laitettu etupyörän laakerit ja stefoja, kytkin kertaa2, akkuja, latureita, ulosottoakselin laakerit, hitsattu runkotankkia, takalasin pumput, raidetangon päät, renkaat ynnämuuta, mutta moottori, hyraalipumppu ja laatikko pitelemättä.
[/quote]
nuohan ovat kuluvaa osaa kaikki.
hyvinhan tuo on mennyt.
-
Eipä sitä nytkään ole ilman vastoinkäymisiä selvitty:
Rupesin valmistautumaan reilu viikko sitten kylvöille tekemällä kiertokokeen. Sitä pirun pyörityskampea vaan ei löytynyt mistään. Eikä oo löytynyt vieläkään, on hyvässä tallessa jossain. Samoihin aikoihin katosi traktorista sivurajoittimen tappi jota myöskään ei ole löytynyt.
Toissapäivänä, kun oli täysi rähinä päällä pellolla, meinasin säätää apulannan syöttöä suuremmalle. Koneessa oli jonkun verran apulantaa päällä joten jouduin käyttämään hieman voimaa. Liikaa kai käytin koska Tumen muovinen säätöpyörä rasahti ja pyörähti tyhjää. Sen jälkeen ei paljo säädelty. Liekö sitten seurausta tästä mutta eilen hajosi yksi pieni ratas joka pyörii apulantakaukalon pohjassa ja annostelee apulantaa. Nyt sieltä valuu jatkuvasti apulantaa riipppumatta siitä missä asennossa säädöt ja kone ovat. Katsoin kaiken tämän olevan sen verran ikävä työstettävä että otin yhteyttä paikalliseen asentajaan. Sielläkin päässä yllättäen helvetillinen kiirus päällä.
Tänään huomasin myös että kakkostraktorissa ei toimi kierroslukumittari, sekin voitaneen laskea toukotöiden piikkiin.
Voisin vielä kommentoida tuohon etukuormaaja-etuakseli -keskusteluun sen verran että käytössä on Valmet 555+MP-lift, ajettu 11500h. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut näihin liittyen vaikka paskaa on lapettu ja paaleja kuljeteltu.
-
Tähän mennes tän kevään kylvöistä noin 100ha valmista, mukaanlukien lannanlevitykset ja perusmuokkaukset. Varikkosaldo varsin pieni. Äkeen piikkejä mennyt kymmenkunta ja pikkuinen hitsaus äkeen runkoon, ja etulatan hydr.sylinteristä letkun liitosnippa. Auroista taittui kivikosketuksessa kärki. Traktorit pelanneet ilman häiriöitä.
-
Kymmenen piikkiä äkeestä,kuinka voi olla mahdollista?
Tällä mäellä 40 vuoden ajoilla yksi kappale.
-
Kymmenen piikkiä äkeestä,kuinka voi olla mahdollista?
Tällä mäellä 40 vuoden ajoilla yksi kappale.
Kiviset maat on ainanki aika myrkkyä noille tarvikeosina myytäville s-piikeille, meilläki niitä meni aikanaa tommosta 10kpl kevääs poikki.. joitain hitsattii takasin läjää mut ei ne kauheen pitkää toiminu
Nyt on väderin äes Agrilla novan piikeillä.. niitä ei ole vielä ensimmäistäkään katkennut (-01 mallinen peli) ja ehkä tuokin hiukan vaikuttaa kun jokavuos koneella kerätää kiveä pellosta pois.
(tuo väderin piikki ei muuten nosta niinpahasti niitä isoja kivenmölliköitä pintaan kun normaali s-piikki, ilmeisesti johtuu siitä pystymmässä olevasta kulmasta piikissä.. ei tartu kiven taakse niin herkästi tms)
-
Jukottimesta meni 2 siemenvannasta häkkyrään ja yks lannotevantaan jousi poikki
30 kipaletta meni äkeestä terälappuja vaihtoon
Urakoidessa kivipekasta on tähämennessä katkennu yks karhottimen piikki.. ja todennäkösesti seulan kiinnitysestä on pultteja poikki, senverran mukavasti tartuttii parii otteesee maakiviin kiinni