Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: eevertti - 15.09.24 - klo:16:54

Otsikko: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: eevertti - 15.09.24 - klo:16:54
Harkinnassa on hankkia Valtran ännäläinen turbiinikytkimellä. Pääasiallinen käyttö olisi metsässä mutta keväisin olisi ainakin varakoneena myös pellolle. Mietin tuota turbiinikytkintä (kun ei ole ennen ollut) että miten soveltuu pellolle🤔 esim.  kylvökoneen tai äkeen vetoon, metsässä lienee parhaimmillaan.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Oksa - 15.09.24 - klo:17:23
kokeile jonkun tutun tahi muun koneella.   ite en moista huoli kun on niiiin erilainen perinteiseen..    ite en opi enää nuita hienouksia...   mut toisaalta.......
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Paalimies - 15.09.24 - klo:17:27
kokeile jonkun tutun tahi muun koneella.   ite en moista huoli kun on niiiin erilainen perinteiseen..    ite en opi enää nuita hienouksia...   mut toisaalta.......

Jos ei turbiinikytkimellä osaa ajaa niin parempi lopettaa ajamiset kokonaan. Ei siinä mitään eroa ole tavalliseen normaali käytössä. Painetaan pohjaan vaihdetta vaihdettaessa ja kun haluaa lähteä liikkeelle niin poljin ylös. Toki sillä onnistuu luistattaa ja kierroksia kannattaa pitää reilusti tiellä ja vedossa.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Oksa - 15.09.24 - klo:18:25
just tuo kierroksien annostelu..   mut meikähän onkii tunpelo nuissa konehommissa...
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: jariman - 15.09.24 - klo:18:50
Kyllä sillä turbiinikytkimellä olevalla koneella liikkuu
Työkoneet ja kärry, etukuormainkoneena ihan passeli, myös metsässä.
Kierroksia vaatii vähän enemmän kun normaalilla voimansiirrolla
Oleva.
Turbiinia saa hienosäädettyä öljyn lisäyksellä, hivenen enempi öljyä
Turbiiniin, muuttuu vähän jäykemmäksi, on sitten aika tarkka
Öljymäärästä, tarkalla mittakannulla  täyttö.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Paalimies - 15.09.24 - klo:19:09
No eiköhän se liki kaasupohjassa😉
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: eevertti - 15.09.24 - klo:19:27
No sitä juuri mietin että pitääkö huudattaa kaasu pohjassa ja että kiehuuko kytkimen öljyt pitkässä vedossa🤔
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Paalimies - 15.09.24 - klo:19:44
Ei kiehu
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: ht - 16.09.24 - klo:08:01
Eikä tarvi ajaa kaasu pohjassa. 1500 kierrosta ja siitä ylöspäin luisto on hyvin pientä.

25 vuotta oli turbiinikone (ensin 755, sitten 6550). Niiden jälkeen kun tuli kovalla voimansiirrolla oleva kone, niin aika paljon piti opetella ajamista uudelleen.

Nyt on taas palattu tilanteeseen, että traktori ei sammu kun sen pysäyttää jarrulla...  ;D
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Make - 16.09.24 - klo:08:44
Ei nuo nyt niin uutta tekniikkaa ole. Meillä on Porsche Super vuodelta -58 ja Valmet 655 vuodelta -91 turbiinikytkimellä. Kummassakaan ei ole ollut turbiinissa mitään vikaa. Äestä ja auraa ei varmaankaan kannata ihan tuhannella kierroksella vetää. Tieajossa ei ne öljyt ehdi lämmetä, jos mäenhuipulla laiskottaa vaihtaminen ja vedättää vähän pienemmillekin kierroksille.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Cutana - 16.09.24 - klo:09:58
Ei hirveän paljon kokemusta mutta yleensä nämä on iian jäykkiä,siis minun mielestäni.
Kone törisee tuhatta kierrosta ja utua tulee.
Ei oo väljän voittanutta vai mirten se meni.
Tottakai veto hommiin pitää jäykkä olla mutta eihän turbiinia siihen ole takoitettu.
Ollu mielessä säätäs jonkun öljymäärällä vähä löysemmäksi,tästä varmasti jollakin kokemusta?
Kuormaukseen,rehun ottoon yms...
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: ht - 16.09.24 - klo:10:20

Ollu mielessä säätäs jonkun öljymäärällä vähä löysemmäksi,tästä varmasti jollakin kokemusta?


Juu.

Turbiinipyörässä on proppu, mistä vois saada esmes injektioruiskulla ja sopivalla letkulla imettyä öljyä pois. 6000-sarjassa normaali öljymäärä on n. 8 litraa ATF tai vastaava öljy. Parin desin muutos öljymäärässä tuntuu selvästi. Koneesta riippuen tuo proppu on enemmän tai vähemmän hankalasti saatavilla, muistaakseni tuossa 6550 purin ilmanputsarin ja akkutelineen pois päältä niin pääsi kohtuuhyvin käsiksi. Propun irrottamiseen magneettinen avain, ettei tule mitään hupsoho -juttua.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Oksa - 16.09.24 - klo:20:08
ahaa,   se kait tuossa sit kun kaveri sano et oli onneton kuormaimen kanssa kun ei saanu kauhaa kasaan menemään.    hyvä tietää jos kohalle vaikka joskus sattuis..
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Make - 16.09.24 - klo:20:26
Turbiinillahan saa nimenomaan kauhan menemään kasaan kun pystyy nojaamaan kasaa vasten kun kääntää kauhaa. Ilman turbiinia pyörä lyö tyhjää ja kaivautuu. Sitten kun pyörä on kuopassa niin työntövoima heikkenee.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Oksa - 17.09.24 - klo:08:24
no just.   tainnu olla vanahan kansan kuormaaja tuo haastaja.. 
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: metsajussi - 17.09.24 - klo:08:39
"Varovasti ja hiljaa tyhjäkäynnillä..."
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Oksa - 17.09.24 - klo:08:48
mutta jaksaako kääntää kauhaa tyhjäkäynnillä?
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: ht - 17.09.24 - klo:08:59
*****
Ei sitä pusketa penkkaan ihan tyhjäkäynnillä. Kierroksia tonni tai vähän yli, jolloin hydrauliikassa on voimaa kauhan kääntöön jos se on kunnossa, ja turbiini luistaa juuri sopivasti, niin että on puskua penkkaan päin mutta pyörät ei ala kaivaa.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: iiro v - 17.09.24 - klo:09:42
Peräkärryn veto maantiellä vaatii hieman ajatusta, muutenhan turbiini on niin simppeli ettei opettelua tartte. Metsäajo ja etukuormaintyöskentely niin näppärää ja helppoa että vaatisi opettelua jos siirtyisi kovaan kytkimeen.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: metsajussi - 17.09.24 - klo:12:15
mutta jaksaako kääntää kauhaa tyhjäkäynnillä?

Niin ajattelin että kertomani resepti on yksi tapa epäonnistua... jos on sellaiseen lähes tyhjäkäynnillä kuormaustapaan on kovalla kytkimellä tottunut.
Toinen tapa epäonnistua turbiinilla on tietysti se että käytetään aivan liian suurta vaihdetta.  Moottorista loppuu voima ja pyöristä vääntö.

Joskus nuorena tutustuin isoon vanhaan pyöräkuormaajaan, momentinmuuntimella. Olikohan Michigan tai Yale. Käsittääkseni V8 2-t diesel.
Kauha rinteeseen ja iso pedaali pohjaan. Siitä jylinästä olisi työsuojeluihmiset saanet painajaisia... oli vähän sellainen voiman ääni. Mutta pehmeästi sai houkuteltua kauhan kukkuroilleen, sutimatta tai pomppimatta. Saattoi olla että koneesta lähti enemmän ääntä kuin tehoa mutta nuoren kossin korvaan se kuulosti upealta.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Oksa - 17.09.24 - klo:20:06
just tuota katoin just eilen kun vanha volvo puski penkkaan 32 mursketta kyytiin..   mut enpä ite tiijä kun vain perinteisellä kytkinlevyllä varustetulla koneella kasaan painan...
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: häkä - 18.09.24 - klo:06:07
Minulla on N114 turbiini kytkimellä. Kyllä se on hyvin jäykäksi säädetty jo tulleessaan. Hyvä niin, ei tule haitalliset puolet näkyviin. Toimii juuri sopivasti aivan pienillä kierroksilla ja etukuormain hommissa sen huomaa, mutta jos vähänkin enemmän kierroksia, niin ei luistoa huomaa. Pitkissä raskaissa vedoissa joustaa alle 1200 kierroksella, mutta ei vaikuta suorityskykyä heikentavästi. Yllättävän huomaamaton laitos, en ole varma kannattaako uudessa koneessa siihen sijoittaa 2000 euroa.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Filosofi - 18.09.24 - klo:20:40
Vieläkö valtran saa ns. perinteisellä kytkimellä, vai tapahtuuko vedon vapautus märällä monilevykytkimellä?
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Make - 18.09.24 - klo:21:29
Mahtaisko A:ssa olla vielä kuiva kytkin?
Turbiinilla kuormatessa tuossa 655 on 3 vaihde sopivin kuormaukseen. Normaalisti pikavaihde pienellä ja liukkaalla isolla. Tuolloin on puskun, pidon ja kauhan kääntövoiman suhde parhaimmillaan. Jos pienempi vaihde niin sutii ja isommalla ei jaksa puskea.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Cultor - 19.09.24 - klo:10:53
Mahtaisko A:ssa olla vielä kuiva kytkin?
Eipä taida olla...

Kaikissa A-sarjan traktoreissa on Valtran maineikas suunnanvaihdin integroituine pysäköintijarruineen.
Otsikko: Vs: Valtra turbiinikytkin
Kirjoitti: Noneman - 05.10.24 - klo:06:04
Kaikki vehkeet hajoaa varsinkin väärin käyttäen. Eli kai ne turbiinin öljyt saa keittämään mut toden näköisesti käytäjä pohjainen vika. Ekana vuonna isä ajoi viljakärryä ja sanoi että on valmetissa voimaa kun ei kierrokset tipu ylämäessä. Ihmetteli kuitenkin että nopeus tippui. Eli kestää kyllä luistatusta kuormalla tai ilman mutta ei tietysti typerrää aikaa. Kuulemma jokus joku oli pysähtynyt juttelemaan naapurin kanssa ja unohtanut vaihteen päälle vartiksi. Oli ollut aika kallis rupattelu hetki. Turbiini on ihan hyvä ja kestävä. Vanhaa todettua tekniikkaa joka ei vaadi turhia antureita ja sähköä.