Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: de Citonni - 10.09.24 - klo:15:58
-
DI:n mukaan yhtiöllä on suuria tutanto-ongelmia Skellefteåssa sijaitsevan akkutehtaassa ja Northvoltin taloudellinen tilanne on heikentynyt merkittävästi viime aikoina.
Yksikään lähteistä ei kuitenkaan väitä, että yritys-saneeraus olisi suunnitteilla, vaan yhtiö esittelee sen sijaan uuden strategiasuunnitelman.
Saneeraus on viimeinen keino välttää konkurssi, kun velat kasvavat liian suuriksi, mutta tuomioistuin voi hylätä hakemuksen ja sen sijaan yritys menee konkurssiin.
https://sverigesradio.se/artikel/astrom-om-northvolt-pa-ett-europeiskt-plan-rynkas-ogonbryn
Voimakkaassa laajennusvaiheessa oleva Northvolt sulkee nyt yhtäkkiä kolmanneksen Skellefteån tehtaastaan ja ilmeisesti keskeyttää laajennuksen keskittyäkseen vain selviytymiseen.
Yhtiö vähentää työntekijöiden määrää ja leikkaa jyrkästi, Northvolt ilmoitti maanantaina antamassaan lehdistötiedotteessa.
Heillä on ilmeisesti suuria ongelmia, mutta emme tiedä kuinka suuria, koska yritys on hyvin salaperäinen
Yhtiö polttaa pääomaa, eikä sillä ole tarpeeksi tuloja. Siksi yhtiön pitäisi saada sisään 15 miljardia kruunua nopeasti, mutta tämä rahoituskierros etenee hitaasti.
Joka tapauksessa on selvää, että jos yritys menee konkurssiin, se on monien ongelma, sillä muun muassa suurten eläkeyhtiöiden "investoiminen vihreään siirtymiseen" on ollut viime vuosina sopivaa.
Esimerkiksi Folksam ja AMF ovat sijoittaneet useita miljardeja. Skellefteån kunta on investoinut Northvoltin laajentamista varten ja Valtionvelkavirasto eli Ruotsin hallitus on myöntänyt yritykselle 1,2 miljardin dollarin luottotakauksia.
Northvolt on hallituksen avainyhtiö vihreässä muutoksessa.
Euroopan tasolla kulmakarvat ovat nyt kohotettuina, sillä Northvolt on merkittävä toimija akkubisneksessä ja suunnittelee tehtaita muun muassa Saksaan. Akut ovat EU:n komission mukaan "strateginen tuote" ja tärkeä osa EU:n teollisuuspolitiikkaa ja siirtymistä teollisuuden vihreään arvoketjuun. Vaihtoehtona on suuri riippuvuus Kiinasta, josta he haluavat nyt poliittisista syistä päästä eroon.
-
Suomi, kuten muutkin maat, voisi panostaa luonnollisesti käytännön ylivoimaiseen energiamuotoon. Jos aurinkoenergiaa (aurinkosähkö, tuuli) käytettäisiin hiilivetyjen synteettiseen valmistamiseen, jäisi suurmittainen akkutekniikka niihin sovelluksiin, joissa se on omiaan. Ei tarvittaisi hirveitä määriä harvinaisia maametalleja ja energian aisoissa pitäminen olisi yksinkertaista. Tekniikka voitaisiin pitää fossiilisten polttoaineiden rinnalla niin, että jos esim. öljy loppuu joskus niin hommat eivät pysähdy. Maatilatkin voisivat tehdä omat polttoaineensa pienessä muodossa.
-
Kävikö niin, että akkuin menekki romahti, ko Nikko-autot ei käö oikeen hyästi kaopaksi... 🎅
-
ja eipä ole kuulunu vuosikymmeneen mitään siitä laihon sinappipolttoaineesta... jolla ajeli valamettinsa kanssa. kuin paljon höpöheinäpeltoja tuohonkin vois laittaa.. en tiijä käviskö miun punavanne tuolla kun on joku merkintä tankin kupeessa : fuel only s alle 10 mg/kg..
-
ja eipä ole kuulunu vuosikymmeneen mitään siitä laihon sinappipolttoaineesta... jolla ajeli valamettinsa kanssa. kuin paljon höpöheinäpeltoja tuohonkin vois laittaa.. en tiijä käviskö miun punavanne tuolla kun on joku merkintä tankin kupeessa : fuel only s alle 10 mg/kg..
Ei taida ihan peltoenergia riittää synteettisiin polttoaineisiin. Ehkä ne voisi pitää ruoantuotannossa ja luonnon monimuotoisuuslähteinä.
-
Vihreää energiaa ei voida rakentaa lähelle kuluttajia koska siellä kaatopaikkakin on suojeltu. ;D
https://youtu.be/OMbc6JpTp0I?t=702
-
eikös kuitenkin suomellakin ole peltoa ihan liikaa, ja kun emppu koko ajan itkee seiniä syövää kauranakasvatustaan niin oisko tuokin ala laitettava jollekin mistä laittais sit löpön korvaajaa? ei kait tuo ihan hullua olis? lisänä rikka rokassa..
-
Tuo ei siis ole vielä uskaltanut listautua pörssiin. Veikkaan, että rahaa löytyy lopulta. Sijoittajilla on muutoin niin paljon menetettävää.
-
Saattaa vielä suomalaisten eläkerahat mennä ideologisen sumutuksen vuoksi siihen yhteen kaivoon.
-
Vihreän energian konkurssiaalto jatkuu. Nyt markkinajohtaja Solcellen Sverige AB, jolla on sivustoja, kuten Solcellen.nu, on mennyt konkurssiin.
Ruotsin yritysrekisteriviraston mukaan tämä konkurssi on elokuun aikana suurin kaikissa luokissa.
Konkurssi tarkoittaa, että aurinkokennoista maksaneet kuluttajat eivät saa niitä asennettua eivätkä rahojaan takaisin, jos konkurssissa ei ole enää mitään jäljellä, kun konkurssipesän velkojat ja verovirasto ovat ottaneet omansa.
Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli yli 200 miljoonaa kruunua ja voitto neljä miljoonaa kruunua.
Äskettäin myös amerikkalainen energiajätti Sunpower meni konkurssiin.
-
eihän ihminen voi tehdä mitään järkevämpää ostosta kuin ostaa sähköauton jos latauspaikka löytyy , jopa persutkin ajaa nykyään sähköautolla :o :o :o :o
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/il-ps-kansanedustaja-nosti-lahes-12-000-euron-kilometrikorvaukset-viidessa-kuukaudessa/9006104
-
eihän ihminen voi tehdä mitään järkevämpää ostosta kuin ostaa sähköauton jos latauspaikka löytyy , jopa persutkin ajaa nykyään sähköautolla :o :o :o :o
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/il-ps-kansanedustaja-nosti-lahes-12-000-euron-kilometrikorvaukset-viidessa-kuukaudessa/9006104
Kyllähän se kannattaa, jos voit ladata auton ilmaiseksi ja joku vielä MAKSAA verottomat km-korvaukset.
Jos nyt ajelee päivittäin työpaikan ja kodin väliä tarpeeksi pitkiä matkoja, niin silloinkin sähköauto on varteenotettava vaihtoehto, jos pinkka kestää. Voi vähentää kilometrejä työmatka-ajoista ja jos vielä saat ladattua auton töissä, niin aina vaan paranee. Kaikilla vaan ei sellaista työtä ole. Nuo paskaperseet ovat kyllä ajaneet herraetua tosi hienosti, että ovat palkkatöissä ja saat osin yrittäjän edut.
-
Mutta aloitukseen. Mikäli Northvolt menisi konkurssin, jota en tietenkään toivo, niin se olisi kyllä katastrofi Skelleften kaupungille.
Kaupunki on rakentanut hirvittävästi infraa verovaroilla itse tehdasta varten, sekä sen työntekijöitä varten. Asuntoja, kouluja, terveydenhoitopalveluja etc. tuhansille perheille. On jopa puhuttu aavekaupunginosien syntymisestä mikäli jokin menee pieleen.
-
Olihan Ugissakin kauhea hype päällä, että tänne miljoonia työntekijöitä heti. Sitten kun ihmiset asettuvat paikalleen, niin yt-neuottelut alkavat. Onhan se kyllä niin, että metsäteollisuus on näivettänyt paikkakuntia poistaessaan liiketoimintaa, mutta eivät ne kokonaan ole kuolleet. Ei Ugikaan ole kuollut, mutta ameriikoistakin voi vetää jonkun Flintin hihasta ja näyttää mitä tapahtuu, jos koko kaupunki elää yhdestä elinkeinosta. Käykö sitten Skellefteållekin niin?
-
Voiko miljoona tai sata miljoonaa vihreätä olla väärässä ? Mulla on muistikuva, että ainakin Suomessa kaikki autoiluun liittyvät poliittiset viritykset ovat hiljalleen kuolleet.
-
Voiko miljoona tai sata miljoonaa vihreätä olla väärässä ? Mulla on muistikuva, että ainakin Suomessa kaikki autoiluun liittyvät poliittiset viritykset ovat hiljalleen kuolleet.
Yksi asia sähköautoilussa ihmetyttää. Miksi pitää päästä nollasta sataan 3,5 sekunnissa. Sitten nuo sähköautot kuitenkin on liikenteen jarruna. Viimeksikin kun moottoritiellä ajelin, niin alinopeutta ne ajeli.
-
niiiinpä! eihän noissa pensaautoissakaan net kiihtyvyytet nykyään paljoa jää mutta miks?? että kerkii seuraaviin liikennevaloihin jarruttamaan..? ja just tuota yleensä nuiten nykyautojen kiihystä ihmettelen. kun kiihytyskaistalla perässä ajaa ni ei meinaa väliin päästä kun se auti ei vaan etene niin että kaks koslaa mahtuis autojen väliin.. muutaman kerran joutunu jarruttaan kun ei se polo pääsekään liikenteen rytmiin. siis se vetoketju takkuaa.. ja tojo nyt ei ihan raketti ole...
-
niiiinpä! eihän noissa pensaautoissakaan net kiihtyvyytet nykyään paljoa jää mutta miks?? että kerkii seuraaviin liikennevaloihin jarruttamaan..? ja just tuota yleensä nuiten nykyautojen kiihystä ihmettelen. kun kiihytyskaistalla perässä ajaa ni ei meinaa väliin päästä kun se auti ei vaan etene niin että kaks koslaa mahtuis autojen väliin.. muutaman kerran joutunu jarruttaan kun ei se polo pääsekään liikenteen rytmiin. siis se vetoketju takkuaa.. ja tojo nyt ei ihan raketti ole...
Ne testas sähkömoottoripyörän ja bensa version kumpi pärjää. Kyllä bensa jäi vähän kuin seisomaan et koska lähtee.
-
mut miten tuo kuuluu normikäyttäjälle. aikanaan ajelin sähkyauton perässä ja ketutti se soutaminen sillä teslalla.. välillä joutu jarruttamaan kun vauhti hiipui iah olemattomaan ja sit taas eteni kiireellä.. taitaa tarteta koko ajan vahti miten kulkee..?
-
Sitten nuo sähköautot kuitenkin on liikenteen jarruna. Viimeksikin kun moottoritiellä ajelin, niin alinopeutta ne ajeli.
Jaa, pääsikkö peräti Mosko Vitsiläki siutti...? 🎅
-
Onneksi Suomessa on vielä paljon vapaita maa- ja merialueita saksalaisten (ja kaikkien muidenkin ulkomaalaisten) rakentaa energiewendeänsä.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/aveollila/saksassa-tuuli-ja-aurinkovoima-nayttaa-saavuttaneen-maksimiosuuden-sahkon-tuotannossa/
-
ja kun suomi autioituu isoilta osilta vuosikymmenien saatossa ni miks ei laittais niitä alueita enerkiantuotantoon? voisi linjatkin vetää vanhoja kulkuväyliä pitkin.. mutta saattaahan se olla ettei sille enerkialle löytys enää lähialueilla käyttöä...