Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jupe - 15.07.24 - klo:10:54
-
Onko kukaan tehnyt vastaavaa? Meillä on catin kurottaja josta on mennyt can väylän ecu rikki, eikä sitä ole saatavilla ainakaan avescon kautta. nyt on sitten päädytty siihen että' puretaan kaikki originaalit sähköt pois venttiilipöydän ohjauksesta. haussa on löytyisikö jostain alkuperäisten solenoidien paikalle sopivia sähkösolenoideja. Eräs mahdollisuus on kuitenkin käyttää alkupeäisiä solenoideja ne näyttäisi olevan kunnossa. mutta niitä ilmaisesti ohjataan pulsseilla joiden pituus on jotain pienimmillään joku 5 ms. nyt olisi hakusassa sellainen sähköinen ohjaus systeemi mikä pystyisi ohjaamaan noita solenoideja. Onko kellään tietoa olisiko jossain joku joka pystyisi tällaisen tekemään?
-
Onkos se Cat kuitenkin JLG?
On ilmeisesti muitakin kanavia ja halvempia hankkia osia.
Käykö Rotecin kahva?
Onko diagnoosi varma?
-
Kyselevä semmosesta firmasta kun usevolt, tekevät sähköisen esiohjauksen
Systeemeitä,.
-
Juu jos ne solenoidit ovat edes jotenkin standardeja niin useampikin ohjaussysteemi osannee niitä komemtaa. PWM:ää ne kuitenkin tottelevat.
Usevolt ja Rotec tosiaan ensin mieleen tulevia näistä vähemmän nimekkäistä 'villeistä' merkeistä (kumpikaan ei tee venttiilistöjä). Noissa ohjauksen parametrit aika vapaasti säädettävissä, Usevoltilla ehkä helpommin (graafinen näyttö josta parametrit voi määrittää). Rotec varmaan halvempi, sille asiat opetetaan näyttämällä halutut min ja max nopeudet ja painamalla nappia.Rampit jne valitaan valmiista vaihtoehdoista.
Olisin ihan toiveikas tuohon vaihtoehtoon että alkuperäisillä solenoideilla jatketaan.
-
diagnoosi on selkeä. sen on varmistaneet avescon miehetkin vikakoodeista. Isoin ongelma on niiden solenoidien kanssa se että kun niissä ei ole mitään numeroita eikä ole tietoa millaisilla jännite, pulssi ja virta alueilla liikutaan. kun ne tietäisi niin pystyisi paremmin hakemaan sopivia ohjaimia kyseisille solenoideille. Äkkimittauksella ne ottaisi liikaa virtaa jolloin esim rotecin kahvat ei kestäisi. Mutta kuitenkin pulssiohjauksessa kyse on vähän kuin vaihtovirrasta jolloin vastusmittauksella ei saa luotettavaa tulosta paljonko virtaa tarvitaan. En itse värkkää asiaa minun tiedot tuosta sähköhydrauliikasta on liian vähäiset, mutta kyselen josko joku tietäisi jonkun joka ymmärtäisi asiasta kunnolla.
-
diagnoosi on selkeä. sen on varmistaneet avescon miehetkin vikakoodeista. Isoin ongelma on niiden solenoidien kanssa se että kun niissä ei ole mitään numeroita eikä ole tietoa millaisilla jännite, pulssi ja virta alueilla liikutaan. kun ne tietäisi niin pystyisi paremmin hakemaan sopivia ohjaimia kyseisille solenoideille. Äkkimittauksella ne ottaisi liikaa virtaa jolloin esim rotecin kahvat ei kestäisi. Mutta kuitenkin pulssiohjauksessa kyse on vähän kuin vaihtovirrasta jolloin vastusmittauksella ei saa luotettavaa tulosta paljonko virtaa tarvitaan. En itse värkkää asiaa minun tiedot tuosta sähköhydrauliikasta on liian vähäiset, mutta kyselen josko joku tietäisi jonkun joka ymmärtäisi asiasta kunnolla.
**** kysy tosiaan. Www.usevolt.fi. Taitaa olla niille ihan arkipäiväistä
Projektia, hyvässä lykyssä kelat jää entiselleen.
Tuossa catin kurottajassa. 24 v sähköjärjestelmä?
-
ei siinä on 12 v järjestelmä
-
diagnoosi on selkeä. sen on varmistaneet avescon miehetkin vikakoodeista. Isoin ongelma on niiden solenoidien kanssa se että kun niissä ei ole mitään numeroita eikä ole tietoa millaisilla jännite, pulssi ja virta alueilla liikutaan. kun ne tietäisi niin pystyisi paremmin hakemaan sopivia ohjaimia kyseisille solenoideille. Äkkimittauksella ne ottaisi liikaa virtaa jolloin esim rotecin kahvat ei kestäisi. Mutta kuitenkin pulssiohjauksessa kyse on vähän kuin vaihtovirrasta jolloin vastusmittauksella ei saa luotettavaa tulosta paljonko virtaa tarvitaan. En itse värkkää asiaa minun tiedot tuosta sähköhydrauliikasta on liian vähäiset, mutta kyselen josko joku tietäisi jonkun joka ymmärtäisi asiasta kunnolla.
Jos ne tosiaan jäävät niin salaperäisiksi ettei tietoa löydy mistään niin sitten yksi keino on etsiä samanlainen kone ja vähän mittailla... virtaprobe skooppiin.
Kenen tekemät ne venttiililohkot ovat - vai tekeekö Cat ihan omia?
Jos ohjaimen tehonkesto ei ole riittävä voidaan välissä käyttää vahvistinta. Ennenhän erillinen vahvistinkortti oli lähes vakioratkaisu, nyt ovat kaikki-samassa-palikassa -tyyppiset ratkaisut yleistyneet kun on haettu yksinkertaista ja edullista tapaa ja helppoa asennusta.
-
ne teki joku toinen todennäköisesti, ihan tunnettu valmistaja, en nyt muista mikä kaveri muistaa, mutta ilmeisesti saattaa olla catin omilla spekseillä. ainakaan mikään muu osa aiemmin ei ole ollut vakiokamaa, kuten peukalorulla jolla ohjataan puomin jatkoa.
On vain hankala päästä käsiksi vaikka löytäisikin samanlaisen koneen, niin kiinni niihin solenoideihin. Piti purkaa juotoksia että pääsi sinne asti käsiksi. hyvä tietää että niitä on olemassa vahvistimia. Pitänee usuttaa soittamaan sinne usevoltille, rotex on jo tuttu.
-
ne teki joku toinen todennäköisesti, ihan tunnettu valmistaja, en nyt muista mikä kaveri muistaa, mutta ilmeisesti saattaa olla catin omilla spekseillä. ainakaan mikään muu osa aiemmin ei ole ollut vakiokamaa, kuten peukalorulla jolla ohjataan puomin jatkoa.
On vain hankala päästä käsiksi vaikka löytäisikin samanlaisen koneen, niin kiinni niihin solenoideihin. Piti purkaa juotoksia että pääsi sinne asti käsiksi. hyvä tietää että niitä on olemassa vahvistimia. Pitänee usuttaa soittamaan sinne usevoltille, rotex on jo tuttu.
Sinänsä tuo mittaus ei vaadi kuin sen että jostakin pääsee käsiksi kelalle menevään yksittäiseen johtoon - niin että saa sen pikkuruisen 'pyykkipojan' (Hall-anturin) johdon ympärille. Galvaanista yhteyttä (=kontaktia) ei tarvita eikä eristettä rikkoa tms. Riittää että saa sen yksittäisen johtimen jostain matkan varrelta hiukan muista erilleen.
Voi se silti olla hankalaa kun johtosarjat ja rakenne ovat mitä ovat, en sitä sano.
Luulisi huollonkin tietävän speksit ja kertovan - varsinkin jos varaosaa ei edes enää saa. Normaalisti pwm:ää ajetaan kyllä ihan nollasta täyteen tasavirtaan. Ja isojen kelojen virta on ampeerien luokassa, enimmillään yleensä 3-4 A jos kyseessä on peräti 60W 12V kela. Tavallisesti virta on noin puolet tuosta..
Mikä Catin malli on kyseessä? Mulla on sattumoisin täydelliset sähkökaaviot malleihin TH336, TH337, TH406, TH407, TH414, TH514 ja TH417.
Hieman sarjanumerosta riippuen.
Sen ohjainboxin saatavuutta kauempaakin maailmalta purku- ym osana on varmaan jo tutkittu?
-
kone on 340b, minusta korjaajalla oli sähkökaaviot tuosta koneesta. Tosiaan virta menee keloille sellaisilla filminegatiivin tapaisilla, joissa on johtimet kuten piirilevyissä. oli ilmeisesti hankala purkaa ja päästä käsiksi. ohmi mittarin mukaan menisi 6 ampeeria virtaa, mutta epäilemme ettei sellaista virtamäärää tuollainen em. johdin kestäisi.
Toisaalta emme tiedä millaista jännitettä kyseiset solenoidit käyttää. Epäilen ettei huoltomieskään tiedä sitä solenoidin tietoja kun kävi paikalla ja olivat aiheesta jutelleet ja testanneetkin jotain miten toimisi jos olisi vaihtanut koko hudraulipöydän uuteen. Siinä vain tuli ongelmaksi että kun samasta lähtee hydrauliikkaa myös ohjaukselle ja kallistukselle prioriteettiventtiilien kautta, niin aloimme selvitellä josko saisi toimimaan tämän oman pöydän uusilla sähköosilla.
-
Tossa taanoin mittailin pvg ja scanreco sähköjä, kun johto oli 3 napainen ja ilman merkkejä tai numeroita, piti sitten mitata niistä muista miten kytkee. Maa, ja kaksi muuta, Maata vasten toinen 10v tasa vaikka miten ees taas sen ventiilin käskytti, toinen oliko 5v nollassa ja 7v täysii toiseen suuntaa ja 3v toiseen, ihan perus volttimittarilla,
Eiko jotkut volteilla pelaa, jotkut ampeereilla, Kuvaa ventiileistä joku varmaan tunnistais. Ja osaako joku korjata sen boksin?
-
Riippuu siitäkin onko systeemi ihan vaan passiivinen kela jolle annetaan sähköä, vai onko siinä jokin hienompi ohjausäly mukana jo venttiilissä.
Jos karan todellisesta asennosta on takaisinkytkentä ohjaimelle niin silloin on pakosti älykkäämpi ohjain.
Yhdysrakenteinen ohjain voi olla servo, askelmoottoriohjain tms ja liitäntä ulkomaailmaan sitten bittiväylä tai jokin muu...
Silloin sinne voi tulla pysyvä käyttösähkö + sitten jonkin muodon ohjausdata.
-
Loppupäivitys aiheeeseen. nyt on pöytä modifioitu ja toimi kivasti. Oli tällainen tapaus että ohjattiin sähköllä magneettiventtiillejä jotka öljyn välityksellä ohjasivat sitten karoja. Tehtiin sitten yksinkertaisesti sellainen päivitys että laitettiin suoraan nestekeppi, joka ohjaa karoja. teleskooppi ja lisähydrauliikka toki proporullilla ja sitten väliin laatta, jossa muutetaan sähkökeloilla hydrauliseksi esiohjaukseksi ne peukalorullien komennot.
Täällaiseen järjestelyyn päädyttiiin kun selvitettiin noiden catin osien saatavuuksia tuonne venttiilipöydän tietämille niin oli aika hankalaa, Nyt osat on ihan vakiokamaa jota pitäisi saada liki jokaisesta hydrauliliikkeestä.
-
oliko kuin kallis remontti? ja nyt on kait helpompi jatkaa jos joku alkaa renaamaan.. vakio-osilla.
-
Loppupäivitys aiheeeseen. nyt on pöytä modifioitu ja toimi kivasti. Oli tällainen tapaus että ohjattiin sähköllä magneettiventtiillejä jotka öljyn välityksellä ohjasivat sitten karoja. Tehtiin sitten yksinkertaisesti sellainen päivitys että laitettiin suoraan nestekeppi, joka ohjaa karoja. teleskooppi ja lisähydrauliikka toki proporullilla ja sitten väliin laatta, jossa muutetaan sähkökeloilla hydrauliseksi esiohjaukseksi ne peukalorullien komennot.
Täällaiseen järjestelyyn päädyttiiin kun selvitettiin noiden catin osien saatavuuksia tuonne venttiilipöydän tietämille niin oli aika hankalaa, Nyt osat on ihan vakiokamaa jota pitäisi saada liki jokaisesta hydrauliliikkeestä.
Hieno homma että ratkaisu pelaa. Ja on yksinkertainen :-)
Jos olisit kertonut heti alussa että alkuperäinen on tuollainen 2-tasoinen esiohjaus niin olisin heti ehdottanut sen sähkötason unohtamista...
-
ei mekään tiedetty silloin alussa että on tuollainen 2 tasoinen järjestelmä se selvisi siinä kun sitten alettiin purkaa sitä.
-
Hienoa että saitte sen kuntoon. Kuvia ventiilipöydistä ois varmasti pystytty auttaa täältäkin.
Ja Tullut vastaa suht ykinkertaisen näköisiä ventiili paketteja jotka ohjataan sähköllä ja sähkökelan muistutava lieriön sisällä on sittenkin kellomekaniikan tasoisia esi-, tai väli- tai servoohjatuja palikoita jotka liikuttaa varsinaista karaa.
Ja kuten kirjoitit että kun ei ihan tiedä mitä sähköä sille voi tarjota, sekin ois voinut tulla kalliiksi, ehkä.
-
Vähän siinä tosiaan mietittiin ratkaisuja ja kun noihin osiin ei kunnolla päässyt käsiksi ennenkuin purki aikalailla sähköjuttuja pois. Niin hidasti aluksien kehittymistä. Ja oksalle hinnasta osat oli jotain 1500-2000 mutta työtä en osaa sanoa, itse en ole tehnyt oikein mitään ollut lähinnä taustalla, lähinnä ideoinut ja hyväksynyt kaverin suunnitelmia.
-
ja tuollasen kaverin pitäminen kaverina on hyin tärkiää. nuita tietäjiä/taitajia on aika harvassa. pitä kiinni! kannattaa!