Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Syyllinen - 13.04.24 - klo:10:16
-
Iltalehti servaa Orpon hallituksen kärkihankkeen totaalisesti. Tunnin junaa ei saada millään kannattavaksi. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlakin on vaatinut tunnin junaa pois investointikohteiden listalta.
"Ensin kävi ilmi, että koko tunnin juna jää haaveeksi, koska matka-aika lyhenisi kolmen miljardin euron investoinninkin jälkeen vain puoleentoista tuntiin.
Sitten kävi ilmi, että tämä puolentoista tunnin juna olisi paitsi järkyttävän kallis, myös tehtyjen arvioiden perusteella täysin kannattamaton investointi.
Tästä huolimatta Varsinais-Suomen vaalipiiristä ponnistavan Petteri Orpon (kok) porvarihallitus päätti hallitusohjelmassaan myydä valtion omaisuutta radan rakentamiseksi. Samantien hallitus kuitenkin veti maton hankkeen alta ja linjasi, että radan varren kuntien pitäisi itse maksaa puolet hankkeen kustannuksista.
Niin paljon Turku, Salo, Lohja, Vihti, Kirkkonummi, Espoo ja Helsinki eivät rataa halua, että olisivat valmiita investoimaan siihen satoja miljoonia euroja.
Viimeisenä oljenkortena kuntien hankeyhtiö teettikin konsulteilla uuden kannattavuusarvion, jonka mukaan niin sanotut ”sosioekonomiset” hyödyt tekisivät puolentoista tunnin junasta hyvin kannattavan.
HS:n mukaan uudessa selvityksessä matka-aikojen lyhenemisen arvo olisi 30 vuodessa peräti 7 miljardia euroa, kun virallisissa laskelmissa päädyttiin vain miljardiin. Konsultit olivat arvioineet, että uuden yhteyden iloista nautittaisiin Uudessakaupungissa asti eli liki 80 kilometrin päässä Turusta.
Kun arvioijana on hanketta lobbaava taho, kuten tunnin junaa puuhaava hankeyhtiö, tuloksiin on hyvä suhtautua niin kuin ne olisi tuotettu amerikkalaisella Stetson&Harrison -menetelmällä.
Tässä menetelmässä luvut vedetään stetsonista ja Harrison on mukana vain tuomassa uskottavuutta."
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/e61be0bb-d238-4d9a-8c2e-1ea1d4be6fdc
-
(https://pbs.twimg.com/media/FtGBdKRWAAAItoS?format=jpg&name=medium)
;D
-
Täällä on foorumilaiset näköjään oppineet uuden sanan, "servaaminen" ja sitä nyt innokaasti käytetään.
https://urbaanisanakirja.com/word/servaus/
-
Täällä on foorumilaiset näköjään oppineet uuden sanan, "servaaminen" ja sitä nyt innokaasti käytetään.
Rakkine servasi foorumilaiset. ;D
-
Outo päivä foorumilla, kukaan ei oo vielä servannut ketään tai mitään.
-
no voehan tesantti senthään persporvarin kuva :-X :'( :o :o :o :o
-
Outo päivä foorumilla, kukaan ei oo vielä servannut ketään tai mitään.
No seppputeus & veeteemeli servaa ite ittensä usiamman kerran päiväsä... ;) :D ;D ::) 🎅
Romukauppias servasi oikeassa elämässä Dr.Whon
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/73297c3b-7ab6-497a-b9c0-022a01f06ec9
-
vae tesantti alkanna tervaan
-
Outo päivä foorumilla, kukaan ei oo vielä servannut ketään tai mitään.
No seppputeus & veeteemeli & jougahainen & ddr huuhaa ainaki servaa ite ittensä usiamman kerran päiväsä... ;) :D ;D ::) 🎅
-
https://www.youtube.com/watch?v=l_X9DDM6MhM
Voisihan sen yksiraiteisen radan kiskot asentaa hieman suuremmalla raideleveydellä, niin sopisi menemään junat yhdellä kiskolla molempiin suuntiin.
Eivät he tuollakaan ole olleet tyytyväisiä, mutta olemmehan mekin tottuneet pettymyksiin. ;D
-
Tuskimpa samanlaisella huolella laskettu tundran taakse tehtyjä moottoriteitä tai siltoja joita hajotetaan ennen käyttöönottoa.
-
Tuskimpa samanlaisella huolella laskettu tundran taakse tehtyjä moottoriteitä tai siltoja joita hajotetaan ennen käyttöönottoa.
eemeli vallan raivostuu jos kokoomus peruu puheensa ja rakentaakin tampereen kautta kulkevan suomi-radan josta hyötyy koko suomi tampereen ohella. aloituksen konsultithan laskisi vesilahdellekkin muutaman sadan miljoonan hyödyt ;D ;D ;D ;D
-
Iltalehti servaa Orpon hallituksen kärkihankkeen totaalisesti. Tunnin junaa ei saada millään kannattavaksi. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlakin on vaatinut tunnin junaa pois investointikohteiden listalta.
"Ensin kävi ilmi, että koko tunnin juna jää haaveeksi, koska matka-aika lyhenisi kolmen miljardin euron investoinninkin jälkeen vain puoleentoista tuntiin.
Sitten kävi ilmi, että tämä puolentoista tunnin juna olisi paitsi järkyttävän kallis, myös tehtyjen arvioiden perusteella täysin kannattamaton investointi.
Tästä huolimatta Varsinais-Suomen vaalipiiristä ponnistavan Petteri Orpon (kok) porvarihallitus päätti hallitusohjelmassaan myydä valtion omaisuutta radan rakentamiseksi. Samantien hallitus kuitenkin veti maton hankkeen alta ja linjasi, että radan varren kuntien pitäisi itse maksaa puolet hankkeen kustannuksista.
Niin paljon Turku, Salo, Lohja, Vihti, Kirkkonummi, Espoo ja Helsinki eivät rataa halua, että olisivat valmiita investoimaan siihen satoja miljoonia euroja.
Viimeisenä oljenkortena kuntien hankeyhtiö teettikin konsulteilla uuden kannattavuusarvion, jonka mukaan niin sanotut ”sosioekonomiset” hyödyt tekisivät puolentoista tunnin junasta hyvin kannattavan.
HS:n mukaan uudessa selvityksessä matka-aikojen lyhenemisen arvo olisi 30 vuodessa peräti 7 miljardia euroa, kun virallisissa laskelmissa päädyttiin vain miljardiin. Konsultit olivat arvioineet, että uuden yhteyden iloista nautittaisiin Uudessakaupungissa asti eli liki 80 kilometrin päässä Turusta.
Kun arvioijana on hanketta lobbaava taho, kuten tunnin junaa puuhaava hankeyhtiö, tuloksiin on hyvä suhtautua niin kuin ne olisi tuotettu amerikkalaisella Stetson&Harrison -menetelmällä.
Tässä menetelmässä luvut vedetään stetsonista ja Harrison on mukana vain tuomassa uskottavuutta."
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/e61be0bb-d238-4d9a-8c2e-1ea1d4be6fdc
Tää nyt on lähtenyt täysin lapasesta.
Suunnitellaan tunnin junaa, tallinna, tukholma tunnelia ja uumaja siltaa.
Kannattaisi tehdä ensin uusi Saimaa-Päijänne kanava Suomenlahteen.
-
Katsotaan nyt ensin kuka raivostuu.
Ainakin ikijääpäällä ottaa nyt koville kun kepusta ei tullutkaan mitään.
Ei osaa edes sanoa miksi on kepuloinen.
Ei osaa kertoa kepun edellisen hallituskauden saavutuksia maaseudulle.
Mutta länkyttää länkyttää länkyttää lapsellista jorinaansa.
-
Matka-ajat pysyvät hanskassa, kun tehdään rata vain Lohjalle asti. Lisäksi Vihdin ja Lohjan kannattaisi tehdä yhteinen asema, koska nyt ehdotetut asemanpaikat ovat ahterista, katsoi asiaa kummasta kunnasta tahansa. Yhteinen asema sopisi heti Myllylammen takaisella harjulle, junan tultua harjun läpäisevän ja 1125-tien alittavan tunnelin jälkeen.
-
B ja C alueen porukat neuvoo ,miten A alueelle pitäisi junan jäljet tehdä.
Heillä ilmeisesti omat asiat hyvin.
-
B ja C alueen porukat neuvoo ,miten A alueelle pitäisi junan jäljet tehdä.
Heillä ilmeisesti omat asiat hyvin.
Ei ne B alueen vaan C
-
Kyllä Pohjanmaa ja Oulun Lääni ja kohta Rovaniemikin ovat niin keskeisiä Suomen raideliikenteelle, että niihin pitää panostaa investointivarat. Tunnin Junan merkitys on täysin sivuraiteelle joutuva, Turulla ei ole merkitystä enää Suomen taloudessa, ja Nokiakin poistui Salosta.
Kehtasivat sentään moottoritien rakentaa liito-oravien pesäpuiden yli Turusta Lohjalle. Olkaamme siitä kiitollisia.
-SS-
-
Entisaikaan oikea porvari liikkui YKSITYISautolla ja piti junia vasemmistolaisena homoiluna, mutta ajat muuttuvat ja porvarit haalistuvat. Vihertyvät.:D
-
mutta eemelihän haluaa kepuilta apuja kun ei tuo tunnin rata toimi.. mutta kuin mahta käytä jos tuosta kolmen vartin rata?? mut hyä kun ei valtion tartte maksaa tuota...