Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe talvilaatu-kesälaatu  (Luettu 65563 kertaa)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minua ei haittaa yhtään vaikka joku pärjää kesälaadulla.Ajakaa vaan.
Myönnän aulliisti sen,että itse en siihen kykene.En kertakaikkiaan ole keksinyt millä tavalla nää meidän koneet toimisivat kesäpööllä ympäri vuoden.Ja Valtra huoltoyrittäjä oli samaa mieltä.
Eilen taas oli yksi jo kerran väkisin liikkeelle laitettu Valtra hyytynyt uudestaan kun omistaja ei kerrasta uskonut.

Kesäpööneuvonnalle olisi ankarasti tarvetta.Edelleen.

Osaisiko joku epäuskoisista (en tarkoita sinua koivumaki) perustella, miten kesälaatuinen polttoaine voisi hyytyä alla olevan kuvan mukaisessa suodattimessa, kun moottorin käydessä tuuletin hönkii lämmintä, vähintäänkin +40-asteista ilmaa ja sivupellit ovat paikoillaan.


Siten, että kun jossakin vaiheessa talvea kone seisoo pakkasessa, eli siis käynnistetään kylmänä, moottori on kylmä, jolloin se ei ansimmäisten minuuttien aikana pysty lämmittämään sitä parafiinikiteistä polttoainetta, joka tukkii suodattimen muutamassa minuutissa ennen moottorin lämmitysvaikutusta.

Ketku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 459
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Leikkivä lapsi on terve mutta sairas jos ei osaa lopettaa aikanaan, suomessa on vähissä ne talvet jos ois pärjännyt kesälaadulla. No lapset saa leikkiä mutta talvilaatuista on tankissa.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Osaisiko joku epäuskoisista (en tarkoita sinua koivumaki) perustella, miten kesälaatuinen polttoaine voisi hyytyä alla olevan kuvan mukaisessa suodattimessa, kun moottorin käydessä tuuletin hönkii lämmintä, vähintäänkin +40-asteista ilmaa ja sivupellit ovat paikoillaan.

 No, ihan ***** sama, mutta mitä hyötyä siitä olis, vaikkei jäätyiskään? Jätäppä seisomaan pariks tunniks ulos, niin johan saattaa jäätyä? Aina pitää olla kone lämpöisessä tai käynnissä...pelkkää harmia.  :P

Ei se nyt parissa tunnissa näillä pakkasilla mihinkään kohmetu. Eilen aamulla mielenkiinnosta kurkistin tankkiin. Kone oli seissyt kylmässä hallissa 15 tuntia ja polttoaineessa ei näkynyt mitään samenemisen merkkiä, ulkolämpötila -22. 

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Tuossa maanantaina jouduin pakosta tarttaamaan vanhan basildonilaisen juhdan kun oli trukkipiikkien edessä. Jarrunesteen valo paloi ja avasin sivupellin nähdäkseni nesteen tason. Pitää kyllä sanoa että sen verran kylmää puhalsi kun ilmastointilaitekin kesähelteellä. Kylmää oli ilma jota tuuletin imeskeli jäähdyttäjän läpii. Sitten pitäisi uskoa että muilla se jäähyttimen läpi tuleva ilma olisi pakkasessa jotenkin trooppisempaa. Paskann marjat ja mantsikat, kusetusta koko kesäpöö homma.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Tuossa maanantaina jouduin pakosta tarttaamaan vanhan basildonilaisen juhdan kun oli trukkipiikkien edessä. Jarrunesteen valo paloi ja avasin sivupellin nähdäkseni nesteen tason. Pitää kyllä sanoa että sen verran kylmää puhalsi kun ilmastointilaitekin kesähelteellä. Kylmää oli ilma jota tuuletin imeskeli jäähdyttäjän läpii. Sitten pitäisi uskoa että muilla se jäähyttimen läpi tuleva ilma olisi pakkasessa jotenkin trooppisempaa. Paskann marjat ja mantsikat, kusetusta koko kesäpöö homma.

 Niin...eikä kukaan ole vielä selvittänyt mitä voittaa moisella pelleilemisellä? Yksi suodatinsulkeinen syö mahdollisen säästön vuosiksi.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minua ei haittaa yhtään vaikka joku pärjää kesälaadulla.Ajakaa vaan.
Myönnän aulliisti sen,että itse en siihen kykene.En kertakaikkiaan ole keksinyt millä tavalla nää meidän koneet toimisivat kesäpööllä ympäri vuoden.Ja Valtra huoltoyrittäjä oli samaa mieltä.
Eilen taas oli yksi jo kerran väkisin liikkeelle laitettu Valtra hyytynyt uudestaan kun omistaja ei kerrasta uskonut.

Kesäpööneuvonnalle olisi ankarasti tarvetta.Edelleen.

Osaisiko joku epäuskoisista (en tarkoita sinua koivumaki) perustella, miten kesälaatuinen polttoaine voisi hyytyä alla olevan kuvan mukaisessa suodattimessa, kun moottorin käydessä tuuletin hönkii lämmintä, vähintäänkin +40-asteista ilmaa ja sivupellit ovat paikoillaan.


Joskus vuonna kivi ja kirves, nykyinen eläkeläinen oli lähdössä metsään. Sata metriä pihalta ja 805 seisoi kylän raitilla kuin tatti. Perustella en osaa, mutta suodatin muistutti enemmän hiihtojoukkueen voiteluryhmän varustusta kuin p.a. suodatinta.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Siten, että kun jossakin vaiheessa talvea kone seisoo pakkasessa, eli siis käynnistetään kylmänä, moottori on kylmä, jolloin se ei ansimmäisten minuuttien aikana pysty lämmittämään sitä parafiinikiteistä polttoainetta, joka tukkii suodattimen muutamassa minuutissa ennen moottorin lämmitysvaikutusta.

Jos sellaista on odotettavissa, siirryn talvilaadun käyttöön. Ja siirynkin, kun tankki on riittävän tyhjä. Ei sitä tiedä, koska joku tulee ja pyytää vetämään autoaan hangesta ja tulee äkkilähtö.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Noo se on kulttorin murhe  jos hyhmettyy.Mut kyllä se on tosi että ennekö syyläriin tulee lämpöset nesteet melkoinen viima on suodattimella -25 pakkasella.

Ei käy viima, kun on kaihdin jäähdyttimen edessä. Tapana on lämmittää moottoria ennen käynnistystä ja tuon moottorin termostaattipesässä on pieni ohivuotoreikä, joten se vähäinen jäähdyttimen läpi tuleva ilma on lämmintä jo ennen termostaatin aukeamista.

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Minua ei haittaa yhtään vaikka joku pärjää kesälaadulla.Ajakaa vaan.
Myönnän aulliisti sen,että itse en siihen kykene.En kertakaikkiaan ole keksinyt millä tavalla nää meidän koneet toimisivat kesäpööllä ympäri vuoden.Ja Valtra huoltoyrittäjä oli samaa mieltä.
Eilen taas oli yksi jo kerran väkisin liikkeelle laitettu Valtra hyytynyt uudestaan kun omistaja ei kerrasta uskonut.

Kesäpööneuvonnalle olisi ankarasti tarvetta.Edelleen.


Sielläpä on kovapäinen kansan lahko.

ps. ootteko sorkkalasta, tuttu tapa, siellä.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Noo se on kulttorin murhe  jos hyhmettyy.Mut kyllä se on tosi että ennekö syyläriin tulee lämpöset nesteet melkoinen viima on suodattimella -25 pakkasella.

Ei käy viima, kun on kaihdin jäähdyttimen edessä. Tapana on lämmittää moottoria ennen käynnistystä ja tuon moottorin termostaattipesässä on pieni ohivuotoreikä, joten se vähäinen jäähdyttimen läpi tuleva ilma on lämmintä jo ennen termostaatin aukeamista.

Miksi porukat on innostunut telttailemaan näin kylmällä kelillä?  Teltassa oli porukoiden seurana kuorma-auton tankkia, kokonaista kaivuria ja traktoria.

Itselläkin agrikaatin pakokaasut lämmitti kompuran öljyt, jotta innostui pyörimään.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Niin...eikä kukaan ole vielä selvittänyt mitä voittaa moisella pelleilemisellä? Yksi suodatinsulkeinen syö mahdollisen säästön vuosiksi.

En minä mitään voittoa tässä tavoittele, kunhan käytän kesälaadun riittävän vähiin ennen talvilaadun tankkausta. Se viimeksi pari vuotta sitten vaihdettu suodatin muuten maksoi 12,30 € alv0 eikä käsissä ollut polttoöljyn hajua operaation jälkeen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Niin...eikä kukaan ole vielä selvittänyt mitä voittaa moisella pelleilemisellä? Yksi suodatinsulkeinen syö mahdollisen säästön vuosiksi.

En minä mitään voittoa tässä tavoittele, kunhan käytän kesälaadun riittävän vähiin ennen talvilaadun tankkausta. Se viimeksi pari vuotta sitten vaihdettu suodatin muuten maksoi 12,30 € alv0 eikä käsissä ollut polttoöljyn hajua operaation jälkeen.

No ei siinä voi olla mitään mikä valuisi käsille jos kesälaadun täyttämän suodattimen ruuvaa irti talvipakkasella. Uskon ihan ettei kädet tahreennu.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Osaisiko joku epäuskoisista (en tarkoita sinua koivumaki) perustella, miten kesälaatuinen polttoaine voisi hyytyä alla olevan kuvan mukaisessa suodattimessa, kun moottorin käydessä tuuletin hönkii lämmintä, vähintäänkin +40-asteista ilmaa ja sivupellit ovat paikoillaan.

 No, ihan ***** sama, mutta mitä hyötyä siitä olis, vaikkei jäätyiskään? Jätäppä seisomaan pariks tunniks ulos, niin johan saattaa jäätyä? Aina pitää olla kone lämpöisessä tai käynnissä...pelkkää harmia.  :P

Ei se nyt parissa tunnissa näillä pakkasilla mihinkään kohmetu. Eilen aamulla mielenkiinnosta kurkistin tankkiin. Kone oli seissyt kylmässä hallissa 15 tuntia ja polttoaineessa ei näkynyt mitään samenemisen merkkiä, ulkolämpötila -22.

On se jännä kun mun piti yhden -15C yön jälkeen Valtrasta vetää kuumailmapuhaltimella suodattimet kuumaksi että sain nilkutettua lämpöiseen talliin...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Osaisiko joku epäuskoisista (en tarkoita sinua koivumaki) perustella, miten kesälaatuinen polttoaine voisi hyytyä alla olevan kuvan mukaisessa suodattimessa, kun moottorin käydessä tuuletin hönkii lämmintä, vähintäänkin +40-asteista ilmaa ja sivupellit ovat paikoillaan.

 No, ihan ***** sama, mutta mitä hyötyä siitä olis, vaikkei jäätyiskään? Jätäppä seisomaan pariks tunniks ulos, niin johan saattaa jäätyä? Aina pitää olla kone lämpöisessä tai käynnissä...pelkkää harmia.  :P

Ei se nyt parissa tunnissa näillä pakkasilla mihinkään kohmetu. Eilen aamulla mielenkiinnosta kurkistin tankkiin. Kone oli seissyt kylmässä hallissa 15 tuntia ja polttoaineessa ei näkynyt mitään samenemisen merkkiä, ulkolämpötila -22.

On se jännä kun mun piti yhden -15C yön jälkeen Valtrasta vetää kuumailmapuhaltimella suodattimet kuumaksi että sain nilkutettua lämpöiseen talliin...

Eikä mulla tuu ees mieleen, että lähtisin starttailemaan tuonne pakkaseen, kylmään halliin. Vaikka lämmittäisikin, Hiukan kun lauhtuu, lämmitän suodattimen ja pumpun puhaltimella moottorin lämmityksen yhteydessä ja ajan lämpimään halliin että kesäsoosit sulaa :) Sieltä sen saa tulille kun tarve on ja voi ajaa tankin huoletta tyhjäksi, alle kympin pakkasilla. Nytkin -18´c, ei tartte kesälaadulla urheilla.

Aikoinaan naapuri ajoi Valmetilla kesälaadulla, aina, mutta kesälaatu oli teboilin kesälaatua. Tais kestää enemmän pakkasta kuin muiden talvilaatu :) Aineen toimittajan vaihduttua alkoi suodatin sulkeiset... Että siinäpä se syy, "oikea" kesälaatu ei toimi, välilaatu toimii jo hyvinkin. Vai meinaako joku, että talvella toimitetaan kesälaatua, joka jämähtää jo kuljetuskalustoon ::)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: talvilaatu-kesälaatu
Täytynee selventää vieläkin kantaani.Eli en ymmärrä miten meillä,nimenomaan omista lähtökohdistani pärjättäisiin kun traktori seisoo tuolla ulkolämpötilaisessa hallissa ja sillä kuitenkin viimeistään joka kolmas päivä ajetaan.Kesälöpö ryytyy ihan varmasti.

Jos aina,ihan aina lähdetään lämpimästä niin kyllä kesälöpöllä voinee pärjätä kuten Make.Emmää sitä epäile.

Meillä on nyt suunnilleen Cultorin kuvan mukainen kone käytössä,Valtra 6800...joku vuosi se oli eka mikä toppas runkotankista huolimatta.Aika paljon paranis sekin kun olis viskotuuletin nykyisen ropellin tilalla...no seuraajassa on.Sitten taas 141:ssä erillistankki jota ei vaihteisto juurikaan lämmitä..