Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: K-team - 27.06.13 - klo:14:50

Otsikko: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: K-team - 27.06.13 - klo:14:50
Valtra versun kestävyydestä ja toimivuudesta keskusteluja ja kokemuksia ? kannataako vaivautua vaan vaihtamaan vaihdetta hitekkina.
Silmässä ollut käytettynä ulkomailta T162V.

Uskaltaako ostaa vai olisiko Advance parempi.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: K-team - 29.06.13 - klo:09:46
Niin eikös ketään omista valtraa versuna vai dirtekkinä vai onko niin hyviä ettei pahaa sanottavaa ole?
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: vms1 - 29.06.13 - klo:09:59
Ittellä tollanen on versu versiona. Kolmos sarjan kone eikä paljoa hyvää sanottavana. No ei vaisenkaan. Todellisuudessa oikein toimiessaan ja kuskin hallitessa koneen todella miellyttävä ajaa varsinkin kun vähän haastavampia työkoneita. Pikkuviat on kuitenkin lianneet vähän ajatuksia eli jonkinnäköisiä selkeitä kokoamishuolimattomuuksia ja muutamia mystisiä vikoja on ollu. Pahimpana viimeinen ulosotto vika mitä puitiin tuolla toisaalla ja lisäksi pieniä elektroniikkaongelmia. Hyvin ollaan toistaiseksi tultu koneen kanssa toimeen jos ei lasketa sitä 4 päivän seisokkia sen ulosoton takia.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: hvinnamo - 29.06.13 - klo:12:29
Hyvin ollaan toistaiseksi tultu  toimeen jos ei lasketa sitä 4 päivän seisokkia...

 Eikö emäntäkään tykännyt?  ;D
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: vms1 - 29.06.13 - klo:13:02
Hyvin ollaan toistaiseksi tultu  toimeen jos ei lasketa sitä 4 päivän seisokkia...

 Eikö emäntäkään tykännyt?  ;D

Ei kai hänkään kokenut mitään suurempia kiksejä stressaantuneesta isännästä joka uudelleejärjesti töitä jotta saatiin rehut korjattua. Olisi tainnut olla paljon lämminhenkisempi jos parin ajopäivän jälkeen olisi eka sato ollut korjattu. :)
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: JD6630 - 29.06.13 - klo:15:23
Mietin vain että miten voi olla tyytyväinen koneeseen joka alle vuoden ikäisenä osoittautuu huonosti kasatuksi eikä huoltokaan pelaa kunnolla ???
Vaikka oiskin mahdottoman kiva ajaa niin silti.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: Joozeppi - 29.06.13 - klo:15:39
mul on t152 versu, pari vuotta ja 800 h ajettu. laiska se oli mut ei oo enää. ltr:n pojat laitto tänä keväänä sauhun nousemaan torvesta. kääntyvyyteen en ollu tyytyväinen 600 xeobibeillä ja vaihdoin eteen normi 540/65R28. vaihtaa hiukan hitaasti aluetta myös.

ei kummemmin vikoja. ei varmaan suurempia ku ei tuu mitään nyt mieleen.. jottain pientä, kaikkis uusis jottain on. pillit ja huutomerkit soi turhaan välillä ym.

ihan tyytyväinen oon ollu. tiellä menee kuin juna eikä pellollaka paljo töyssyt tunnu. kovimmilla on bergmannien ja wingmasterin kans. eipä oo muista uusista pahemmin kokemustakaan.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: vms1 - 29.06.13 - klo:16:56
Mietin vain että miten voi olla tyytyväinen koneeseen joka alle vuoden ikäisenä osoittautuu huonosti kasatuksi eikä huoltokaan pelaa kunnolla ???
Vaikka oiskin mahdottoman kiva ajaa niin silti.

Tää on aika olennainen kysymys mitä konevalmistajien kannattaisi ottaa hyvin vakavissaan. Viimevuosi9na kun on tullut uutta kalustoa mikä on ollu viellä melko uutta sarjaakin niin hirveesti on pikkuvikaa ja huolimattomuutta tai sitten ihan ihmeellisiä vikoja. Asiat liittyy paljon huonosti kiristettyihin muttereihin ja hydrauliosiin jne. Toki voi puolustautua sanomalla että ne nyt vaan löystyy uutena ja pitää kiristää mutta esim automaailmassa tällaisia ei suvaita ollenkaan. esimerkiksi sadalla eurolla taitaisi kaikki raktorin kierreliittimet olla liimattuja. Herää kysymys että onko se 100000 euron koneessa paljon.  Kuitenkin nämä on tätä päivää ja siihen on tyydyttävä. Enkä usko että mikään kone tekee poikkeusta.

Kuitenkin itse arvostan konetta sen mukaan miten insinöörit on sen suunnitellu. Kestävyydestä rupeen puhumaan silloin kun 1000 tuntia on takana ja kaikki lapsuudet on takana.

Tohon remppaan niin jos kone laukeaa pyhänä ja pakka vaihdettuna ke kolmen aikaan niin en nyt kovin huonona pidä.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: Peurajussi - 29.06.13 - klo:17:45

Eikös tyytyväisyys ole subjektiivinen asia, ei kai sitä voi kiistää? Tosin jos ei ole kokeillut muuta kuin omaa eikä tiedä paremmasta niin..  :P  :D
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: kylmis - 29.06.13 - klo:19:49
Tulee mieleen, että automaailmassa on loppujen lopuksi aika vähän pultteja ja muttereita. Hydrauliikkaa ja niihin liittyviä letkutuksia melko olemattomasti. Automatisointikin taitaa olla kehittyneempää ja pisemällä, suurempien sarjojen takia. Traktori ja maatalouskoneet yleensä, tehdään kappalemääräisesti aika vähän. Turhan paljon käsityönä tehtävää hommaa jne. Virheiden mahdollisuus korostuu. Ja patruuna vaatii hommiin vauhtia, se lisää edelleen huolimattomuusvirheitä.

Koneissa on sälää entistä enemmän kahdesta syystä. Koneen hallintaan pitää saada kaikenlaisia hienouksia ja ilmastovaatimukset edellyttävät vaativampaa moottoritekniikkaa, jonka oheisjutut vaativat monenlaista viritystä peltien alle.

Jos jollain on toimiva traktori 2010-luvulta, niin kyseessä on lähinnä hyvä tuuri :D
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: SamiT - 29.06.13 - klo:20:01
Ja uuden traktorin ostaja vaatii kaikki herkut koneeseen mahdollisimman halvalla. Peruskonetta ei enää ole saatavilla, tiedä sitten ostaisiko kuinka moni niitä vielä jos saisi.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: JD6630 - 29.06.13 - klo:20:52
Kuitenkin itse arvostan konetta sen mukaan miten insinöörit on sen suunnitellu. Kestävyydestä rupeen puhumaan silloin kun 1000 tuntia on takana ja kaikki lapsuudet on takana.
No jonnussa alkaa olla 2900h ja vajaa 3v takana, yksi termostaatti ja molemmat nostovarsien lukitusjouset on rikkoutuneet, ei muuta. Pyöränpultitkin ovat pysyneet paikallaan. Ismen etukuormain taas edellisiin verrattuna ollut kova pettymys, joka liitos vuosi jo uutena... Tietenkin tuo on aika perusrautaa ja kaikki sähköhienoudet puuttuvat.
Ei massikassakaan tainnut olla juuri mitään ensimmäisen 1000h aikana, sen jälkeen niidenkin edestä.

Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: Joozeppi - 29.06.13 - klo:21:07
oon itekki miettiny et ovatkohan ns. vanhat traktorit arvokkaampia 20 vuoden päästä kuin nää uudet kusi ja sähkövatkaimet. puimurin vaihdoin tälle kaudelle juuri sen takia, että sai viimeisiä tier kolmosia.

mitkä vanhat mutta tehokkaat mallit mahtaa olla kysyttyjä tulevaisuudessa? väkisinkin niiden määrä vähenee kun osa ajetaan loppuun ja lisää ei tehdä..
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: kylmis - 29.06.13 - klo:21:30
Ihmettelen, jos EGR-perustaisista koneista ei tule jossain vaiheessa hyljeksittyjä. Öljyjä sotkeva systeemi ja vuosien kuluttua paljon tunteja mittarissa-> remonttia tiedossa.

Toisaalta vanha kone on aina vanha kone ja se ei ole välttämättä arvokas kuin sille alkuperäiselle käyttäjälle, joka siitä on osannut alusta asti pitää huolta.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: JD6630 - 29.06.13 - klo:21:39
Kyllä vanhat jonnut ovat erittäin arvostettuja muualla euroopassa. Varmaan joka markilta löytyy luotto 6900/6910 premium.

Nykytraktoreista parhaiten kestävät varmaan nämä perus haitekit, std yms. mallit.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: kolapoika - 29.06.13 - klo:21:50
kolapoikakin teki ison vaihteistorempan ettei tarvii tehdä kauppaa hukka sähkö koneesta eli johdot on ohuita kuin kylmä pieru.pelottaa koneet jossa ei ole mekaanista yhteyttä eri asiotten välillä. olen muka isäntä joka on edelläkävijä.kyllä kaikki hienous helpottaa työntekoa mutta kun ajaa viikottain kuivalantalassa joka on kuin lietettä ja astintasot valtrassa ui paskassa niin miettii niitä pierunkuori johtoja mahan alla,kun mekaanista vipua liikuttaa niin yleensä jotain tapahtuu.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: SamiT - 29.06.13 - klo:21:59
Kyllä vanhat jonnut ovat erittäin arvostettuja muualla euroopassa. Varmaan joka markilta löytyy luotto 6900/6910 premium.

Nykytraktoreista parhaiten kestävät varmaan nämä perus haitekit, std yms. mallit.

Juuri puhuttiin naapurin kivenkovan Deeremiehen kanssa ja hänkin oli sitä mieltä että 6400 Jonnikkaasta hän ei kyllä luovu kun on ollut niin varma peli se traktori.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: welger - 29.06.13 - klo:22:01
Täytyy kyllä ihmetellä kun nykysin uusissa koneissa (merkissä kun merkissä) on aina jotain pientä joskus toki isompaakin, esim. joku nippa vuotaa, johto huonosti, valmiste vika jossain osassa jne.jne.

Ajetaanko missään tehtaalla traktoreita "sisään" niin kuin esim. jontikan mehtäkoneet ajetaan testiradalla jonka jälkeen halliin ja kiristellään letkut ja tutkitaan paikat?

Pitäskö tämmönen käytäntö ottaa traktorien osallakin vaikka siinä ekassa huollossa tavaksi.

Nyky vehkessä kumminkin pienikin letkun tai muun  läystyminen, aiheuttaa työn keskeytymisen ja mikään muu ei ota pattiin enenmpää kuin se "pikku vika".

Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: Varjo79 - 30.06.13 - klo:00:21
Ja uuden traktorin ostaja vaatii kaikki herkut koneeseen mahdollisimman halvalla. Peruskonetta ei enää ole saatavilla, tiedä sitten ostaisiko kuinka moni niitä vielä jos saisi.
No uskoisin että ostaisi jos hintakin olisi vähän (perusmallimpi). Tietenkin jousitus olisi hyvä saada moiseen perus vehkeeseenkin. Mutta kyllä monta hilavitkutinta ja k.........e vitkutinta vois jättää niille punavanne miehille/naisille ;D
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: icefarmer - 30.06.13 - klo:02:18
en tiedä, mutta esim kuorma-auto joka on ehkä kuitenkin aikalailla loppujen lopuksi yksinkertaisempi kapistus kuin kaikilla herkuilla varustettu direckti, vario, autopower tai dyna vt menee yleensä noin kuukauden-kahden täysipäiväisen käytön jälkeen päiväks pajalle jossa kaikki oleelliset ruuvit kiristetään/tarkistetaan ja muutoinkin käydään auto läpi, säädetään venttiilit, poltto-ainelaitteen yms, yleensä muutoinki teetetää huollot merkkiliikkeessä, jopa huolto-sopimus on erittäin yleinen...

tokikaan en epäile isäntien kykyä huoltaa ennakoiden nykypäiväistä traktoria vaikka ite nostaisin kyllä kädet taivasta kohti heti kättelyssä ;) ;D 8) ::)
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: roadman - 30.06.13 - klo:07:02
en tiedä, mutta esim kuorma-auto joka on ehkä kuitenkin aikalailla loppujen lopuksi yksinkertaisempi kapistus kuin kaikilla herkuilla varustettu direckti, vario, autopower tai dyna vt menee yleensä noin kuukauden-kahden täysipäiväisen käytön jälkeen päiväks pajalle jossa kaikki oleelliset ruuvit kiristetään/tarkistetaan ja muutoinkin käydään auto läpi, säädetään venttiilit, poltto-ainelaitteen yms, yleensä muutoinki teetetää huollot merkkiliikkeessä, jopa huolto-sopimus on erittäin yleinen...

tokikaan en epäile isäntien kykyä huoltaa ennakoiden nykypäiväistä traktoria vaikka ite nostaisin kyllä kädet taivasta kohti heti kättelyssä ;) ;D 8) ::)

Jos puhutaan uudesta trakvaattorista puhutaan myös uudesta kuorkista, jossa on can väylä ohjaus toimilaitteille ja automaattilaatikko kuten portaattomassa traktorissa, joten alkaa olla jo sielläkin ihan yhtälailla sähkötekniikkaa kuin uusissa traktoreissa.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: kylmis - 30.06.13 - klo:09:30
tokikaan en epäile isäntien kykyä huoltaa ennakoiden nykypäiväistä traktoria vaikka ite nostaisin kyllä kädet taivasta kohti heti kättelyssä ;) ;D 8) ::)
Just näin. Käytin koneen ensihuollossa ja ilmoitin huoltomiehelle, että tämän koneen peltien alle en sitten enää katso. On niin paljon ihmeellinen ja tukkoinen rakenne, että ylläpito tästä lähtien avaimet käteen periaatteella.

Ajelin koneen kotiin ja nyt huomasin, että traktorin sammuttamisen jälkeen ei kuulu sitä normaalia surinaa ja rapinaa minkä ureapumppu pitää, kun se imee putkiston tyhjäksi. Äänimaailma oli erilainen, naksahdus ja ininää. Nokkapelti ylös, opiskelua sivupellin irroituksessa, irti lähti. Vasemmalla sivulla, yhden valkoisen suodattimen pohjasta lähti sähköjohto, joka ei ollut liittimessään kiinni. Vastinpari ei meinannut ihan heti löytyä, oli jossain putkien takana piilossa. Vasemmalla sivulla meni kaikenlaisia suojattuja johtonippuja. Niitten liittimiä kokeilin puristaa yhteen, yksi olikin lukituksestaan irti ja napsahti selvästi, kun sitä puristi. Kierros oikealle sivulle. Etulasin alapuolella, koneen päällä oli joku liitos, joka meni pakokaasujuttuihin ja ei tuntunut kauhean tukevalta, painelin sitäkin hetken aikaa. Eli kolmen liitoksen hämmentämistä ja sitten kone käyntiin ja seis. Jo alkoi tutut surinat kuulumaan, helmi homma.

Jaa niin, minun ei pitänyt tehdä tälle itse mitään... :D ;D ;D
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: zetor8045 - 30.06.13 - klo:11:57
Ihmettelen, jos EGR-perustaisista koneista ei tule jossain vaiheessa hyljeksittyjä. Öljyjä sotkeva systeemi ja vuosien kuluttua paljon tunteja mittarissa-> remonttia tiedossa.

Toisaalta vanha kone on aina vanha kone ja se ei ole välttämättä arvokas kuin sille alkuperäiselle käyttäjälle, joka siitä on osannut alusta asti pitää huolta.
No mutta autoissahan on noita EGR systeemeitä on ollut iän kaiken ja kyllä nekin kestää mutta vaatii hiukan työtä ja huoltoa joka suuremmilta osin unohtuu... Sitten on vähän remonttia välillä mutta ainakin jonnikan EGR systeemeistä on kyllä iso määrä suljettu jo  ;D   Noita EGR vehkeitä varsinkaan ei saa päästää nokeentumaan... Niin ja traktoreissa huohotin sentään menee maahan kun autoissa se huohotin menee yleensä heti imuilman suodattimen jälkeen sinne imuputkeen niin sieltä se öljy mikä sieltä tulee pääsee sekaantumaan pakokaasuihin ja sehän se suurin ongelma on kun imusarja tulee täyteen sellaista möhnää ja sitten ei ilma kierrä...
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: K-team - 30.06.13 - klo:21:50
Kun mailmalta katsoo koneita niin kyllä noihinkin tunteja jo jonkin verran on jo ajettu versuihin ainakin,ihan täällä koto pohjolassa.
Kyllä se varmaan semmosta on että uusia koneita olkoon minkämerkkinen vaan niin saa huollossa kiikutella sähkövikojen takia.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: versu213 - 30.06.13 - klo:23:44
Meillä 213 versu vm-12 tunteja n.2000h yksi ureapumppu laitettu.
163 versu vm-12 tunteja 1200h kytkimen ja moottorin välistä tippasee öljyä. meni vaihdossa 183 versuun.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: MP - 01.07.13 - klo:17:39
Meillä 213 versu vm-12 tunteja n.2000h yksi ureapumppu laitettu.
163 versu vm-12 tunteja 1200h kytkimen ja moottorin välistä tippasee öljyä. meni vaihdossa 183 versuun.

tuliko halpoja tunteja?  ???
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: TDK - 01.07.13 - klo:18:04
vanhat jonnut - 6900/6910 premium.

Mitkä vanhat???? Onko nuo sun mielestä vanhoja? Mulla on uusin noiden ikäluokkaa.


Wanha on sellainen kone jossa ei ole suunnanvaihtajaa, vain mekaaninen vaihteisto ilman synkroja. Hydrauliikantuotto alle 30l/min. Takarenkaat 24tuumaset.

Voitko kuvitella, tuollaisella on joskus tehty töitä. ;D
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: JD6630 - 01.07.13 - klo:19:10
Kyllä mä luokittelen yli 10v vanhat koneet jo vanhoiksi.
Ja meilläkin pääosin vanhoilla romuilla tehdään kaikki muut paitsi rehuhommat.

Oon kuule monet hehtaari jyrännyt ja pöyhinyt 100-sarjan massikalla, se on kova kones 8)
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: versu213 - 01.07.13 - klo:22:13
Meillä 213 versu vm-12 tunteja n.2000h yksi ureapumppu laitettu.
163 versu vm-12 tunteja 1200h kytkimen ja moottorin välistä tippasee öljyä. meni vaihdossa 183 versuun.

tuliko halpoja tunteja?  ???


en tiiä... :-[
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: Varjo79 - 01.07.13 - klo:23:26
Niin onkos joku jo ajellu näillä sähkö himmeleillä esim10 000h jossain ryskähommissa?
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: icefarmer - 02.07.13 - klo:03:21
Kyllä mä luokittelen yli 10v vanhat koneet jo vanhoiksi.
Ja meilläkin pääosin vanhoilla romuilla tehdään kaikki muut paitsi rehuhommat.

Oon kuule monet hehtaari jyrännyt ja pöyhinyt 100-sarjan massikalla, se on kova kones 8)
35  massikalla jyränny ja pöyhiny monet hehtaarit, en juuri muilla  sen ajan merkeillä mut edelleen 8400 kotimainen on maailman historian kovin kone eikä sen suorat perilliset juuri huonompia ole... tästä asiasta ei keskusteluja enempi tarvitse käydä piste.
Otsikko: Vs: Valtra versu ja dirtek.
Kirjoitti: Greenpwr - 02.07.13 - klo:07:12
Kyllä mä luokittelen yli 10v vanhat koneet jo vanhoiksi.
Ja meilläkin pääosin vanhoilla romuilla tehdään kaikki muut paitsi rehuhommat.

Oon kuule monet hehtaari jyrännyt ja pöyhinyt 100-sarjan massikalla, se on kova kones 8)
35  massikalla jyränny ja pöyhiny monet hehtaarit, en juuri muilla  sen ajan merkeillä mut edelleen 8400 kotimainen on maailman historian kovin kone eikä sen suorat perilliset juuri huonompia ole... tästä asiasta ei keskusteluja enempi tarvitse käydä piste.

 Niin, lyöhän valtu saman aikakauden jenkit esim. melutasossa 79dB-73dB, onneksi on näitä pehmeämpiä vaihtoehtoja...