>kysyin yhdeltä hydrauliikkafirman kaverilta miten usein hydrauliöljy pitäisi vaihtaa? Totesi siihen, että älä vaihda koskaan
Monenlaista jurpoa sitä on noihinkin hommiin eksynyt
Kyllä mä kuitenkin vaihtaisin. Perusteluja:
- suodattimet eivät pysty luokkaansa pienempiin partikkeleihin
- veden ja muiden kemiallisten epäpuhtauksien sotkuhin suodatus on tehoton
- tai ylikuumenneen eli 'palaneen' öljyn muutoksiin vielä vähemmän. Tuota sisäistä ylikuumenemista aiheuttavat mm. mahdolliset ilmavaivat tai kavitaatio.
On tuohon vaihtamiseen välimuotokin: pidennetyn vaihtovälin aikana öljy ajetaan muutaman kerran erillisen paremman suodatus- ja huoltoyksikön läpi ja palautetaan takaisin käyttöön. Tällaista käytetään hieman suuremmissa kuvioissa kun öljyä on satoja tai tuhansia litroja ja sen vaihtaminenkin on jonkinlainen toimenpide. Vastaavaa käytetään mm laivapuolella moottoriöljynkin suhteen, ja polttoainekin ajetaan kaikenmaailman separaattoreiden läpi. Siellä ei polttoainehygieniakaan ole aina niin täydellistä, ei ole mahdotonta että 500 tonnin polttoainesäiliössä voi olla pohjalla jokunen kuutio vettä ja muuta moskaa... ja raskaan polttoöljyn tilanne nyt muutenkin on vähän mitä on.
Tarkat huoltajat ajavat uudenkin öljyn koneeseen tuollaisen huoltoyksikön kautta. Kuulemma moskaa on löytynyt.
Jotkut kutsuvat tuollaista suodatusvehjettä keinomunuaiseksi :-)
kannattaa muista se alkuperäinen tilanne eli kysymys oli tavallisen vanhan maataloustraktorin hydraulijärjestelmästä. Uudemmat ja isommat koneet on eri asia.
Jos suodatin on munuainen, niin pumppu varmaankin sydän ja pumpun varaosahinta on 410€ eli tällä kokeilulla ei pääse tekemään kovin isoa vahinkoa. Roska öljyä vaihdettaessa voi kyllä aiheuttaa nostolaiteeseen kalliimman huollon (näin on päässyt käymään). Muutama öljynvaihto maksaa melkein uuden pumpun hinnan... moottoriöljyssä säästäminen sen sijaan voi käydä kukkarolle, jos joutuu konerempan tekemään.
Koskaan en ole vielä hydrauliöljyä vaihtanut, pitäiskö kokeilla?
Joo en mä tarkoittanut että tuollainen suodatusyksikkö pitäisi tavalliselle tilalle hankkia. Se on enemmän sellaisten käyttäjien vehkeitä joilla öljyä menee muutamia satoja/tuhansia litroja vuodessa.
Hienompia sellaisia ei edes saa satasilla, vaan tonneilla. Pelkän mekaanisen suodatuksen lisäksi sieltä voi löytyä lämmityksellä ja alipaineella toteutettu veden ja kaasujen poisto, joidenkin tunnettujen aineiden kemiallinen poisto/muunto, pH:n analysointi, hiukkasmäärän analyysi jne. Mutta tosiaan sellaiset on tarkoitettu isompiin ympyröihin joissa raskaasti kuormitettua öljyä voi olla esim 10 000 litraa kierrossa.
Se on kuitenkin asiaa että edes vettä ei oikein saa systeemin omilla suodattimilla kuriin jos vehje on sellainen että kondenssi- tai muuta vettä sinne kertyy. Varmaan vaihtoväliä voi venyttää, mutta siihen en lähtisi että ei ikinä vaihdeta öljyjä. Jos siis konetta on tarkoitus pitää asiallisessa käytössä ja kunnossa. Viimeksi näin kiertopalkintona hevosmieheltä toiselle kiertäneen vanhan Eka-Taso kuormaajan jonka hyde- ja vaihteistoöljyt muistuttivat lähinnä smoothieta. Vettä oli seoksessa riittävästi...
Jotkut antavat öljyn seisoa vuoden, pari tynnyrissä ja sitten imetään 75% päältä muuten sekoittelematta ja liikuttelematta uudelleen käyttöön. Loppu jämä hylätään. Siinäkin suurin osa ongelmista painuu ja jää sinne pohjaan mutta mikään tieteellinen menetelmä se ei ole. Toisaalta sentrifugia (sama idea) käytetään myös puhdistamiseen ja erotteluun, se on vähän nopeampi, ei tarvitse odotella vuotta :-)
Keskipako-linko-suodattimia on ollut ainakin itävehkeissä.