Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja  (Luettu 28135 kertaa)

GTS

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Kelpaa ihan mikä vaan missä kaikki tarvittavat asiatkäy ilmi eli exel tai ruutuvihko onihankäypiä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Suositus on käyttää ajopäiväkirjaa, ite olen tehnyt sellaisen selonteon vuosittain ja se on kyllä meny läpi ....

talutehnika

  • Vieras
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Suositus on käyttää ajopäiväkirjaa, ite olen tehnyt sellaisen selonteon vuosittain ja se on kyllä meny läpi ....

Minä en ole pitänyt ajopäiväkirjaa ja kulut ovat menneet läpi.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Eikai niitä ajoja tartte missään esitellä veroja tehtäessä mutta tarkastuksessa on oltava jonkinmoinen kirjanpito jos juuri se asia sattuu tarkastajia kiinnostamaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

GTS

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Suositus on käyttää ajopäiväkirjaa, ite olen tehnyt sellaisen selonteon vuosittain ja se on kyllä meny läpi ....


Suositus eli ei pakko? Onko suositus saman lobbaama jotka tekee niitä erivärisiä vihkosia?  :D Tuntuu varsin turhauttavalta jos joka vuosi joutuu hankkimaan vihkoja kun saman asian saa hoidettua ilman paperiakin.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Eikai niitä ajoja tartte missään esitellä veroja tehtäessä mutta tarkastuksessa on oltava jonkinmoinen kirjanpito jos juuri se asia sattuu tarkastajia kiinnostamaan.
Joo.
Kuulimpa tässä että yksi tuttu oli verotarkastuksen seurauksena täytellyt useamman vuoden ajopäiväkirjat jälkikäteen.

Viimeksi muokattu: 05.04.12 - klo:17:46 kirjoittanut bouli

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

"Ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys"

Ellei asiakkaalle ole ollut ajopv-kirjaa, olen kirjannut kirjanpito-ohjelmassa käteiskuiteista selitteeseen kaupannimet tai paikkakunnat, tulostanut käteiskuittisarjan aikajärjestyksessä ja merkannut siihen kilometrit ja laskenut yhteen. Sen lisäksi muutamalle yleisimmälle asiointipaikalle arviointina kuitittomia ajoja tyyliin :  kotikaupunki 1krt/vk, lähin isompi kaupunki 1krt/kk

Kelvannut on. Käteiskuitti on hyvä, kun sitä et saa muuten kuin olemalla paikalla.

Tuon kun pitää kohtuudessa, siis ettei ajoista kerry vähennettävää kohtuuttomasti liikevaihtoon verrattuna niin se on siinä

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

"Ajopäiväkirja tai muu luotettava selvitys"

Ellei asiakkaalle ole ollut ajopv-kirjaa, olen kirjannut kirjanpito-ohjelmassa käteiskuiteista selitteeseen kaupannimet tai paikkakunnat, tulostanut käteiskuittisarjan aikajärjestyksessä ja merkannut siihen kilometrit ja laskenut yhteen. Sen lisäksi muutamalle yleisimmälle asiointipaikalle arviointina kuitittomia ajoja tyyliin :  kotikaupunki 1krt/vk, lähin isompi kaupunki 1krt/kk

Kelvannut on. Käteiskuitti on hyvä, kun sitä et saa muuten kuin olemalla paikalla.

Tuon kun pitää kohtuudessa, siis ettei ajoista kerry vähennettävää kohtuuttomasti liikevaihtoon verrattuna niin se on siinä

Ovatko asiakkaat edes ymmärtäneet olla kiitollisia näkemästäsi vaivasta?  :) Oikeasti, kirjanpito tarkoittaa jotain muuta kuin että asioita rustataan jälkikäteen- vaikkei siinä mitään kyseenalaista sinänsä oliskaan. Itse olen huomannut että jos vain laiskuudeltaan kykenee, kirjanpito on 10 kertaa pienempi työ tehdä ajallaan.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

mi-pau

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

Lähtökohta verottajalla on se, että ajot pitää pystyä kilometrin tarkuudella selvittää. Excel-taulukko on siinä rajamailla, mutta ainakin se hyvin täytettynä voidaan ajatella luotettavaksi selvitykseksi, ellei selkeitä ylilyöntejä esiinny. Ajopäiväkirjahan tarkoittaa, että sitä täytetään juoksevasti, eikä tuvan pöydällä joulukuun lopussa.

Yksi tärkeä asia on myös se, että paljonko talouden yksityisautoilla on ajettu yhteensä vuoden aikana, eli yksityiset+maatilatalouden. Muutoin taksa tippuu 25 senttiin kilometriltä, vaikka olisi maatalousajot selvitetty kuittien perusteella. Eli käytännössä verottaja on tarkastuksissa soitellut A-katsastukselle tai jos on muualla katsastettu, niin huoltokirjaa on vaadittu. Näissä tapauksissa on kyllä usein hylätty kilometrit "selvitystä ei voida pitää luotettavana". Verottaja sitten pistänyt oman arvion, että esim. kaksi kertaa kuussa on käyty maatalouden asioilla.

"Lisävähennystä ei myönnetä, jos autolla ajettujen kilometrien kokonaismäärää ei selvitetä ja sitä kautta auton kuuluminen tulolähteen varoihin tai yksityisvaroihin jää selvittämättä. Näissä tilanteissa voidaan menona vähentää 0,25 euroa/km (VeroHp matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2011 toimitettavassa verotuksessa, 1127/2011) edellyttäen, että tulolähteen ajojen määrä on selvitetty ja kustannuksia on syntynyt."

Kuitenkaa tämä ei tarkoita, että esim. 10 000 km tasalukuna menisi läpi 25 sentin kilometritaksalla.

Verottaja ottaa pistokokeena noita selvityksiä ja sitten on asiakkaalla suuri hämmästys, kun se vanha tuttu 8000 km ei mennyt läpi... (vaikka joka ikinen vuosi jokaista asiakasta varoitettu, että ajopäiväkirja pitää olla).

Eli jos 8000 km on ilmoituksella mennyt "läpi", se EI missään nimessä tarkoita sitä, että se menisi tarkistuksessa läpi. Silloin könttäluvut ilman selvityksiä aiheuttaa melkoisia veronkorotuksia. Pakettiautojen kohdalla tilanne on pahin, eli arvonlisäveroseuraamukset ovat aika ankarat, jos esim. verottaja poistaa pakun kalustosta, koska ei voida luotettavasti osoittaa, että ajoista on pysyväisluonteisesti yli 50% maatalouden ajoa. Arvonlisäveroa tulee mukavasti maksuun myös silloin, kun ollaan esim. 100% kirjattu pakun menot maatalouteen, eikä oikaistu yksityispuolelle. Tällöin pitää käytännössä olla ISO tila ja kuitenkin luotettava selvitys pakun ajoista, ettei veroseuraamuksia tule. Käytännön tilanne pakettiautossa ns. normitilalla on, että esim. 80% menoista kirjataan maatalouden puolelle ja 20% yksityistalouteen. Ajopäiväkirja vaaditaan pakettiautojenkin kohdalla, joten tässä suhteessa pelataan venäläistä rulettia....

"4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö

Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla."
Maatalouden tilihommissa...

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

Lähtökohta verottajalla on se, että ajot pitää pystyä kilometrin tarkuudella selvittää. Excel-taulukko on siinä rajamailla, mutta ainakin se hyvin täytettynä voidaan ajatella luotettavaksi selvitykseksi, ellei selkeitä ylilyöntejä esiinny. Ajopäiväkirjahan tarkoittaa, että sitä täytetään juoksevasti, eikä tuvan pöydällä joulukuun lopussa.

Yksi tärkeä asia on myös se, että paljonko talouden yksityisautoilla on ajettu yhteensä vuoden aikana, eli yksityiset+maatilatalouden. Muutoin taksa tippuu 25 senttiin kilometriltä, vaikka olisi maatalousajot selvitetty kuittien perusteella. Eli käytännössä verottaja on tarkastuksissa soitellut A-katsastukselle tai jos on muualla katsastettu, niin huoltokirjaa on vaadittu. Näissä tapauksissa on kyllä usein hylätty kilometrit "selvitystä ei voida pitää luotettavana". Verottaja sitten pistänyt oman arvion, että esim. kaksi kertaa kuussa on käyty maatalouden asioilla.

"Lisävähennystä ei myönnetä, jos autolla ajettujen kilometrien kokonaismäärää ei selvitetä ja sitä kautta auton kuuluminen tulolähteen varoihin tai yksityisvaroihin jää selvittämättä. Näissä tilanteissa voidaan menona vähentää 0,25 euroa/km (VeroHp matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2011 toimitettavassa verotuksessa, 1127/2011) edellyttäen, että tulolähteen ajojen määrä on selvitetty ja kustannuksia on syntynyt."

Kuitenkaa tämä ei tarkoita, että esim. 10 000 km tasalukuna menisi läpi 25 sentin kilometritaksalla.

Verottaja ottaa pistokokeena noita selvityksiä ja sitten on asiakkaalla suuri hämmästys, kun se vanha tuttu 8000 km ei mennyt läpi... (vaikka joka ikinen vuosi jokaista asiakasta varoitettu, että ajopäiväkirja pitää olla).

Eli jos 8000 km on ilmoituksella mennyt "läpi", se EI missään nimessä tarkoita sitä, että se menisi tarkistuksessa läpi. Silloin könttäluvut ilman selvityksiä aiheuttaa melkoisia veronkorotuksia. Pakettiautojen kohdalla tilanne on pahin, eli arvonlisäveroseuraamukset ovat aika ankarat, jos esim. verottaja poistaa pakun kalustosta, koska ei voida luotettavasti osoittaa, että ajoista on pysyväisluonteisesti yli 50% maatalouden ajoa. Arvonlisäveroa tulee mukavasti maksuun myös silloin, kun ollaan esim. 100% kirjattu pakun menot maatalouteen, eikä oikaistu yksityispuolelle. Tällöin pitää käytännössä olla ISO tila ja kuitenkin luotettava selvitys pakun ajoista, ettei veroseuraamuksia tule. Käytännön tilanne pakettiautossa ns. normitilalla on, että esim. 80% menoista kirjataan maatalouden puolelle ja 20% yksityistalouteen. Ajopäiväkirja vaaditaan pakettiautojenkin kohdalla, joten tässä suhteessa pelataan venäläistä rulettia....

"4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö

Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla."

Tässäpä se mitä en jaksanu itse kirjoittaa. Sen verran lievennystä, että kunhan on jokin laskelma olemassa, jossa on edes siteeksi totuutta eli jotain todennettavissa olevaa kuten juuri nuo käteiskuitit, eikä tosiaan vähennettävä määrä ole kohtuuton, on yleensä kelvannut.

Ja siitä on kiittäminen niitä suurinta osaa verovelvollisista, joilla ei ole mitään selvitystä - niiden ansiosta mikä tahansa edes yritys oikean lopputuloksen osoittamiseksi näyttää hyvältä ;-)

Mutta se on totta, että on turhauttavaa kuunnella niitä "on se menny aina läpi" -selityksiä kun pyytää edes jotain siteeksi vaatimuksille. Kun se on niin, että siihen asti kunnes tarkastus tulee, ei verottaja ole ottanut eikä sillä ole edes eväitä ottaa asiaan oikeasti mitään kantaa - ne kun on siihen asti vaan lukuja paperilla ja ne siitä tallennetaan.

Kirjanpitäjänä olen ainakin noista pakettiautoista joista alveja vähennelty, lähes vaatinut vähintään 10% arvionvaraisen yks.käytön oikaisun tehtäväksi - silloin ei ole enää periaatekysymys se, että onko IHAN KOKONAAN ja yksinomaan maatalouskäytössä. Se jakosuhde on sitten jo arviointikysymys ja siitä voi jo väitelläkin.

mi-pau

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Pitääkö verottajalle olla oikein virallinen ajopäiväkirja vai kelpaako Excel-taulukolla tehty päiväkirja?

Lähtökohta verottajalla on se, että ajot pitää pystyä kilometrin tarkuudella selvittää. Excel-taulukko on siinä rajamailla, mutta ainakin se hyvin täytettynä voidaan ajatella luotettavaksi selvitykseksi, ellei selkeitä ylilyöntejä esiinny. Ajopäiväkirjahan tarkoittaa, että sitä täytetään juoksevasti, eikä tuvan pöydällä joulukuun lopussa.

Yksi tärkeä asia on myös se, että paljonko talouden yksityisautoilla on ajettu yhteensä vuoden aikana, eli yksityiset+maatilatalouden. Muutoin taksa tippuu 25 senttiin kilometriltä, vaikka olisi maatalousajot selvitetty kuittien perusteella. Eli käytännössä verottaja on tarkastuksissa soitellut A-katsastukselle tai jos on muualla katsastettu, niin huoltokirjaa on vaadittu. Näissä tapauksissa on kyllä usein hylätty kilometrit "selvitystä ei voida pitää luotettavana". Verottaja sitten pistänyt oman arvion, että esim. kaksi kertaa kuussa on käyty maatalouden asioilla.

"Lisävähennystä ei myönnetä, jos autolla ajettujen kilometrien kokonaismäärää ei selvitetä ja sitä kautta auton kuuluminen tulolähteen varoihin tai yksityisvaroihin jää selvittämättä. Näissä tilanteissa voidaan menona vähentää 0,25 euroa/km (VeroHp matkakuluvähennyksen määrästä vuodelta 2011 toimitettavassa verotuksessa, 1127/2011) edellyttäen, että tulolähteen ajojen määrä on selvitetty ja kustannuksia on syntynyt."

Kuitenkaa tämä ei tarkoita, että esim. 10 000 km tasalukuna menisi läpi 25 sentin kilometritaksalla.

Verottaja ottaa pistokokeena noita selvityksiä ja sitten on asiakkaalla suuri hämmästys, kun se vanha tuttu 8000 km ei mennyt läpi... (vaikka joka ikinen vuosi jokaista asiakasta varoitettu, että ajopäiväkirja pitää olla).

Eli jos 8000 km on ilmoituksella mennyt "läpi", se EI missään nimessä tarkoita sitä, että se menisi tarkistuksessa läpi. Silloin könttäluvut ilman selvityksiä aiheuttaa melkoisia veronkorotuksia. Pakettiautojen kohdalla tilanne on pahin, eli arvonlisäveroseuraamukset ovat aika ankarat, jos esim. verottaja poistaa pakun kalustosta, koska ei voida luotettavasti osoittaa, että ajoista on pysyväisluonteisesti yli 50% maatalouden ajoa. Arvonlisäveroa tulee mukavasti maksuun myös silloin, kun ollaan esim. 100% kirjattu pakun menot maatalouteen, eikä oikaistu yksityispuolelle. Tällöin pitää käytännössä olla ISO tila ja kuitenkin luotettava selvitys pakun ajoista, ettei veroseuraamuksia tule. Käytännön tilanne pakettiautossa ns. normitilalla on, että esim. 80% menoista kirjataan maatalouden puolelle ja 20% yksityistalouteen. Ajopäiväkirja vaaditaan pakettiautojenkin kohdalla, joten tässä suhteessa pelataan venäläistä rulettia....

"4.1.1.1 Auto maatalouden kalustossa ja auton yksityiskäyttö

Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla."

Tässäpä se mitä en jaksanu itse kirjoittaa. Sen verran lievennystä, että kunhan on jokin laskelma olemassa, jossa on edes siteeksi totuutta eli jotain todennettavissa olevaa kuten juuri nuo käteiskuitit, eikä tosiaan vähennettävä määrä ole kohtuuton, on yleensä kelvannut.

Ja siitä on kiittäminen niitä suurinta osaa verovelvollisista, joilla ei ole mitään selvitystä - niiden ansiosta mikä tahansa edes yritys oikean lopputuloksen osoittamiseksi näyttää hyvältä ;-)

Mutta se on totta, että on turhauttavaa kuunnella niitä "on se menny aina läpi" -selityksiä kun pyytää edes jotain siteeksi vaatimuksille. Kun se on niin, että siihen asti kunnes tarkastus tulee, ei verottaja ole ottanut eikä sillä ole edes eväitä ottaa asiaan oikeasti mitään kantaa - ne kun on siihen asti vaan lukuja paperilla ja ne siitä tallennetaan.

Kirjanpitäjänä olen ainakin noista pakettiautoista joista alveja vähennelty, lähes vaatinut vähintään 10% arvionvaraisen yks.käytön oikaisun tehtäväksi - silloin ei ole enää periaatekysymys se, että onko IHAN KOKONAAN ja yksinomaan maatalouskäytössä. Se jakosuhde on sitten jo arviointikysymys ja siitä voi jo väitelläkin.

Se on monesti "yllättävää", että kuinka vähän kilometrejä voi syntyä. Esim. tuossa tilitoimiston ulkopuolella ompi 119 hehtaarin viljatila, 22 km lähimpään maatalouskauppaan/"ruuvikauppaan". Vuoden aikana reilu 3700 km syntyi kilometrejä ajopäiväkirjaan, kuitenkaan ei käytä huoltopalveluita kuin uusimman traktorin osalta.

Yleensä siinä kesä-heinäkuussa tulee "onnittelut arpajaisvoitosta". Veroseuraamuksia on kyllä melkein 90% varmuudella tullut, mikäli ei ole ollut "luotettavaa selvitystä" tai ajopäiväkirjaa itse veroilmoituksen teon yhteydessä. Eli tässä tapauksessa ei veroilmoituksen teon yhteydessä lähdetä "meillä" laskemaan kuittien perusteella kilometrejä pahimpaan ruuhka-aikaan tammi-helmikuussa. Todetaan asiakkalle, että ajot pitää olla kilometrin tarkuudella selvitettävissä. Ja ajetut kokonaiskilometrit.

Mutta, paikallista vaihtelua on siinä aika paljon, että kuinka usein kysytään selvityksiä. Kemera-tuki on ollut selvityspyyntöjen ykkönen viime vuosina, toki verovuonna 2012 kyselyt oletettavasti hiljenee :)


Maatalouden tilihommissa...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7095
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Millaisia ajomääriä noissa tarkastuksissa on hylätty, vaikka olisi ollut hyvät perusteetkin?

Kun mulla paku edelleen kalustossa, enkä pidä ajopäiväkirjaa (pari ekaa vuotta pidettiin kun paku hankittiin) kun verottaja on näin ohjeistanut  :P ja aion myös jatkaa tällä linjalla. Kilometrejä tulee vuosittain 6000-8000, kylille matkaa 4km mutta ajoja voi selittää kuten ylläkin, peltoja kaukanakin ja hieman enemmän, sekä kaivinkoneelle mentävä jollakin kun ei sitä voi työmaalta kotiinkaan tuoda. Myös muu urakointi vaatii jonkinverran auton käyttöä.

Omassa käytössä kaksi henkilöautoa, eikä tulisi pieneen mieleenkään ajella pakulla "turhaan", varsinkin kesällä tulee ajettua paljon työajoja harrasteautolla ::)


"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

mi-pau

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Millaisia ajomääriä noissa tarkastuksissa on hylätty, vaikka olisi ollut hyvät perusteetkin?

Kun mulla paku edelleen kalustossa, enkä pidä ajopäiväkirjaa (pari ekaa vuotta pidettiin kun paku hankittiin) kun verottaja on näin ohjeistanut  :P ja aion myös jatkaa tällä linjalla. Kilometrejä tulee vuosittain 6000-8000, kylille matkaa 4km mutta ajoja voi selittää kuten ylläkin, peltoja kaukanakin ja hieman enemmän, sekä kaivinkoneelle mentävä jollakin kun ei sitä voi työmaalta kotiinkaan tuoda. Myös muu urakointi vaatii jonkinverran auton käyttöä.

Omassa käytössä kaksi henkilöautoa, eikä tulisi pieneen mieleenkään ajella pakulla "turhaan", varsinkin kesällä tulee ajettua paljon työajoja harrasteautolla ::)

Käytännössä isompia ongelmia on tullut tilanteissa, kun kyseessä on 20-50 hehtaarin viljatila, eikä mitään muuta oheistoimintaa. Ellei maatalouskoneiden kunnostus ole "elämäntyö", niin tulonhankkimisajot ovat aika vähässä, ellei asu todella syrjässä. Toki silloinkin paku voi olla kalustossa, jos esim. vaikka pystyy esim. katsastustodistuksilla näyttämään, että tällä vanhalla avolavalla ajetaan vain 2000 km vuodessa.

Käytännön tilanne on se, että on aika uudenkarkea pakettiauto ja pakettiauton kokonaisajot siinä 20 tkm paikkeilla. Ellei ole kotieläintaloutta/koneurakointia, niin 20-50 hehtaarin viljatilan on jokseenkin todella vaikea osoittaa 100%:ia ajoista maatalouteen. Käytännössä verottaja katselee, että missä päin Suomea on tankattu ja onko käyty tarvikeostoilla samalla seudulla samana päivänä.

Esimerkkinä surmanloukusta; käyty tankkaamassa kesäisenä sunnuntai-iltapäivänä Helsingissä Linnanmäen lähellä olevassa huolto-asemalla ja itse isäntä asuu vaikka Orivedellä. Ei ajopäiväkirjaa, eikä tietenkään kuittia, että oltaisiin jotain varaosia ostettu. Tälläisiä ei tarvitse montaa olla diesel-kuittien joukossa, niin kyllä verottajan punakynä heiluu, mikäli toiminnan laatu ja laajuus on suhteellisen pieni.

Eli puhtaasti maalaisjärjellä pärjää pitkälle tässä hommassa. Eli pakettiauto voi kuulua kalustoon, vaikka toiminnan laatu ja laajuus olisi pienempää, niin kauan kuin ajot on selvitettävästi luotettavasti maatalouden ajoiksi. Tuossa yksi esimerkki oli muualta kuultuna tälläinen: Sikalan pitäjälle oli tullut selvityspyyntö pakettiauton ajoista. Isäntä oli suivantunut ja ajanut pakunsa veroviraston pihaan. Isäntä oli pyytämällä pyytänyt, että verovirkailijat tulevat haistelemaan autoa, jolla ajetaan vain sianruokaa. Verovirkailijat uskoivat haistelematta ja selvityspyynnöstä selvittiin kuivin jaloin :)

Maatalouden tilihommissa...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8391
Vs: Virallinen vs. epävirallinen ajopäiväkirja
Jossain oli maatalousauton 100% käyttö kärähtänyt lampunvaihtokuittiin Rukalla.
Mystinen kesälaatumies