Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalous- vai liikennetraktori?  (Luettu 28614 kertaa)

Zon Reere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
  • Justihi
Maatalous- vai liikennetraktori?
http://www.savonsanomat.fi/savo/liikennetraktorista-sekaannuksia/1083383

Elisiis maatalousajoako ei saisi ajaa liikennetraktorilla?  :o  :'(

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Vastuu siirtyy AINA kuulijalle kun savolainen puhuu.....

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Olisikohan aika tehdä ko laki selväksi ja lopetella kaikennäköisten asioiden kirjotteleminen ennen kuin on 100 varma asiasta. Toki edellämainittu voi olla täysin oikeassa mutta vähintään yhtäsuuri todennäköisyys on että asia on jotenkin erilailla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Jos maataloustraktorilla ajaa yli neljääkymppiä ja vaikka tappaa jonkun.... niin onko kuljettaja vastuussa AINA  ??? Tai jos kolarin syyksi määritetään traktorin rakenteellisen nopeuden ylittäminen, niin onko vääjäämättä syyllinen  :o

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Jos maataloustraktorilla ajaa yli neljääkymppiä ja vaikka tappaa jonkun.... niin onko kuljettaja vastuussa AINA  ??? Tai jos kolarin syyksi määritetään traktorin rakenteellisen nopeuden ylittäminen, niin onko vääjäämättä syyllinen  :o

Ei ole aina vastuussa mutta osasyyllinen voi aina olla. Jos joku juopunut pillereissä oleva ajokortiton ajaa katsastamattomalla ja vakuutuksettomalla autolla vastaantulijoiden kaistalla tällaisen raktorin alle niin hieman menee myös tän vastaantulijan piikkiin ainakin lakituvassa.suuren yleisön ja median mielestä sitten ei välttämättä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Jutussa siteerattu komisarjus puhuu potaskaa...

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.

 Niin, eikös ne ketkä täyttävät(maajussit) II-lomakkeen(tai joku sinnepäin) veroilmoituksessa ole vapautettu jonkun momentin mukaan maatalousajoissa käyttämästä dieseliä. Jos taas puhdas koneurakoitsija tulee tekemään vaikka rehua, on hänen käytettävä dieseliä, koska hän ei ole vapautettu verollisen aineen käytöstä. Maajussit taas voivat maksa sen 5 euron päivämaksun jos ajavat maatalouden ulkopuolista ajoa, esim. hinaavat veneen vedestä tms.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.

Tuo nopeus on tässä oleellinen, koska liikutettava massa voi olla suuri. Parempi kortti on siis ihan perusteltu vaatimus.

Tässä on taas yksi esimerkki kelvottomasta lainsäädännön tasosta. Epäselvät pykälät luovat kalliiksi tulevan tulkintaviidakon, kun selkeä teksti olisi voitu tehdä samoilla kirjoituskuluilla.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.



 Mutta onko se liikennetraktori liikennetraktori maatalouskäytössä? Saako kuorma-autolla ajaa maatalousajoja mpö:llä? Ei varmaankaan...
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.



 Mutta onko se liikennetraktori liikennetraktori maatalouskäytössä? Saako kuorma-autolla ajaa maatalousajoja mpö:llä? Ei varmaankaan...

Saa jos sen rekisteröi työkoneeksi eikä vedä sillä mitään kärryä ;D

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
http://www.teloos.fi/company/liikkuva_poliisi_sein%E4joen_yksikk%F6/716014066074.htm


Tuonne kun päräytätte soittaa ja pyydätte puhelimeen henkilön, joka oikeasti tietää polttoaineisiin ja traktoreihin liittyvät lakikiemurat, niin tämä kyseinen mieshenkilö kertoo selvällä suomenkielellä vastaukset kysymyksiinne ja ei jää mitään enpätiedä varaan.
Suoranumerokin puhelimessani hänelle on ja aina joskus näistä keskustellaan, mutta en nyt tuota numeroa tänne laita.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

fds

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 122
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.

 Niin, eikös ne ketkä täyttävät(maajussit) II-lomakkeen(tai joku sinnepäin) veroilmoituksessa ole vapautettu jonkun momentin mukaan maatalousajoissa käyttämästä dieseliä. Jos taas puhdas koneurakoitsija tulee tekemään vaikka rehua, on hänen käytettävä dieseliä, koska hän ei ole vapautettu verollisen aineen käytöstä. Maajussit taas voivat maksa sen 5 euron päivämaksun jos ajavat maatalouden ulkopuolista ajoa, esim. hinaavat veneen vedestä tms.
Tarkasti ottaen : ei tuonne päinkään . Maatalousajo on maatalousajoa teki sen kuka tahansa . Mutta ja todellakin mutta maataloudessakin on ajoja jotka tiukasti tulkittuna vaatisi liikenneluvan ja dieselin tankkiin , jos ajon suorittaa joku muu kuin maajussi , esim. urakoitsija .

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.

 Niin, eikös ne ketkä täyttävät(maajussit) II-lomakkeen(tai joku sinnepäin) veroilmoituksessa ole vapautettu jonkun momentin mukaan maatalousajoissa käyttämästä dieseliä. Jos taas puhdas koneurakoitsija tulee tekemään vaikka rehua, on hänen käytettävä dieseliä, koska hän ei ole vapautettu verollisen aineen käytöstä. Maajussit taas voivat maksa sen 5 euron päivämaksun jos ajavat maatalouden ulkopuolista ajoa, esim. hinaavat veneen vedestä tms.
Tarkasti ottaen : ei tuonne päinkään . Maatalousajo on maatalousajoa teki sen kuka tahansa . Mutta ja todellakin mutta maataloudessakin on ajoja jotka tiukasti tulkittuna vaatisi liikenneluvan ja dieselin tankkiin , jos ajon suorittaa joku muu kuin maajussi , esim. urakoitsija .

 Jaa? No, sitten olin väärässä taaskin..
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.

 Niin, eikös ne ketkä täyttävät(maajussit) II-lomakkeen(tai joku sinnepäin) veroilmoituksessa ole vapautettu jonkun momentin mukaan maatalousajoissa käyttämästä dieseliä. Jos taas puhdas koneurakoitsija tulee tekemään vaikka rehua, on hänen käytettävä dieseliä, koska hän ei ole vapautettu verollisen aineen käytöstä. Maajussit taas voivat maksa sen 5 euron päivämaksun jos ajavat maatalouden ulkopuolista ajoa, esim. hinaavat veneen vedestä tms.
Tarkasti ottaen : ei tuonne päinkään . Maatalousajo on maatalousajoa teki sen kuka tahansa . Mutta ja todellakin mutta maataloudessakin on ajoja jotka tiukasti tulkittuna vaatisi liikenneluvan ja dieselin tankkiin , jos ajon suorittaa joku muu kuin maajussi , esim. urakoitsija .


Niin kuten mainitsin, riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa...
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...