Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Risteytys Belgian sinisellä  (Luettu 5298 kertaa)

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Risteytys Belgian sinisellä
Pitäs jalostaa pitkä maitoisuutta ennemmin kuin miettiä lihalla siementämistä. Minä olen meillä kyseistä asiaa vähän yrittänyt vaivihkaa ehdotella. Se vaikuttaisi myös nuorkarjatilan tarpeeseenkin jos pokimaväliä voisi kuukauden pari pidentää.

Eikös se sitten ole pitkämaitoisuuden jalostamista että en siemennä lypsyrotuisella lyhytmaitoista?  ???

Ja ei muuten ole helppo valita pitkämaitoisuusindeksin perusteella ainakaan VG sonneja, genomisonneilla ei ole sitä indeksiä ollenkaan.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Risteytys Belgian sinisellä
Pitäs jalostaa pitkä maitoisuutta ennemmin kuin miettiä lihalla siementämistä. Minä olen meillä kyseistä asiaa vähän yrittänyt vaivihkaa ehdotella. Se vaikuttaisi myös nuorkarjatilan tarpeeseenkin jos pokimaväliä voisi kuukauden pari pidentää.

Eikös se sitten ole pitkämaitoisuuden jalostamista että en siemennä lypsyrotuisella lyhytmaitoista?  ???

Ja ei muuten ole helppo valita pitkämaitoisuusindeksin perusteella ainakaan VG sonneja, genomisonneilla ei ole sitä indeksiä ollenkaan.

No joo. Tuo vähentää myös tulevaisuudessa hieho ruuhkaa jos päästäs siihen että pikimaväli ois jotain 12-13 kuukautta minimissään.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8391
Vs: Risteytys Belgian sinisellä
Mun mielipide on, että haitat ovat etuja suuremmat. Eipä tarvita montaakaan prosenttia epäonnea poikimisissa kun netto muuttuu persnetoksi.

Mutta nuo siis syntyvät helpommin kuin blondi tai charolaisristeytykset, ja vähintään yhtä helposti kuin simmentaalit, ainakin mitä saksalaisilta tiloilta itsekin olen kuullut.

Belgian sinisen synnytysvaikeudet perustuvat ainoastaan siihen että kaksoislihaksen takia se täysikasvuinen BS lehmä on tosi huono synnyttämään. Ei siis siihen että edes se puhdas vasikka olisi vaikea synnyttää normaalista rännistä.

Mun pitää myöntää, että en ole noiden liharisteytysten kannalla ollenkaan...

Pidentävät poikimaväliä ja tilastojen mukaan alentavat synnyttäjänsä maitomäärää. Tappio taisi olla 300-500 litraa/lypsykausi. Ja tässä on siis huomioitu se, että liharotua pannaan huonoinpiin lypsikkeihin.

Mun kanta on siis se, että lypsynavetoissa ei kuulu olla niin surkeita lehmiä, että niitä kannattaisi siementää liharoduilla. Tämä on siis henkilökohtainen mielipide.
Väkisin tuosta tulee puolet liikaa hiehoja. Tai pitäiskö puolet lehmistä siementää maitorotuisella Y:llä.
Eikös sonninkin kantoaika oo pidempi ja taitaa laskea emän tuotosta.
Mystinen kesälaatumies