Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Galvanointi  (Luettu 10255 kertaa)

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Galvanointi
Tuli ei_niin_hurjassa_nuoruudessa pällisteltyä vähän enemmänkin sitä myynti-. eli sähkösinkitystä. Sillähän tuotteista tehdään puhtaita ja kivan värisiä eikä ne sitten ruostu sisällä ollessaan... :)

Nooh vähän kärjistin, mutta noinhan se käytännössä menee, jos vertaa kuumasinkitykseen. Sähkösinkitys on elektrolyysiin perustuvaa, kuumasinkitys nimensä mukaan sulaan metalliin kastamista (jossain päin kutsuttu myös "tinahelvetiksi"). Söhkösinkityksessa paksuus on tyypillisesti 10-15 µ, kastamalla 60-150 µ (lähde Wikipedia). Molemmista käytetään nimitystä galvanointi = metallin päällystämistä korroosiota kestäväksi muodostamalla galvaaninen pari, jossa "huonompi" metalli syöpyy ensin.

Oli pinnoitustapa mikä hyvänsä, pitää pinnoitettavan pinnan olla puhdas. Puhdistus tapahtuu yleensä erilaisissa pesukylvyissä. Rasva pois emäksisellä pesulla, pinnan oksidointi pois hapolla (peittaus) jne. Voidaan myös käyttää elektrolyysiä pesuvaiheessa, jolloin käsiteltävä kappale on anodina.

Ei noi pesutkaan ihmeitä tee eikä pinnoittaja tykkää kovin paskaisista kappaleista, kun kylpy kuluu... maalit lähtee huonosti ilman mekaanista häristystä. Hiekkapuhallus on hyvä. Kuten joku totesi, maalia voidaan myös käyttää suojaamaan kohtia, joihin ei pinnoitetta tahdota.

Navetan kanssa samalla tontilla olevat metallirakennelmat pitäis olla vähintään kuumasinkittyjä, jos vaan berberi kestäis niin rosterisia :)

Muoks. täsmennyksiä
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: Galvanointi
saranoihin palonkestävää silikonia.

fiurio

  • Vieras
Vs: Galvanointi
EIkö hinnan voisi ottaa sinkkikiloista?

Niimpä, siksi kyselyn aloitinkin, kun joku valistunut kertoi maksun tulevan kappaleen painon mukaan.
Äkkiseltään kuuostaa hassulta, mutta kyllä siihen selityksensä löytyy, eli tuo kappaleen lämmittäminen ja paksumpi sinkki paksummassa tavarassa, sekä nosturin vaatima isompi sähkömäärä nostellessa......
Lisätään vielä pitempi käsittelyaika,vahvaseinämäiset kappaleet vaativat pidemmän lämmityksen.ja työhän on Suomessa kallista.
Sinkkiä ei vahvempiin kappaleihin mene enempää,kalvon paksuus on kaikissa sama.
Tavallaan myös käytetty sinkki määrä huomioidaan,koska kappaleet punnitaan sinkittyinä ja saatujen kilojen perusteella laskutetaan.

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 410
Vs: Galvanointi
Teknotyöllä neuvoivat laittamaan puutapit saranoihin yms reikiin mihin ei sinkkiä halua.