Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paljonko kasvinviljelijän tuntipalkka suhteessa vuokralle pistämiseen?  (Luettu 28291 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
1000H peltotöihin! Multa loppuisi aikaraudasta tunnin jos peltotöihin pitäisi 1000 tuntia laittaa 100 hehtaarille kiini! 1400 tuntiin hoidan lypsykarjan ja peltotyöt!

Lypsykarjan "hoitamiseen" kuuluu tietysti rehupaalin nosto ladon lattialle Dynäreteellä, emäntä hoitaakin loput..  :-X

Aamua iltaa 2-3 tuntia navetalla ihan niisä navettatöissä mihin kuuluu ne juottamiset, ruokkimiset, vuodehtimiset ja lypsämiset. Siihen päälle ne peltotyöt ja paalin haut pellolta.
Tuosta tulee siis 5h/pv navettatöitä eli 1825h/v. Vaikka selviäisit päivässä 3h karjatöillä, kertyisi niitä silti lähes 1100 vuodessa. Sun kellokorttilaittees kello jätättää :D :D ;D Puhumattakaan, että emäntäkin taitaa osallistua.

En usko, että älysit omaa pointtiani: on muitakin elinkeinonharjoittamisen aloja, joilla yrittäjä on kovasti sidottu siihen työhön: pikkukaupat, palvelutyö, alihankinta. Rahaa on koneissa ja kalustossa ja kiinteistössä ja varastossa kiinni myös näillä muilla. Eli joka alalle ryhtyminen on yksityisessä päätöksessä, ei karjatalous ole mikään erillinen viljelijän osaksi osunut kirous, johon ei voisi itse vaikuttaa. Onhan sentään lomitusjärjestelmä, jota myös hieman tuetaan.

Karjatilalta itsekin kotoisin olevana, ja niihin töihin jo lapsesta asti tottuneena, sitovuuden marttyyrisointi saattaa jopa vähentää yleisön sympatioita, päinvastoin kuin luulisi.

-SS-
Tästä plussat. Pitäis tuon etujärjestönkin hoksata lopettaa. Wolfheartscry saa kanssa plussaa. Oma työaika kannattaa merkitä välillä tarkasti ylös ja erotella varallaoloaika varsinaisesta työajasta. Joku lanssipäivystäjä saa varallaolosta 2-3 euroa tunnilta, tuskin jyväjuice kehtaa enempää vaatia?

Työn tehokkuus on jotain muuta kuin mitä boxi sanoo. Ruisku tai karhotin voi helposti väittää työtehoa tuplaksi todellisuuteen verrattuna. 9m karhottimella pääsee yli 10ha/tehollinen tunti, mutta siirtymät, huollot ja työsuunnittelu pudottaa tuloksen alle puoleen. Ja sitten vielä kun tehdään yhteistyötä, unohdetaan sen kaverin työpanos tunteja laskiessa....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Ei karjanhoidossa mitään marttyrisointeja ole. Ne on ihan kylmiä faktoja jotka ei toteudu missään muussa työssä. Kaikkialla muualla todetaan vaan että voi voi jos jotain jää tekemättä mutta karjanhoidossa isännälle on langetettu laissa vastuu eläinten hoidossa ja sitä ei kukaan kirjaa pois. Lomituksista ja työntekijöistä paljon puhutaan mutta pykälissä ainut todellinen vastuu on isäntäväellä ja hänelle eläintenpitokielto tulee jos joku kusee. Lomituksien papereissa on ihan kirjoitettukin että viimekädessä vastuu eläimistä on isännällä. Se että onko asia essille ottamisen aiheineen on eri asia mutta ainutlaatuinen se on jokaiseen muuhun tapaukseen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

velimatti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Ei karjanhoidossa mitään marttyrisointeja ole.

sanoo VMS, ja jatkaa karjanhoitajan marttyrisointia. :o

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Ei karjanhoidossa mitään marttyrisointeja ole.

sanoo VMS, ja jatkaa karjanhoitajan marttyrisointia. :o

En minä mitään almuja asian tiimoilta tartte mutta tosiasioista kannattaa pitää kiinni. Samoiten kaipaisin että tuloot olisi työn vaatimuksen mukaisia. Voidaan vaikka verrata ihan perus sairaanhoidon viikonloppu ja ilta, yötyö lisiin. No tulotaso ja työn sitovuushan on ollu tiedossa kun leikkiin on ryhdytty eli näillä mennään.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8402
Kyl mä olen edelleen sitä mieltä ihan rehellisesti et jos tuhannen tuntii saa tupakoituu sadan hehtaarin kanssa ihan kaikkineen ni tehokkuus on siitä hommasta kaukana. Puhe siis viljatilasta. Jos kuivuri pyörii yhteensä sen 200 tuntia tälläsenä kesänä 500 viljatonnin kanssa ni siihen tuhanteen tuntiin saa melkeen joka ikisen tunnin istuu siin pannun päällä.

Lajittelun mä oon hoitanu niin et aamul napsaan päälle ja oikeista töistä riippuen käyn sitä kahveilla / safkiksella vilkasee. Kylvöihin meni kaikkineen vaunusulkeisineen 6kpl 15h työpäivii. Ruiskutuksia tekee sen 10ha/tunnissa, pariin kertaan eli 20h yhteensä. Puinneissa sit em. tunnit. Urakoitsija vetää kalkin sekä sekä tekee muutaman salaojituksen. Noita ei käytännös itse edes kannata tehdä, ennemmin laskutan muualta sen rahan. Paperitöihin pari hassua tuntia? Konehuollot tekee ammattilainen, itse fiksumpi olla töissä kuitenki. Piennarten murskaukseen puol päivää. VLN joko murskataan itse tai kaveri tekee, riippuu kummalla on koneet kiinni tai aikaa. Rasvaukset ym. vie aika lailla sen kaks työpäivää vuodessa. Eikä se rekkayrittäjäkään kyllä sano olevansa töissä jos auton rasvaa...

Mites kivet kerätään? Mulla menee parituntia hehtaarille kivenkeruuseen. Osa naapureista näyttää lopettaneen kivenkeruun ja siirtyneet niin alhaiseen satotavoitteeseen, ettei varmasti lakoonnu.

Toki tästä hommasta voi repiä sitä gloriaa ja sääliä muilta ihmisiltä et kuin paljo tulee tunteja mut kyl mä väitän että yhtälailla asiat voi hoitaa tehokkaasti laadun kärsimättä
Mystinen kesälaatumies

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Ihan ***** sama mitä marttyyrisoidaan tai ei, niin itte ainaski sinä päivänä kun mulleista ei jää vähintään kaxkymppiä tunnille, niin korkealaitaseen menee kaikki nelijalkaset..

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Kyl mä olen edelleen sitä mieltä ihan rehellisesti et jos tuhannen tuntii saa tupakoituu sadan hehtaarin kanssa ihan kaikkineen ni tehokkuus on siitä hommasta kaukana. Puhe siis viljatilasta. Jos kuivuri pyörii yhteensä sen 200 tuntia tälläsenä kesänä 500 viljatonnin kanssa ni siihen tuhanteen tuntiin saa melkeen joka ikisen tunnin istuu siin pannun päällä.
Tässä on kaiken kustannuskriisin alku ja juuri. Tehokkuus. Tehokas pitää olla ja toimintaa pitää parantaa jatkuvasti, mutta pitääkö 100 ha viljatilan päästä alle 1000 tunnin työtunteihin? Miksei voi tehdä vaikka 1700 tuntia vuodessa jos sillä saa palkkansa alempien kiintieden kustannusten muodossa? Mitä järkeä on olla tehokas jotta pääsee kaivamaan sohvalle nenää ja juomaan kaljaa? Nenää voi kaivaa pellollakin ja tehdä hommat hiukan huokeammilla kiinteillä kuluilla.

Jos viljajuicella on oikeasti joku taloudellisesti järkevä syy olla tehokas, niin sitten sitä tehostetaan, mutta jos ei ole, niin miksi?

Sammakollapa tässä se pointi mitä olen itsekkin miettinyt. Mulla ei ole kiire pois navetalta tai pellolta, optimi mun työhaluilla on se 2000-2500 tuntia vuodessa. Tavoitteena on saada tässä ajassa mahdollisimman paljon aikaan ja tulosta. Toistaiseksi näyttäs onnistuvan. nautatiloilla jaksetaan usein martyrisoida sitä navetalla olo aikaa, mutta samaan aikaan ollaan hipihiljaa pellolla säästyneistä tunneista. Nurmiviljelijällä on lisäksi huomattavasti enemmän päiviä olla sielä pellolla ja tehdä tulosta.  ::) :-\


anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Joo tässä työtuntien merkkauksessa on sekin hyvä puoli, ettei sitten liiottelekaan niitä tunteja. Varsinkin karjatilalliset valittaa, että on pitkät päivät, aamulla aikaseen lähetään ja illalla myöhään tullaan, mutta mitä siinä välillä tapahtuu. Ei yksityispuolen työt (kotityöt, ruokakaupassa käynnit ym.) tai ruokatunnit kuulu maatilan töihin.

Monella avautuisi silmät tähän (työ)ajan käyttöön, kun sitä oikeasti mittaisi huolella. Itsekin on havahtunut, että joihinkin päivärutiineihin menee vuodessa hirveä määrä aikaa, vaikka kerralla siihen meneekin vähän. Esimerkiksi jos tärväät minuutin paalia kohti vuodessa turhaan ja sulla on 1000 paalia, niin aikaa kuluu turhaan 16,7 h eli kaksi virkamiespäivää. Jos se on lisäksi konetyötä hukkaan on mennyt tuplasti rahaa.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Meilläpäin ei todennäköisesti saisi 400 €/ ha vuokraa (ehkä reilu 250), joten tuloskin voisi olla huonompi, jotta pääsisi samaan tuntipalkkaan kuin kalliimman pellon alueilla. Tai sitten voisi tehdä enempi tunteja.

Miten käytännössä toteutat ajankäytön seurannan työlajeittain. Onks tähän olemassa jo yksinkertaista sovellusta. Pitää nyt ottaa itteään niskasta kiinni ja ruveta 1.1. 2014 tuo saamaan nimittäin aikaiseksi.
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Miten käytännössä toteutat ajankäytön seurannan työlajeittain. Onks tähän olemassa jo yksinkertaista sovellusta. Pitää nyt ottaa itteään niskasta kiinni ja ruveta 1.1. 2014 tuo saamaan nimittäin aikaiseksi.
Pieni musta vihko perstaskussa. Ja kannattaa aloittaa nyt, eikä vuodenvaihteessa ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Näillä tämänhetken viljanhinnoilla vuokraamalla tulee ainakin tuloa. Tuotantokustannukset on yli 2 x markkinahinta. Kun laskee muuttuvien ja työn jälkeen katteen, se on pienempi kuin vuokratulo (tuet mukana). Kiinteät kulut täytyy rahoittaa omalla ja vaimon palkalla.

Eli tämän päivän tilanteessa kannattaa pistää pellot vuokralle ja ylläpitää koneita ja kalustoa omalla palkalla ja taloudellinen tilanne on parempi.

Koskahan MTK tyrmistyy alhaisesta viljan hinnasta?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Kyl mä olen edelleen sitä mieltä ihan rehellisesti et jos tuhannen tuntii saa tupakoituu sadan hehtaarin kanssa ihan kaikkineen ni tehokkuus on siitä hommasta kaukana. Puhe siis viljatilasta. Jos kuivuri pyörii yhteensä sen 200 tuntia tälläsenä kesänä 500 viljatonnin kanssa ni siihen tuhanteen tuntiin saa melkeen joka ikisen tunnin istuu siin pannun päällä.
Tässä on kaiken kustannuskriisin alku ja juuri. Tehokkuus. Tehokas pitää olla ja toimintaa pitää parantaa jatkuvasti, mutta pitääkö 100 ha viljatilan päästä alle 1000 tunnin työtunteihin? Miksei voi tehdä vaikka 1700 tuntia vuodessa jos sillä saa palkkansa alempien kiintieden kustannusten muodossa? Mitä järkeä on olla tehokas jotta pääsee kaivamaan sohvalle nenää ja juomaan kaljaa? Nenää voi kaivaa pellollakin ja tehdä hommat hiukan huokeammilla kiinteillä kuluilla.

Jos viljajuicella on oikeasti joku taloudellisesti järkevä syy olla tehokas, niin sitten sitä tehostetaan, mutta jos ei ole, niin miksi?

Sammakollapa tässä se pointi mitä olen itsekkin miettinyt. Mulla ei ole kiire pois navetalta tai pellolta, optimi mun työhaluilla on se 2000-2500 tuntia vuodessa. Tavoitteena on saada tässä ajassa mahdollisimman paljon aikaan ja tulosta. Toistaiseksi näyttäs onnistuvan. nautatiloilla jaksetaan usein martyrisoida sitä navetalla olo aikaa, mutta samaan aikaan ollaan hipihiljaa pellolla säästyneistä tunneista. Nurmiviljelijällä on lisäksi huomattavasti enemmän päiviä olla sielä pellolla ja tehdä tulosta.  ::) :-\

Mistäköhän säästyneestä ajasta tuossakin puhutaan. Mun mielestä ainakin kolmen sadonkorjuun ja niihin liittyvien lannotuksien työmäärä ylittää mennentullen viljanviljelijän kaurakieroksen. Karjatila vaan joutuu osan hommista ulkoistamaan kun ei riitä talous tai työpanos itse ne hoitaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Kyl mä olen edelleen sitä mieltä ihan rehellisesti et jos tuhannen tuntii saa tupakoituu sadan hehtaarin kanssa ihan kaikkineen ni tehokkuus on siitä hommasta kaukana. Puhe siis viljatilasta.

Tässä on kaiken kustannuskriisin alku ja juuri. Tehokkuus. Tehokas pitää olla ja toimintaa pitää parantaa jatkuvasti, mutta pitääkö 100 ha viljatilan päästä alle 1000 tunnin työtunteihin? Miksei voi tehdä vaikka 1700 tuntia vuodessa jos sillä saa palkkansa alempien kiintieden kustannusten muodossa? Mitä järkeä on olla tehokas jotta pääsee kaivamaan sohvalle nenää ja juomaan kaljaa? Nenää voi kaivaa pellollakin ja tehdä hommat hiukan huokeammilla kiinteillä kuluilla.

Jos viljajuicella on oikeasti joku taloudellisesti järkevä syy olla tehokas, niin sitten sitä tehostetaan, mutta jos ei ole, niin miksi?

Niin. Joo. Valitettavasti monella tilalla se tehostaminen on että ostetaan isommat koneet pinta-alan pysyessä samana, lyhennetään työaikaa. Ääriesimerkkinä tiedän tilan joka tehosti kylvökalustoaan arviolta 60.000 eurolla ja nyt entisen 5 päivän sijasta kylvöihin menee 4 päivää. Tuli muuten kalliita säästettyjä työtunteja...

Ja itse asiassa tällaiset kuin minä voisivat edes jotenkin perustella tuota "tehostamista" kun raha tulee tilan ulkopuolelta mutta itselleni en pysty sitä talouden luvuilla mitenkään perustelemaan. Ja onko sillä suurempaa merkitystä jos kylvöaikaan tehdään viikko 16 tunnin päivää vanhemmalla kalustolla vai 8 tunnin päivää uudemmalla ja suuremmalla kalustolla? Paitsi taloudellista merkitystä, siinä voi säästetyn työtunnin hinta olla aika reipas ja jos on päätoiminen niin mitä niillä säästetyillä tunneilla tekee?

Ja tosiaan tuo on kustannuskriisin alku monesti. Maa ei tiedä onko se muokattu kylvökuntoon 30 vuotta vanhalla 15.000 euron foortilla vai uudenkarhealla 150.000 euron ventillä. Samalla tavalla jos kuski osaa asiansa niin ne oraat sieltä tulee ja sama sato. Kustannuspuolella ero onkin sitten huomattava. Mutta tämän huomaa kun menee vaikka Ruotsiin ja tekee pientä kriittistä vertailua tilojen konekalustossa.

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
1000H peltotöihin! Multa loppuisi aikaraudasta tunnin jos peltotöihin pitäisi 1000 tuntia laittaa 100 hehtaarille kiini! 1400 tuntiin hoidan lypsykarjan ja peltotyöt!

Lypsykarjan "hoitamiseen" kuuluu tietysti rehupaalin nosto ladon lattialle Dynäreteellä, emäntä hoitaakin loput..  :-X

Tästä tulee ihan mieleen aika kun täälläkin päin oli vielä lypsykarjoja. Ilmeisesti tänä päivänä ei enää niin räikeitä hommia ole mutta aikanaan tilalla saatettiin panostaa uuteen traktoriin jos ei nyt vuosittain mutta kolmen vuoden välein kuiteskin. Kun se työhuipun aikaan on niin raskasta että pitää olla kalusto kohdallaan että ei väsy. Samaan aikaan emäntä lypsi kannukoneella ja 350 päivää vuodessa kantoi raskasta kannua navetassa. Mutta se työhuippu oli paljon tärkeämpi... Taitaa tasa-arvo olla sen verran edistynyt että ei onnistu enää nykyisin?

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
En usko, että älysit omaa pointtiani: on muitakin elinkeinonharjoittamisen aloja, joilla yrittäjä on kovasti sidottu siihen työhön: pikkukaupat, palvelutyö, alihankinta. Rahaa on koneissa ja kalustossa ja kiinteistössä ja varastossa kiinni myös näillä muilla. Eli joka alalle ryhtyminen on yksityisessä päätöksessä, ei karjatalous ole mikään erillinen viljelijän osaksi osunut kirous, johon ei voisi itse vaikuttaa. Onhan sentään lomitusjärjestelmä, jota myös hieman tuetaan.

Karjatilalta itsekin kotoisin olevana, ja niihin töihin jo lapsesta asti tottuneena, sitovuuden marttyyrisointi saattaa jopa vähentää yleisön sympatioita, päinvastoin kuin luulisi.
-SS-

Tästä plussat. Pitäis tuon etujärjestönkin hoksata lopettaa. erotella varallaoloaika varsinaisesta työajasta. Joku lanssipäivystäjä saa varallaolosta 2-3 euroa tunnilta, tuskin jyväjuice kehtaa enempää vaatia?

Ja onpa joskus palkansaajissakin. Itse olin vuosia hommassa jossa periaatteessa oli varalla 24/7 ja puhelin saattoi pärähtää sunnuntaina aamulla kello 4 tai ihan milloin vain. Palkka oli (riittävä...) kokonaispalkka ja tuo "kuului toimenkuvaan" ilman eri lisiä. Mutta kun puhelin pärähti niin monesti puhuttiin suoranaisesti varsin mittavista menoista ja lisäksi muutakin haittaa saattoi aiheutua jos ei hommia hoidettu.

Ja tuo karjatalouden "marttyrisointi" ei nykyaikana todellakaan toimi. Saattaa suuressa osassa herättää lähinnä ärtymystä. Lisäksi on muistettava että kun nyt yksikkökoot ovat kasvaneet niin ei puhuta enää mistään nappikaupasta niin homma pitäisi toimia niin kuin muillakin yrittäjillä ja yrityksillä. Ihan ilman yhteiskunnan tukia muutkin yritykset joutuvat hommat niin hoitamaan että yritys pyörii tarvittavalla miehityksellä silloin kun sen tarviikin pyöriä tyyliin Aimon päivystäminen aikanaan. Suunnittelussa on pahaa vikaa jos sama ei onnistu maatiloilla.

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Samoiten kaipaisin että tuloot olisi työn vaatimuksen mukaisia. Voidaan vaikka verrata ihan perus sairaanhoidon viikonloppu ja ilta, yötyö lisiin. No tulotaso ja työn sitovuushan on ollu tiedossa kun leikkiin on ryhdytty eli näillä mennään.

Itse sanoisin että maatalouden kannattavuus ja oma palkka ryssitään jumalattoman suuriin kiinteisiin kustannuksiin alan tuottavuuteen nähden. Mitä vms kirjoituksia seurannut niin koneistukseen satsaus tuntuu aina olevan vähintäänkin "riittävä". Jääkö sen jälkeen sitten vielä palkkaa niin se onkin toinen juttu?