Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktorimarssin aiheista vaietuin - Mutta pidemmän päälle merkittävin:  (Luettu 17125 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8441
Miten se "suoramyynti" sitten tapahtuisi?

Ja kuka sitä bulkkia sitten möisi ja kenelle.

Vai pitäisikö tuotteita jalostaa ja kuka sen maksaisi. Sekä sen tutkimuksen ja kehityksen, ettei myydä loputtomiin mosseja, kun toiset jo myyvät mersuja.

Kysynnän ja tarjonnan laki on vaan sellainen, että liika on aina liikaa ja päinvastoin. Jos jonain päivänä meijerin pihaan ei tulisikaan yhtään maitoautoa, niin jostain sitä maitoa pitää lähteä kyselemään. Jos niitä on siinä peräkkäin, niin meijeri vaatii kohta maksun, että ottavat maitoa sisään.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Terkkuja antti sille isuulle sinne edustajistoon, hienosti on kovin halpuuttaja hoitanut julkisuuden kun kovin halpuuttaja muka vaan hioo katteitaan, kuinkahan paljon sitä ilmaa oikein on ollutkaan  ::)

http://www.iltalehti.fi/talous/2015011819040891_ta.shtml

Taitaa kuitenkin vaan aikuisten oikeasti ollut toi ässä kovin saalistushinnoittelija ja maksumies me muut tiedetäänkin  >:(

En tiedä mistä edustajistosta puhut, minulla tai kenelläkään sukulaisellani ei kyllä ole mitään yhteyksiä S-ryhmään. Tai on minulla S-kortti, kuten myös plussakortti. Itse asiassa maksan yleensä plussakortti-visalla myös S-kaupassa. Olen kuitenkin kuullut tahoilta jotka kauppojen kanssa asioi näissä merkeissä, että ei K ole yhtään parempi kuin S.

Totta on että S vetää vahvasti kotiin päin aina kuin mahdollista, ja eri tuotteilla katteet voivat vaihdella ärsyttvästi ja tosi paljon, sen mukaan mikä sopii S:n strategiaan.

Mutta oikeasti Keskon suosiminen ei paranna mitenkään tilannetta, toisin kuin jotkut tuntuvat luulevan.

Se on totta että esim. HK:n tuotteita Keskon kaupoissa on enemmän, Atria on halppuuttanut kaupan merkin tuotteet ja lihat aika vahvasti Lidlillä ja S-ryhmällä. Mutta ei se ole S-ryhmän häpeä jos Atria myy liian halvalla.

Mutta menkään vaan sillä mutulla millä ennenkin, ilman mitään todisteita paitsi nuo Hesarin teollisuuslähteet joiden mukaan Kesko on vaatinut paljon hinnanalennuksia.


edit: BTW, pelkästään se että S-ryhmä on vähentänyt selvästi rakentamista (jota teki aiemmin liikaa), mahdollistaa aika suuret halppuuttamiset oikeasti omista katteista.

Viimeksi muokattu: 15.03.16 - klo:11:28 kirjoittanut antti-x

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Kauppa nyt vaan toimii niin, että jos halvalla myydään niin se on halvalla ostettu vrt nämä atrian lihat..
HooKoon porukka kertoili, että sisäänosto menny tosi raakaksi, hinnoista ei neuvotella vaan niitä huutokaupataan.. Laitetaan joku tuoteläjä ja huudatetaan hintaa alaspäin niin kauan kuin kuppa syntyy..

Ps. Ainakin ruokaperunassa Lidl malksoi parhaiten tuottajille, anan patiat kyllä ymmärtää kun Lidl heivas valion tuotteet pois valikoimista.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858


Ps. Ainakin ruokaperunassa Lidl malksoi parhaiten tuottajille, anan patiat kyllä ymmärtää kun Lidl heivas valion tuotteet pois valikoimista.

On Lidl varmaan joillekin hyvä kumppani, mutta se nyt ei muuta miksikään sitä että se myy nyt ja tulevaisuudessa selvästi vähemmän kotimaista kuin S ja K. Eikä esim. lähiruokaa lainkaan, toisin kuin S-ryhmäkin nykyään enenevässä määrin (ja jos myydään maanlaajuisesti erä jotain perinneruokaa, niin se ei sitten ole lähiruokaa).

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908


Ps. Ainakin ruokaperunassa Lidl malksoi parhaiten tuottajille, anan patiat kyllä ymmärtää kun Lidl heivas valion tuotteet pois valikoimista.

On Lidl varmaan joillekin hyvä kumppani, mutta se nyt ei muuta miksikään sitä että se myy nyt ja tulevaisuudessa selvästi vähemmän kotimaista kuin S ja K. Eikä esim. lähiruokaa lainkaan, toisin kuin S-ryhmäkin nykyään enenevässä määrin (ja jos myydään maanlaajuisesti erä jotain perinneruokaa, niin se ei sitten ole lähiruokaa).
Myy se kotimaista, mulle ainakin  :)
Viimex ku kävin, niin pekoni vaan täytyi käydä hakemas halpa-hallista, ettei tarvinnu sakemannia ostaa, mutta tuo Puolassa pakattu suomalainenkin on hiukan siinä ja siinä..

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858


Ps. Ainakin ruokaperunassa Lidl malksoi parhaiten tuottajille, anan patiat kyllä ymmärtää kun Lidl heivas valion tuotteet pois valikoimista.

On Lidl varmaan joillekin hyvä kumppani, mutta se nyt ei muuta miksikään sitä että se myy nyt ja tulevaisuudessa selvästi vähemmän kotimaista kuin S ja K. Eikä esim. lähiruokaa lainkaan, toisin kuin S-ryhmäkin nykyään enenevässä määrin (ja jos myydään maanlaajuisesti erä jotain perinneruokaa, niin se ei sitten ole lähiruokaa).
Myy se kotimaista, mulle ainakin  :)
Viimex ku kävin, niin pekoni vaan täytyi käydä hakemas halpa-hallista, ettei tarvinnu sakemannia ostaa, mutta tuo Puolassa pakattu suomalainenkin on hiukan siinä ja siinä..

Sanoin että se myy vähemmän, en että se ei myy ollenkaan. Vertaapa vaikka jäätelöissä, että miten suuri osa on kotimaista. Tai vessapaperissa. Tai leivässä. Raakaa lihaa saa Atrialta nykyään niin halvalla että sitä on kotimaista tarjolla.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Juu toihan on se ässän perustelu tälle halpuuttamiselle, että paljon myydään kotimaista, ainoo vaan että sellaseen hintaan ettei sillä kannata kenenkään tuottaa. No parempi sekin että ihmisten lehmät kelpaa teuraaksi edes sillä parilla eurolla kun laittaa karjan pois  :(

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Mutta eihän S-kauppa osuuskunta ole tuottajien kokonaan omistama, vai
onko ollenkaan tuottajaomistusta, jos on, niin huonosti sitten on vaikutettu.

-SS-

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Mutta eihän S-kauppa osuuskunta ole tuottajien kokonaan omistama, vai
onko ollenkaan tuottajaomistusta, jos on, niin huonosti sitten on vaikutettu.

-SS-
Ei ole tuottajaomistusta, mutta on jäseniä siis kuluttajia, jotka ovat myös tuottajia.
Ps. itekkin olen jäsen ja muutaman vuoden välein pääsen äänestämään sinne edustajistoon=kumileimasin edustajaa.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Sanoin että se myy vähemmän, en että se ei myy ollenkaan. Vertaapa vaikka jäätelöissä, että miten suuri osa on kotimaista. Tai vessapaperissa. Tai leivässä. Raakaa lihaa saa Atrialta nykyään niin halvalla että sitä on kotimaista tarjolla.
Niin toi jäätelö jäi vähän vaivaamaan, kotimaassa taidetaan vielä jotain jätskilaatua tehdä, mutta kotimaista siis suomalaisessa omistuksessa tehtävää jätskiä taidetaan tehdä vain joillain maatiloilla?
Leipää en lidlistä osta ja vessapaperiakin harvoin, lihatuotteista viimeksi ostin saksalaista riistakäristystä ihan kokeellisesti..

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Sanoin että se myy vähemmän, en että se ei myy ollenkaan. Vertaapa vaikka jäätelöissä, että miten suuri osa on kotimaista. Tai vessapaperissa. Tai leivässä. Raakaa lihaa saa Atrialta nykyään niin halvalla että sitä on kotimaista tarjolla.
Niin toi jäätelö jäi vähän vaivaamaan, kotimaassa taidetaan vielä jotain jätskilaatua tehdä, mutta kotimaista siis suomalaisessa omistuksessa tehtävää jätskiä taidetaan tehdä vain joillain maatiloilla?
Leipää en lidlistä osta ja vessapaperiakin harvoin, lihatuotteista viimeksi ostin saksalaista riistakäristystä ihan kokeellisesti..

Valmistus on loppupeleissä mielestäni se olennaisin juttu vaikka toki omistus on plussaa. Eli siis jos kotimainen firma valmistaa jotain ulkomailla ja ulkomaista raaka-aineista, niin parempi vaihtoehto on ostaa jotain mitä ulkomainen firma valmistaa Suomessa. Mutta siis sekä Ingmanin että Nestlen jäätelöä tehdään kyllä ihan merkittäviä määriä suomessa. "Pitkään markkinoilla olleet suomalaiset klassikot, kuten esimerkiksi Kingis, Jättis ja yhden litran pakkaukset valmistetaan Suomessa, Sipoon tehtaalla." "Pingviini-jäätelön koti sijaitsee Suomen Nestlén Turengin jäätelötehtaalla, jossa tuotteemme valmistetaan suomalaisesta maidosta ja kermasta paikallisin voimin alusta loppuun. Merkiksi kotimaisuudesta jokaisen Pingviini-tuotteen kylkeä komistaa Avainlippu-tunnus."

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Mutta eihän S-kauppa osuuskunta ole tuottajien kokonaan omistama, vai
onko ollenkaan tuottajaomistusta, jos on, niin huonosti sitten on vaikutettu.

-SS-
Ei ole tuottajaomistusta, mutta on jäseniä siis kuluttajia, jotka ovat myös tuottajia.
Ps. itekkin olen jäsen ja muutaman vuoden välein pääsen äänestämään sinne edustajistoon=kumileimasin edustajaa.

Niin, että onko Keskossa enemmän osakkeiden ja äänivallan tuottajaomistusta, vähän niin kuin Raisiossa, joka tunnetusti on aina viljelijän puolella, eli näin ollen k-market varmaan voi enemmän jakaa omastaan viljelijälle. Muuta syytä S-ryhmän jopa maaniseksi verrattavissa olevaan vieroksuntaan en osaa nimetä näin pikaisella ajattelemisella.

Itse asioin K-ryhmään kuuluvassa, mutta kauppiasvetoisessa, myymälässä, siksi että siellä on mm. konemyyjänä vanha tuttu, joka on isälle myynyt koneita ja jatkanut nyt sitten pojalle. Enhän minä enää mitään suurta, mutta jonkun työntävarrentapin olen joskus käynyt hakemassa.

-SS-

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Mutta eihän S-kauppa osuuskunta ole tuottajien kokonaan omistama, vai
onko ollenkaan tuottajaomistusta, jos on, niin huonosti sitten on vaikutettu.

-SS-
Ei ole tuottajaomistusta, mutta on jäseniä siis kuluttajia, jotka ovat myös tuottajia.
Ps. itekkin olen jäsen ja muutaman vuoden välein pääsen äänestämään sinne edustajistoon=kumileimasin edustajaa.

Niin, että onko Keskossa enemmän osakkeiden ja äänivallan tuottajaomistusta, vähän niin kuin Raisiossa, joka tunnetusti on aina viljelijän puolella, eli näin ollen k-market varmaan voi enemmän jakaa omastaan viljelijälle. Muuta syytä S-ryhmän jopa maaniseksi verrattavissa olevaan vieroksuntaan en osaa nimetä näin pikaisella ajattelemisella.

Itse asioin K-ryhmään kuuluvassa, mutta kauppiasvetoisessa, myymälässä, siksi että siellä on mm. konemyyjänä vanha tuttu, joka on isälle myynyt koneita ja jatkanut nyt sitten pojalle. Enhän minä enää mitään suurta, mutta jonkun työntävarrentapin olen joskus käynyt hakemassa.

-SS-

Se jos haluaa käydä K-kaupassa koska siellä on kauppiaat (jotka on muuten usein ihan hyviä tyyppejä), on ihan OK peruste käydä siellä. Ei K luultavasti ole sen huonompi kuin kuin S muutenkaan. Se jos käy mulkun/täysin tuntemattoman K-kauppiaan kaupassa kun luulee että se auttaa jotenkin tuottajien asiaa, taas on tyhmyyttä. Se auttaa sitä että se mulkku/tuntematon tienaa paremmin.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Mutta eihän S-kauppa osuuskunta ole tuottajien kokonaan omistama, vai
onko ollenkaan tuottajaomistusta, jos on, niin huonosti sitten on vaikutettu.

-SS-
Ei ole tuottajaomistusta, mutta on jäseniä siis kuluttajia, jotka ovat myös tuottajia.
Ps. itekkin olen jäsen ja muutaman vuoden välein pääsen äänestämään sinne edustajistoon=kumileimasin edustajaa.

Niin, että onko Keskossa enemmän osakkeiden ja äänivallan tuottajaomistusta, vähän niin kuin Raisiossa, joka tunnetusti on aina viljelijän puolella, eli näin ollen k-market varmaan voi enemmän jakaa omastaan viljelijälle. Muuta syytä S-ryhmän jopa maaniseksi verrattavissa olevaan vieroksuntaan en osaa nimetä näin pikaisella ajattelemisella.

Itse asioin K-ryhmään kuuluvassa, mutta kauppiasvetoisessa, myymälässä, siksi että siellä on mm. konemyyjänä vanha tuttu, joka on isälle myynyt koneita ja jatkanut nyt sitten pojalle. Enhän minä enää mitään suurta, mutta jonkun työntävarrentapin olen joskus käynyt hakemassa.

-SS-

Se jos haluaa käydä K-kaupassa koska siellä on kauppiaat (jotka on muuten usein ihan hyviä tyyppejä), on ihan OK peruste käydä siellä. Ei K luultavasti ole sen huonompi kuin kuin S muutenkaan. Se jos käy mulkun/täysin tuntemattoman K-kauppiaan kaupassa kun luulee että se auttaa jotenkin tuottajien asiaa, taas on tyhmyyttä. Se auttaa sitä että se mulkku/tuntematon tienaa paremmin.

Niin olen minä käynyt SSO:n maatalouskaupassakin. Ihan hieno paikka sekin. Ja käytettyjen tarhalla ainakin vielä viime kesänä oli omallekin kukkarolle sopivampia perärivin romuja meikäläiselle haaveiltavaksi.

Ja edelleen, ostinhan joskus lanankin sieltä. Käytetyn VM:n. Kun ei uusi virontekele kestänyt viistonnisen teräksenlujaa vääntöä.

-SS-

alpo10

  • Vieras
Tää kaupan ylivalta ei saada taltutettua kuin yhdellä tavalla ja se on että saadaan tarpeeksi vahva osuuskuntapohjainen veturi joka myy omia tuotteita. Silloin löytyy se pohjahinta millä tuote menee ja sen jälkeen voi ruveta keskustelemaan keskusliikeiden kanssa että millä hinnalla hekin haluaa tuotteen myyntiin. Nyt kun pystytään käyttää ulkolaista uhkana niin asialla voi kauppa käydä keskustelua koska tietävät että esim meijerin pitää saada tuote myös kauppaan. Kun tämä pakko saataisi poistumaan niin suomalaisen ruuan osto kaupalle myyntiin olisi kaupalle lisäarvo.
Millähän pääomalla rakennetaan sellainen viljelijöiden oma kauppa joka pääsee asemaan jossa pystyy määrittämään hintatason? Etenkin korkeammaksi? Ei valitettavasti ole realistinen ajatus.
oikeassa olet, samaan aikaan kun tuhannet tuottajat toivoo korkeampia hintoja, niin miljoonat kuluttajat ovat halpuutuksesta vaan tyytyväisiä. Kauppa laittaa miljoonan halpuutukseen ja saa kolme takaisin normaalihintaisten tuotteiden myynnin kasvun kautta. Valitettavasti vaan ruoka on nyt nostettu ylituotantonsa takia tikun nokkaan ja laitettu vauhdittamaan muuta myyntiä.

Markkinatalous toimii, kysynnän ja tarjonnan suhde määrittää hinnat, kauppa kansainvälistyy, tuotanto siirtyy sinne missä sillä on parhaat edellytykset.... veikkaanpa, ettei helpotusta ole luvassa pieneen hetkeen. Sota, kriisit, luonnonmullistukset, eläintaudit, katovuodet.... siinä pelastusta, jos joku nyt jotain pikaista apua kaipaa.