Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköinen voimansiirto  (Luettu 18533 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26184
  • vastustan
Vs: Sähköinen voimansiirto
jaa,a diisseli kuitenki jauhaa sähköä ja hydraulikkaa tarvitaan ja ilman hammaspyörien vatkausta seon vähän niinku jontikalla yrittäs pakkasaamuna :-\ :-\ :-\ :-\

Ne hydeöljyt voidaan tuossa sähkö systeemissä siirtää sinne työkoneeseen.

Että se jonnikka voi lähteä silloin paremmin liikenteeseen kuin icefarmerin patavalu! ;D
joka koneessa omat öljyt ja suodattimet ja nämä koneet ympäri tiluksia tuulessa ja tuiverruksessa, joutu terminaattoriki palkata oikein ay-pohjaisen huoltomiehen öljynvaihtoihin ja sulakesulkeisiin :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Sähköinen voimansiirto
Kyllä se planeettapyörästö nyt vaan muuttaa asiaa, kun pyöräkohtainen vääntömomentti saadaan sillä kerrottua, ja sitä kautta yhden pyörän vaatiman moottorin koko ei ole niin suuri.
Planeettapyörästö ei muuta pyörännavassa tarvittavaa momenttia miksikään, vain siitä sähkömoottorista ulos otettavaa. 'Mikä voimassa voitetaan se matkassa hävitään'  pitää edelleen paikkansa.

Nämä "yhden pyörän kautta pitää saada koko koneen teho siirrettyä" -tilanteet ovat juuri niitä tilanteita, joissa reikäpäiset isännät särkee koneensa kun ryöminnällä nostetaan konetta nevasta yksi pyörä ketjussa kiinni, ts. ei mekaanisetkaan voimansiirrot ole suunniteltu tuota kestämään. Ja silloin ei siirretä tehoa vaan momenttia, suurta tehoa yleensä tarvitaan suuremmissa nopeuksissa...
Kummasti vaan kestävät tilapäisesti paljon enemmän kuin on suunniteltu. En ole koskaan saanut mitään rikki traktorista mainitussa tilanteessa. Olen kyllä ollut paikalla, kun Ukko-Maran tandem-pyörän voimansiirtoketju pamahti poikki. Siinä puu oli kiinnitetty niin, että nosto tuli suoraan ylöspäin. Konekuski oli näitä 'ei oo markkaakaan kiinni' miehiä, olisko sitten ollut 'reikäpäinen renki'.

Säädettävyys on suuri etu, mutta hyötysuhde on toinen, jos ajatellaan koko voimalinjaa. Täysin mekaaninen hammasvoimansiirto pääsee lähelle sähkövoimansiirtoa, mutta nämä pikavaihdehärpäkkeet hydrostaateista puhumattakaan kyllä hukkaavat huomattavasti enemmän tehoa. Suora ratasvälitys on melko tehokas, mutta hyötysuhde-ero tulee sitä kautta että noita rattaita vatkataan öljyssä joka aiheuttaa vastusta sekä lämpiämistä, ja sitä kautta jäähdytystarpeen.
Tavallisen hyvälaatuisen oikosulkumoottorin hyötysuhde lienee koosta riippuen hiukan päälle 90 % eikä generaattorikaan häviötön ole. Säätölaitteineen kokonaishyötysuhde jäänee alle 85 prosentin, eli huonommaksi kuin traktorin mekaanisen voimansiirron.

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1078
Vs: Sähköinen voimansiirto

Nämä "yhden pyörän kautta pitää saada koko koneen teho siirrettyä" -tilanteet ovat juuri niitä tilanteita, joissa reikäpäiset isännät särkee koneensa kun ryöminnällä nostetaan konetta nevasta yksi pyörä ketjussa kiinni, ts. ei mekaanisetkaan voimansiirrot ole suunniteltu tuota kestämään. Ja silloin ei siirretä tehoa vaan momenttia, suurta tehoa yleensä tarvitaan suuremmissa nopeuksissa...
Onko nykykoneet heikompia tuossa "pölli kettingillä pyörään" hommassa? Itsellä kokemuksia vain 60- 80-luvun kalustosta, sen ikäluokan vehkeillä tuo onnistuu konetta särkemättä.

jankhajoonas

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Sähköinen voimansiirto
Kyllä se planeettapyörästö nyt vaan muuttaa asiaa, kun pyöräkohtainen vääntömomentti saadaan sillä kerrottua, ja sitä kautta yhden pyörän vaatiman moottorin koko ei ole niin suuri.
Planeettapyörästö ei muuta pyörännavassa tarvittavaa momenttia miksikään, vain siitä sähkömoottorista ulos otettavaa. 'Mikä voimassa voitetaan se matkassa hävitään'  pitää edelleen paikkansa.

Nämä "yhden pyörän kautta pitää saada koko koneen teho siirrettyä" -tilanteet ovat juuri niitä tilanteita, joissa reikäpäiset isännät särkee koneensa kun ryöminnällä nostetaan konetta nevasta yksi pyörä ketjussa kiinni, ts. ei mekaanisetkaan voimansiirrot ole suunniteltu tuota kestämään. Ja silloin ei siirretä tehoa vaan momenttia, suurta tehoa yleensä tarvitaan suuremmissa nopeuksissa...
Kummasti vaan kestävät tilapäisesti paljon enemmän kuin on suunniteltu. En ole koskaan saanut mitään rikki traktorista mainitussa tilanteessa. Olen kyllä ollut paikalla, kun Ukko-Maran tandem-pyörän voimansiirtoketju pamahti poikki. Siinä puu oli kiinnitetty niin, että nosto tuli suoraan ylöspäin. Konekuski oli näitä 'ei oo markkaakaan kiinni' miehiä, olisko sitten ollut 'reikäpäinen renki'.

Säädettävyys on suuri etu, mutta hyötysuhde on toinen, jos ajatellaan koko voimalinjaa. Täysin mekaaninen hammasvoimansiirto pääsee lähelle sähkövoimansiirtoa, mutta nämä pikavaihdehärpäkkeet hydrostaateista puhumattakaan kyllä hukkaavat huomattavasti enemmän tehoa. Suora ratasvälitys on melko tehokas, mutta hyötysuhde-ero tulee sitä kautta että noita rattaita vatkataan öljyssä joka aiheuttaa vastusta sekä lämpiämistä, ja sitä kautta jäähdytystarpeen.
Tavallisen hyvälaatuisen oikosulkumoottorin hyötysuhde lienee koosta riippuen hiukan päälle 90 % eikä generaattorikaan häviötön ole. Säätölaitteineen kokonaishyötysuhde jäänee alle 85 prosentin, eli huonommaksi kuin traktorin mekaanisen voimansiirron.

Eikös tässä keskusteltukin siitä moottorista ulos otettavan momentin tarpeesta, ja siitä paljonko jonkin kokoisella moottorilla sitä momenttia saa yhteen pyörään? Silloin tuo planeetta nimenomaan on se ratkaisu, samalla tavalla sitä käytetään nytkin nopeuden alentamiseen ja momentin kertomiseen mekaanisessakin voimansiirrossa.

Tilapäisesti kestävät, mitä kestävät, jos kestävät... Nämä on just edelleenkin niitä juttuja että ensin reikä päässä tehdään jotain, joskus onnistuu, joskus ei ja sitten kun ei niin se on aina konevalmistajan vika. Tämänkin takia noihin kamppeisiin pikkuhiljaa tulee turva-antureita tms. jotka katkaisevat vedon jos tehdään jotakin hölmöä.

Säätölaitteiden tehohävikki ei kyllä moderneissa laitteissa ole kuin korkeintaan parin prosentin luokkaa, joten kyllä tuolla sähköisellä voimansiirrolla on mekaanisen voimansiirron kanssa täysin samoihin hyötysuhteisiin mahdollista päästä, riippuen tietysti sekä mekaanisen että sähköisen voimansiirron rakenteista. Ja tuo säädettävyys tuo juuri sen, että käytännössä vaikka teoreettinen hyötysuhde on mekaanisessa voimansiirrossa parempi, niin paremmin säädettävällä voimanssiirrolla (kuten nykyisinkin portaattomat, tulevaisuudessa ehkä sähköiset) työ pystytään tekemään pienemmillä kokonaiskustannuksilla. Savua ei tietysti tule yhtä paljoa, eikä meteli ole yhtä kova, joten jos noista jompi kumpi on tärkeää, niin silloin ei kannata noihin sotkeentua...

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Sähköinen voimansiirto
Heh. Idis. Pelle Pelottomalle siis. Kun nää portaattomat,kuinka monta porrasta missäkin siihen ei ny puututa mutta entäs jos Pelle sovittas sähkömoottorin ja keneraattorin sinne planeettaan ja kannattimeen,ei aisan siis,ei sitä siellä tarvii ;D  Siis missä ny on niitä hyde pumppuja ja moottoreita,ainaski hyötysuhde olis päree ku öljyä pumpaten ja pumpaten? Varaosiaki jumaliste on,määki löyvän römperin sähkömoottoreita het puolenkymmentä eivätkä oo kaakana? Keneraattoreita pihat viärällään ukkosmyrkyjen varalta?
Eikä oo jäljellä ku perimmäinen kysymys,perruuttasko se verkusonni veetee sitte sähköllä ku se ny mennee öölillä takaperin??? ;D

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Sähköinen voimansiirto
Eikös tässä keskusteltukin siitä moottorista ulos otettavan momentin tarpeesta, ja siitä paljonko jonkin kokoisella moottorilla sitä momenttia saa yhteen pyörään? Silloin tuo planeetta nimenomaan on se ratkaisu, samalla tavalla sitä käytetään nytkin nopeuden alentamiseen ja momentin kertomiseen mekaanisessakin voimansiirrossa.
Tässä oli kysymys siitä, riittääkö nelivetoisen 160 kW traktorin yhden pyörän tehoksi 40 kW eli neljännes. Jonkun mielestä riittää, minun mielestäni ei riitä alkuunkaan. Minun arvioni mukaan yhdestä pyörästä pitää saada vetovoimaa vähintään puolet kokonaisvetovoimasta..

Tilapäisesti kestävät, mitä kestävät, jos kestävät... Nämä on just edelleenkin niitä juttuja että ensin reikä päässä tehdään jotain, joskus onnistuu, joskus ei ja sitten kun ei niin se on aina konevalmistajan vika. Tämänkin takia noihin kamppeisiin pikkuhiljaa tulee turva-antureita tms. jotka katkaisevat vedon jos tehdään jotakin hölmöä.
Nää on niitä juttuja, mitkä ole tehnyt järki päässä. Mitään en ole nosto-operaatioissani särkenyt ja jos jossain jänkhällä niitä juttuja tehdään reikä päässä, se ei ole minun ongelmani. Olen jo siinä iässsä, ettei minun enää tarvitse kaiken maailman käytönestoantureilla varustettuja koneita hankkia. Jos jostain koneesta yllättäen moisia hölmöyksiä löytyy, osaan ne poistaa käytöstä.

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Sähköinen voimansiirto
Tuosapa sähkönen peli: https://www.youtube.com/watch?v=mUAQDsqfh5M .
Ja sähöt tullee polttokennosta...
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

talkkari

  • Vieras
Vs: Sähköinen voimansiirto
Tuosapa sähkönen peli: https://www.youtube.com/watch?v=mUAQDsqfh5M .
Ja sähöt tullee polttokennosta...

Ois kai tuolla hienoa kyntää syyspimeässä kaikki leluvalot välkkyen. ;D
Montakohan kiivua sais vetäistyä ennen kuin VPK tulisi pillit piipaten naapurin havaitseman "ufon" jäljille.

Niitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 149
Vs: Sähköinen voimansiirto
Eikös tässä keskusteltukin siitä moottorista ulos otettavan momentin tarpeesta, ja siitä paljonko jonkin kokoisella moottorilla sitä momenttia saa yhteen pyörään? Silloin tuo planeetta nimenomaan on se ratkaisu, samalla tavalla sitä käytetään nytkin nopeuden alentamiseen ja momentin kertomiseen mekaanisessakin voimansiirrossa.
Tässä oli kysymys siitä, riittääkö nelivetoisen 160 kW traktorin yhden pyörän tehoksi 40 kW eli neljännes. Jonkun mielestä riittää, minun mielestäni ei riitä alkuunkaan. Minun arvioni mukaan yhdestä pyörästä pitää saada vetovoimaa vähintään puolet kokonaisvetovoimasta..

Se oli vain esimerkki, jonka tarkoituksena oli osoittaa idean mahdottomuus nykytekniikalla. Edullisimmassakin tapauksessa pelkät moottorit painaisivat 1200 kg. Puolet tehosta antava, 80 kW moottori painaa jo 600 kg, eli sähköosien paino olisi ehkä 3 tonnia. Traktorista kuitenkin poistuisi normaaliin verrattuna vain voimansiirron komponentit, eli paino nousisi melkoisesti.

Nykyaikaisen sähkömoottorin hyötysuhde on tässä kokoluokassa noin 93 - 94%. Generaattorin hyötysuhde jää kuitenkin  noin 90 prosenttiin. Generaattori - moottori -järjestelmän hyötysuhde on siis parhaimmillaan 85 %. Tämä kuitenkin toteutuu vain täydellä kuormalla. Hyötysuhde laskee kuorman ja pyörimisnopeuden mukana. Suurin osa traktorin käytöstähän on kuitenkin osateholla.

Sähkökäyttö olisi kannattava vain yhdellä moottorilla. Silloinkin kannattaisi tutkia mahdollisuutta yhdistää sähkökäyttö  mekaaniseen voimansiirtoon, kuten hydraulikäyttö portaattomassa vaihteistossa. Täysin dieselsähköisen traktorin täytyisi olla hyvin erilainen nykyiseen verrattuna. Raskaat valukuoret voimansiirron koteloina palvelevat hyvin nykyistä rakennetta. Dieselsähköisen traktorin rungosta täytyisi kuitenkin tehdä kevyt, koska painoa ei nykyisestä paljoa parane lisätä. Tulisiko rungosta silti tarpeeksi kestävä? Ehkä, kallis ainakin.
Sinun menestyksesi on erikoisamme

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Sähköinen voimansiirto
Eikös tässä keskusteltukin siitä moottorista ulos otettavan momentin tarpeesta, ja siitä paljonko jonkin kokoisella moottorilla sitä momenttia saa yhteen pyörään? Silloin tuo planeetta nimenomaan on se ratkaisu, samalla tavalla sitä käytetään nytkin nopeuden alentamiseen ja momentin kertomiseen mekaanisessakin voimansiirrossa.
Tässä oli kysymys siitä, riittääkö nelivetoisen 160 kW traktorin yhden pyörän tehoksi 40 kW eli neljännes. Jonkun mielestä riittää, minun mielestäni ei riitä alkuunkaan. Minun arvioni mukaan yhdestä pyörästä pitää saada vetovoimaa vähintään puolet kokonaisvetovoimasta..

Se oli vain esimerkki, jonka tarkoituksena oli osoittaa idean mahdottomuus nykytekniikalla. Edullisimmassakin tapauksessa pelkät moottorit painaisivat 1200 kg. Puolet tehosta antava, 80 kW moottori painaa jo 600 kg, eli sähköosien paino olisi ehkä 3 tonnia. Traktorista kuitenkin poistuisi normaaliin verrattuna vain voimansiirron komponentit, eli paino nousisi melkoisesti.

Nykyaikaisen sähkömoottorin hyötysuhde on tässä kokoluokassa noin 93 - 94%. Generaattorin hyötysuhde jää kuitenkin  noin 90 prosenttiin. Generaattori - moottori -järjestelmän hyötysuhde on siis parhaimmillaan 85 %. Tämä kuitenkin toteutuu vain täydellä kuormalla. Hyötysuhde laskee kuorman ja pyörimisnopeuden mukana. Suurin osa traktorin käytöstähän on kuitenkin osateholla.

Sähkökäyttö olisi kannattava vain yhdellä moottorilla. Silloinkin kannattaisi tutkia mahdollisuutta yhdistää sähkökäyttö  mekaaniseen voimansiirtoon, kuten hydraulikäyttö portaattomassa vaihteistossa. Täysin dieselsähköisen traktorin täytyisi olla hyvin erilainen nykyiseen verrattuna. Raskaat valukuoret voimansiirron koteloina palvelevat hyvin nykyistä rakennetta. Dieselsähköisen traktorin rungosta täytyisi kuitenkin tehdä kevyt, koska painoa ei nykyisestä paljoa parane lisätä. Tulisiko rungosta silti tarpeeksi kestävä? Ehkä, kallis ainakin.

Niitti lienee aika lailla probleeman jäljillä.
Noi planettavaideviritykset auttavat momentissa,mutta sitten taas 50 nopeudessa alkaa sähkömoottorissa lentää käämit.Eli siis palataan siihen että sähköiseen voimansiirtoon tarvitaankin vaihdelaatikko 8)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26184
  • vastustan
Vs: Sähköinen voimansiirto
Eikös tässä keskusteltukin siitä moottorista ulos otettavan momentin tarpeesta, ja siitä paljonko jonkin kokoisella moottorilla sitä momenttia saa yhteen pyörään? Silloin tuo planeetta nimenomaan on se ratkaisu, samalla tavalla sitä käytetään nytkin nopeuden alentamiseen ja momentin kertomiseen mekaanisessakin voimansiirrossa.
Tässä oli kysymys siitä, riittääkö nelivetoisen 160 kW traktorin yhden pyörän tehoksi 40 kW eli neljännes. Jonkun mielestä riittää, minun mielestäni ei riitä alkuunkaan. Minun arvioni mukaan yhdestä pyörästä pitää saada vetovoimaa vähintään puolet kokonaisvetovoimasta..

Se oli vain esimerkki, jonka tarkoituksena oli osoittaa idean mahdottomuus nykytekniikalla. Edullisimmassakin tapauksessa pelkät moottorit painaisivat 1200 kg. Puolet tehosta antava, 80 kW moottori painaa jo 600 kg, eli sähköosien paino olisi ehkä 3 tonnia. Traktorista kuitenkin poistuisi normaaliin verrattuna vain voimansiirron komponentit, eli paino nousisi melkoisesti.

Nykyaikaisen sähkömoottorin hyötysuhde on tässä kokoluokassa noin 93 - 94%. Generaattorin hyötysuhde jää kuitenkin  noin 90 prosenttiin. Generaattori - moottori -järjestelmän hyötysuhde on siis parhaimmillaan 85 %. Tämä kuitenkin toteutuu vain täydellä kuormalla. Hyötysuhde laskee kuorman ja pyörimisnopeuden mukana. Suurin osa traktorin käytöstähän on kuitenkin osateholla.

Sähkökäyttö olisi kannattava vain yhdellä moottorilla. Silloinkin kannattaisi tutkia mahdollisuutta yhdistää sähkökäyttö  mekaaniseen voimansiirtoon, kuten hydraulikäyttö portaattomassa vaihteistossa. Täysin dieselsähköisen traktorin täytyisi olla hyvin erilainen nykyiseen verrattuna. Raskaat valukuoret voimansiirron koteloina palvelevat hyvin nykyistä rakennetta. Dieselsähköisen traktorin rungosta täytyisi kuitenkin tehdä kevyt, koska painoa ei nykyisestä paljoa parane lisätä. Tulisiko rungosta silti tarpeeksi kestävä? Ehkä, kallis ainakin.

Niitti lienee aika lailla probleeman jäljillä.
Noi planettavaideviritykset auttavat momentissa,mutta sitten taas 50 nopeudessa alkaa sähkömoottorissa lentää käämit.Eli siis palataan siihen että sähköiseen voimansiirtoon tarvitaankin vaihdelaatikko 8)
henkilöautopuolellahan haaveillaan ja kehitetään aika paljon vauhtipyörän ympärille jonkinlaisia käämejä mutta siellähän tilanne on eri kun tosiaan on hyödynnettäväksi tuota jarrutusenergiaa...

traktorin kaltaisessa koneessa taitaa vaan olla niin jotta muuntaminen syö turhaan voimaa kun tarvitaan diesel, generaattori, sähkömoottori ja hydepumppu, ongelmaa ei ois jos deselin tilalla os polttokenno tai hyvä akusto :) :) :) :)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköinen voimansiirto
Minä en tiedä riittävästi nykyisestä s-moottoritekniikasta, mutta oletan että ongelma on lähinnä taloudellinen, ei tekninen. Oikean tyyppiseen sähkömoottoriin saadaan nykyään niin vääntöä kuin vauhtiakin. Sähköveturi saa staattisella väännöllä sen 1000 tonnin letkan väännettyä paikaltaan liikkeelle, ja tarvittaessa myös kulkemaan 120 km/h. Veturi voitaisiin voimansiirron puolesta tehdä paljon paljon kevyemmäksikin, mutta niissä painoa on pakko olla jotta pyörät pitävät.

Nopeusskaala 0-100 km/h riittää traktorillekin. Hyötusuhde saattaa jäädä vähän ongelmaksi, kun se lähtökohta on kuitenkin diesel. Jossakin määrin tilannetta voi korjata energian varastoinnilla hetkellisiä huippukuormia varten, mutta jatkuvaan täyden tehon käyttöön se ei auta.

Isomman luokan traktorit painavat nytkin jo 7 tonnia tai yli (yksi tietämäni Fendttikin taitaa olla painotettu useimmiten 12 tonniin..), järkevästi suunnitellen tarvittavat palikat mahtuvat varmasti painonkin puoleen kyytiin jos muuta rautaa voidaan hieman jopa vähentää.

Taloudellista järkeä tuossa ei ehkä vielä ole. Vielä...

roadman

  • Vieras
Vs: Sähköinen voimansiirto
http://www.peuralankonepaja.fi/tuotteet/vaihteet-hydraulivedolle-perakarryyn

Momentti kyllä muuttuu planeettayörästön kautta, momentin kasvaessa menetään vauhtia jos teho ei riitä..

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Sähköinen voimansiirto
Lainaus
Generaattori - moottori -järjestelmän hyötysuhde on siis parhaimmillaan 85 %. Tämä kuitenkin toteutuu vain täydellä kuormalla.

Ei kai se dieselmoottori siellä generaattorin edessä edelleenkään tuota sen kummampaa hyötysuhdetta kuin tänäänkään. Se saisi toki pyöriä vakionopeudella jolloin parhaat dieselit lupaavat tänään ehkä 43%:n hyötysuhteen.

Ydinreaktoritraktori olisi kova sana. 10 vuotta tankkaamatta... 8)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköinen voimansiirto
Lainaus
Generaattori - moottori -järjestelmän hyötysuhde on siis parhaimmillaan 85 %. Tämä kuitenkin toteutuu vain täydellä kuormalla.

Ei kai se dieselmoottori siellä generaattorin edessä edelleenkään tuota sen kummampaa hyötysuhdetta kuin tänäänkään. Se saisi toki pyöriä vakionopeudella jolloin parhaat dieselit lupaavat tänään ehkä 43%:n hyötysuhteen.

Ydinreaktoritraktori olisi kova sana. 10 vuotta tankkaamatta... 8)

Tuossa varmaan tarkoitetaan generaattori-sähkömoottori -yhdistelmää.

Luulisin että diesel+generaattori pitäisi korvata polttokennolla. Niiden sähköntuoton hyötysuhde on parempi kuin yhdenkään polttomoottorikäyttöisen generaattorin. Muuta kehitystyötä niiden suhteen kyllä vielä tarvitaan.