Sähkömoottorin teho-painosuhde on surkea. Nykyaikainen traktori, noin 160kW vaatii 40kW moottorin per pyörä. 40kW sähkömoottori painaa noin 300kg. Moottorit painaisivat siis 1200kg. Lisäksi tarvitaan generaattori.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Yhden takapyörän moottorista pitää saada vähintään 100 kW tehoa vastaava momentti ulos, jos sekään riittää. Tasauspyörästön lukituksella varustetussa mekaanisessa voimansiirrossa voimanjako hoituu automaattisesti.
Eipä varmaan kyllä kannata suoria napamoottoreita käyttää, planeettapyörästöjä käyttämällä päästään tuosta momenttiongelmasta eroon. Planeettapyörästön hyötysuhde kuitenkin on melko hyvä, sinne ei paljoa tehoa huku.
Jos käytetään pyöräkohtaisia moottoreita, planeettapyörästö ei muuta asiaa mitenkään. Nelipyöräisen ja -vetoisen ajoneuvon yhdestä pyörästä pitää saada vetovoimaa paljon enemmän kuin neljännes kokonaisvetovoimasta. Normaalirakenteisen traktorin yhdestä takapyörästä pitää saada yli puolet kokonaisvetovoimasta.
Muuten sähkö kyllä voittaa hyötysuhteessa minkä tahansa mekaanisen voimansiirron mennen tullen, oli kuinka yksinkertainen tahansa... Jos ei nyt ihan suorasta akselista puhuta...
Ei voita hyötysuhteessa, säädettävyydessä voittaa, minkä takia sellaista vetureissakin käytetään. Veturissa lisäpaino on vain eduksi.
Kyllä se planeettapyörästö nyt vaan muuttaa asiaa, kun pyöräkohtainen vääntömomentti saadaan sillä kerrottua, ja sitä kautta yhden pyörän vaatiman moottorin koko ei ole niin suuri. Nämä "yhden pyörän kautta pitää saada koko koneen teho siirrettyä" -tilanteet ovat juuri niitä tilanteita, joissa reikäpäiset isännät särkee koneensa kun ryöminnällä nostetaan konetta nevasta yksi pyörä ketjussa kiinni, ts. ei mekaanisetkaan voimansiirrot ole suunniteltu tuota kestämään. Ja silloin ei siirretä tehoa vaan momenttia, suurta tehoa yleensä tarvitaan suuremmissa nopeuksissa...
Säädettävyys on suuri etu, mutta hyötysuhde on toinen, jos ajatellaan koko voimalinjaa. Täysin mekaaninen hammasvoimansiirto pääsee lähelle sähkövoimansiirtoa, mutta nämä pikavaihdehärpäkkeet hydrostaateista puhumattakaan kyllä hukkaavat huomattavasti enemmän tehoa. Suora ratasvälitys on melko tehokas, mutta hyötysuhde-ero tulee sitä kautta että noita rattaita vatkataan öljyssä joka aiheuttaa vastusta sekä lämpiämistä, ja sitä kautta jäähdytystarpeen.