Taitaa nyt olla puurot ja vellit sekaisin ;- ) Nestekytkin ja hydrodynaaminen momentinmuunnin ei ole ollenkaan sama laite.
Just, vanhoissa Fendteissä oli juuri oikea momentinmuunnin hydraulisesti ohjatulla lukituksella. Näin ainakin niissä 61X sarjan traktoreissa joissa valurautainen nokka.
Momentinmuunnin toimii tyyypillisesti jotain 1:2 välityssuhteeseen asti eikä tehohävikkiä tule niin kuin jossain turbiinikytkimessä (jota ei ole tarkoitettukaan jatkuvaan voimakkaaseen luistatteluun, eikä sitä juuri tarviikaan luistatella pitkään).
Tuollainen momentinmuunnin tuntuu ajossa kuminauhalta, ihan niin kuin momentinmuunnillinen henkilöauton automaattivaihde. Ihmiskorvaa hämää se kun vauhti ei muutu samaa tahtia kuin moottorin kierrokset.
Sama tunne helposti varioissa jos/kun vaihteiston välitystä säädetään samaan aikaan moottorin kierroslukusäädön kanssa.
Kaasupolkimella liikkeelle lähtö ei edellytä mitään variovaihteistoa, ehkä vaan varioissa tuo toimi jo paljon vanhemmissa traktoreissa.
Kyllä se vario joka työssä on aika ehdoton jos vaan budjetti antaa myöden. Traktori itse laskee edullisimman moottorin kierrosluvun ja vaihteiston välityksen eikä sitä isoakaan peltoa yhtämittaisesti samalla nopeudella ajeta, tahtoo tulla kurveja päisteissä jne. Noista monivaihteisista varioista ei kyllä ole kokemusta, jos joutuu aluevaihdetta vaihtamaan kesken työn niin menee aika lailla koko varioajatus hukkaan.