Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maastoliikennelaki  (Luettu 17923 kertaa)

minä-itte

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
http://www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/liitto/2010/maastoliikennelain-uudistus-harhateilla

Kerrankin löytyy asia, josta voin olla luonnonsuojelijoiden kanssa samaa mieltä. :)

Tässä linkki hallituksen esitykseen:

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100306?search[pika]=maastoliikennelaki&search[type]=pika

Kyllä nyt omat koirat puree, jos tämä läpi menee...

Laki on jo hyväksytty ja astuu voimaan 1.7.2012, mutta alustavia toimenpiteitä voidaan tehdä jo nyt.

Ainoa maanomistajan pelastus on, jos EU-lle tehty valitus menee läpi.

A.R.Vaja

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Maastoliikennelaki
ei ole veeteemelillä mitään oikeaa tekemistä kun tänne pauhaa samasta asiasta päivästä toiseen

Viimeksi muokattu: 10.01.11 - klo:14:42 kirjoittanut webmaster2L

hiihaamees

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65
Vs: Maastoliikennelaki
Ihan huomion arvoisia huolia, omat ajatukseni ovat seuraavat:

"JA kukakohan moiset risteykset tekee ja kustantaa? MAANOMISTAJA"
-> Uskoisin kyllä että reitin ylläpitäjä, jos reittiluonnokseen on huomioitu liittymä. Ja täytyyhän niihin liittymiä tehdä, että maanomistaja pääsee omille mailleen järkevästi, ei niitä ajouria sinne perämetsään kuitenkaan niin tolkuttoman paljon mene? Vai kuinka teillä? Itse en ainakaan hyväksy jos joudun antamaan linjan alusen reittikäyttöön ja omalla kustannuksella rakentamaan liittymän siihen ajouran kohdalle, josta pääsen linjan toiselle puolelle loppupalstalle!

"Reiteistä on tarkoitus tehdä varsinainen verkosto, tuhansia kilometrejä. Millä ilveellä luulet poliisin kykenevän  jokaisen uralta poikkeajan tekemisiin puuttumaan? JA niitä poikkeajia ja U-käännöksen tekijöitä riittää..."

-> Varmaan niitä poikkeajia riittä aina, mutta uskon että se vähenisi, koska selkeät reitit ja reittimerkinnät vähentäisivät eksymisiä ja niiden seurauksina tulevia U-käännöksiä/ turhia jälkiä. Mutta ei niitä kokonaan saada pois koskaan, koska ainahan joukkoon mahtuu, toisaalta säännöllisempi liikenne reitillä voisi vähentää sooloilua, koska kiinnijäämisen riski (muiden kelkkailijoiden toimesta) kasvaa. Minä ainakin olen sen verran k***ä jätkä että hölmöilystä saa tietää kaikki (jos rekkarin saa ylös niin ilmoitus poliisille), julkinen häpeä on kyllä yksi parhaimmista rajoituskeinoista ;).

Muutenkin vapaampi, RAKENTAVA, kaksisuuntainen tiedottaminen maanomistajien ja kelkkailijoiden välillä vähentäisi aiheetonta kitkaa. Osa nuorista (ja miksei vanhemmistakin) kelkkailijoista hölmöilevät ajattelemattomuuttaan/ tietämättömyyttään. Tarkoitan sitä että he eivät välttämättä tajua koskemattomana lumipeitteen alla olevan taimikkoa, joka on sinne tarkoituksella kovalla työllä istutettu. samoin eläinten aitausten lähellä menevällä reitillä ei moni tule ajatelleeksi nopeuden laskua, joka pitäisi eläimet rauhallisena. Sama koskee toki asutuksen lähellä menevää reittiä, tuntuu että olisi keskellä erämaata ja vinguttaa sitä vehettään, vaikka kuusikon takana saattaa olla asutusta, joka häiriintyy äänestä. Näitäkin ongelmia saataisiin vähennettyä tarkoituksenmukaisilla nopeusrajoitusmerkeillä lisäkilvin (josta käy ilmi nopeusrajoituksen syy). Se toimisi paremmin kuin pelkkä rajoitus.

Muutenkin noihin ääniin voisi kelkkailijat kiinnittää huomiota, siis pidetään niissä koneissa ne perusvaimentimet eikä lähdetä terrorisoimaan niiden mökäpönttöjen kanssa, ne pitäisi lailla kieltää! Tavallinen kelkka lumipeitteisessä maastossa perusvauhdilla on loppujen lopuksi melko äänetön peli (naapurin Harrikan kuulee talon sisälle asti vaikka sillä ajetaan kauempanakin, kelkan taasen pitää tulla pihaan että sen kuulee).

Suurin osa osaa käyttäytyä ja käyttäytyy kun ongelmat tiedostetaan/ niistä tiedotetaan. Lopuilta voi pölliä matot alta:).

hiihaamees

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65
Vs: Maastoliikennelaki
"Itsellä on sellainen metsäpalsta että tie keskellä ja molemmin puolin sitten poikkeillaan tiheällä välillä tieltä aina palstan rajoille asti. Kelkkareitti kummalle puolella tahansa tuota tietä tarkoittaisi toistakymmentä liittymää jos haluan säilyttää nykyiset ajourani. Kivaa?"

-> Luulisi tuossa joku tolkku olevan että laittaisivat sen kiertämään reunaan niin että liittymien määrä on minimi, eli se sinun keskustien yli menisi ura sinne palstan reunalle, missä se kulkisi tien suuntaisesti= kelkkailijoille 1kpl tien ylitys Stop -merkkien kanssa, vielä jos tie on lingottu tai tuo yksi kohta on työnnetty puhtaaksi, niin ajouriakaan ei jää tielle, jolloin molemmat pääsevät kulkemaan rauhassa? Ei se kivaa ole, mutta jos se kohdalle osuu, niin kai siinä jotain järkeä käytetään? Onko sulla uhka että ura tulisi sinne, jos on niin kato passelimpi paikka valmiiksi, jotta vaikutus on mahd. pieni. Uskoisin että aika vähän tulee olemaan uria paikoissa, jonne lyhyelle metkalle jouduttaisiin tekemään parikymmentä liittymää, ei siinä olisi mitään järkeä!

No en ole asian ammattilainen, joten en tiedä miten suunnitelmia tehdään, maalaisjärkeä voisi käyttää kyllä siinä hommassa hyödyksi että kaikki voisi tehdä töitään, kuten ennen ;).

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Maastoliikennelaki
Kuinkahan tämä on jääviyden kanssa ristiriidassa?
http://www.mtk.fi/mtk/jasenedut/muut_edut_bonukset/fi_FI/can_am_lynx/

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: Maastoliikennelaki
Kuinkahan tämä on jääviyden kanssa ristiriidassa?
http://www.mtk.fi/mtk/jasenedut/muut_edut_bonukset/fi_FI/can_am_lynx/



onhan tuollainen  kanta kelkkailuun selvä sen kepun vaalirahansaannin jälkeen siittä
kelkkatehtaasta

taisi MTK herroille tulla peräti omat kelkat :o