Paljon autoja, paljon romua.
Yleensä kun yksi törttöilee, niin tuollainen soppa on valmis hetkessä. Nyt näytti polliisinkin perään joku ajavan, joten ei puhuta yksittäisistä liikenteen sekopäistä. Pääkaupunkiseudulla on yksinkertaisesti suhteessa enemmän liikennesekopäitä kuin muualla. Sekopäisyys tarkoittaa osaamattomuutta ja kädettömyyttä. Jos ohjaamo olisi täynnä käsiä, niin tällaisilta vältyttäisiin.
Ja sitten ne valot. Nykyautoissa ei pala takana valoja, päivällä jos niitä ei kytketä erikseen. Näin ilmasto pelastuu. Ja myös ihan varmasti itämeri siinä sivussa.
Sen sijaan teetetään parilla dollarilla multipleksattu ledimatriisi Kiinassa auton joka nurkkaan, jotta saadaan myytyä niitä vakuutusyhtiöille tuhannen dollarin kappalehintaan. Ja myös sille kahden vuoden ikäisen auton sisukkaalle entisöijälle, joka joutuu vaihtamaan "umpiot" sähkövian vuoksi.
Pala pahvia ja piltemasta tilalle hehkuvilkut ja hehkuvalot. Tulee känni päälle ja pysäyttää auton vikatilanteen takia. Mitä pieni ihminen tekisi itämeren ja ilmaston vuoksi?
Kuustoistavuotiaat kortin saaneet kasettiäijät ajavat sillalta alas, kun keli muuttuu liukkaaksi. Onneksi ei käynyt pahemmin. Ammattipätevyysvaatimukset varmistaa, ettei ratissa ole välttämättä osaamista. Kun osaaminen tarkoittaa pakollisia, hurjan hintaisia pätevyyskoulutuksia, joita heittokuskin ei kannata alkaa omin päin suorittamaan, taataan se että ratissa on usein se pienemmän sivistyksen hankkinut, onnettomuusalttein kuljettaja.
Ei tällaista voi virallisesti missään sanoa, mutta yleisen asenteen ja olemisen oppimisen heikentyminen alkaa aiheuttamaan näitä ennen niin vaan venäläisissä juutubepätkissä nähtäviä liikennesekoiluja.
"Ei ne vi
ttu osaa ajaa" -kommentit täyttävät keskustelufoorumit. Ennen oli vain Radio Nova.