Odottaisin Piedrolta kommenttia siihen että miten tuon meidän koneen osalta meinataan Asia saattaa kuntoon? Alunperin en ehkä tehnyt reklaa tarpeeksi nopeesti, mutta nyt jäi pallo teille eikä mitään ole tapahtunut lupailusta huolimatta vaikka huhtikuu oli ja meni.
Terve Realisti
Mielestäni, en ole kenellekään luvannut valmista ratkaisua asiassa, vähiten huhtikuussa joka on vuoden kiireisin aika tällä rintamalla. Ainoa lupaamani, on selvittää asiaa.
Turhia lupaksia en jakele, enkä turhista höpötä, asiaa ei ole kerrottavaksi niinkauan kuin mitään mullistavaa ei ole selvinnyt. Omalta osaltani saatavilla olevista moottorinohjauksen ohjelmista en ole löytänyt venttiiliin painerajoihin liittyvää tietoa. Siis eroja identtisillä moottoreilla, ja erilaisilla laatikoilla (laatikon paineohjauksella) olevista koneista. Mikkokin (LTR) tuolla totesi tuolla aiemmin samaan suuntaan.
Yksi jälleenmyyjistämme on MF:n huolto-organisaatiossa töissä ja selvittää sitä asiaa nyt laatikon ohjaukseen ja mekaaniseen puoleen liittyen.
Eli vaikka pukkasit pallon meille, se pyörii, ja on jo pyörinyt tästä ohi, seuraavalle kaverille, joka puolestaan selvittää omalta kohdaltaan mitä asian ympäriltä voi.
Kerron kyllä kun on jotain kerrottavaa.
Esimerkkinä asioiden ratkeamisajoista voinee kertoa VAG:n 1.6TDI - moottorin. Siemens on onnistunut laatimaan siihen sellaisen tarkistussumman algoritmin ettei sitä ole kukaan nyt kohta viidessä vuodessa ratkaissut. Useat työkalut kyllä lukee ja kirjoittaa ko auton moottorinohjausdataa, ongelma on vain siinä että muutetulla ohjelmalla ei moottori enää käynnisty. Sen ohjelman tarkistussumman laskentakaavaa ei ole saatu purettua, eikä kukaan tehtaan miehistä ole sitä vuotanut näihin piireihin. Moottori on ns. miljoonamoottori joita olisi tehdä asti joka nurkalla, ja ratkaisusta olisi moni valmis maksamaan isoja summia. Näitä DTM MF:iä ja vastaavalla tavalla rajoitettuja muita traktoreita tulee varmasti esiin jatkossa enemmän.
Jo Fendtin 9xx sarjan Variot(7.1L Deutz moottoreilla) antavat nykysellään vikakoodin manipuloidusta moottorin ohjauksesta ja menevät alennetun tehon tilaan kun sinne menee sorkkimaan tavanomaisilla ohjelman muutosmenetelmillä.
Terveellisen tehon saaminen niistä moottoreista vei allekirjoittaneelta reilun puolivuotta miettimistä kaikissa mahdollisissa ajankohdissa, ja noin 30-40 penkkivetoo.
Ratkaisua voi verrata kerrostaloasunnon keittöremonttiin, tehdyksi rappukäytävästä käsin, jos ei nyt ihan ovisilmän reiän kautta, niin postiluukusta kuitenkin.
Sama suojaus on muuten käytössä jo myös nykyisissä Fendtin 8xx sarjan SCR koneissa. Lisätehon saaminen suutinkarttamuutoksilla onnistuu niihin kyllä ilman vikakoodeja, mutta se on optimointipuolen pedofiliaa ja poksituninkia se, ja siihen ei pidä kenenkään ryhtyä. Siten tehdyt "optimoinnit" oireilevat näkyvällä savulla ja herkällä lämpenemisellä.