Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: metsajussi - 04.08.20 - klo:09:51
-
Onko noille normaalia että käynnistyksen jälkeen pumppu reagoi hyvin hyvin hitaasti kaasun painamiseen?
Lähtee todella herkästi käyntiin, mutta jos 10 s päästä startista painaa kaasun pohjaan ei moneen sekuntiin tapahdu mitään. Sitten alkaa viivästetysti hyvin hitaasti nostaa kierroksia. Ilmiö jatkuu kunnes aikaa on kulunut riittävästi (kone lämmennyt?) jolloin alkaa reagoida kaasupedaaliin normaalimmin. Ei anna savua, ei mitään, ihan kuin pedaalin ja pumpun välissä olisi piiitkä jousi ja sen toinen pää tervapurkissa :-)
Lämmettyään sitten antaa savuja turhankin paljon, lienee joku vähän ropannut... pitäs kai käyttää tietäjällä.
Konehan on X120, lienee sama kone kuin vaikka 6850-mallissa.
-
Mikä ruiskutuspumppu, stana, vaiko bosch, ja onko
Mekaanisella vaijerivälityksellä, vaiko uudempi
Sähköisesti ohjattu boschin pumppu.
Jos mekaanisesti (vaijeri) välitys, todenäköisesti keskipakosäädin
Ruiskupumpussa oireilee
Sähköisesti ohjatussa tarkista ensin kaasupolkimen pontikka,
Eli tekeekö saman käsikaasu pontikalla.
-
No ei ole normaalia.
Edittiä: Tuli sellainenkin yksinkertainen vika mieleen että jos vaijerisammuttimella oleva kone, ettei vaijerin kuori päässyt irti ja sammutin ei palaudu kunnolla muuta kuin koneen tärinästä käynnissä ollessa. Sammutin jos vähän päällä niin noinhan se käyttäytyy.
-
Vanha Stanadynehän se, vaijerilla. Näkyy olevan joku asentoanturi siinä vipuakselin päässä. Mikähän sen antamaa tietoa hyödyntää?
Sähköinen sammutus.
Vaijerikaan ei tunnu yhtään takertelevan että voipi hyvin olla se keskipakosäädin. Tai joku muu liikkuva säätöosa siellä sisällä jumittaa.
Soitin Akaan Dieseliin, kaveri oli sitä mieltä että ao. pumppua ei kannata alkaa noilla käyttötunneilla korjaamaan vaan vaihtaa samantien parempaan malliin.
https://akaandiesel.fi/epages/akaandiesel.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/akaandiesel/Products/1007
Voipi olla jopa oikeassa...
-
Vanha Stanadynehän se, vaijerilla. Näkyy olevan joku asentoanturi siinä vipuakselin päässä. Mikähän sen antamaa tietoa hyödyntää?
Sähköinen sammutus.
Vaijerikaan ei tunnu yhtään takertelevan että voipi hyvin olla se keskipakosäädin. Tai joku muu liikkuva säätöosa siellä sisällä jumittaa.
Soitin Akaan Dieseliin, kaveri oli sitä mieltä että ao. pumppua ei kannata alkaa noilla käyttötunneilla korjaamaan vaan vaihtaa samantien parempaan malliin.
https://akaandiesel.fi/epages/akaandiesel.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/akaandiesel/Products/1007
Voipi olla jopa oikeassa...
Veikkaan asentoanturin liittyvän valtterin sähköiseen ”turpiinikytkimeen” eli kun se on katkaisimesta valittuna lähtee matkaan vasta kun kierroksia on jotain 1000.
Jos sen irrottaa antaa vikakoodin.
Paljon ei tuossa tilanteessa häviä vaikka juottais koneelle valopetrooli sekoitusta, tuo petrooli kun liuotin ja se on perusaineena kaikissa diesel ihmeaineissa, sillä käy myös diesel, toki voitelevuus puuttuu, 2t öljyä tilkka joukkoon nic SS vois antaa sekoitus %
-
Se asentoanturi stanan pumpun kyljessä on hitecin pikavaihdeautomatiikkaa
Varten.
-
Soitin Akaan Dieseliin, kaveri oli sitä mieltä että ao. pumppua ei kannata alkaa noilla käyttötunneilla korjaamaan vaan vaihtaa samantien parempaan malliin.
https://akaandiesel.fi/epages/akaandiesel.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/akaandiesel/Products/1007
Voipi olla jopa oikeassa...
Joo. Suuttimet samalla.
-
Minkälaisista tuntimääristä on kyse?
-
Se asentoanturi stanan pumpun kyljessä on hitecin pikavaihdeautomatiikkaa
Varten.
Juu näin varmaan on, toki sen "turpiini" kytkimenkin pitää jostain tietää kierrosluku.
-
Soitin Akaan Dieseliin, kaveri oli sitä mieltä että ao. pumppua ei kannata alkaa noilla käyttötunneilla korjaamaan vaan vaihtaa samantien parempaan malliin.
https://akaandiesel.fi/epages/akaandiesel.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/akaandiesel/Products/1007
Voipi olla jopa oikeassa...
Joo. Suuttimet samalla.
Joo, suuttimet on sitten valteemissa kunnolla kiinni, voi olla ettei saa ehjänä irti, pahimmassa tapauksessa kansi irti. Yx konsti vois olla uittaa suuttimenrunkoja crc llä ja löysätä suuttimen kiinnitysmutterit ja laittaa tilalle nylokit näin kun ajelee 1 – 30 päivää voi lähteä tai sitten ei.
Yx suutin pitää joka tapauksessa ottaa irti 1 tai 4 jos pumpun vaihtaa, kun kotimaan koneeseen eivät ole vaivautuneet laittamaan yläkuolokohtaa > pitää mitata koska mäntä on ykk,
ps tarkkaa touhua.
-
Voithin turbiinissa, mikä Valmetissa on, ei ole mitään ulkopuolista säätöä. Se on pelkkä hydrostaattismekaaninen limppu. Syöttöpumpun kupeessa oleva asentoanturi on Hitecin toimintaa varten.
Vauhtipyörässä on ruiskutuskohdan merkki, samoin Stanadynen pumpussa pienen luukun alla. Pumpun merkki sitä varten että ollaan oikealla kampiakselin kierroksella. Nämä merkit kohdalleen, vanha pumppu pois ja uusi tilalle. Akaan Dieselin pumppu on toimitettaessa lukittu oikeaan kohtaan, asennuksen jälkeen vaan otetaan lukitus auki ja on kohdallaan.
Mut ne suuttimet kannattaa kuiten vaihtaa. Vanhat tosiaan voi olla tiukassa, hyvä konsti on tuon liottamisen perään vetovasara missä on suihkuputken mutteria vastaava kierre. Sillä kun aikansa nykii niin lähtee.
-
Voithin turbiinissa, mikä Valmetissa on, ei ole mitään ulkopuolista säätöä. Se on pelkkä hydrostaattismekaaninen limppu. Syöttöpumpun kupeessa oleva asentoanturi on Hitecin toimintaa varten.
Vauhtipyörässä on ruiskutuskohdan merkki, samoin Stanadynen pumpussa pienen luukun alla. Pumpun merkki sitä varten että ollaan oikealla kampiakselin kierroksella. Nämä merkit kohdalleen, vanha pumppu pois ja uusi tilalle. Akaan Dieselin pumppu on toimitettaessa lukittu oikeaan kohtaan, asennuksen jälkeen vaan otetaan lukitus auki ja on kohdallaan.
Mut ne suuttimet kannattaa kuiten vaihtaa. Vanhat tosiaan voi olla tiukassa, hyvä konsti on tuon liottamisen perään vetovasara missä on suihkuputken mutteria vastaava kierre. Sillä kun aikansa nykii niin lähtee.
Mä en ny puhunut oikeasta turpiinista vaan siitä mikä hitekissä siihen tuo asento anturi tod näk vaikuttaa.
Mistä sen vauhtipyörän merkin näkee?
Orimus tais kirjoittaa masinisti palstalla notta sisun moottoripajalla töissä ollessaan ykk mitattiin männästä.
-
Lämpimät kiitokset auttaneille - vinkit ovat tervetulleita kun nuo Valtran systeemit eivät mulle ole ennestään tuttuja :-/
Tieto lisää tuskaa ja tietää mihin varautuu.
-
Mistä sen vauhtipyörän merkin näkee?
Vasemmalla puolella kytkinkopassa kumitulppa hammaskehän rasvausta varten.
-
Se asentoanturi stanan pumpun kyljessä on hitecin pikavaihdeautomatiikkaa
Varten.
Juu näin varmaan on, toki sen "turpiini" kytkimenkin pitää jostain tietää kierrosluku.
*****(
Ja vedonvapautus automatiikkaa varten , eli jus se turbiini ominaisuus,
Ei kyllä vastaa täysin turbiinikytkintä.
-
Oon siinä käsityksessä että Ve pumpun laittaneet ovat aika tyytyväisiä lopputulokseen,itellä ei kokemusta.
-
En enää jaksa muistaa miten YKKn määrittelin kun Stanan poistin ja Akaalaisen laitoin tilalle. Suuttimet vaihdoin myös, eivät olleet piukassa. Tosiaan uusi pumppu tulee akseli lukittuna, että siihen ei sitä ajoitus mittakelloa tarvita. Suutinputkia pitää hieman muotoilla. Vauhtipyörän merkinnöistä en lähde väittelemään 20 sarjan moottoreissa. Voihan olla että, laittavat tai laittoivat sen pelkästään dynaamisesti kohdalleen.
-
Niin millaisilla tuntimäärillä tuollaista tapahtuu.
-
Niin millaisilla tuntimäärillä tuollaista tapahtuu.
Ilmeisesti Stana voi hajota jo muutaman tuhannen tunnin paikkeilla, voi mennä 15000h- 20000h, enemmänkin.
-
6300 h
-
30800 ja edelleen toimii.
-
Minkälaisista tuntimääristä on kyse?
Tässä tapauksessa reilu 10 000 h.
Akaan kaveri sanoi että alkavat usein vuotaa löpöä ulos akselitiivisteestään, pumpun pohjassa olevasta reiästä.
Keskimäärin kuulemma noin 8000 h mutta yksilöerot ovat suuria.
Projektia joutuu nyt vähän siirtämään muiden kiiruiden takia, mutta pyrin sitten kertomaan kuinka sujui ja mikä on lopputulos.
-
Kyllähän huollolla, polttoaineen laadulla, käyntitunneilla verrattuna kalenteritunteihin on merkityksensä noissa vehkeissä. Mutta onkohan Stanadynen pumpuissa venäläistyyppinen yksilöllisyys niin, että maanantaikappaleita on saman verran kuin tiistaikappaleita. Vai onko se vaan alihankintaketjun tulosta. Maailman on täynnä ihmeellisiä asioita.
-
Kyllähän huollolla, polttoaineen laadulla, käyntitunneilla verrattuna kalenteritunteihin on merkityksensä noissa vehkeissä. Mutta onkohan Stanadynen pumpuissa venäläistyyppinen yksilöllisyys niin, että maanantaikappaleita on saman verran kuin tiistaikappaleita. Vai onko se vaan alihankintaketjun tulosta. Maailman on täynnä ihmeellisiä asioita.
Et kai meinaa että noissa vanhoissa mekaanisissa osissa olisi laatuongelmia? Aiemmin niitä oli vain kosketusnäytöissä ja muissa sellaisissa osissa joita et ole koskaan käyttänyt, jos edes nähnyt.
-
Noin 3 700 tunnin kohdalla Stanan pumpulle piti ensimmäisen kerran juottaa vettä. Kone lähti tempun jälkeen käyntiin. Jos kuumalla ilmalla sammuttaa, niin ei lähde käyntiin ilman veden kaatamista pumpun päälle. Ei aina sitä tee.
-
Noin 3 700 tunnin kohdalla Stanan pumpulle piti ensimmäisen kerran juottaa vettä. Kone lähti tempun jälkeen käyntiin. Jos kuumalla ilmalla sammuttaa, niin ei lähde käyntiin ilman veden kaatamista pumpun päälle. Ei aina sitä tee.
Väljä - tai sammutin juuttuu päälle tms.
-
Kyllähän huollolla, polttoaineen laadulla, käyntitunneilla verrattuna kalenteritunteihin on merkityksensä noissa vehkeissä. Mutta onkohan Stanadynen pumpuissa venäläistyyppinen yksilöllisyys niin, että maanantaikappaleita on saman verran kuin tiistaikappaleita. Vai onko se vaan alihankintaketjun tulosta. Maailman on täynnä ihmeellisiä asioita.
Et kai meinaa että noissa vanhoissa mekaanisissa osissa olisi laatuongelmia? Aiemmin niitä oli vain kosketusnäytöissä ja muissa sellaisissa osissa joita et ole koskaan käyttänyt, jos edes nähnyt.
Sen verran pitää kommentoida, että kosketusnäytöistä en tiedä mitään, mutta vielä vähemmän Stanadynen pumpuista. Mutta sen tiedän, että tiedän paljon enemmän kosketusnäytöistä, kuin sinä.
-
Kuusnepassa ainakin oli vauhtipyörän kopassa pien reikä kyljessä, lähellä kumitulppaa. Sinne sopivan kokonen tappi, olikohan jotain 8 mm Ja kun ajoitus kohdallaan, tappi menee vauhtipyörän syvennykseen. Pitää vaan kattoa oikea kierros.
-
Minkälaisista tuntimääristä on kyse?
Tässä tapauksessa reilu 10 000 h.
Akaan kaveri sanoi että alkavat usein vuotaa löpöä ulos akselitiivisteestään, pumpun pohjassa olevasta reiästä.
Keskimäärin kuulemma noin 8000 h mutta yksilöerot ovat suuria.
Projektia joutuu nyt vähän siirtämään muiden kiiruiden takia, mutta pyrin sitten kertomaan kuinka sujui ja mikä on lopputulos.
Lupasin tuosta kertoa kun pumppu on vaihdettu.
Projekti meni aika lailla ongelmitta. Vauhtipyörällä on merkki, samoin vanhan pumpun luukun takana. Molemmat kohdilleen, pumppu irti ja oikeaan kohtaan valmiiksi lukittu pumppu kiinni. Lukitus kannataa muistaa sitten avata, mä en kyllä unohtanut.. mutta niinkin on kuulemma käynyt. Vanhassa pumpussa yksi yllätysruuvi, kiristyksessä kantansa katkaiseva nuljukanta sinettinä. Onneksi lähti putkipihdeillä pois.
Putket pienellä vääntelyllä kiinni, meno- ja paluupuolta joutuu vähän muokkaamaan. Sen kaasun asentoanturin jätin irralleen puoliväliin käännettynä, en viitsinyt rakennella sille uutta telinettä kun ei koneen käyttötarkoituksessa oikeastaan ole mitään tarvetta pikavaihdeautomatiikalle. Pykälää isommat suuttimet tuli samalla, 3 lähti melkein käsin irti ja yksi sitten kaipasi pidempää liottelua ja pienen ulosvetosysteemin rakentelun.
Koneesta tuli ihan käypäinen, ei savuta kuin viimeisilleen rääkättynä ja vetää 25% paremmin. Pyydetty viristysaste oli noin 140 hv, en sitä tarvitse kuin aivan satunnaisesti, mukavampi kun pääsee tiellä jonkun mäen vähän kevyemmin ylös. Käynnistäessä tai lähelle pysähtymistä kuormitettuna tulee kyllä melkoinen hiilijalanjälki :-) Tuo on siis ek-koneena ja metsäkärryn vetäjänä.
-
Suuttimet lähtee siltanosturilla 8)