Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: {o|o} - 10.05.14 - klo:12:41
-
Tuli ongelma asfalttitien varressa olevan vuokrapellon kanssa. Kynnökselle pitäisi ajaa lantaa, mutta mullan pitäisi pysyä pellolla, eikä tulla mukana tielle.
Miten raati ratkaisisi ongelman?
a) palkata kiinteistöhuolto pesemään tie joka kuorman välissä
b) siirtyä kevätkyntöön ja/tai levittää lanta nurmelle, josta pakenee puhdasta reittä tielle
c) puhdistaa ja pestä renkaat ennen tielle tuloa
d) jokin muu
-
Tuli ongelma asfalttitien varressa olevan vuokrapellon kanssa. Kynnökselle pitäisi ajaa lantaa, mutta mullan pitäisi pysyä pellolla, eikä tulla mukana tielle.
Miten raati ratkaisisi ongelman?
a) palkata kiinteistöhuolto pesemään tie joka kuorman välissä
b) siirtyä kevätkyntöön ja/tai levittää lanta nurmelle, josta pakenee puhdasta reittä tielle
c) puhdistaa ja pestä renkaat ennen tielle tuloa
d) jokin muu
Odotat että kuivuu?
-
Tuli ongelma asfalttitien varressa olevan vuokrapellon kanssa. Kynnökselle pitäisi ajaa lantaa, mutta mullan pitäisi pysyä pellolla, eikä tulla mukana tielle.
Miten raati ratkaisisi ongelman?
a) palkata kiinteistöhuolto pesemään tie joka kuorman välissä
b) siirtyä kevätkyntöön ja/tai levittää lanta nurmelle, josta pakenee puhdasta reittä tielle
c) puhdistaa ja pestä renkaat ennen tielle tuloa
d) jokin muu
Sanovat jotta moottoripyörälle on tuo savi tosi hankalaa.Onko ketään tuomittu kuolemantuottamuksesta jos tuo savea pellolta tielle ja joku lentää metsikköön,tuskimpa,mutta jonkinlainen vastuu on traktorimiehelläkin.
-
Kaksi vaunua ja välikontti. Toinen siirtää konttiin ja toinen levittää. Levitysvaunu voi olla silloin pienempi kun lietteen ajossa tehokkuuden tappaa pellon ja säiliön välin ajo.
-
Onko kuivalantaa? Mä siirrän nykyään lannan kippikärryllä pellolle. Paripyörät tuovat mahdottomasti lantaa tielle.
-
Mä työntelen viimeisen kuorman jälkeen etukuormaajan kauhalla tavarat tienraviin.
-
Mä työntelen viimeisen kuorman jälkeen etukuormaajan kauhalla tavarat tienraviin.
Jotkut suuttuvat tuostakin suunnattomasti...
Miten make lastaa kärryn pellolla?
-
Onko kuivalantaa? Mä siirrän nykyään lannan kippikärryllä pellolle. Paripyörät tuovat mahdottomasti lantaa tielle.
Veit ennen siis paripyörän välissä????
-
Vie takalanalla varustettu traktori pellon reunaan ja kerro mahdollisesti paikalle hälytetyille poliiseille että putsaat lanalla tien aina tarvittaessa, luulisi riittävän, tuleehan sitä kuramujua tielle runsaastikin välillä maanrakennustyömaidenkin kohdalle ja lykkivät niitä sivuun pyöräkuormaajilla sun muilla avoharjavermeillä.
-
Mä työntelen viimeisen kuorman jälkeen etukuormaajan kauhalla tavarat tienraviin.
Jotkut suuttuvat tuostakin suunnattomasti...
Miten make lastaa kärryn pellolla?
Kurottajalla
-
Kauhalla syrjään jos tulee liikaa, jonkilainen määrä multaa tielläliikkujien vain täytyy sietää.
-
Pitäis asentaa paskakärryn aisaan karjaharja, sit ennen tielle ajamista se käänettäisi hydraulisesti kiinni renkaisiin ::)
Tälläkin idealla joku paja voi tienata ensimmäisen miljoonansa ;D sorkkis vois vaikka tehdä pari protoa
-
Jos on tieliikenne traktorilla sotkettu tie niin pitääkö olla ammattipätevyys sotkemiseen? 8)
-
Pitäis asentaa paskakärryn aisaan karjaharja, sit ennen tielle ajamista se käänettäisi hydraulisesti kiinni renkaisiin ::)
Tälläkin idealla joku paja voi tienata ensimmäisen miljoonansa ;D sorkkis vois vaikka tehdä pari protoa
Tottakai voisin mut en tee. Ehdotin joskus et traktorin renkaitten päälle säädettävä harja , kehittyneempään versioon hydr moottorit ja pyörivä harja . Ei kuulemma onnistu , liian kallis ynnä muuta paskaa . >:(
Pitäkää kuraset tienne perkele .
-
Siis kuinka märkää se kynnös on jos renkaisiin tarttuu?? Annat kuivua jos vaan vähän tulee tai sitten jonkun avoharjan omistajan käsket homman jälkeen harjaamaan tien... Mut kyl se savikin vaan asfalttitieltä häviää äkkiä kun kuivaa ja autot ajaa siittä yli..
-
Pitäis asentaa paskakärryn aisaan karjaharja, sit ennen tielle ajamista se käänettäisi hydraulisesti kiinni renkaisiin ::)
Tälläkin idealla joku paja voi tienata ensimmäisen miljoonansa ;D sorkkis vois vaikka tehdä pari protoa
Tottakai voisin mut en tee. Ehdotin joskus et traktorin renkaitten päälle säädettävä harja , kehittyneempään versioon hydr moottorit ja pyörivä harja . Ei kuulemma onnistu , liian kallis ynnä muuta paskaa . >:(
Pitäkää kuraset tienne perkele .
Kyl sullakin mieli muuttuu, kun Metukka on katollaan piennarojassa. :P
-
Eikö varoituskolmio riitä ensihätiin?
-
tuo varokolmio on ihan hyvä vastuunsiirrossa muussakin. kannattaa käyttää melkein aina kun jotain tiellä tekee.. ja on tiellä. sillä siirtää vastuuta paljon toisille ja on puhas omatunto jos jotain sattuu. ainakin vakuutusyhtiö aikoinaan opasti. toi rapa asvaltilla on kyllä aika ikävä mutta milläs estät täysin.
-
Tuli ongelma asfalttitien varressa olevan vuokrapellon kanssa. Kynnökselle pitäisi ajaa lantaa, mutta mullan pitäisi pysyä pellolla, eikä tulla mukana tielle.
Miten raati ratkaisisi ongelman?
a) palkata kiinteistöhuolto pesemään tie joka kuorman välissä
b) siirtyä kevätkyntöön ja/tai levittää lanta nurmelle, josta pakenee puhdasta reittä tielle
c) puhdistaa ja pestä renkaat ennen tielle tuloa
d) jokin muu
Sanovat jotta moottoripyörälle on tuo savi tosi hankalaa.Onko ketään tuomittu kuolemantuottamuksesta jos tuo savea pellolta tielle ja joku lentää metsikköön,tuskimpa,mutta jonkinlainen vastuu on traktorimiehelläkin.
Prätkällä ajaessa märät pikipaikat ja keskiviivakin on pirun liukkaat, mutta niitä voi väistää kohtalaisen hyvin jollei sada kaatamalla. Tien levyinen ohut savimatto, vielä jos on jossain kaarteessa ja joku ajaa vastaan. Siinä ei voi muuta kuin himmata kytkimellä ja vähentää vastaohjausta ja toivoa että tilaa löytyisi ja pyörä ei lähde alta pois. Ketkä ei pyörällä aja, niin vertauksena sama kuin huomata autolla ajavansa, keskellä heinäkuuta mustalla jäällä kesärenkain. Eikä siinä tarvita mitään ylinopeksia huomata, että liukasta on.
-
Yksi kaveri oli ollu viemässä autoa katsastukseen ja ajanu tommosen rapa/paska osuuden yli. Oli katsastus keskeytynyt, kun katsastusmies ei voinu mennä tutkii autoa alta, kun paska oli tippunu niskaan.
-
Juurikin tuon mullan kulkeutumisen vuoksi ei ole paskan eikä virtsan levitys traktoreissa paripyöriä. Tiet on ihan kamalassa mullassa muutaman kuorman jälkeen. Vaikka ne olis peltoteitä eikä aiheuta muille vaaraa niin ei siltikään kehtaa sepeliä pilata mullalla. Mut kyllä sitä silti aina tulee koskaan ei ole niin kuivat pellot.
-
Kait siihen joutuu tulevaisuudessa sopeutumaan että peltokoneet ja siirtovehkeet on eri kalusto. Toki yhtälailla se peltokoneen pyörät on putsattava ennen kun kiipee tielle. Imagoasioita mitä kannattaa ottaa hyödyksi.
Toki Yksi vaihtoehto on joku harja pikapin keulalla millä käy siivoomassa jälkensä kun työkoneilla kiipee tien päälle.
-
Kaksi vaihtoehtoa:
- Odotat että pelto on niin kuiva ettei mitään tule
- Soitat urakoitsijan paikalle ja erillisen siirron. Vastuu sotkemisesta, niin kuin monesta muustakin siirtyy itseltä pois.
-
Kiitos kommenteista!
Kuivalannasta kyse, joten siirto kuljetusvaunusta levityskalustoon haastava. Mutta varoituskolmio on hyvä.
Aumaus talvella pellolle olisi yksi vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa vuokranantaja asuu liian lähellä tätä pientä peltoa :-\
Nyt varmaankin odotan tosi kuivaa keliä ja jatkossa siirryn kevätkyntöön (=levitys nurmelle)
-
Yleensä kevätlevityksissä on teoriassa mahdollista saada paikat pysymään siistinä kun pitää kovasti kiinni että pelto on kuiva ja äestetty ja on tarkkana että ei aja jo levitetyn päällä. Syksyllä tilanne on yleensä moninkerroin pahempi. Itseasiassa keväällä ollaan väärään aikaan väärässä paikassa jos kura lähtee liikeelle.
-
Tänä keväänä ajettu kaikki kuivapaska reilu 1000 kuutiota kippikärryllä (n.25kuutiota) pelloille, Vaikka tuntuu hölmöltä kuormata paska kahteen kertaan niin silti taidetaan jatkossa toimia samalla tavalla. Tiet pysyy puhtaina ja kuljetus kauemmaksi mielekkäämpää kuin levittimellä. Kasasta levitys pellolla on nopeaa verrattuna lantalasta levittimellä kuskaamiseen. Pellolla saa levittimen täyteen eikä tarvii välittää tippuvasta sonnasta. Viimeiseksi siivoo sitten koneet ennen tielle tuloa niin pysyy kaikki tyytyväisinä. Patterista levittäessä kärryn koko voi olla pienempi mikä on eduksi pellollekin.
-
Ite vien aina kippivaunulla, jos matkaa yli 5 kilsaa. Kuormaus kaivinkoneella, nopea levitys ja isot kuormat tiellä, eikä varise polien päältäkään mitään tielle :) Jos sieltä kynnökseltä tarttuu jotain pyöriin, niin ajotekniikka väärä tai yksinkertaisesti liian märkää.
Ps Vms vois suunnitella sellaiset tyhjennettävät taskut lokareihin, jotka sieppaavat sinne lentävät multakokkareet ;)
-
Ite vien aina kippivaunulla, jos matkaa yli 5 kilsaa. Kuormaus kaivinkoneella, nopea levitys ja isot kuormat tiellä, eikä varise polien päältäkään mitään tielle :) Jos sieltä kynnökseltä tarttuu jotain pyöriin, niin ajotekniikka väärä tai yksinkertaisesti liian märkää.
Ps Vms vois suunnitella sellaiset tyhjennettävät taskut lokareihin, jotka sieppaavat sinne lentävät multakokkareet ;)
Madaltaa kärryn etuseinää, niin kokkareet lentävät kärryille :D
-
Kuiva tasattu savi ja siihen märkää turvelantaa tarttuu pyöriin mahdoton kerros. Ajotekniikkakaan ei auta, kun kauimmaiset kikkareet lentää niin kauas, että on aina ajettava jonkinverran edellisen laistan paskan päällä. Ainoa vaihtoehto on ajaa kasaan ja kuormata uudelleen.
Meinasi tuostakin tulla ongelmia kun yksi naapuri valitti ympäristösihteerille välivarastosta. Ympäristösihteerin mukaan homma oli ok.
-
Mä tein viime keväänä jopa näin... vaikka asutaan todella pusikossa ja tiellä ei liiku kuin naapuri ja posti..
Vein kippikärryillä paskaa patteriin, ja pakitin kärryt tieltä kynnökselle. Pellolle levitin 2 pyöröpaalia olkia pyöränjälkiin etukäteen noin 80 metrin matkalle ;D Sit pakitin tarkkaan uria pitkin. Ei tullut kuraa tielle yhtään.
-
Yleensä sillä kuralla mikä on lokareissa ei ole väliä koska pääsääntöisesti se siellä pysyy. Joskus huvikseni mietin jonkinnäköisiä sylintereitä raktorin taka-akselin kohdalle millä saisi nostettua raktorin ilmaan. Ek:lla tietenkin etupyörät. Hetken kun siinä ilmassa pyörät vuhuisi 50 niin ei olisi tielle tippuvaa kuraa. Ei ole kuitenkaan oikeasti ollu tarvetta.
-
Kuiva tasattu savi ja siihen märkää turvelantaa tarttuu pyöriin mahdoton kerros. Ajotekniikkakaan ei auta, kun kauimmaiset kikkareet lentää niin kauas, että on aina ajettava jonkinverran edellisen laistan paskan päällä. Ainoa vaihtoehto on ajaa kasaan ja kuormata uudelleen.
Meinasi tuostakin tulla ongelmia kun yksi naapuri valitti ympäristösihteerille välivarastosta. Ympäristösihteerin mukaan homma oli ok.
Se sääntö eikä poikkeus et Perniössä naapurit valittaa . :-\
-
Ajotekniikkakaan ei auta, kun kauimmaiset kikkareet lentää niin kauas, että on aina ajettava jonkinverran edellisen laistan paskan päällä.
Ei tästä sulle mitään iloa ole, mutta joskus ajelin etunurkastaan sivulle levittävällä Compo-vaunulla, ja sillä pystyi suunnittelemalla ajamaan niin että levitetyn paskan päällä ei tarvinnut ajaa yhtään. Sillä saa myös levitettyä 15 metriä naapurin puolelle halutessaan - ja epähuomiossa vaikka ei halunnutkaan.
Kunhan ei sotkenut itseään lantalassa tai kuormauspaikalla, niin pyörät pysyivät puhtaana jos keli oli muuten OK.
-
Ajotekniikkakaan ei auta, kun kauimmaiset kikkareet lentää niin kauas, että on aina ajettava jonkinverran edellisen laistan paskan päällä.
Ei tästä sulle mitään iloa ole, mutta joskus ajelin etunurkastaan sivulle levittävällä Compo-vaunulla, ja sillä pystyi suunnittelemalla ajamaan niin että levitetyn paskan päällä ei tarvinnut ajaa yhtään. Sillä saa myös levitettyä 15 metriä naapurin puolelle halutessaan - ja epähuomiossa vaikka ei halunnutkaan.
Kunhan ei sotkenut itseään lantalassa tai kuormauspaikalla, niin pyörät pysyivät puhtaana jos keli oli muuten OK.
Jos noin huono levitysjälki kärryssä, niin vaihtoon ;) Tämä siis Makelle.
Jos taas haluaa reilusti saada lantaa mahtumaan, niin ajaa 540 ulos otolla.
Lannan päällä ei tartte ajaa.
-
Ajotekniikkakaan ei auta, kun kauimmaiset kikkareet lentää niin kauas, että on aina ajettava jonkinverran edellisen laistan paskan päällä.
Ei tästä sulle mitään iloa ole, mutta joskus ajelin etunurkastaan sivulle levittävällä Compo-vaunulla, ja sillä pystyi suunnittelemalla ajamaan niin että levitetyn paskan päällä ei tarvinnut ajaa yhtään. Sillä saa myös levitettyä 15 metriä naapurin puolelle halutessaan - ja epähuomiossa vaikka ei halunnutkaan.
Kunhan ei sotkenut itseään lantalassa tai kuormauspaikalla, niin pyörät pysyivät puhtaana jos keli oli muuten OK.
Jos noin huono levitysjälki kärryssä, niin vaihtoon ;) Tämä siis Makelle.
Jos taas haluaa reilusti saada lantaa mahtumaan, niin ajaa 540 ulos otolla.
Lannan päällä ei tartte ajaa.
Taitaa Make ajaa nykyään pystykelaisella testivoittajalla? kuten minäkin. Varmaan ajetaan 540 kierroksella jos se on ko mallin suurin sallittu kierrosnopeus tai on niitä 1000 välityksilläkin.
-
Jos noin huono levitysjälki kärryssä, niin vaihtoon ;) Tämä siis Makelle.
Jos taas haluaa reilusti saada lantaa mahtumaan, niin ajaa 540 ulos otolla.
Lannan päällä ei tartte ajaa.
Millainen kärry sitten levittää tarkkarajaisesti? Compon tyyppiset olis tässäkohtaa tietenkin hyviä.
-
Jos noin huono levitysjälki kärryssä, niin vaihtoon ;) Tämä siis Makelle.
Jos taas haluaa reilusti saada lantaa mahtumaan, niin ajaa 540 ulos otolla.
Lannan päällä ei tartte ajaa.
Millainen kärry sitten levittää tarkkarajaisesti? Compon tyyppiset olis tässäkohtaa tietenkin hyviä.
Mulla on jeantill, eikä tartte ajaa päällekkäin, muuten hyvä kärry, mutta yksiakselisena ihan kauhea tiellä. Nurmiin levitän tonnilla ja sitten kynnön alle 540 nopeudella ohjeiden vastaisesti, niin saa mahtumaan sen 100 tonnia hehtaarille.
-
Jos noin huono levitysjälki kärryssä, niin vaihtoon ;) Tämä siis Makelle.
Jos taas haluaa reilusti saada lantaa mahtumaan, niin ajaa 540 ulos otolla.
Lannan päällä ei tartte ajaa.
Millainen kärry sitten levittää tarkkarajaisesti? Compon tyyppiset olis tässäkohtaa tietenkin hyviä.
Mulla on jeantill, eikä tartte ajaa päällekkäin, muuten hyvä kärry, mutta yksiakselisena ihan kauhea tiellä. Nurmiin levitän tonnilla ja sitten kynnön alle 540 nopeudella ohjeiden vastaisesti, niin saa mahtumaan sen 100 tonnia hehtaarille.
Nyt pp puhuu Pohjanmaata. 100 tonnia hehtaarille on sellaneen määrä jopa syksyllä et vaatii piikkiketjut etenemiseen.
60-80 märänlaista lantalasta otettuna tekee jo kiusaa etenemisessä. Riippuu toki tuotteen koostumuksesta.
-
Nyt pp puhuu Pohjanmaata. 100 tonnia hehtaarille on sellaneen määrä jopa syksyllä et vaatii piikkiketjut etenemiseen.
60-80 märänlaista lantalasta otettuna tekee jo kiusaa etenemisessä. Riippuu toki tuotteen koostumuksesta.
Sä et vaan osaa.
-
Nyt pp puhuu Pohjanmaata. 100 tonnia hehtaarille on sellaneen määrä jopa syksyllä et vaatii piikkiketjut etenemiseen.
60-80 märänlaista lantalasta otettuna tekee jo kiusaa etenemisessä. Riippuu toki tuotteen koostumuksesta.
Sä et vaan osaa.
Luomupelto on varmaan erillaista ja luomupaska. ;D
-
Nyt pp puhuu Pohjanmaata. 100 tonnia hehtaarille on sellaneen määrä jopa syksyllä et vaatii piikkiketjut etenemiseen.
60-80 märänlaista lantalasta otettuna tekee jo kiusaa etenemisessä. Riippuu toki tuotteen koostumuksesta.
Sä et vaan osaa.
Luomupelto on varmaan erillaista ja luomupaska. ;D
Juu mulla on ihan nimensämukaista KUIVAlantaa 8)
Reunaan ei saa levittää ja siitä pääsee alkuun, niin sitte se vaon pohja on kuiva ja pitävä ja neliveto ja lukot hoitaa homman kotiin ;) Näissä hommissa kuiva vako toimii paremmin :)
-
Vaunu on Jeantil, tarkoitettu 540 voa kierroksille. Lanta on hyvin märkää turvelantaa. n 500 voa kierroksella heittää sillälailla, että tasaisen jäljen saa 6-7 m työleveydellä. Kauimmaiset kikkarat lentävät yli 10 metriä puolellensa ja nämä sattumat yhdessä kuivapintaisen savimaan kanssa tarttuvat pyöriin tosi tehokkaasti. Kuorman tyhjennyttyä ei kuviota näy yhdessäkään pyörässä. Kevyemmillä mailla tarttumista ei juurikaan tapahdu. Mulla on iso osa lohkoista asfalttiteiden varsilla.
-
Sellaiset ryssän palapintaiset renkaat on tosi *****maisia keräämään paskaa itseensä, kikkareita lentää vielä kilometrin päästäkin. ELS:sät tai vastaavat puhdistunee paremmin? ???
-
Onkos kukaan kokeillut tuota paskan levittämistä keskeltä peltoa reunoille päin? sillonhan ei tarvi ajaa siinä levitetyllä alueella..
-
Tai sitten siellä kuvioiden päissä vois olla semmoiset tiet mille ei levitetä ollenkaan...? 8)
-
Tai sitten siellä kuvioiden päissä vois olla semmoiset tiet mille ei levitetä ollenkaan...? 8)
Päistetietkö? 8)
-
miten oliskaan jos lohkojen päähän jättäis sellasen kaistan jota ei kusetakaan lietteellä vaan sitten vimosella kuormalla livhauttaa sen! oisko mitenkään mahollista kokaista kun lohkojen koko alkaa olla jo yli puoli hehtaaria?
-
Keskeltä olen aloittanut silloin kun lanta ei ole valmiina pellolla, viimeisenä kolme kierrosta lohkon ympäri. Syksyllä sängelle tuo onnistuu, mutta tasatulla kynnökselllä kauemmas lentävät sattumat tartuttavat saven pyöriin.
8 kuormaa tunnissa vuorotellen kuormaten on normaali työsaavutus kun aumasta levittää. Kippikärrystä tulee 2 levityskärryn kuormaa, joten jo parin kilometrin siirtomatkalla erillinen siirto on myös tehokkaampaa. Levitysvaunu tuppaa myös vuotamaan etu- ja takalaidan alta ja alustasta ja levittimestä tippuu sattumia tielle. Kippikärryllä siirto on kaikinpuolin siistimpää.
-
miten oliskaan jos lohkojen päähän jättäis sellasen kaistan jota ei kusetakaan lietteellä vaan sitten vimosella kuormalla livhauttaa sen! oisko mitenkään mahollista kokaista kun lohkojen koko alkaa olla jo yli puoli hehtaaria?
Vahva sarkasmi tuoksahtaa viestissä, mutta ihan oikeasti löytyy sellaisia, jotka ei todellakaan ajattele mitä tekee. Eka kuorma 10ha:n lohkolle liittymästä alkaen >:( >:( >:( Sais räpsäyttää vaikka ympäristötuesta pätkän pois, ympäristön likaamista vähintään >:(
-
miten oliskaan jos lohkojen päähän jättäis sellasen kaistan jota ei kusetakaan lietteellä vaan sitten vimosella kuormalla livhauttaa sen! oisko mitenkään mahollista kokaista kun lohkojen koko alkaa olla jo yli puoli hehtaaria?
Vahva sarkasmi tuoksahtaa viestissä, mutta ihan oikeasti löytyy sellaisia, jotka ei todellakaan ajattele mitä tekee. Eka kuorma 10ha:n lohkolle liittymästä alkaen >:( >:( >:( Sais räpsäyttää vaikka ympäristötuesta pätkän pois, ympäristön likaamista vähintään >:(
päistetie?
-
Et make vieläkään vastannut että millä lastaat paskakärryn siellä pellolla?
-
Et make vieläkään vastannut että millä lastaat paskakärryn siellä pellolla?
Kyllä vastasi. Näkemisongelmiako??
-
Et make vieläkään vastannut että millä lastaat paskakärryn siellä pellolla?
Kyllä vastasi. Näkemisongelmiako??
Teiniangstiltaan ei kaikkee voi huomata. ;D
-
Et make vieläkään vastannut että millä lastaat paskakärryn siellä pellolla?
Kyllä vastasi. Näkemisongelmiako??
Lukihäiriö varmaankin ;D
Mutta joo, eikö savimaat kärsi aikalailla tuosta kurottajalla edestakaisin sahaamisesta?
Ainoo ongelma noissa pattereissa on juuri tuo lastaaminen, pitäisi aina olla ympäripyörivä kaivuri läjän vieressä.
E: Ooppeli, jonnussa ei oo ainakaan vielä tullut näyttöön yhtään vikakoodia :P
-
Et make vieläkään vastannut että millä lastaat paskakärryn siellä pellolla?
Kyllä vastasi. Näkemisongelmiako??
Lukihäiriö varmaankin ;D
Kuin sää pystyt lukeen edes jonnikan vikakoodeja, jos ei selvä teksti onnistu?