Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöauran työsyvyys  (Luettu 74842 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Tossa merimiinan vastauksessa oli juuri se mitä haettiin takaa eli sitä että oli maalaji mikä vaan ja raktori kuinka uppeluksissa tai sitten kulkemassa esim vanhan vesivaon yli niin auran ensimmäinen siipi pysyy samassa korkeudessa suhteessa maahan. Takapää tulee perässä sitten käytännössä suoraan ja tukipyörä auttaa varsinkin pehmeillä maalajeilla että se ei sukella. Muuten on kyllä totta että maapuolen ollessa kunnossa ja terät oikeassa asennossa aura kyllä kelluu melkein suoraan ilman pyörääkin. (jopa kääntöauratkin). Vetovastus, luistotutkalla ja nostolaitesäädöillä voi sitten vaikuttaa että aura kevenee jos jostainsyystä veturi ei jaksa vetää tiukassa paikassa vaan auraa tarttee kevittää.

Mitä Tähän ketjuun ja palstaan noin yleisesti tulee niin tässäkin SAS:si kertoo osatotuutta eli sikäli hän oli oikeassa ja oli jopa asiaa. Skänsän perusperjaatteisiin taas kuuluu nälviminen ja roisi kielenkäyttö. Joskus asioissa on jotain perää tai vitsi on hyvä kun sen hoksaa (mutta harvemmin). Kait nyt molemmat saa kirjoittaa mitä lystäävät ja niihin pitää suhtautua omalla tavalla. Se on toki kovin surullista että tää nälviminen ja vyön alle potkiminen mitä paljon saitilla harrastetaan vaikuttaa siihen että asiakirjoittajat ei enää viitti vaivautua. Mutta näillä mennään ja aina välillä putkahtaa vanhja kirjoittajia uusilla nimimerkeillä tai sitten ihan uusiakin.
Ehkä tilakoot, paikkakunnat, taustat jne vaikuttaa niin hirveästi näkemyksiin. Sillä on vaan niin hiveä ero että ruuttaako kesässä 30 ha tai 3000 ha ja ongelmat/ näkemykset asioissa on niin erilaiset. Sama pätee joka asiaan.

Muo ainakin ituttaa kovasti kun luen kuinka jotain nälvitään hänen mielipiteen/ kokemuksen/ näkemyksen takia viellä kun nälvijä ei yleensä ole sieltä penaalin terävimmän kynän päästä. Tässä SAS:ssi ja skänsä ovat kyllä molemmat kunnostautuneet ja moni muukin.

Viimeksi muokattu: 28.10.16 - klo:18:52 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kyntöauran työsyvyys

Tuosta pääsee eroon kun lukitsee rajoittimilla viilunleveyden oikeaan MAKSIMIIN.

Just joo. Päkkärin kyntöopas, osa 1... ::)

Jos on kova kyntöantura jossain vanhan avo-ojan pohjalla. Toimii sarka-auroilla kun ei viitsi esim. vaihtaa terälappuja  ;D

Miksi 1 viilu saisi muuten levitä yli auran määrätyn leveyden? Onko se kiva kun ne heiluvat pitkässä reiässä puolelta toiselle  ;D

Taitaa kyse olla siitä että laukaisulaite antaa periksi. Perjaateessa aura tulee kyllä muuten suoraan perässä koska maapuolet vastaa niin lujaa että ei koko aura välttämättä lähde sivullepäin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Muuten on kyllä totta että maapuolen ollessa kunnossa ja terät oikeassa asennossa aura kyllä kelluu melkein suoraan ilman pyörääkin. (jopa kääntöauratkin).

Tuo saattaa pitää paikkansa Kvernelandin suhteen, mutta Överumin tehtaalla tehdyt Fiskars aurat menevät niin hanakasti maahan, että ainakin työntövarsitunnustelulla on toivotonta kyntää lähellekään vakiosyvyyteen ilman tukipyörää.

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Tossa merimiinan vastauksessa oli juuri se mitä haettiin takaa eli sitä että oli maalaji mikä vaan ja raktori kuinka uppeluksissa tai sitten kulkemassa esim vanhan vesivaon yli niin auran ensimmäinen siipi pysyy samassa korkeudessa suhteessa maahan. Takapää tulee perässä sitten käytännössä suoraan ja tukipyörä auttaa varsinkin pehmeillä maalajeilla että se ei sukella. Muuten on kyllä totta että maapuolen ollessa kunnossa ja terät oikeassa asennossa aura kyllä kelluu melkein suoraan ilman pyörääkin. (jopa kääntöauratkin). Vetovastus, luistotutkalla ja nostolaitesäädöillä voi sitten vaikuttaa että aura kevenee jos jostainsyystä veturi ei jaksa vetää tiukassa paikassa vaan auraa tarttee kevittää.

Mitä Tähän ketjuun ja palstaan noin yleisesti tulee niin tässäkin SAS:si kertoo osatotuutta eli sikäli hän oli oikeassa ja oli jopa asiaa. Skänsän perusperjaatteisiin taas kuuluu nälviminen ja roisi kielenkäyttö. Joskus asioissa on jotain perää tai vitsi on hyvä kun sen hoksaa (mutta harvemmin). Kait nyt molemmat saa kirjoittaa mitä lystäävät ja niihin pitää suhtautua omalla tavalla. Se on toki kovin surullista että tää nälviminen ja vyön alle potkiminen mitä paljon saitilla harrastetaan vaikuttaa siihen että asiakirjoittajat ei enää viitti vaivautua. Mutta näillä mennään ja aina välillä putkahtaa vanhja kirjoittajia uusilla nimimerkeillä tai sitten ihan uusiakin.
Ehkä tilakoot, paikkakunnat, taustat jne vaikuttaa niin hirveästi näkemyksiin. Sillä on vaan niin hiveä ero että ruuttaako kesässä 30 ha tai 3000 ha ja ongelmat/ näkemykset asioissa on niin erilaiset. Sama pätee joka asiaan.

Muo ainakin ituttaa kovasti kun luen kuinka jotain nälvitään hänen mielipiteen/ kokemuksen/ näkemyksen takia viellä kun nälvijä ei yleensä ole sieltä penaalin terävimmän kynän päästä. Tässä SAS:ssi ja skänsä ovat kyllä molemmat kunnostautuneet ja moni muukin.


No minäkin varmasti olen mielestäsi kunnostautunut, kun jaksan nälviä yleensä hyvin outoja ideoitasi ja epäloogisia ajatuksiasi.

Pidän itseäni vähän kokeneempana aloittelijana kynnössä, ja totean nyt tässä ettei yksikään paluuaura toimi ilman tukipyörää, jos aura on muuten säädetty oikein. Jos joku jotain muuta väittää, on hän yksiselitteisesti väärässä. Nostolaitteella ja tiukalla työntövarrella voi tietysti kannatella pientä auraa keveällä maalla, jossa vetovastuskin on yleensä olematon. Oikeassa säädössä on traktori työasennossa vapaana niin että sekä työntövarsi että sivurajoittimet voivat olla pois käytöstä, ja silti aura tulee siististi vaakasuorassa ja ensimmäinen viilu oikeassa leveydessä.

Ratkaisu ongelmaasi on vaunuaura. Toinen, hivenen halvempi vaihtoehto on särkylääkkeet ja relaksantit, katse taakse ja sormet nostolaitteen säätimelle jos pellot kovin epätasaisia.

Yleisohjeena sanoisin että jos haluaa hyvää jälkeä, kannatta seurailla aktiivisesti mitä itse tekee. Pätee moneen muuhunkin asiaan kuin kyntöön.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Tossa merimiinan vastauksessa oli juuri se mitä haettiin takaa eli sitä että oli maalaji mikä vaan ja raktori kuinka uppeluksissa tai sitten kulkemassa esim vanhan vesivaon yli niin auran ensimmäinen siipi pysyy samassa korkeudessa suhteessa maahan. Takapää tulee perässä sitten käytännössä suoraan ja tukipyörä auttaa varsinkin pehmeillä maalajeilla että se ei sukella. Muuten on kyllä totta että maapuolen ollessa kunnossa ja terät oikeassa asennossa aura kyllä kelluu melkein suoraan ilman pyörääkin. (jopa kääntöauratkin). Vetovastus, luistotutkalla ja nostolaitesäädöillä voi sitten vaikuttaa että aura kevenee jos jostainsyystä veturi ei jaksa vetää tiukassa paikassa vaan auraa tarttee kevittää.

Mitä Tähän ketjuun ja palstaan noin yleisesti tulee niin tässäkin SAS:si kertoo osatotuutta eli sikäli hän oli oikeassa ja oli jopa asiaa. Skänsän perusperjaatteisiin taas kuuluu nälviminen ja roisi kielenkäyttö. Joskus asioissa on jotain perää tai vitsi on hyvä kun sen hoksaa (mutta harvemmin). Kait nyt molemmat saa kirjoittaa mitä lystäävät ja niihin pitää suhtautua omalla tavalla. Se on toki kovin surullista että tää nälviminen ja vyön alle potkiminen mitä paljon saitilla harrastetaan vaikuttaa siihen että asiakirjoittajat ei enää viitti vaivautua. Mutta näillä mennään ja aina välillä putkahtaa vanhja kirjoittajia uusilla nimimerkeillä tai sitten ihan uusiakin.
Ehkä tilakoot, paikkakunnat, taustat jne vaikuttaa niin hirveästi näkemyksiin. Sillä on vaan niin hiveä ero että ruuttaako kesässä 30 ha tai 3000 ha ja ongelmat/ näkemykset asioissa on niin erilaiset. Sama pätee joka asiaan.

Muo ainakin ituttaa kovasti kun luen kuinka jotain nälvitään hänen mielipiteen/ kokemuksen/ näkemyksen takia viellä kun nälvijä ei yleensä ole sieltä penaalin terävimmän kynän päästä. Tässä SAS:ssi ja skänsä ovat kyllä molemmat kunnostautuneet ja moni muukin.


No minäkin varmasti olen mielestäsi kunnostautunut, kun jaksan nälviä yleensä hyvin outoja ideoitasi ja epäloogisia ajatuksiasi.

Pidän itseäni vähän kokeneempana aloittelijana kynnössä, ja totean nyt tässä ettei yksikään paluuaura toimi ilman tukipyörää, jos aura on muuten säädetty oikein. Jos joku jotain muuta väittää, on hän yksiselitteisesti väärässä. Nostolaitteella ja tiukalla työntövarrella voi tietysti kannatella pientä auraa keveällä maalla, jossa vetovastuskin on yleensä olematon. Oikeassa säädössä on traktori työasennossa vapaana niin että sekä työntövarsi että sivurajoittimet voivat olla pois käytöstä, ja silti aura tulee siististi vaakasuorassa ja ensimmäinen viilu oikeassa leveydessä.

Ratkaisu ongelmaasi on vaunuaura. Toinen, hivenen halvempi vaihtoehto on särkylääkkeet ja relaksantit, katse taakse ja sormet nostolaitteen säätimelle jos pellot kovin epätasaisia.

Yleisohjeena sanoisin että jos haluaa hyvää jälkeä, kannatta seurailla aktiivisesti mitä itse tekee. Pätee moneen muuhunkin asiaan kuin kyntöön.

Taas joku joka tietää taustat kun osaa niin sanoa kuinka allekirjoittanut on tehnyt. Toki olet oikeassa että en ole kauheasti hehtaaria kyntänyt mutta aika monenlaista kuitenkin.

Onko todellista kokemusta vaunu-auroista että käyttäytytkö ne erilailla kuin normi aurat ollessa maassa. Yleisestä uskomuksesta poiketen toimivakaan vetovastus säätö ei tiedä maalajista mitään vaan se säätyy vain vetovastuksen mukaan. Itte uskon että vaunu aura ei osaa mitään ihmeellistä jos siellä ei ole mitään mikä lukee sitä kyntösyvyyttä.

Se nostolaitteen säätö on kyllä sellainen homma että kun sitä tekee päivätolkulla niin loppuu kyllä fiilis ennemmin tai myöhemmin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19985
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Vaunutyyppisen nelisiipisen sarka-auran käyttöohje, vuosi 1943.

John Deere mallin:o 7

https://www.ibiblio.org/hyperwar/USA/ref/TM/pdfs/TM5-1088.pdf

Näyttäisi olevan kolmen pyörän kannatuksella, ja lievä
maahakuisuus pitää kyntösyvyyden muuten vakiona.
Vetokoneessa pitää olla painoa, sillä auraa ei voine kannattaa
traktorilla ja saada näin lisäpitoa takapyörille.

Nykypuolihinattavat antavat ainakin osan auran painosta
traktorille.

-SS-

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Olin harjoitteluaikana tilalla , jossa 605 valmetissa oli 4*16 puolihinattavat hydreinit ja 705 3* 16 nostolaite ö verumit. Puolihinattavilla kynnettiin kaikki vaikeat paikat jopa helposti ja kauniisti, mutta ö:t olivat kyllä ihan toivottomat.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19985
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kyntöauran työsyvyys
ässä on auratyyppi, jota ei voi kannatella nostolaitteella. Näissä usein on tuollainen tukipyörä, ehkäpä estämässä takavantaan haukkaamasta liian syvälle ?



Kai tukipyörillä jokin tarkoitus voisi olla, koska esimerkiksi nykyään niin yleiset pyörä-äkeet tekevät tasaista jälkeä, vaikka niitä ei kannateltaisi nostolaitteella. Ennen
pyörä-äkeen pyörien keksimistä äkeen työsyvyyttä kannateltiin varpajyrällä tai lohkojen pitkillä sivujalaksilla.

-SS-

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Tuossakin joku pöljä joka ei usko vetovastussäätöön...


https://www.youtube.com/watch?v=4zTiEeWjYOQ
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19985
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Tuossakin joku pöljä joka ei usko vetovastussäätöön...


https://www.youtube.com/watch?v=4zTiEeWjYOQ

Siinä meni vetokolmiosta nippu semmoisia letkujen näköisiä sinne auranrunkoon.
Ehkäpä niitä venyttäen jollakin kammella nykäistään takapyörä löysäksi ?

Onhan siinä letkujen varressa pieni sylinterikin , silläkö ne letkut kiristetään.

-SS-

Viimeksi muokattu: 29.10.16 - klo:00:03 kirjoittanut -SS-

Forgiven

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1232
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Ilmakuvista näki sen verran selvästi 1 ja 8 viilun rajan että pakko siinä jotain on olla pielessä.  ::)

mermiina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Ja majakatkin vilkkuivat.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kyntöauran työsyvyys
On vähän tylsää keskustella aiheesta kun ollaan niin tyhmiä eikä tajuta mitään mutta

Tossa edellisessä melkein videossa toi pyörä oli toteutettu "ehkä" oikein kun käsittääkseni se vaan haisteli maanpintaa ja sitten itse Auran kannatus oli muuta kautta eli siinä oli joku sylinterisysteemi joka piti auraa oikeassa korkeudessa. Näin esimerkiksi pehmeä maa ei vaikuttanut tohon työskentelykorkeuteen kun paino ei ollu tuon pyörän päällä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Ilman tukipyörää


Tukipyörällä


Ilman tukipyörää


Tukipyörällä


Mikä nyt oli oikeesti se ongelma?

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kyntöauran työsyvyys
Miks sulla maahisella on noi laukaisulaitteet Övereissä. Onko koskaan lauenneet 😅😅😅

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.