Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 16.04.16 - klo:16:44

Otsikko: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 16.04.16 - klo:16:44
Onkos kukaan koskaan udellut että voiko ton valtran kyynärnojan korvata jollain. Ei ole oikein ajankohtainen ( lue ei ole varaa) mutta tällainen tuli mieleen kun mietin nosturin vipujen hallintaa. Sähköisinä ne pitäisi olla erillisinä tukevina kyynärnojina ja sitten toi nykyinen pitäisi heittää mäelle. Itse ajattelisin että jos teetättäisi vaikka kaksi paneelia josta toinen tulisi kyynärnojan viereen ja toinen vaikka sivukonsoliin niin ajatuksellisestihan kaikki pitäisi saada toimimaan. Tieto pitää vain olla että mimmonen kortti vaaditaan ja millaiset vivut. Mutta onko siis kukaan ollut valtraan yhteydessä asian tiimoilta ja ollaanko siellä valveutuneita asiaan lainkaan.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: JayZ - 16.04.16 - klo:16:57
Mikä malli mistä tässä visioidaan?  :D
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 16.04.16 - klo:17:09
Niin joo kyseessä siis kolmossarjan versu. Toki sama ongelma tulee varmaan kaikissa näissä isoissa kyynärnojissa mitkä on täynnä nappeja.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: Ketku - 16.04.16 - klo:17:14
Näpläät nappulat irti ja sijottelet ne sitten siihen uuteen vanerinpalaseen niin kuin haluat ja daa sinulla on uusi ja juuri niin tyylikäs kyynärnoja kuin haluat. Toimivuus sitten onkin jo toinen juttu...
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: jorndere - 16.04.16 - klo:17:29
Onkos kukaan koskaan udellut että voiko ton valtran kyynärnojan korvata jollain. Ei ole oikein ajankohtainen ( lue ei ole varaa) mutta tällainen tuli mieleen kun mietin nosturin vipujen hallintaa. Sähköisinä ne pitäisi olla erillisinä tukevina kyynärnojina ja sitten toi nykyinen pitäisi heittää mäelle. Itse ajattelisin että jos teetättäisi vaikka kaksi paneelia josta toinen tulisi kyynärnojan viereen ja toinen vaikka sivukonsoliin niin ajatuksellisestihan kaikki pitäisi saada toimimaan. Tieto pitää vain olla että mimmonen kortti vaaditaan ja millaiset vivut. Mutta onko siis kukaan ollut valtraan yhteydessä asian tiimoilta ja ollaanko siellä valveutuneita asiaan lainkaan.

Yhden olen joskus nähnyt missä sen etukuormaajan ristivivun tilalle oli vaihdettu nosturin minivipu kyynärnojassa, vasemmalla puolella oli sitten normaali kyynärnoja minivivulla. Se etukuormaajan kahva oli ihan nätin näköisesti sijoitettu näytön oikealle puolelle tehtyyn lisäpalikkaan. Vähän piti kääntäessä varoa mutta ei hakkurihommassa näyttänyt paljoa haittaavan. Jos pitäisi jatkuvasti penkkiä pyöritellä niin en tiedä alkaisiko tympimään sen vivun varominen...
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 16.04.16 - klo:17:43
Itte kyselinn silloin aikojen alussa että saisiko sen 1 ja kakkos lohkon pois tuosta monisuuntavivusta. Tämä ei kuuleman mukaan ollut mahdollista. Itsellä tuli näkemys että kysyin väärältä ihmiseltä mutta mene ja tiedä. Mun käsityksen mukaan etukuormaajaan ja takalohkoille on eri venttiilit ja sitten siitä kiertokytkimestä valitaan ainoastaan kumpaa käytetään. Mutta tuli vähän tunne että koita selvitä niillä mitä on äläkä mieti liikaa.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: JayZ - 16.04.16 - klo:17:51
Väittäisin, että ei onnistu tai jos onnistuu niin vaikeaksi menee. Käsinojan kautta kuitenkin tapahtuu kaikki vaihteiston ja hydrauliikan säädöt. Nelivedon ja lukon kytkimet pitäs heittää johonkin, käsinojan ohjainpurkki on myös  nojan sisällä. Ja tuohon päälle vielä väylä sähköt  :o
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: Antidesantti - 16.04.16 - klo:17:53
Väittäisin, että ei onnistu tai jos onnistuu niin vaikeaksi menee. Käsinojan kautta kuitenkin tapahtuu kaikki vaihteiston ja hydrauliikan säädöt. Nelivedon ja lukon kytkimet pitäs heittää johonkin, käsinojan ohjainpurkki on myös  nojan sisällä. Ja tuohon päälle vielä väylä sähköt  :o

Joo, "känni-väylä" saattaa olla ihimeissään mahollisista muutoksista...     :'(
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: Pasi - 16.04.16 - klo:17:55
Itte kyselinn silloin aikojen alussa että saisiko sen 1 ja kakkos lohkon pois tuosta monisuuntavivusta. Tämä ei kuuleman mukaan ollut mahdollista. Itsellä tuli näkemys että kysyin väärältä ihmiseltä mutta mene ja tiedä. Mun käsityksen mukaan etukuormaajaan ja takalohkoille on eri venttiilit ja sitten siitä kiertokytkimestä valitaan ainoastaan kumpaa käytetään. Mutta tuli vähän tunne että koita selvitä niillä mitä on äläkä mieti liikaa.

Jos niilllä on eri venttiilit, niin varmasti saa enemmän tai vähemmän askartelemalla. Mutta jos pitää johtojen ja namiskukkelien siirtämisellä eri paikkaan tms. lisäksi kirjoitella traktoria testaavaa ja valvovaa tietokoneohjelmaa uusiksi, niin muutos voi olla aika kallis tai pitkäaikainen projekti.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: icefarmer - 16.04.16 - klo:19:37
Itte kyselinn silloin aikojen alussa että saisiko sen 1 ja kakkos lohkon pois tuosta monisuuntavivusta. Tämä ei kuuleman mukaan ollut mahdollista. Itsellä tuli näkemys että kysyin väärältä ihmiseltä mutta mene ja tiedä. Mun käsityksen mukaan etukuormaajaan ja takalohkoille on eri venttiilit ja sitten siitä kiertokytkimestä valitaan ainoastaan kumpaa käytetään. Mutta tuli vähän tunne että koita selvitä niillä mitä on äläkä mieti liikaa.
^Mutta tuli vähän tunne että koita selvitä niillä mitä on äläkä mieti liikaa...

sknnän serkkujako siel o hommis  ;) :D ;D 8)
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 16.04.16 - klo:22:47
Niin olisi mielenkiintoista tietää että onko tällaista hommaa otettu ollenkaan huomioon. Voi äkkiä tulla vastaan tilanne että joku haluaa vaihtaa ton jakkaran metsäkäyttöön soveltuvaksi ja sitten siitä käsinojasta pitää päästä eroon. Eihän siinä kyynärnojassa mitään rakettitiedettä ole mutta mahtaako siihen saada ohjeet suoraan tehtaalta. "minun" tapauksessa (jos olisi rahaa) paras olisi kun saisi tulpat komponentit ja toiset kiinnittäisi siihen sopivaan vanerinpalaan ja se olisi käytössä nosturihommissa ja sitten normi käytössä tulisi tää vakio kyynärnoja.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 16.04.16 - klo:22:52
Mitä noihin venttiileihin tulee niin onhanse varsin iso takapakki perus ht mallista missä oli etukuormaaja mekaanisella vivulla ja kaikilla selektoilla ja varustelukituksilla. Lisäksi oli taakse neljät lohkot joiden hallintavivut oli siinä sopivassa rivissä. Nykyiseen ei saa taakse kuin kaksi kunnon lohkoa jos etukuormain on käytössä. Ei vaadi ihan kovinkaan erikoista työlaitetta niin löytyy tarvetta kolmelle lohkolle mutta tällaisen käyttäminen nykyisessä raktorissa on siis mahdoton jos etukuormainkin pitää olla käytössä. Kyynärnojassa on paikat 3 ja neljännelle vivulle mutta niihin ei kai sitten ollu saamatteilla ko käyttöön vipua. Epäilen sitä vähän edelleen mutta näin mulle kerrottiin.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: John Ferguson - 16.04.16 - klo:23:16
Unlimited pajallahan onnistuu kaikki. Toki lain puitteissa. Ei muuta kuin vanha lihoiksi ja uutta tilalle.  ;)
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: JD6630 - 16.04.16 - klo:23:40
Mitä noihin venttiileihin tulee niin onhanse varsin iso takapakki perus ht mallista missä oli etukuormaaja mekaanisella vivulla ja kaikilla selektoilla ja varustelukituksilla. Lisäksi oli taakse neljät lohkot joiden hallintavivut oli siinä sopivassa rivissä. Nykyiseen ei saa taakse kuin kaksi kunnon lohkoa jos etukuormain on käytössä. Ei vaadi ihan kovinkaan erikoista työlaitetta niin löytyy tarvetta kolmelle lohkolle mutta tällaisen käyttäminen nykyisessä raktorissa on siis mahdoton jos etukuormainkin pitää olla käytössä. Kyynärnojassa on paikat 3 ja neljännelle vivulle mutta niihin ei kai sitten ollu saamatteilla ko käyttöön vipua. Epäilen sitä vähän edelleen mutta näin mulle kerrottiin.
Valtra on vaan paska traktori, minkä sille voi.

Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: mah - 17.04.16 - klo:06:50
Mitä noihin venttiileihin tulee niin onhanse varsin iso takapakki perus ht mallista missä oli etukuormaaja mekaanisella vivulla ja kaikilla selektoilla ja varustelukituksilla. Lisäksi oli taakse neljät lohkot joiden hallintavivut oli siinä sopivassa rivissä. Nykyiseen ei saa taakse kuin kaksi kunnon lohkoa jos etukuormain on käytössä. Ei vaadi ihan kovinkaan erikoista työlaitetta niin löytyy tarvetta kolmelle lohkolle mutta tällaisen käyttäminen nykyisessä raktorissa on siis mahdoton jos etukuormainkin pitää olla käytössä. Kyynärnojassa on paikat 3 ja neljännelle vivulle mutta niihin ei kai sitten ollu saamatteilla ko käyttöön vipua. Epäilen sitä vähän edelleen mutta näin mulle kerrottiin.

Toisaalta, ei hitecissäkään öljy virtaa takaventtiilistölle, jos etukuormaajaa käyttää.  :-X
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: SamiT - 17.04.16 - klo:07:38
Mitä noihin venttiileihin tulee niin onhanse varsin iso takapakki perus ht mallista missä oli etukuormaaja mekaanisella vivulla ja kaikilla selektoilla ja varustelukituksilla. Lisäksi oli taakse neljät lohkot joiden hallintavivut oli siinä sopivassa rivissä. Nykyiseen ei saa taakse kuin kaksi kunnon lohkoa jos etukuormain on käytössä. Ei vaadi ihan kovinkaan erikoista työlaitetta niin löytyy tarvetta kolmelle lohkolle mutta tällaisen käyttäminen nykyisessä raktorissa on siis mahdoton jos etukuormainkin pitää olla käytössä. Kyynärnojassa on paikat 3 ja neljännelle vivulle mutta niihin ei kai sitten ollu saamatteilla ko käyttöön vipua. Epäilen sitä vähän edelleen mutta näin mulle kerrottiin.

Mikä malli koneesi on? Voi olla että on jokunen ruksi puuttunut lisävarustelistasta mallista riippuen.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 17.04.16 - klo:08:49
Mitä noihin venttiileihin tulee niin onhanse varsin iso takapakki perus ht mallista missä oli etukuormaaja mekaanisella vivulla ja kaikilla selektoilla ja varustelukituksilla. Lisäksi oli taakse neljät lohkot joiden hallintavivut oli siinä sopivassa rivissä. Nykyiseen ei saa taakse kuin kaksi kunnon lohkoa jos etukuormain on käytössä. Ei vaadi ihan kovinkaan erikoista työlaitetta niin löytyy tarvetta kolmelle lohkolle mutta tällaisen käyttäminen nykyisessä raktorissa on siis mahdoton jos etukuormainkin pitää olla käytössä. Kyynärnojassa on paikat 3 ja neljännelle vivulle mutta niihin ei kai sitten ollu saamatteilla ko käyttöön vipua. Epäilen sitä vähän edelleen mutta näin mulle kerrottiin.


Mikä malli koneesi on? Voi olla että on jokunen ruksi puuttunut lisävarustelistasta mallista riippuen.

N143v.
En oikein siihen usko. Kuudet lohkot sinne taakse tuli. Ongelma vaan on että kahden propolohkon ohjaus on samassa vivussa kun ek ja silloin niitä ei pysty helposti käyttämään kun etukuormaaja on käytössä. Eli jos on työkone missä on kolme sylkkyä ja lisäksi etukulrmaajakäyttöä niin homma menee kiertokytkimen pyörittämiseen ja se on kaikkea muuta kuin kätevää.

Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: John Ferguson - 17.04.16 - klo:10:18
No ei siihen ännäläiseen näköjään tehdaslistalta saa lohkoja ruksittua kuin max. Neljä paria. Aika karvalakkia etten sanoisi.

Teekkariin saa jo kuusi paria ja vielä työntövarrelle ja kallistukselle omansa, niin ei ole yhtään pois työlaitteelta.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: JayZ - 17.04.16 - klo:11:34
Kyllä mää ennemmin sitä kiertokytkintä pyörittelen kun vetelen niitä olkapää linjan takana olevia mekaanisia vipuja  ;D
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: SKN - 17.04.16 - klo:11:55
Itte kyselinn silloin aikojen alussa että saisiko sen 1 ja kakkos lohkon pois tuosta monisuuntavivusta. Tämä ei kuuleman mukaan ollut mahdollista. Itsellä tuli näkemys että kysyin väärältä ihmiseltä mutta mene ja tiedä. Mun käsityksen mukaan etukuormaajaan ja takalohkoille on eri venttiilit ja sitten siitä kiertokytkimestä valitaan ainoastaan kumpaa käytetään. Mutta tuli vähän tunne että koita selvitä niillä mitä on äläkä mieti liikaa.
^Mutta tuli vähän tunne että koita selvitä niillä mitä on äläkä mieti liikaa...

sknnän serkkujako siel o hommis  ;) :D ;D 8)

Nii, kyllähän sitä voi kaikkee mahdollista pyytää maan ja taivaan väliltä jokasen mieltymysten mukaan, mutta kustannukset kohoaa sen verran korkeiksi ettei asiakaskohtaset toiveet enää olekaan sille asiakkaalle niin tärkeitä. :-\

Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 17.04.16 - klo:12:12
Kyllä mää ennemmin sitä kiertokytkintä pyörittelen kun vetelen niitä olkapää linjan takana olevia mekaanisia vipuja  ;D

Niin se riippuu niin mitä tekee.

Kyllä mä esim mielummin kippaan kivikarhun säiliön siitä kolmannesta lohkosta kun kierrän kiertokytkimellä sen päälle että saan kipattua. Samoin esim puskulevyssä on ihan kiva kun saisi kallistuksen käännön ja pyörityksen siihen riviin. Paalatessa yksi lohko kun menee hydraulisen karhottimen pyöritykseen niin voisi olla kiva kun olisi paalaimen sivusiirto myös noukkimen lisäksi. Nyt se ei onnistu kun etukuormaajassa on karhotin. Eli aika pitkälti käytöstä kiinni mitä tarvitsee ja uskon että ei olisi mitään rakettitiedettä laittaa noi ohjaukset sinne kyynärnojaan lisävivuilla. Lohkot noin yleisesti on viellä toistaiseksi riittänyt. Etukuormaimeen ehkä kaipaisi selektot omiksi lohkoiksi mihin toiseen saisi myös jatkuvan pumppauksen mutta se voi olla jo ihan hintakysymys.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: kylmis - 17.04.16 - klo:12:40
kierrän kiertokytkimellä sen päälle.
Aikamoista säätämistä, jos se on tosiaan noin. Eihän se suorassa linjassa oleva keppirivistö varmaan ole mikään ergonomian huippu, mutta olishan sille asialle voinut tehdä jotain jo kauan sitten. Sen olen huomannut, että jos ei jotain asiaa saa käyttöön omalla vivulla/kytkimellä, niin eipä tule sitten sitä toimintoa juuri käytettyä.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: jorndere - 17.04.16 - klo:17:43
Kyllä mää ennemmin sitä kiertokytkintä pyörittelen kun vetelen niitä olkapää linjan takana olevia mekaanisia vipuja  ;D

Niin se riippuu niin mitä tekee.

Kyllä mä esim mielummin kippaan kivikarhun säiliön siitä kolmannesta lohkosta kun kierrän kiertokytkimellä sen päälle että saan kipattua. Samoin esim puskulevyssä on ihan kiva kun saisi kallistuksen käännön ja pyörityksen siihen riviin. Paalatessa yksi lohko kun menee hydraulisen karhottimen pyöritykseen niin voisi olla kiva kun olisi paalaimen sivusiirto myös noukkimen lisäksi. Nyt se ei onnistu kun etukuormaajassa on karhotin. Eli aika pitkälti käytöstä kiinni mitä tarvitsee ja uskon että ei olisi mitään rakettitiedettä laittaa noi ohjaukset sinne kyynärnojaan lisävivuilla. Lohkot noin yleisesti on viellä toistaiseksi riittänyt. Etukuormaimeen ehkä kaipaisi selektot omiksi lohkoiksi mihin toiseen saisi myös jatkuvan pumppauksen mutta se voi olla jo ihan hintakysymys.

En nyt ihan tarkkaan osaa kuvitella mitä teet, mutta kyllähän tuon karhottimen pyörityksen vois varmaan ohjelmoida vaikka päisteautomatiikan kautta, eikös sille ole parikin nappia kyynärnojassa ja silloin varmaan voi käyttää mitä lohkoja tahansa. Jos minä noista mitään ymmärrän niin venttiilien ohjaukset pitäisi osaavan huoltomiehen kyllä pystyä ohjelmoimaan ihan miten vaan, mutta lisävivun lisäämisessä kuvittelisin että ongelma on se että tuo ohjaus menee jonkin ohjaimen läpi, tuskin suoraan vivulta venttiilille... Ei saata ohjaimet ymmärtää ylimääräisiä vipuja...?
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 17.04.16 - klo:20:43
Mä en ole ihan varma että suostuuko päisteautomatiikka käyttämään venttiiliä joka ei ole muuten tolla kiertokytkimellä valittu. Kuitenkin uskon että ei ole ihan mikään ylivoimainen asia ohjelmoida toi raktori tietämään että tämä venttiili eli 1\0 signaali käyttää tuota venttiiliä. Ehkä isoin ongelma on jos kyynärnojan kortilla ei ole yhtään ylimääräistä paikkaa mihin saisi vivun kiinni. En ole tuota käsinojaa avannu joten en tiedä mitä se on syöny ja aijonkin pitää perjaateen että älä koske niin kauan kuin toimii.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: Ärrpää - 17.04.16 - klo:20:51
 Nuita Valturi-miesten elämän kaikkia koukeroita ei pysty pelkällä mielikuvituksella kuvittelemaan...
Zontikan sähköventtiilin askelmoottorissa on CAN-väylän "tunniste", askelmoottori toimii samasta vivusta sijoittipa sen minkä venttiilin kylkeen tahansa.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 17.04.16 - klo:21:12
Niin tai todennäköisesti vqltumies ei ymmärrä oman raktorin toimintaa. Epäilen vaan että ei ymmärrä huoltokaan tai eivät tahdo ymmärtää. Jos jollekin jäi vielä epäselväksi niin tossa on siis yksi nelisuuntavipu nappeineen millä hallitaan etukuormaajaa. Kiertokytkimellä saa sitten valita että samalla vivulla hallitaan takaventtileitä ja on yksi välimuotokin että saa yksi eteen ja toinen taakse. Nyt kuitenkin olisin halunnu että oltaisi laitettu kaksi vipua lisää millä oltaisi hallittu noita takaventtiileitä ja vaikka unohdettu toi kiertokytkinhässäkkä mutta tämä ei ollut kuulemma mahdollista.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: JayZ - 17.04.16 - klo:21:12
Onhan siinä nojassa kyllä vaihtoehto käyttää 1F venttiiliä ja 2. takaventtiiliä vakionakin. Eli joikkarin eteen-taakse liike käyttää kuormainta ja sivuttaisliike takalohkoa numero 2.

Mutta mutta. Tuli mieleen, että eikös nuo 3. ja 4. takalohko toimi kuitenkin vaikka kiertokytkin on etu asennossa? Eli kuormain toimii joikkarista ja 3. ja 4. takalohkot niistä käsinojan vivuista?
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 17.04.16 - klo:21:33
Onhan siinä nojassa kyllä vaihtoehto käyttää 1F venttiiliä ja 2. takaventtiiliä vakionakin. Eli joikkarin eteen-taakse liike käyttää kuormainta ja sivuttaisliike takalohkoa numero 2.

Mutta mutta. Tuli mieleen, että eikös nuo 3. ja 4. takalohko toimi kuitenkin vaikka kiertokytkin on etu asennossa? Eli kuormain toimii joikkarista ja 3. ja 4. takalohkot niistä käsinojan vivuista?

Tottakai toimii mutta jos onkin kone perässä mikä vaatii kolme lohkoa ja lisäksi etukuormaaja pitää olla täydessä käytössä.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: Ärrpää - 17.04.16 - klo:21:58
Niin tai todennäköisesti vqltumies ei ymmärrä oman raktorin toimintaa. Epäilen vaan että ei ymmärrä huoltokaan tai eivät tahdo ymmärtää. Jos jollekin jäi vielä epäselväksi niin tossa on siis yksi nelisuuntavipu nappeineen millä hallitaan etukuormaajaa. Kiertokytkimellä saa sitten valita että samalla vivulla hallitaan takaventtileitä ja on yksi välimuotokin että saa yksi eteen ja toinen taakse. Nyt kuitenkin olisin halunnu että oltaisi laitettu kaksi vipua lisää millä oltaisi hallittu noita takaventtiileitä ja vaikka unohdettu toi kiertokytkinhässäkkä mutta tämä ei ollut kuulemma mahdollista.

 Voiko tuohon laittaa "kuikan omaa venttiiliä" ja/tai hallintavipua, että valtu vipu jäis takaventtiileille?
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: - 17.04.16 - klo:22:25
Mulla on ht ännäs 6kpl takalohkoja joista 2 sähköistä  8)
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: Oksa - 18.04.16 - klo:08:40
tulipa mielenpäälle;  eiks noita takana tulevia vois siellä koneella hoitaa sähkölohkoilla?   sais vaikka kuin monta toimintoa sitten sarjaan...
         ens kesänä pitäsi modifoida lanaa hieman moisella värkillä jotta sais kaikki toiminnot hydelle...
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 18.04.16 - klo:10:38
tulipa mielenpäälle;  eiks noita takana tulevia vois siellä koneella hoitaa sähkölohkoilla?   sais vaikka kuin monta toimintoa sitten sarjaan...
         ens kesänä pitäsi modifoida lanaa hieman moisella värkillä jotta sais kaikki toiminnot hydelle...

Tähän ollaan jonkionverran menossa mutta mielestäni se on ihan tupla investointia. Mitä enemmän veturi pystyy tekemään ja työkone tulee mahdollisimman yksinkertaisena perässä niin sen parempi. Toki vaaditaan hyvää tiedonsiirtoa jotta työkone osa pyytää painetta oikeista venttiileistä.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: jariman - 18.04.16 - klo:15:25
Niin tai todennäköisesti vqltumies ei ymmärrä oman raktorin toimintaa. Epäilen vaan että ei ymmärrä huoltokaan tai eivät tahdo ymmärtää. Jos jollekin jäi vielä epäselväksi niin tossa on siis yksi nelisuuntavipu nappeineen millä hallitaan etukuormaajaa. Kiertokytkimellä saa sitten valita että samalla vivulla hallitaan takaventtileitä ja on yksi välimuotokin että saa yksi eteen ja toinen taakse. Nyt kuitenkin olisin halunnu että oltaisi laitettu kaksi vipua lisää millä oltaisi hallittu noita takaventtiileitä ja vaikka unohdettu toi kiertokytkinhässäkkä mutta tämä ei ollut kuulemma mahdollista.
******
Periaatteessa hyvinkin yksinkertaista, käsinojassa on valmiina paikat
3 ja 4 lohkon käyttövipujen vieressä kahdelle lisävivulle.
Kun sopivat liittimet vaan löytää ja varaosina kaksi käyttövipua, homma on periaatteessa
Siinä. Se kiertokytkinhässäkkä on suoraan sanoen hanurista. N 163 versu mulla.

Sopivan sähkö/eletroniikka puolen huoltomiehelle ei kovinkaan iso homma.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: JayZ - 19.04.16 - klo:15:50
Ei se käytännössä ole noin helppoa. Koneessa on kuitenkin väyläohjatut lohkot. Koneen hydrauliikan konfiguraatiot on muutettava oikeaksi läppärillä ja takalohkojen johtosarja vaihdettava oikeanlaiseksi.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: SKN - 19.04.16 - klo:15:52
Ei se käytännössä ole noin helppoa. Koneessa on kuitenkin väyläohjatut lohkot. Koneen hydrauliikan konfiguraatiot on muutettava oikeaksi läppärillä ja takalohkojen johtosarja vaihdettava oikeanlaiseksi.

Pitikö sun se mennä kertomaan.... ;D


Jokapoikatinaa.comissa se on helppo....
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: JayZ - 19.04.16 - klo:15:54
Onkohan muokattava äkkiä piiloon edellinen  ;D

Toinen mikä ongelma tulee vastaan on se, että mistää löytää oikeanlaisen konffin hydrauliikkaan kun tehtaalta konetta ei saa kuin 4 takalohkolla.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 19.04.16 - klo:18:56
Onkohan muokattava äkkiä piiloon edellinen  ;D

Toinen mikä ongelma tulee vastaan on se, että mistää löytää oikeanlaisen konffin hydrauliikkaan kun tehtaalta konetta ei saa kuin 4 takalohkolla.

Siis mä en käsitä miksi pitää kikkailla johtosarjoilla ym systeemeillä. Kaikki kun on koneessa jo valmiina. Itte näkisin että koko systeemiin vaaditaan kaksi vipua ( samanlaiset mitä kahdelle muulle lohkoille) ja johdon pätkä millä saa yhdistettyä nämä koneen bus väylään. Sitten vähän nörtin vikaa kertomaan koneelle että nyt kun tuolta tulee tiettyä signaalia niin aukaset ton takaventtiilin. Ei pitäisi olla rakettitiedettä. Mihinköhän johtosarjoja tarvittaisi.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: SKN - 19.04.16 - klo:19:04
Onkohan muokattava äkkiä piiloon edellinen  ;D

Toinen mikä ongelma tulee vastaan on se, että mistää löytää oikeanlaisen konffin hydrauliikkaan kun tehtaalta konetta ei saa kuin 4 takalohkolla.

Siis mä en käsitä miksi pitää kikkailla johtosarjoilla ym systeemeillä. Kaikki kun on koneessa jo valmiina. Itte näkisin että koko systeemiin vaaditaan kaksi vipua ( samanlaiset mitä kahdelle muulle lohkoille) ja johdon pätkä millä saa yhdistettyä nämä koneen bus väylään. Sitten vähän nörtin vikaa kertomaan koneelle että nyt kun tuolta tulee tiettyä signaalia niin aukaset ton takaventtiilin. Ei pitäisi olla rakettitiedettä. Mihinköhän johtosarjoja tarvittaisi.

Ehkä siksi sää lypsät lehmiä?????????
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: metsajussi - 20.04.16 - klo:07:58
Onkohan muokattava äkkiä piiloon edellinen  ;D

Toinen mikä ongelma tulee vastaan on se, että mistää löytää oikeanlaisen konffin hydrauliikkaan kun tehtaalta konetta ei saa kuin 4 takalohkolla.

Siis mä en käsitä miksi pitää kikkailla johtosarjoilla ym systeemeillä. Kaikki kun on koneessa jo valmiina. Itte näkisin että koko systeemiin vaaditaan kaksi vipua ( samanlaiset mitä kahdelle muulle lohkoille) ja johdon pätkä millä saa yhdistettyä nämä koneen bus väylään. Sitten vähän nörtin vikaa kertomaan koneelle että nyt kun tuolta tulee tiettyä signaalia niin aukaset ton takaventtiilin. Ei pitäisi olla rakettitiedettä. Mihinköhän johtosarjoja tarvittaisi.

Periaatteessa juu. Käytännössä tarvitsee tietää systeemistä PALJON että homma onnistuu, ja vielä omistaa tekniikka ja softat joilla systeemille pääsee jotain 'kertomaan'.

Valmistajalle kyse olisi pikkujutusta, mutta jälkikäteen hakkerointi ei ole ihan triviaali juttu... olen sitä mieltä että kaverin jolta tuo onnistuu ei kannata tuota projektia enää tehdä vaan jotain tuottavampaa.

Nukkumatin tehostamiseksi väärän kielistä tietoa CAN-toteutuksesta:  https://www.kvaser.com/about-can/the-can-protocol
Täydellisen ISO-standardin tiedot taitaa saada vain rahalla. Ja ehkä Boschilta. Ja sitten pitäisi vielä tietää miten traktorivalmistaja on sitä käyttänyt.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 20.04.16 - klo:08:06
Onkohan muokattava äkkiä piiloon edellinen  ;D

Toinen mikä ongelma tulee vastaan on se, että mistää löytää oikeanlaisen konffin hydrauliikkaan kun tehtaalta konetta ei saa kuin 4 takalohkolla.

Siis mä en käsitä miksi pitää kikkailla johtosarjoilla ym systeemeillä. Kaikki kun on koneessa jo valmiina. Itte näkisin että koko systeemiin vaaditaan kaksi vipua ( samanlaiset mitä kahdelle muulle lohkoille) ja johdon pätkä millä saa yhdistettyä nämä koneen bus väylään. Sitten vähän nörtin vikaa kertomaan koneelle että nyt kun tuolta tulee tiettyä signaalia niin aukaset ton takaventtiilin. Ei pitäisi olla rakettitiedettä. Mihinköhän johtosarjoja tarvittaisi.

Periaatteessa juu. Käytännössä tarvitsee tietää systeemistä PALJON että homma onnistuu, ja vielä omistaa tekniikka ja softat joilla systeemille pääsee jotain 'kertomaan'.

Valmistajalle kyse olisi pikkujutusta, mutta jälkikäteen hakkerointi ei ole ihan triviaali juttu... olen sitä mieltä että kaverin jolta tuo onnistuu ei kannata tuota projektia enää tehdä vaan jotain tuottavampaa.

Nukkumatin tehostamiseksi väärän kielistä tietoa CAN-toteutuksesta:  https://www.kvaser.com/about-can/the-can-protocol
Täydellisen ISO-standardin tiedot taitaa saada vain rahalla. Ja ehkä Boschilta. Ja sitten pitäisi vielä tietää miten traktorivalmistaja on sitä käyttänyt.

Juu siis sen ymmärrän että ei tonne hakkerin kannata mennä sörkkimään. ( jos sitä ei ota elämäntehtäväksi niin kuin vaikka porin tehotuonti ym) mutta nyt oli siis kyse ihan valtran henkilökunnasta niin luulisi että siitä firmasta löytyisi tietämys helpolla. Yhä edelleen olen sitä mieltä että oli firman sisällä jäykkyyttä ja sen takia asia ei osattu hoitaa.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: SKN - 20.04.16 - klo:09:20
Eiköhän se ole kustannuskysymys......

Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: JayZ - 20.04.16 - klo:15:40
Pitipä ihan pajalla ollessa tutkia tilanne.

Eli jos haluaa viidennen takalohkon nelilohkoiseen koneeseen tarvitsee seuraavat osat:

- Lohko itse
- Pidemmät pinnapultit takalohkopakettiin
- Takalohkojen can-johtosarja missä on viidelle lohkolle liittimet
- Vivun käsinojaan
- Henkilön läppärillä kertomaan koneelle, että takana on yksi lohko lisää (=huoltomies)

Mikäli koneessa on power beyond liittimet se muuttaa vielä asennusta.

Näin suurinpiirtein.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 20.04.16 - klo:16:03
Pitipä ihan pajalla ollessa tutkia tilanne.

Eli jos haluaa viidennen takalohkon nelilohkoiseen koneeseen tarvitsee seuraavat osat:

- Lohko itse
- Pidemmät pinnapultit takalohkopakettiin
- Takalohkojen can-johtosarja missä on viidelle lohkolle liittimet
- Vivun käsinojaan
- Henkilön läppärillä kertomaan koneelle, että takana on yksi lohko lisää (=huoltomies)

Mikäli koneessa on power beyond liittimet se muuttaa vielä asennusta.

Näin suurinpiirtein.

Mutta kun ei kukaan ole puhunut uusista lohkoista. Vaan siitä että olemassaolevat lohkot on käytössä erillisillä vivuilla. Nyt kun näytät tietävän asiasta niin onhan niin että etukuormaimelle on kuitenkin omat lohkot. Jos näin ei ole ja sensijaan ohjataan öljynvirtauksia vaihtoventtiilein niin sitten ymmärrän että asia menee vaikeaksi.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: JayZ - 20.04.16 - klo:16:30
Omat lohkot on kuormaimelle. Sieltä ne löytyy pakoputken alta akkukotelon edestä. Tuossa sun tilanteessa ongelma tulee noista väyläsähköistä. Jokaista lohkoa ohjaa yksi purkki. Jos valintarulla on etu-hydrauliikka asennossa purkki ohjaa etulohkoja, jolloin 1. ja 2. takalohko on mykkänä. Tuota väylää on vaikea "Puukottaa" että sinne saisi ujutettua pari vipua lisää koska lohkojen ohjaus tapahtuu erillisen ohjainpurkin kautta.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: ilkka - 20.04.16 - klo:16:55
Omat lohkot on kuormaimelle. Sieltä ne löytyy pakoputken alta akkukotelon edestä. Tuossa sun tilanteessa ongelma tulee noista väyläsähköistä. Jokaista lohkoa ohjaa yksi purkki. Jos valintarulla on etu-hydrauliikka asennossa purkki ohjaa etulohkoja, jolloin 1. ja 2. takalohko on mykkänä. Tuota väylää on vaikea "Puukottaa" että sinne saisi ujutettua pari vipua lisää koska lohkojen ohjaus tapahtuu erillisen ohjainpurkin kautta.


Deeressä Voi käyttää edessä olevia 3 sähkölohkoa takana olevien 4 lohkon kanssa samaan aikaan.
Jos joku ei vielä tiennyt.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 20.04.16 - klo:22:40
Onkos kukaan koskaan udellut että voiko ton valtran kyynärnojan korvata jollain. Ei ole oikein ajankohtainen ( lue ei ole varaa) mutta tällainen tuli mieleen kun mietin nosturin vipujen hallintaa. Sähköisinä ne pitäisi olla erillisinä tukevina kyynärnojina ja sitten toi nykyinen pitäisi heittää mäelle. Itse ajattelisin että jos teetättäisi vaikka kaksi paneelia josta toinen tulisi kyynärnojan viereen ja toinen vaikka sivukonsoliin niin ajatuksellisestihan kaikki pitäisi saada toimimaan. Tieto pitää vain olla että mimmonen kortti vaaditaan ja millaiset vivut. Mutta onko siis kukaan ollut valtraan yhteydessä asian tiimoilta ja ollaanko siellä valveutuneita asiaan lainkaan.

mitä tulee tohon kyynärnojan korvaamiseen niin tuli mieleeni että olisin jossain ollut näkevinäni että toi kyynärnoja olisi sijoitettu sivupilariin tavallaan sivukonsolin yläpuolelle. Näin mahtuu oikeat vivut järkevästi penkkiin. Liekkö ollut jossin livenä vai lehdestä olisin kattellu.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: Calahan - 21.04.16 - klo:12:52
Vai sähkönen ohjainboksi että riittää yks lohko takaant... Eikös näin ol jo tielanois melkee vakiost?
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 21.04.16 - klo:17:41
Vai sähkönen ohjainboksi että riittää yks lohko takaant... Eikös näin ol jo tielanois melkee vakiost?

Tällä tavalla tulee kyllä järjettömän kalliita laitteita noista työkoneista. Kyllä se tekniikka pitää olla raktorissa eikä työkoneessa. Itte joskus kattelin että jos sijoittaisi metsäkuotmaimen ventgiilistön raktoriin niin olisi käytettävissä 4 venttiiliä\ vipu josta kolme propona ja vipuja viellä kaksi. Riittäisi ueammille koneillekkin.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: nova - 21.04.16 - klo:19:34
ota huoltomies koneeseen ja se koitaa ohjelmoida ne olemassaolevat "liipasimet" ohjaamaan takimmaisia ykköstä ja kakkosta. jos onistuu niin ei tarvitse kuin hommata omat liipasimet niille takimmaisille.
Otsikko: Vs: Valtran kyynärnoja.
Kirjoitti: vms1 - 21.04.16 - klo:22:43
ota huoltomies koneeseen ja se koitaa ohjelmoida ne olemassaolevat "liipasimet" ohjaamaan takimmaisia ykköstä ja kakkosta. jos onistuu niin ei tarvitse kuin hommata omat liipasimet niille takimmaisille.

Niin siis ei tolla ruveta mitään arpomaan vaan kyllä tekijällä pitää olla selvät sävelet mitä tekee. Niin kuin totesin aijemmin niin valmistajalla se tietämys pitää olla.